Vývoj interních bitev mezi týmovými kolegy jsme sledovali i během 11. závodního víkendu sezóny 2014 na Hungaroringu. Jak si vedli piloti ve vzájemném srovnání v kvalifikaci i v závodě a jak jsou na tom v šampionátu před letní přestávkou?
KvalifikaceRosberg na Hungaroringu sice získal své šesté pole-position, ale protože Hamiltonovi vzplál Mercedes hned v úvodu kvalifikace a nezajel žádné měřené kolo, vítězný bod Němcovi nepřipisuji (nehodnotím týmové kolegy dle postavení na startu, ale dle kvalifikační výkonnosti). Totéž platí pro Lotus, kde Maldonadovi selhalo úložiště energie hned v prvním kole.
U Red Bullu se dalšího úspěchu dočkal Vettel, jenž byl o 0,19 s rychlejší než Ricciardo a snížil na 4:7. Dostal svůj vůz do první řady a zlepšil své průměrné postavení po kvalifikaci na 6,3. Průměr u Ricciardo činí 4,2.
Ve výborných výkonech pokračoval Bottas, jenž zkušenějším Massovi v Q3 naložil téměř 9 desetin a získal třetí místo na roštu. Převážil u Williamsu celkové kvalifikační skóre na svou stranu - 6:5, průměrně je o 0,168 s rychlejší.
Alonso se podeváté úspěšně vypořádal s Räikkönenem, který doplatil na strategickou hrubku Ferrari a způsobil fanouškům šok, když vypadl už v první části. Na jeho úkor dále totiž postoupil Bianchi s Marussií, který překonal svého týmového kolegu Chiltona o více než sekundu a vede 8:3.
McLaren se s oběma vozy dostal do Q3, ale Magnussen v ní nedosáhl žádného času - havaroval v prostřední části, kdy začalo pršet a zrádné podmínky panovaly zejména v první zatáčce, kde se shodou okolností nachází také místo nejtvrdšího brzdění. V Q2 byl Button o 0,083 s rychlejší a převážil skóre ve svůj prospěch - 6:5, podobně jako Vergne u Toro Rosso, který svého týmového kolegu Kvjata porazil nejtěsnějším rozdílem na Hungaroringu - o 69 tisícin sekundy.
Force Indii se nedařilo, ale její čas přijde příště v Belgii a v Itálii na okruzích, které vyžadují podstatně nižší úroveň přítlaku. Hülkenberg opět předčil Péreze - 9:2. Společně s Alonsem po 11 podnicích patří k nejdominantnějším týmovým kolegům.
Velmi dobře si vede Sauber, kterému pomohlo nejen zbavení se FRICu v F1, ale i povaha okruhu, kde se kvůli nedostatku rychlých zatáček stíraly rozdíly mezi aerodynamickými balíky. Sutil tentokrát "přepral" Gutiérreze a snížil na 4:5.
U nejpomalejšího Caterhamu, který provedl personální zemětřesení a najednou se zbavil kolem 50 lidí, si počíná suverénně zkušenější Kobajaši. Ericssona předčil o 1,5 sekundy, což byl největší kvalifikační rozdíl mezi týmovými kolegy v Maďarsku, a vede 8:2.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
ZávodVelkou cenu Maďarska vypsanou na 70 kol postihlo počasí - před jejím začátkem prudce pršelo, piloti proto zvažovali, zda startovat na mokrých či přechodných pneumatikách. Nakonec všichni zvolili druhé jmenované, jež jsou značeny zelenou barvou.
Kořením byl i start Magnussena a Hamiltona z boxové uličky (po zhasnutí motoru na roštu k nim přibyl i Kvjat). Bylo jasné, že se Lewis probije dopředu, kvůli povaze okruhu se však očekávalo, že to bude mít mnohem těžší než v Německu a že si jeho týmový kolega vítězství v pohodě pohlídá.
V průběhu parádního závodu, který přinesl vzrušující podívanou na jinak nudném Hungaroringu, kde je předjíždění velmi obtížné, překvapil Mercedes pokusem o týmovou režii, když požádal Hamiltona, aby Rosbergovi uhnul. Proč, to se těžko chápe.
Německý tým neustále prohlašuje, že svým jezdcům nechává volnost ve vzájemných soubojích, což je při jejich výkonnostním náskoku rozhodně správnou věcí. Požádat Hamiltona o puštění kolegy bylo při jeho heroickém výkonu po startu z boxové uličky špatné - nejde jen o to, že by něco ztratil na dráze, ale o to, že by jej ke konci díky tomu Rosberg předjel a získal více mistrovských bodů. Mělo by to tedy přímý dopad na bitvu o titul v době, kdy jsou oba ve hře, a do konce zbývá 8 podniků.
