Vývoj interních bitev mezi týmovými kolegy jsme sledovali i během 11. závodního víkendu sezóny 2014 na Hungaroringu. Jak si vedli piloti ve vzájemném srovnání v kvalifikaci i v závodě a jak jsou na tom v šampionátu před letní přestávkou?
KvalifikaceRosberg na Hungaroringu sice získal své šesté pole-position, ale protože Hamiltonovi vzplál Mercedes hned v úvodu kvalifikace a nezajel žádné měřené kolo, vítězný bod Němcovi nepřipisuji (nehodnotím týmové kolegy dle postavení na startu, ale dle kvalifikační výkonnosti). Totéž platí pro Lotus, kde Maldonadovi selhalo úložiště energie hned v prvním kole.
U Red Bullu se dalšího úspěchu dočkal Vettel, jenž byl o 0,19 s rychlejší než Ricciardo a snížil na 4:7. Dostal svůj vůz do první řady a zlepšil své průměrné postavení po kvalifikaci na 6,3. Průměr u Ricciardo činí 4,2.
Ve výborných výkonech pokračoval Bottas, jenž zkušenějším Massovi v Q3 naložil téměř 9 desetin a získal třetí místo na roštu. Převážil u Williamsu celkové kvalifikační skóre na svou stranu - 6:5, průměrně je o 0,168 s rychlejší.
Alonso se podeváté úspěšně vypořádal s Räikkönenem, který doplatil na strategickou hrubku Ferrari a způsobil fanouškům šok, když vypadl už v první části. Na jeho úkor dále totiž postoupil Bianchi s Marussií, který překonal svého týmového kolegu Chiltona o více než sekundu a vede 8:3.
McLaren se s oběma vozy dostal do Q3, ale Magnussen v ní nedosáhl žádného času - havaroval v prostřední části, kdy začalo pršet a zrádné podmínky panovaly zejména v první zatáčce, kde se shodou okolností nachází také místo nejtvrdšího brzdění. V Q2 byl Button o 0,083 s rychlejší a převážil skóre ve svůj prospěch - 6:5, podobně jako Vergne u Toro Rosso, který svého týmového kolegu Kvjata porazil nejtěsnějším rozdílem na Hungaroringu - o 69 tisícin sekundy.
Force Indii se nedařilo, ale její čas přijde příště v Belgii a v Itálii na okruzích, které vyžadují podstatně nižší úroveň přítlaku. Hülkenberg opět předčil Péreze - 9:2. Společně s Alonsem po 11 podnicích patří k nejdominantnějším týmovým kolegům.
Velmi dobře si vede Sauber, kterému pomohlo nejen zbavení se FRICu v F1, ale i povaha okruhu, kde se kvůli nedostatku rychlých zatáček stíraly rozdíly mezi aerodynamickými balíky. Sutil tentokrát "přepral" Gutiérreze a snížil na 4:5.
U nejpomalejšího Caterhamu, který provedl personální zemětřesení a najednou se zbavil kolem 50 lidí, si počíná suverénně zkušenější Kobajaši. Ericssona předčil o 1,5 sekundy, což byl největší kvalifikační rozdíl mezi týmovými kolegy v Maďarsku, a vede 8:2.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
ZávodVelkou cenu Maďarska vypsanou na 70 kol postihlo počasí - před jejím začátkem prudce pršelo, piloti proto zvažovali, zda startovat na mokrých či přechodných pneumatikách. Nakonec všichni zvolili druhé jmenované, jež jsou značeny zelenou barvou.
Kořením byl i start Magnussena a Hamiltona z boxové uličky (po zhasnutí motoru na roštu k nim přibyl i Kvjat). Bylo jasné, že se Lewis probije dopředu, kvůli povaze okruhu se však očekávalo, že to bude mít mnohem těžší než v Německu a že si jeho týmový kolega vítězství v pohodě pohlídá.
V průběhu parádního závodu, který přinesl vzrušující podívanou na jinak nudném Hungaroringu, kde je předjíždění velmi obtížné, překvapil Mercedes pokusem o týmovou režii, když požádal Hamiltona, aby Rosbergovi uhnul. Proč, to se těžko chápe.
Německý tým neustále prohlašuje, že svým jezdcům nechává volnost ve vzájemných soubojích, což je při jejich výkonnostním náskoku rozhodně správnou věcí. Požádat Hamiltona o puštění kolegy bylo při jeho heroickém výkonu po startu z boxové uličky špatné - nejde jen o to, že by něco ztratil na dráze, ale o to, že by jej ke konci díky tomu Rosberg předjel a získal více mistrovských bodů. Mělo by to tedy přímý dopad na bitvu o titul v době, kdy jsou oba ve hře, a do konce zbývá 8 podniků.
