Jak si vedli piloti ve vzájemných vnitrotýmových duelech v desátém podniku letošní sezóny - na Hockenheimu? Tradičně si porovnáme jejich výkony v sobotní kvalifikaci a v nedělním závodě.
KvalifikacePáté pole-position sezóny si vyjel Rosberg, jehož týmový kolega Hamilton po selhání brzd do druhé části již nenastoupil. Během toho, co stihl v Q1, byl o sekundu pomalejší, skóre proto u Mercedesu vyznívá lépe pro Němce 6:4.
Druhou příčku vybojoval Bottas, jenž se zkušeným Massou srovnal krok na 5:5. Ve finále jej však o více než 3 desetiny předčil. V dosavadních 10 podnicích byl Fin průměrně o 0,097 s rychlejší. Williams jde od Kanady nahoru, momentálně má po Mercedesu druhý nejsilnější balík.
Příjemným překvapením byla čtvrtá příčka Magnussena s McLarenem, jenž přivezl zcela nové zadní křídlo a učinil další krok vpřed. Nemastný - neslaný Button se v sobotu poroučel již v Q2, kde byl dánský mladík o 4 desetiny rychlejší. I mezi nimi je srovnáno na 5:5.
U Red Bullu si posedmé se čtyřnásobným mistrem světa poradil Ricciardo. Vettel v Q3 zaostával o tři desetiny a musel se spokojit až s 6. místem. Nepomohl mu ani vyšší přítlak, který zvolil.
Toro Rosso nastavilo oba vozy na stejnou úroveň přítlaku, Vergne se ale ke konci Q2 dostal do provozu a vypadl. Kvjat předvedl kvalitní výkon, když ve finále překonal obě Force Indie, a se zkušenějším Francouzem vyrovnal na 5:5. U indického týmu to bylo velmi těsné, Hülkenberg byl o 21 tisícin rychlejší než Pérez a s přehledem vede 8:2 - podobně jako u Ferrari masíruje Alonso Räikkönena.
Se Sauberem do Q2 postoupil jen Gutiérrez a má nad zkušenějším Sutilem překvapivě převahu už 5:3. Švýcarskému týmu zákaz FRICu vyhovoval, což se nedá říct o Lotusu, který předčil. Maldonado vypadl v úvodu, kde byl o 1,3 s pomalejší než Grosjean.
Bianchi u Marussie o 8 desetin předčil Chiltona a vede 7:3, Ericsson u Caterhamu kvůli problémům s hydraulikou vůbec nevyjel, proto Kobajašimu vítězný bod nepočítám.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
ZávodVelká cena Německa byla celkem snadnou záležitostí pro Rosberga startujícího z prvního místa, Hamilton totiž po výměně převodovky začínal až z 20. místa - a to ještě mohl být rád, že po změně specifikace vozu (brzdového materiálu - Bremba vyměnil za Carbone Industrie) nemusel startovat z boxové uličky - to by pole dojel až na konci prvního kola.
Hamilton nakonec sáhl po třech zastávkách a s mírně poškozeným vozem po několika drobných kolizích byl v čisté rychlosti i přes tři zastávky mírně pomalejší než jeho týmový kolega, který vývoj kontroloval a mohl si dovolit šetřit techniku.
Závod některých pilotů (Ricciarda, Magnussena) ovlivnila kolize hned v první zatáčce, dopad na strategie měly nižší teploty a degradace pneumatik. Pirelli na Hockenheim přivezlo super-měkkou a měkkou směs, kvůli ztrátě FRIC zavěšení se dalo očekávat, že týmy pojedou spíše na tři než na dvě zastávky (přehled pneumatikových strategií najdete zde).
Někteří si s 2 zastávkami nakonec vystačili (Bianchi, Bottas, Hülkenberg, Maldonado a Rosberg), jiní se o to usilovně pokoušeli, nakonec však museli do boxů potřetí (Alonso, Button), čímž ve svém celkovém čase závodu ztratili.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Závod byl velmi zajímavý a od počátku se bylo na co dívat: bojovali spolu nejen dvojice, ale rovnou trojice pilotů v jednom manévru. Za zmínku stojí bitva Hamiltona s Ricciardem a Räikkönenem, kdy první dva zmiňovaní jezdci zmáčkli Fina mezi sebou do "kleští."
