Jak si vedli ve vzájemném srovnání během závodního víkendu v Kanadě proti sobě týmoví kolegové? Porovnáme si jejich výkony a skóre po sedmi podnicích sezóny 2014.
KvalifikacePo kvalifikačním vítězství v Monaku Rosberg u Mercedesu totéž zopakoval i v Kanadě, a to navzdory prohlášením, že jde o Lewisovu trať, kde svého týmového kolegu opět patřičně umravní. Leč těsný duel (- 0,079 s) vyzněl opět lépe pro Němce, který snižuje na 3:4.
Po pěti závodech se u Red Bullu opět podařilo uspět Vettelovi, letos teprve podruhé. Ricciardův čas překonal jen o 0,041 s, přesto se do tohoto rozdílu vlezly oba Williamsy, kde tím lepším z dvojice byl tentokrát Bottas snižující na 3:4. Massa ztratil jen 0,028 a byl zklamaný, protože dle svých slov měli na to oba vozy rakouské stáje a získat třetí příčku na roštu.
Ferrari sice přivezlo spoustu novinek, zlepšilo svou pohonnou jednotku a s oběma piloty postoupilo do Q3, výkonnost byla ale opět zklamání - přeci jen doufali, že budou blíže Mercedesu a před ostatními soupeři. Alonso byl o čtyři desetiny rychlejší než Räikkönen a jeho čas stačil jen na sedmé místo.
Nezkušený Kvjat se trápil s brzdami a od Vergneho dostal téměř půl sekundy, navíc vypadl už ve druhé části. Francouz vede 5:2 a se svým vozem Toro Rosso porazil i oba McLareny, kterým charakteristika okruhu měla sedět. Žádný velký pokrok ale nepředvedli. Button byl o setinku rychlejší než Magnussen, což ve vyrovnaném poli stačilo na postup.
Mírným zklamáním byly v sobotu výkony Force Indie, která nedokázala do Q3 postoupit ani s jedním vozem, mohli však zvolit alternativní strategii a díky nižšímu odporu a šetrnosti k pneumatikám spoléhat na lepší výsledek v závodě. Hülkenberg zvýšil své vedení na Pérezem na 5:2.
Lotusy díru do světa také neudělaly: v Kanadě předčili pouze "nováčkovské" týmy a nekonkurenceschopný Sauber, který nestihl do kvalifikace připravit Gutiérrezův vůz po havárii v tréninku. Maldonado letos jako jediný zatím nedokázal najít na svého týmového kolegu, byť tentokrát jeho účinkování zhatily technické problémy - 0:4.
U Marussie se v dobrém světle představil Chilton, jenž Bianchiho předčil o 11 tisícin a snížil na 3:4. Zkušenosti dokázal u Caterham opět zúročit Kobajaši, který Ericssonovi naložil přes půl sekundy a vede 6:1.
Výkony jezdců v jednotlivých sektorech jsme porovnávali zde.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
ZávodVelká cena Kanady vypsaná na 70 kol začala kolizí týmových kolegů Marussie - Chilton ve snaze zkrotit přetáčivý smyk ve třetí zatáčce nešťastně sestřelil Bianchiho a na trať musel poprvé safety car, což nahrávalo všem 15 startujícím na super-měkké směsi a usnadnilo dojetí do cíle všem, protože závod měl být náročný z pohledu spotřeby paliva.
Dvouzastávková strategie vycházela rychleji, jízda na jednu zastávku u šetrnějších přicházela také v úvahu. Z počátku jezdci sice hlásili velké problémy s opotřebením pneumatik, Pérez s Force Indií na nich ale s těžkým vozem v úvodním stintu zvládl 34. kol, téměř polovinu velké ceny.
Oba od již od pátku, kdy si ověřili šetrnost svého šasi k pneumatikám, plánovali jediné přezutí. Zajímavé bylo, že během těchto stintů drželi vysoké tempo. Škoda jen ten nevydařené kvalifikace.
