Formule 1 zavítala ke svému osmému závodu v sezóně 2014 do rakouského Spielbergu. Jak si tam vedli jezdci ve vzájemných vnitrotýmových duelech? Opět si porovnáme kvalifikační a závodní výkony a jejich průběžné stavy.
Kvalifikace
Williams potvrdil formu z pátečních dlouhých jízd a překvapil v kvalifikaci, když získal obě místa v první řadě. Bottas udělal ve svém ostrém pokusu drobnou chybu a Massa jej letos popáté porazil - v Rakousku drobným rozdílem ve výši 87 tisícin sekundy.
U Mercedesu zvládl sobotní odpoledne opět lépe Rosberg. Hamiltonovi komisaři škrtli první čas v Q3 poté, co se dostal všemi čtyřmi koly za zatáčkou č. 8 mimo trať, ve druhém se při prudkém brzdění dostal do smyku a zůstal bez měřeného kola odsouzen k deváté pozici na roštu. Rosberg byl rychlejší v Q2, potřetí za sebou svého britského kolegu překonal a srovnal na 4:4.
Ferrari se moc snaží o stáhnutí náskoku soupeřů, jenže se mu nedaří dělat větší pokroky než jim. Alonso předvedl další výborný výkon a tentokrát Räikkönenovi nadělil přes 1,5 sekundy, což byl v rakouské kvalifikaci vůbec největší rozdíl mezi týmovými kolegy. Vede jednoznačně 6:2.
Stejný rozdíl je po Rakousku také u Red Bullu, kde Ricciardo překonal Vettela o 0,163 s a postoupil do Q3, zatímco čtyřnásobný mistr světa vypadl už ve vyrovnané prostřední části. Domácí okruh jim ani pohonným jednotkám neseděl, v Silverstone budou silnější.
McLaren přivezl velký balík vylepšení včetně zcela nového předního křídla. Novinky většinou fungovaly a tým dosáhl pokroku, Buttonovi ale chyběl čas ztracený ve třetím tréninku a s Magnussenem opět prohrál - scházely mu tři desetiny sekundy. Skóre je nicméně vyrovnané - 4:4.
Velmi dobrý výkon u Toro Rosso předvedl Kvjat, jenž vyzrál na Vergneho o více než půl sekundy a v Q3 zajel dokonce sedmé nejrychlejší kolo. Se zkušenějším Francouzem prohrává po osmi podnicích 3:5.
Jednoznačná je situaci u Force Indie: Hülkenberg kvalifikaci zvládl letos pošesté lépe než Pérez, a postoupil do její poslední fáze. U Lotusů se vůbec poprvé prosadil Maldonado, do Q3 ale neprošel žádný vůz E22.
Na chvostu pořadí se nic nemění: Sauber stále ztrácí, těžší Sutil předvedl o půl sekundy rychlejší kolo než muší váha Gutiérrez, snížil na 3:4. Náskok u Marussie na 5:3 zvýšil Bianchi, u Caterhamu Kobajaši, jenž byl přesně o sekundu rychlejší než Ericsson - v kvalifikacích zatím nejslabší týmový kolega.
Výkony jezdců v jednotlivých sektorech jsme porovnávali zde.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Závod
Ve Velké ceně Rakouska vypsané na 71 kol se schylovalo k zajímavé podívané - všichni očekávali, kdy a jak se Mercedesy dostanou před Williamsy, které jsou k pneumatikám o něco náročnější. Hamilton navíc startoval až z 9. pozice a v případě vítězství mohlo jít o jeden z jeho nejpovedenějších závodů v historii.
Vyšší teploty nahrávaly spíše Stříbrný šípům, Williamsům hrály do karet vyšší maximální rychlosti, které dosahovaly na rovinkách - Massa dosáhl na 321,4 km/h - o tři km/k více než Rosberg a o 10 km/h více než Hamilton (viz přehled maximálních rychlostí), což ztěžovalo jejich předjetí. Přitom jim přítlak v dalších částech okruhu moc nescházel, konkurenceschopné časy zajížděly i ve druhém a třetím sektoru.
