Ve Spa po čtyřech týdnech pokračoval šampionát Formule 1 12. podnikem. Jak si během něj vedli týmoví kolegové ve vzájemném srovnání?
KvalifikaceV sobotu odpoledne ve Spa pršelo, piloti proto využívali přechodné (intermediate) a v Q1 i mokré (full wet) pneumatiky. Posedmé si letos pole position vyjel Rosberg s Mercedesem, Hamilton na něj kvůli problému s brzdami ztratil 0,228 sekundy.
Třetí pozici vybojoval Vettel, který u Red Bull v posledních čtyřech kvalifikacích Ricciarda třikrát porazil - přesto po Belgii stále prohrává 5:7. Průměrně startuje ze 6. pozice a za svým australským kolegou zaostává o 0,092 s.
Velmi dobrý výkon v sobotu předvedl Alonso, jenž své Ferrari dostal do druhé řady. Räikkönen dostává největší výprask ze všech týmových kolegů - prohrál již podesáté a průměrně na Španěla ztrácí 0,72 s. Scuderia byla překvapivě rychlý díky zlepšení i většímu přítlaku, který se v mokré kvalifikaci vyplatil (méně už v závodě, ale o tom později).
Bottas si u Williamsu posedmé poradil s Massou a vybojoval šestou příčku - pokud by se mu ale podařilo dát dohromady ideální kolo jako např. Hamiltonovi, tak by startoval hned za Mercedesy, na které si brousil zuby. Fin ale i tak překvapuje svými výkony, Brazilce předčí průměrně o čtvrt sekundy.
Pátým nejrychlejším týmem kvalifikace v Belgii byl McLaren, u kterého Magnussen srovnal krok s Buttonem na 6:6 poté, co jen tak tak postoupil z Q1. Tým očekával těžký souboj s Force Indií, které měl okruh ve Spa více vyhovovat, nakonec ale potvrdil další drobné zlepšení a postoupil do Q3 s oběma vozy.
Skóre na 6:6 srovnal také Kvjat u Toro Rosso, které si ho na rozdíl od Vergneho ponechá i pro sezónu 2015 - Francouze vymění za 17letého Verstappena. Force India skončila až za tímto italským týmem poté, co Hülkenberg překvapivě vypadl již v první části. Pérez zklamání potvrdil až 13. příčkou.
U Sauberu se za mokra na technicky náročné a dlouhé trati projevily Sutilovy zkušenosti - v Q1 byl o více než 2,3 sekundy rychlejší. Němec překonal ještě oba vozy Lotusu, Marussie i Hülkenberga a skončil 13. Po 12 závodech s Gutiérrezem ale drží jen remízu - 5:5.
Lotus pořádně doplácí na vynechání prvního předsezónního testu a stále hledá loňskou formu. Patnácté místo Grosjeana a 17. místo Maldonada bylo pro tým zklamáním, náročný víkend ale očekávají i v Monze. Francouz je jasně lepší a po víkendu v Belgii vede 7:1.
Ve výborných výkonech s nekonkurenceschopným vozem Marussie pokračuje Bianchi, absolvent Akademie Ferrari pro mladé piloty. Chiltonovi, který nakonec sehnal peníze a startoval místo původně překvapivě oznámeného Rossiho, naložil 1,5 sekundy, postoupil dokonce do Q2 a vede 9:3.
Jezdeckou rošádu udělal Caterham, jenž dal šanci Lottererovi. Převedl se ve velmi dobrém světle, když při svém debutu dokázal v kvalifikaci o téměř sekundu porazit Ericssona, jenž měl za sebou kromě testování i 11 závodních víkendu v letošním seriálu F1.
Více se o kvalifikačních výkonech jezdců můžete dozvědět z analýzy sektorů zde.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
ZávodRicciardo vyhrál v Belgii svůj druhý závod za sebou po startu z páté příčky. Již v úvodu předjel svého týmového kolegu Vettela, který byl v čisté rychlosti o 9 desetin sekundy pomalejší, přestože zvolil o jednu zastávku navíc.
Šlo o letošní první závod, kdy nejrychlejší kolo s novými 1,6l pohonnými jednotkami předčilo čas z předchozí sezóny s atmosférickými V8 - o 0,245 s. Výrobcům motorů a týmům se daří dostávat ze svých letošních balíků čím dál více výkonnosti.