Red Bull byl prvním týmem, který plánoval dvě zastávky a zajel do boxů - Ricciardo agresivně již ve 13. kole - totéž, co měli v plánu nebýt safety-caru, zatímco ostatní přemýšleli o prodloužení svých stintů. Věděli, že se svou strategií zbytek v pohodě zvládnout. Proč tak brzy? Snažili se podseknout oba Williamsy, jež se držely před nimi.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Bottas sice Ricciardovu zastávku pokryl hned v dalším kole a udržel se před pozdějším vítězem, Massa se však při výměně zdržel a propadl se také za Ricciarda, Alonsa i Vergneho. Chybu v boxech Brazilec později zkritizoval, podle něj kvůli ní přišel o vítězství.
Williamsy jinak byly velmi rychlé a zřejmě by o příčku nejvyšší opravdu bojovaly (viz tabulku č. 3 s čistými průměrnými rychlostmi). Massa v závěru navíc kolidoval s Pérezem, což komisaři vyhodnotili jako chybu Mexičana, Bottase zradil MGU-K, proto se propadl na sedmé místo.
Zajímavý souboj byl k vidění také mezi Red Bully a Force Indiemi. Frustrovaný Vettel ztrácel čas za Hülkenbergem, který jel jen na jednu zastávku, a už po jednom kole si stěžoval, že jej nedokáže předjet, ať něco na boxové zídce vymyslí. Kvůli deficitu v maximálních rychlostech v to nešlo na rovince v DRS zóně (Vettel nebyl rychlejší ani s otevřeným křídlem), ani při brzdění do zatáček.
Mistr světa si hlasitě stěžoval, proto jej tým chybně povolal do boxů už v 36. kole a svého čtyřnásobného mistra světa vrátil do provozu. Nájezdové kolo do boxů (tzv. "in-lap") bylo o 9 desetin pomalejší než o kolo později u Ricciarda, jenž se za něj mezitím dotáhl, proto se Vettel propadl za druhou Force Indii řízenou Pérezem.
To byl rozhodující okamžik pro to, kdo z dvojice Red Bullu vyhraje. Hamilton totiž odstoupil, Péreze i Rosberga trápily brzdy, z čehož těžil sympatický Australan, jenž se dočkal svého premiérového vítězství v F1. Jeho krajan Mark Webber jezdící vytrvalostní závody WEC musí mít radost.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola, kol za safety carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)
U Péreze to dlouho vypadalo, že se po identických problémech obou Mercedesů (přišli o MGU-K, tj. o 160 koní výkonu a ideální rozložení brzdného účinku, protože motorgenerátor pomáhá s brzděním na zadní nápravě) vítězem Velké ceny Kanady stane právě on, jelikož na rovinkách dosahoval vysokých maximálních rychlostí, což je při předjíždění v Montrealu důležité.
Protože jej trápilo čidlo při brzdění, nedokázal se v místě detekce přiblížit Rosbergovi na dostřel jedné sekundy, což bylo podmínkou pro to, aby mohl využívat své DRS - proto Mercedes dlouho nemohl předjet. Na měkkých pneumatikách mu s lehkým vozem zbývalo ujet jen 36 kol. Nebýt toho, snadno by se před Stříbrný šíp dostal.
V závěru překvapil hezkým kouskem Button, který si šetřil pneumatiky a po chybě Alonsa při brzdění do vlásenky, kdy málem sestřelil Hülkenberga, se dostal před Ferrari a na konci první DRS zóny i před Force Indii, jejíž výjezd narušil divokým manévrem Alonso. Přestože McLaren žádné kýžené "evidentní" zlepšení nepředvedl, dojel si Button pro solidní 4. místo.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
Z pohledu pořadí v šampionát si díky vítězství o jednu příčku polepšil Daniel Ricciardo, na sedmé místo postoupil díky povedenému závěru Jenson Button. Jednu pozici ztratili Fernando Alonso a Valtteri Bottas, nyní jsou na 4. a 8. místě, ovšem stále před svými týmovými kolegy.
Přes 440 fotografií ze závodního víkendu v Monaku s unikátní možností filtrování naleznete zde.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.