Pokud jde o strategii, situace byla jasná: drtivá většina vsadila na jasně rychlejší dvouzastávkovou strategii (superměkké - měkké - měkké pneumatiky, viz grafický přehled zde). Mercedes se velmi brzy prosadil díky agresivní strategii, když do boxů zajel velmi brzy. Věděl, že Williams by si kvůli své vysoké degradaci pneumatik nemohl dovolit tolik natáhnout druhý a třetí stint, což si ověřil již v pátek za chladnějších podmínek.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Tým z Grove proto na brzké zastávky Stříbrných šípů nereagoval, proto se po nich jeho vozy po podseknutí propadly na druhou a čtvrtou pozici. V úvodu však držely rychlé tempo, Mercedesy o moc rychlejší nebyly - ještě před druhými zastávkami ztrácely Williamsy na vedoucího Rosberga jen dvě sekundy, což je pozoruhodné vzhledem k náskoku, který měl německý tým v předchozích závodech.
Při druhých zastávkách se Hamiltonovi podařilo podseknout i Bottas - Williams se opět nesnažil zareagovat, aby mu v závěru vydržely pneumatiky - a mohl opět stíhat svého týmového kolegu. Stratégové z Grove však mohli být odvážnější a pokusit se povolat finského mladíka k výměně pneumatik dříve, protože v závěru jeho výkonnost neklesala - od 48. kola Rosbergův náskok až do cíle nenarůstal.
O třetí místo by stejně nepřišli, Alonso - jediná hrozba - v tu dobu ztrácel už 12 sekund, Mercedesy navíc řešili problémy s teplotou brzd. Bottas by proto nemusel mít problémy držet se před Hamiltonem, který by za ním ve špinavém vzduchu ještě více trpěl.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Zajímavou strategii využila Force India s Pérezem, kterému v kvalifikaci rychlost scházela. Indická stáj často sází na jednozastávkovou alternativu a již několikrát díky ní dostala jednoho ze svých pilotů do první šestice.
Pérez po penalizaci za kolizi s Massou v Kanadě startoval až z 15. místa (Grosjean kvůli výměně převodovky v neděli začínal z boxové uličky), proto si vybral tvrdší ze dvou nabízených směsí. Start mu opět náramně vyšel - získal čtyři pozice a dostal se před Buttona, který zkoušel stejnou strategii - McLaren ale rychlostně poněkud zaostával, což po vydařené kvalifikaci tak trochu očekával.
Příkladně spolupracoval i Hülkenberg, který svého týmového kolegu na čerstvějších pneumatikách pustil před svou druhou zastávkou před sebe - jeho tempo však bylo o čtvrt sekundy pomalejší. Pérez měl dostatečnou rychlost, aby v závěru předjel i Magnussena a vybojoval šesté místo.
Dobrou rychlost prokazoval ve druhém a třetím stintu také Alonso, který patřil mezi nejrychlejší vozy na trati - nedařilo se mu pouze v prvním části na super-měkkých pneumatikách. U Ferrari si všimli strategie Force Indie, proto Španělovi prostřední stint natáhli, aby v závěru mohl odolat útoku Péreze na super-měkkých pneumatikách. Nakonec k němu ale nedošlo a Fernando si čtvrtou příčku pohodlně pohlídal.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
Díky parádnímu výkonu si v šampionátu polepšili oba piloti Williamsu - Bottas o jednu příčku, Massa o dvě. Jedno místo naopak ztratili McLareny - Button s Magnussenem - a Pérez, který dojel před nimi.
Přes 560 fotografií ze závodního víkendu v Rakousku s unikátní možností filtrování dle svých oblíbených týmů či jezdců naleznete zde.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.
Liam Lawson má za sebou svůj první oficiální test jako pilot Red Bullu. Po odchodu Sergia Péreze se mu podařilo porazit bývalého týmového kolegu z Racing Bulls, Jukiho Cunodu, v souboji o místo partnera Maxe Verstappena.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.