Mercedes porušil vlastní pravidla. Nepomohl moc týmovému duchu ani Hamiltonovi - tou poslední věcí, kterou si mohou přát, je to, aby se jim pilot odcizil. Nepřičítal bych to ale úmyslu prosadit německého mistra či pádu jejich inženýrů na hlavu při "Tour de Hospital" - projížďce na kole o pár dní dříve ve Vídni, která skončila hromadným pádem a lékařským ošetřením. V průběhu velké ceny zkrátka zpanikařili, jak potvrdil Niki Lauda, který schvaloval Lewisovo odmítnutí uposlechnout.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Někteří zpochybňovali i strategické rozhodnutí Stříbrných šípů poslat Hamiltona při jeho druhé zastávce v 38. kole na středně-tvrdé pneumatiky (viz přehled zastávek a strategií), které byly o víkendu o více než 1,5 sekundy na kolo pomalejší. Alonso na měkkých v posledním stintu přitom zvládl o jedno kolo déle.
Mercedes musel reagovat na zastávku Španěla u Ferrari, které chtělo Hamiltonovi zabránit v jeho podseknutí a udržet pozici před blížícím se Rosbergem, jenž se dostával do jeho okna pro zastávku.
V trénincích do té doby na měkkých pneumatikách nikdo 32 kol na měkké směsi nezvládl, což čekalo Alonsa, pokud by už neměl jet do boxů. Maximum bylo do té doby 21 kol, za chladnějších podmínek by to odpovídalo 25 kolům a při šetření gum 29 kol. Fernando předvedl neuvěřitelný výkon, když na nich dojel v dobrém tempu do cíle, čímž si zajistil stříbro.
Mercedes si nemyslel, že by tohle mohl zvládnout na měkkých pneumatikách, proto se o to pokusil na středně-tvrdých. Čekali, že Alonso bude muset ještě jednou stavět nebo že mu pneumatiky ke konci úplně odejdou a Ferrari porazí.
Při zpětném pohledu to byla chyba, protože na pomalejší směsi Hamilton nedokázal Alonsa předjet. Pokud by měl měkké pneumatiky jako Španěl, bez problémů by se s ním ke konci vypořádal a skončil místo něj druhý.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez úvodního kola, kol za safety carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Výborně jezdil Ricciardo, jehož Red Bull podpořil nejlepší strategii. Pomohly jim výjezdy safety carů, Daniel nicméně agresivně zabral, kdykoliv bylo potřeba, a soupeře předjížděl. Využíval příležitosti a svým tempem způsobil Mercedesu mezi oběma safety cary největší škody. Pomohl mu při tom i Vergne, který za sebou zdržel klubko rychlejších vozů, na mladého Australana by nicméně Hamilton neměl, ani kdyby zvolil měkkou směs na poslední stint.
Ne příliš šťastnou byla strategie Williamsu, který Massovi pro dva stinty nazul tvrdší pneumatiky - zřejmě si moc nevěřili. Ostře to kontrastovalo s rozhodnutím Red Bullu ve 23. kole, kdy oba týmy povolaly své jezdce do boxů, nasadit Ricciardovi měkkou směs. Připomínám, že týmy kvůli mokrému začátku nebyly nuceny pomalejší gumy nasazovat, omezoval je jen zbývající počet a stav ušetřených měkkých pneumatik po sobotě.
Brazilec pak nebyl schopný držet rychlé tempo a nedokázal stahovat svou ztrátu po druhém výjezd safety caru. Na druhou stranu by si ale stejně těžko polepšil oproti pátému místu - na 4. Rosberga v cíli ztrácel 23,48 sekundy.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Rosbergovi uškodil první výjezd safety caru, protože byl na přechodných pneumatikách neuvěřitelně rychlý a v době, kdy ředitelství závodu zpomalovací vozidlo povolalo, už byl za vjezdem do boxů - a hned si ho odchytlo.
Normálně by mohl dojet do boxů při 80 % svého závodního tempa, jenže safety car jezdí 55 % tempem. Piloti tedy za ním ztratili spoustu času - nejen Rosberg, ale i Bottas, Vettel a Alonso. Němec pak měl problémy s brzdami, vítězný Ricciardo se zase pral s ERS - přišel o výkon a chvíli si myslel, že do cíle vůbec nedojede.
Přesto Nico skvěle zlikvidoval náskok soupeřů v posledním stintu, do kterého najížděl s 20 sekundovým mankem na Ricciarda. V souboji s Hamiltonem a Alonsem o pódium již nakonec neuspěl.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodůV celkovém pořadí si díky pátému místu v závodě polepšil Massa, který o devátou příčku připravil Magnussena. K dalším změnám pozic po Maďarsku nedošlo, Hamilton v boji o titul před letní přestávkou ukrojil 3 body z náskoku Rosberga, který má k dobru 11 bodů.
Stav součástí pohonných jednotek po Velké ceně Maďarska
Přes 520 fotografií z Velké ceny Maďarska včetně možnosti filtrování najdete zde.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.