Po mokré kvalifikaci měly týmy k dispozici plný počet hladkých pneumatik a z pátečních suchých tréninků spousty dat. Měkká směs kvůli vyšším teplotám vydržela o něco méně. Na jedno kolo byla o 1,6 s rychlejší než středně-tvrdá, ale na délku stintu tento rozdíl příliš výrazný nebyl.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Ricciardo o prvenství bojoval s Rosbergem, který po kolizi se svým týmovým kolegou ztratil čas s poškozeným křídlem a jeho výměnou, který zabrala 9 sekund. Mercedes se tímto incidentem připravil o double. Nevěřím, že by Nico záměrně riskoval poškození svého vozu a vyřazení - kolize mohla dopadnout zcela opačně (po zničení předního křídla mohl skončit ve zdi a Hamilton bez problémů pokračovat), přesto padá větší díl viny spíše na něj.
Není ale žádný ničema, jak byl některými vykreslován: k takovým incidentům dochází běžně. Počínal si dost neobratně, a protože jde o souboj o titul, utrpěla jeho pověst velký šrám. Hamilton si vynášením interních informací, jak to občas ve Spa dělává (viz zveřejnění telemetrie poté, co zde v kvalifikaci prohrál s Buttonem), a překrucováním informací ale také moc nepomohl.
Rosberg přesto mohl vyhrát, pokud by zůstal u dvou zastávek a vyvaroval by se chyb. V 17. kole tvrdě probrzdil v poslední šikaně pneumatiku, což mělo za následek vibrace a nutnost zamířit podruhé do boxů už v kole 19. Mercedes mu nasadil středně-tvrdé pneumatiky, ale nejsem si jistý tím, zda šlo o záměr či spíše panikaření a nepřipravenost - pro 15kolový stint byly pomalejší než měkké - jejich čerstvou sadu měl k dispozici.
Zdržel se také za Bottasem a na chvíli se ocitl i mimo trať, proto ke konci Ricciarda již nestihl dojet. V cíli byl o tři sekundy později a musel se tak spokojit pouze s 18 body. Věřím ale, že by jej po úvodní kolizi ale příliš netěšilo ani vítězství.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez úvodního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Ferrari v neděli doplácelo na vyšší přítlak, který jim pomohl v kvalifikaci: jakmile se Alonso ocitl v provozu za Magnussenem, nebyl ho schopen předjet. Španěl měl štěstí, že nedostal přísnější trest - pouze pět sekund před zahájením práce v boxech.
Ve hře byl také průjezd boxy či start z boxové uličky, komisaři byli tentokrát velmi shovívaví. Někteří poukazovali na to, proč si ho neodpykal až při druhé zastávce, když by mu nehrozil provoz - podle pravidel to však není možné, jezdec musí být penalizován hned při následující zastávce, tedy ve 12. kole.
Po ní se propadl ze čtvrtého místa na sedmé za McLaren, za nímž se zasekl. Zvláštní bylo, že jej ve snaze dostat zpět do boje o pódium povolala Scuderia do boxů už ve 25. kole, tj. pouze dvě kola po Magnussenovi.
Pokud chtěli Alonsovi poskytnout výhodu mladších pneumatik pro předjetí v závěru, měli ho nechat kroužit déle - k dobru mohl mít zhruba další 2 desetiny, pokud by zůstal na dráze další tři kola (podobně jako Bottas v závěru, když zdolal Räikkönena). Zezadu tentokrát ohrožován nebyl, na druhé měkké sadě ujel jen 13 kol.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Zbytečně agresivní bylo Ferrari u Räikkönena, jehož do boxů povolalo už v osmém kole. Nemohl ho sice nikdo podseknout, ale podruhé k mechanikům zamířil už ve 21. kole ze 44 (viz přehled zastávek v boxech a strategií).
Nemohl ke konci zajíždět dostatečně rychlé časy, čehož snadno využil pět kol před cílem Bottas. Zřejmě tak učinili kvůli Rosbergovi, ale s tím by Fin stejně prohrál. Netvrdím, že by odolal i Williamsu, který měl v závodě rychlejší auto, ale zajet podruhé do boxů už po 13 kolech bylo zbytečně brzy.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V celkovém pořadí se posunul o dvě místa vzhůru Räikkönen, o jednu pozici v důsledku povedeného závodu finského jezdce klesl penalizovaný Magnussen i Pérez z Force Indie. Náskok vedoucího Rosberga na čele se zvýšil na 29 bodů.
Stav součástí pohonných jednotek po Velké ceně Belgie
Přes 520 fotografií z Velké ceny Maďarska včetně možnosti filtrování najdete zde.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.