Souboje více zatěžovaly pneumatiky, což se podepisovalo na jejich výdrži. Alonso zahájil sérii úvodních zastávek v boxech v 12. kole, v 13. jej následoval Ricciardo a Vettel ve čtrnáctém, všichni u mechaniků pak objevili ještě dvakrát.
Pozornost se soustředila na Hamiltona a na to, kam až se mu zezadu podaří probít. Na měkkých pneumatikách poprvé stavěl až v 26. kole. Na druhé místo se před Bottase dostal bez boje na trati při zastávce Williamsu, ve 20. kole jej ale bez velké obrany pustil před sebe poté, co dostal pokyn, aby pneumatiky šetřil. Navíc stále hrozilo, že zaprší.
Po své zastávce se dostal zpět na druhém místě a vypadalo to, že do boxů zamíří už jen jednou. Z jeho stintu dostali McLaren a Ferrari pocit, že by ke konci závodu s lehčími vozy mohli na měkkých pneumatikách odjet větší vzdálenost.
Stáj z Wokingu byla ale příliš agresivní, Buttona povolala do boxů už v 31. kole, kdy mu do cíle zbývalo dalších 36. Pneumatiky mu ale nevydržely a 6 kol před cílem musel k mechanikům neplánovaně znovu.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez kol za safety carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Bývalí týmoví kolegové - Button a Hamilton - se ve vlásence střetli: Jenson si kvůli dobrému výjezdu najížděl zeširoka, zatímco Lewis útočil a domníval se, že mu jeho starší krajan nechává místo. Ovšem mylně: došlo ke kontaktu a poškození křídla Mercedesu, což rozhodilo jeho vyvážení.
Nadměrně se mu začala opotřebovávat levá přední pneumatika, proto mu tým změnil strategii ze dvou na tří zastávky: zbývající stint rozdělil na dvě části o 12 - 13 kolech na super-měkké směsi. Křídlo neměnili, protože by to představovalo větší časovou ztrátu než vypočtená jízda bez něj.
Závěr ale ovlivnil ještě jeden kontroverzní okamžik: Sutilův smyk. Jeho Sauber zůstal stát uprostřed cílové rovinky, ale vedení závodu se rozhodlo pro odklizení, aniž by povolávalo safety car. Mercedes ale zariskoval a vsadil na jeho výjezd, proto Hamiltona povolal do boxů o 5 kol dříve, než plánoval - již po 8 kolech.
Lewisovi pak zbylo odjet na poslední sadě super-měkkých příliš mnoho kol. Náskok Bottase, který v 41. kole nasadil znovu měkké pneumatiky, sice rychle zlikvidoval, ale na předjetí to už ke konci nebylo - obzvlášť kvůli vysokým maximálním rychlostem, které Williamsy na rovinkách dosahují.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
V závěru přesedlali na tři zastávky také Alonso s oběma jezdci Red Bullu, kteří spolu bojovali o 4. - 6. pozici. Napínavý byl zejména souboj Ferrari s Ricciardem, jenž cílem projel jen o 82 tisícin za Španělem. Ten na Vettela neměl kvůli nerozhodnosti Scuderie, kdy svého pilota zavolat potřetí do boxů. Vettel toho využil - podsekl jej a pohlídal si čtvrté místo s více než osmisekundovým náskokem.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodůV šampionátu letos poprvé nedošlo k žádným změnám, po Německu všichni drží své pozice, pouze se změnily odstupy mezi piloty. Náskok lídra šampionátu Rosberga na druhého Hamiltona narostl ze 4 na 14 bodů, zatímco pátý Bottas zásluhou druhého místa stáhl ztrátu na čtvrtého Alonsa ze 14 na 6 bodů.
Přes 520 fotografií z Velké ceny Německa včetně možnosti filtrování najdete zde.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.