Silverstone hostil devátý podnik letošního šampionátu. Jak si po něm stojí týmoví kolegové ve vzájemném srovnání?
KvalifikaceKvalifikaci na Velkou cenu Británie ovlivnily rozmary počasí. Pole-position si letos počtvrté zajistil Nico Rosberg výrazným rozdílem téměř 3,5 sekundy - k tomu ale přispěla chyba jeho týmového kolegy z Mercedesu Hamiltona, jenž musel snést čtvrtou porážku v řadě za sebou.
Velmi dobrý výkon v závěru předvedl Sebastian Vettel, který v devátém podniku letošní sezóny teprve potřetí předčil Daniela Ricciarda, tentokrát o sekundu a tři čtvrtě. Úřadující mistr světa z Red Bullu snížil na 3:6, průměrně je v kvalifikacích stále o 0,132 s pomalejší.
McLarenu okruh v Silverstone sedět neměl, přesto zažil svou zatím nejúspěšnější kvalifikaci. Jenson Button o 0,217 sekundy porazil Kevina Magnussena a dostal se na třetí příčku. Skóre zvrátil ve svůj prospěch na 5:4.
U Force Indie pokračuje ve stabilně kvalitních výkonech Nico Hülkenberg. Sergiovi Pérezovi nadělil přes 2 sekundy a vede 7:2. V kvalifikacích je průměrně o sekundu rychlejší než Mexičan. Do první desítky proniklo s oběma vozy i Toro Rosso, úspěšnější byl Daniil Kvjat, jenž Jeana-Erica Vergneho stáhl na 4:5.
Postup do poslední části sice Lotusu unikl, tým se přesto dokázal oproti předchozím závodům o trochu zlepšit. Romain Grosjean byl v Q2 o 5,5 sekundy rychlejší, přestože měl Pastor Maldonado méně paliva, než připouštějí pravidla, a z kvalifikace musel být vyloučen.
Hodně vysoko díky rozmarům počasí a správným strategickým rozhodnutím skončili jezdci Marussie: Jules Bianchi 12., o více sekundu pomalejší Max Chilton 13. Francouz má zatím jasně navrch: 6:3.
U Sauberu Adrian Sutil kvůli chybě (během toho kola byl 7.) v Q2 nezajel žádné měřené kolo, protože byl však v Q1 rychlejší, nepřipisuji vítězný bod žádnému z jezdců švýcarského týmu. U Caterhamu se teprve druhého letošního úspěchu dočkal Marcus Ericsson, s Kamujem Kobajašim tedy prohrává 2:7.
Překvapením kvalifikace byly výkony Williamsu - momentálně druhého nejrychlejšího týmu - a Ferrari: vypadli již v první části. V Q1 své týmové kolegy předčili Valtteri Bottas a Fernando Alonso.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
ZávodPo dlouhých jízdách v tréninku se jako nejrychlejší jevila dvouzastávková strategie s použitím středně-tvrdé - středně-tvrdé a tvrdé směsi pneumatik. Rozdíl mezi nimi se pohyboval kolem 6 desetin sekundy na kolo. Jaké strategie piloti využili, to můžete zjistit zde.
Velkou cenu na hodinu přerušila kolize Massy s Räikkönen, který vylétl mimo trať a po divokém smyku Brazilci zkřížil dráhu. Ten se mu již přes prudké brzdění nedokázal vyhnout, oba piloti naštěstí vyvázli bez zranění.
Tempo opět suverénně udávali piloti Mercedesu. Čelo si zpočátku hlídal Rosberg, pak se u něj ale začaly objevovat problémy s převodovkou. Nejprve ji musel pomáhat zmáčknutím spojky v zatáčkách, což jej zpomalovalo, po prvních zastávkách vypověděla službu úplně.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Otázkou je, zda by na Rosberga Hamilton měl, nebýt technického problému s převodovkou. Brit si svůj úvodní stint protáhl na 24 kol, aniž by při tom ztrácel moc času. Otevřel se mu prostor pro jednozastávkovou strategii i dodatečnou zastávku v závěru, kdy by mohl nazout čerstvé pneumatiky a na svého týmového kolegu zaútočit.
Z Ricciardova tempa, který startoval na tvrdých gumách, bylo patrné, že si vedou za vyšších teplot velmi dobře. Hamiltona tedy ke dvěma zastávkám nic nenutilo, po druhém výměně pneumatik Rosberga kolem 35. kola by se proto ujal vedení s náskokem 17 sekund. Těžko říci, zda by se Němcovi povedlo náskok pozdějšího vítěze stáhnout. Po odstoupení Rosberga zvolil bezpečnostní pojistku a své mechaniky navštívil podruhé také Lewis.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Zajímavý byl také duel Bottase s Ricciardem o druhé místo. Vettel o pódium přišel příliš agresivní strategií, když se tvrdých pneumatik zbavil už v 10. kole s tím, že pojede na dvě zastávky. Šlo o zbytečnou chybu, protože týmům v té době již bylo jasné, že závod po restartu zvládnou s jedinou zastávkou.
Další chybou byla načasování druhé zastávky mistra světa - ve 33. kole totiž vyjel těsně před Alonsem, který jej v 9. zatáčce předjel. Vettel se zdržel za Bottasem při nájezdu do boxů. Nebýt toho, bojoval by se svým týmovým kolegou a s Buttonem o pódium.
Ricciardo prodloužením svého úvodního stintu o pět kol na Vettela získal. Dostal se tím do pozice, kdy mu stačila jediná zastávka, stejně jako Bottasovi. Jeho rychlost na středně-tvrdé i tvrdé směsi byla úžasná. Finský mladík předvedl výborný výkon, ve svém prvním stintu předjel mnoho aut a vydláždil si tak cestu na pódium.
Ředitel výkonnosti vozidla Rob Smedley si jej nemůže vynachválit. Během závodu poskytoval velmi přesnou zpětnou vazbu o výkonnosti pneumatik, správně četl jejich opotřebení, tým mu tak mohl optimálně naplánovat jeho jedinou zastávku v boxech.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Trochu smůly měl Button, který by se při trochu delším závodě zřejmě dostal na pódium. V závěru dostihl Ricciarda, jenž měl o 13. kol starší gumy. Kdyby byl v dřívější části velké ceny o něco rychlejší, mohl pomýšlet na velký úspěch.
Výchozí pozici i tempo na to měl, doplatil na příliš mnoho kol v prvním stintu, kdy ztrácel čas, a také na začátku svého druhého stintu, kde hodně pečoval o pneumatiky, což se odráželo v jeho rychlosti mezi koly 28 - 31 (viz graf výše). Tím Ricciardovi al dostatek prostoru, ke konci mu pak už nezbyl čas na útok.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodůV šampionátu si díky stříbru polepšil o dvě příčky Bottas - patří mu už páté místo za Alonsem, o jednu se vzhůru posouvají Magnussen a Vergne. Jednu pozici ztrácejí naopak Grosjean, Hülkenberg, Massa a Vettel.
Přes 500 fotografií z Velké ceny Británie včetně možnosti filtrování najdete zde.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.