Mercedes porušil vlastní pravidla. Nepomohl moc týmovému duchu ani Hamiltonovi - tou poslední věcí, kterou si mohou přát, je to, aby se jim pilot odcizil. Nepřičítal bych to ale úmyslu prosadit německého mistra či pádu jejich inženýrů na hlavu při "Tour de Hospital" - projížďce na kole o pár dní dříve ve Vídni, která skončila hromadným pádem a lékařským ošetřením. V průběhu velké ceny zkrátka zpanikařili, jak potvrdil Niki Lauda, který schvaloval Lewisovo odmítnutí uposlechnout.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Někteří zpochybňovali i strategické rozhodnutí Stříbrných šípů poslat Hamiltona při jeho druhé zastávce v 38. kole na středně-tvrdé pneumatiky (viz přehled zastávek a strategií), které byly o víkendu o více než 1,5 sekundy na kolo pomalejší. Alonso na měkkých v posledním stintu přitom zvládl o jedno kolo déle.
Mercedes musel reagovat na zastávku Španěla u Ferrari, které chtělo Hamiltonovi zabránit v jeho podseknutí a udržet pozici před blížícím se Rosbergem, jenž se dostával do jeho okna pro zastávku.
V trénincích do té doby na měkkých pneumatikách nikdo 32 kol na měkké směsi nezvládl, což čekalo Alonsa, pokud by už neměl jet do boxů. Maximum bylo do té doby 21 kol, za chladnějších podmínek by to odpovídalo 25 kolům a při šetření gum 29 kol. Fernando předvedl neuvěřitelný výkon, když na nich dojel v dobrém tempu do cíle, čímž si zajistil stříbro.
Mercedes si nemyslel, že by tohle mohl zvládnout na měkkých pneumatikách, proto se o to pokusil na středně-tvrdých. Čekali, že Alonso bude muset ještě jednou stavět nebo že mu pneumatiky ke konci úplně odejdou a Ferrari porazí.
Při zpětném pohledu to byla chyba, protože na pomalejší směsi Hamilton nedokázal Alonsa předjet. Pokud by měl měkké pneumatiky jako Španěl, bez problémů by se s ním ke konci vypořádal a skončil místo něj druhý.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez úvodního kola, kol za safety carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Výborně jezdil Ricciardo, jehož Red Bull podpořil nejlepší strategii. Pomohly jim výjezdy safety carů, Daniel nicméně agresivně zabral, kdykoliv bylo potřeba, a soupeře předjížděl. Využíval příležitosti a svým tempem způsobil Mercedesu mezi oběma safety cary největší škody. Pomohl mu při tom i Vergne, který za sebou zdržel klubko rychlejších vozů, na mladého Australana by nicméně Hamilton neměl, ani kdyby zvolil měkkou směs na poslední stint.
Ne příliš šťastnou byla strategie Williamsu, který Massovi pro dva stinty nazul tvrdší pneumatiky - zřejmě si moc nevěřili. Ostře to kontrastovalo s rozhodnutím Red Bullu ve 23. kole, kdy oba týmy povolaly své jezdce do boxů, nasadit Ricciardovi měkkou směs. Připomínám, že týmy kvůli mokrému začátku nebyly nuceny pomalejší gumy nasazovat, omezoval je jen zbývající počet a stav ušetřených měkkých pneumatik po sobotě.
Brazilec pak nebyl schopný držet rychlé tempo a nedokázal stahovat svou ztrátu po druhém výjezd safety caru. Na druhou stranu by si ale stejně těžko polepšil oproti pátému místu - na 4. Rosberga v cíli ztrácel 23,48 sekundy.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Rosbergovi uškodil první výjezd safety caru, protože byl na přechodných pneumatikách neuvěřitelně rychlý a v době, kdy ředitelství závodu zpomalovací vozidlo povolalo, už byl za vjezdem do boxů - a hned si ho odchytlo.
Normálně by mohl dojet do boxů při 80 % svého závodního tempa, jenže safety car jezdí 55 % tempem. Piloti tedy za ním ztratili spoustu času - nejen Rosberg, ale i Bottas, Vettel a Alonso. Němec pak měl problémy s brzdami, vítězný Ricciardo se zase pral s ERS - přišel o výkon a chvíli si myslel, že do cíle vůbec nedojede.
Přesto Nico skvěle zlikvidoval náskok soupeřů v posledním stintu, do kterého najížděl s 20 sekundovým mankem na Ricciarda. V souboji s Hamiltonem a Alonsem o pódium již nakonec neuspěl.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodůV celkovém pořadí si díky pátému místu v závodě polepšil Massa, který o devátou příčku připravil Magnussena. K dalším změnám pozic po Maďarsku nedošlo, Hamilton v boji o titul před letní přestávkou ukrojil 3 body z náskoku Rosberga, který má k dobru 11 bodů.
Stav součástí pohonných jednotek po Velké ceně Maďarska
Přes 520 fotografií z Velké ceny Maďarska včetně možnosti filtrování najdete zde.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.