Jak si vedli ve vzájemném srovnání během závodního víkendu v Kanadě proti sobě týmoví kolegové? Porovnáme si jejich výkony a skóre po sedmi podnicích sezóny 2014.
KvalifikacePo kvalifikačním vítězství v Monaku Rosberg u Mercedesu totéž zopakoval i v Kanadě, a to navzdory prohlášením, že jde o Lewisovu trať, kde svého týmového kolegu opět patřičně umravní. Leč těsný duel (- 0,079 s) vyzněl opět lépe pro Němce, který snižuje na 3:4.
Po pěti závodech se u Red Bullu opět podařilo uspět Vettelovi, letos teprve podruhé. Ricciardův čas překonal jen o 0,041 s, přesto se do tohoto rozdílu vlezly oba Williamsy, kde tím lepším z dvojice byl tentokrát Bottas snižující na 3:4. Massa ztratil jen 0,028 a byl zklamaný, protože dle svých slov měli na to oba vozy rakouské stáje a získat třetí příčku na roštu.
Ferrari sice přivezlo spoustu novinek, zlepšilo svou pohonnou jednotku a s oběma piloty postoupilo do Q3, výkonnost byla ale opět zklamání - přeci jen doufali, že budou blíže Mercedesu a před ostatními soupeři. Alonso byl o čtyři desetiny rychlejší než Räikkönen a jeho čas stačil jen na sedmé místo.
Nezkušený Kvjat se trápil s brzdami a od Vergneho dostal téměř půl sekundy, navíc vypadl už ve druhé části. Francouz vede 5:2 a se svým vozem Toro Rosso porazil i oba McLareny, kterým charakteristika okruhu měla sedět. Žádný velký pokrok ale nepředvedli. Button byl o setinku rychlejší než Magnussen, což ve vyrovnaném poli stačilo na postup.
Mírným zklamáním byly v sobotu výkony Force Indie, která nedokázala do Q3 postoupit ani s jedním vozem, mohli však zvolit alternativní strategii a díky nižšímu odporu a šetrnosti k pneumatikám spoléhat na lepší výsledek v závodě. Hülkenberg zvýšil své vedení na Pérezem na 5:2.
Lotusy díru do světa také neudělaly: v Kanadě předčili pouze "nováčkovské" týmy a nekonkurenceschopný Sauber, který nestihl do kvalifikace připravit Gutiérrezův vůz po havárii v tréninku. Maldonado letos jako jediný zatím nedokázal najít na svého týmového kolegu, byť tentokrát jeho účinkování zhatily technické problémy - 0:4.
U Marussie se v dobrém světle představil Chilton, jenž Bianchiho předčil o 11 tisícin a snížil na 3:4. Zkušenosti dokázal u Caterham opět zúročit Kobajaši, který Ericssonovi naložil přes půl sekundy a vede 6:1.
Výkony jezdců v jednotlivých sektorech jsme porovnávali zde.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
ZávodVelká cena Kanady vypsaná na 70 kol začala kolizí týmových kolegů Marussie - Chilton ve snaze zkrotit přetáčivý smyk ve třetí zatáčce nešťastně sestřelil Bianchiho a na trať musel poprvé safety car, což nahrávalo všem 15 startujícím na super-měkké směsi a usnadnilo dojetí do cíle všem, protože závod měl být náročný z pohledu spotřeby paliva.
Dvouzastávková strategie vycházela rychleji, jízda na jednu zastávku u šetrnějších přicházela také v úvahu. Z počátku jezdci sice hlásili velké problémy s opotřebením pneumatik, Pérez s Force Indií na nich ale s těžkým vozem v úvodním stintu zvládl 34. kol, téměř polovinu velké ceny.
Oba od již od pátku, kdy si ověřili šetrnost svého šasi k pneumatikám, plánovali jediné přezutí. Zajímavé bylo, že během těchto stintů drželi vysoké tempo. Škoda jen ten nevydařené kvalifikace.
Red Bull byl prvním týmem, který plánoval dvě zastávky a zajel do boxů - Ricciardo agresivně již ve 13. kole - totéž, co měli v plánu nebýt safety-caru, zatímco ostatní přemýšleli o prodloužení svých stintů. Věděli, že se svou strategií zbytek v pohodě zvládnout. Proč tak brzy? Snažili se podseknout oba Williamsy, jež se držely před nimi.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Bottas sice Ricciardovu zastávku pokryl hned v dalším kole a udržel se před pozdějším vítězem, Massa se však při výměně zdržel a propadl se také za Ricciarda, Alonsa i Vergneho. Chybu v boxech Brazilec později zkritizoval, podle něj kvůli ní přišel o vítězství.
Williamsy jinak byly velmi rychlé a zřejmě by o příčku nejvyšší opravdu bojovaly (viz tabulku č. 3 s čistými průměrnými rychlostmi). Massa v závěru navíc kolidoval s Pérezem, což komisaři vyhodnotili jako chybu Mexičana, Bottase zradil MGU-K, proto se propadl na sedmé místo.
Zajímavý souboj byl k vidění také mezi Red Bully a Force Indiemi. Frustrovaný Vettel ztrácel čas za Hülkenbergem, který jel jen na jednu zastávku, a už po jednom kole si stěžoval, že jej nedokáže předjet, ať něco na boxové zídce vymyslí. Kvůli deficitu v maximálních rychlostech v to nešlo na rovince v DRS zóně (Vettel nebyl rychlejší ani s otevřeným křídlem), ani při brzdění do zatáček.
Mistr světa si hlasitě stěžoval, proto jej tým chybně povolal do boxů už v 36. kole a svého čtyřnásobného mistra světa vrátil do provozu. Nájezdové kolo do boxů (tzv. "in-lap") bylo o 9 desetin pomalejší než o kolo později u Ricciarda, jenž se za něj mezitím dotáhl, proto se Vettel propadl za druhou Force Indii řízenou Pérezem.
To byl rozhodující okamžik pro to, kdo z dvojice Red Bullu vyhraje. Hamilton totiž odstoupil, Péreze i Rosberga trápily brzdy, z čehož těžil sympatický Australan, jenž se dočkal svého premiérového vítězství v F1. Jeho krajan Mark Webber jezdící vytrvalostní závody WEC musí mít radost.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola, kol za safety carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)
U Péreze to dlouho vypadalo, že se po identických problémech obou Mercedesů (přišli o MGU-K, tj. o 160 koní výkonu a ideální rozložení brzdného účinku, protože motorgenerátor pomáhá s brzděním na zadní nápravě) vítězem Velké ceny Kanady stane právě on, jelikož na rovinkách dosahoval vysokých maximálních rychlostí, což je při předjíždění v Montrealu důležité.
Protože jej trápilo čidlo při brzdění, nedokázal se v místě detekce přiblížit Rosbergovi na dostřel jedné sekundy, což bylo podmínkou pro to, aby mohl využívat své DRS - proto Mercedes dlouho nemohl předjet. Na měkkých pneumatikách mu s lehkým vozem zbývalo ujet jen 36 kol. Nebýt toho, snadno by se před Stříbrný šíp dostal.
V závěru překvapil hezkým kouskem Button, který si šetřil pneumatiky a po chybě Alonsa při brzdění do vlásenky, kdy málem sestřelil Hülkenberga, se dostal před Ferrari a na konci první DRS zóny i před Force Indii, jejíž výjezd narušil divokým manévrem Alonso. Přestože McLaren žádné kýžené "evidentní" zlepšení nepředvedl, dojel si Button pro solidní 4. místo.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
Z pohledu pořadí v šampionát si díky vítězství o jednu příčku polepšil Daniel Ricciardo, na sedmé místo postoupil díky povedenému závěru Jenson Button. Jednu pozici ztratili Fernando Alonso a Valtteri Bottas, nyní jsou na 4. a 8. místě, ovšem stále před svými týmovými kolegy.
Přes 440 fotografií ze závodního víkendu v Monaku s unikátní možností filtrování naleznete zde.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.