Jak si vedli ve vzájemném srovnání během závodního víkendu v Kanadě proti sobě týmoví kolegové? Porovnáme si jejich výkony a skóre po sedmi podnicích sezóny 2014.
KvalifikacePo kvalifikačním vítězství v Monaku Rosberg u Mercedesu totéž zopakoval i v Kanadě, a to navzdory prohlášením, že jde o Lewisovu trať, kde svého týmového kolegu opět patřičně umravní. Leč těsný duel (- 0,079 s) vyzněl opět lépe pro Němce, který snižuje na 3:4.
Po pěti závodech se u Red Bullu opět podařilo uspět Vettelovi, letos teprve podruhé. Ricciardův čas překonal jen o 0,041 s, přesto se do tohoto rozdílu vlezly oba Williamsy, kde tím lepším z dvojice byl tentokrát Bottas snižující na 3:4. Massa ztratil jen 0,028 a byl zklamaný, protože dle svých slov měli na to oba vozy rakouské stáje a získat třetí příčku na roštu.
Ferrari sice přivezlo spoustu novinek, zlepšilo svou pohonnou jednotku a s oběma piloty postoupilo do Q3, výkonnost byla ale opět zklamání - přeci jen doufali, že budou blíže Mercedesu a před ostatními soupeři. Alonso byl o čtyři desetiny rychlejší než Räikkönen a jeho čas stačil jen na sedmé místo.
Nezkušený Kvjat se trápil s brzdami a od Vergneho dostal téměř půl sekundy, navíc vypadl už ve druhé části. Francouz vede 5:2 a se svým vozem Toro Rosso porazil i oba McLareny, kterým charakteristika okruhu měla sedět. Žádný velký pokrok ale nepředvedli. Button byl o setinku rychlejší než Magnussen, což ve vyrovnaném poli stačilo na postup.
Mírným zklamáním byly v sobotu výkony Force Indie, která nedokázala do Q3 postoupit ani s jedním vozem, mohli však zvolit alternativní strategii a díky nižšímu odporu a šetrnosti k pneumatikám spoléhat na lepší výsledek v závodě. Hülkenberg zvýšil své vedení na Pérezem na 5:2.
Lotusy díru do světa také neudělaly: v Kanadě předčili pouze "nováčkovské" týmy a nekonkurenceschopný Sauber, který nestihl do kvalifikace připravit Gutiérrezův vůz po havárii v tréninku. Maldonado letos jako jediný zatím nedokázal najít na svého týmového kolegu, byť tentokrát jeho účinkování zhatily technické problémy - 0:4.
U Marussie se v dobrém světle představil Chilton, jenž Bianchiho předčil o 11 tisícin a snížil na 3:4. Zkušenosti dokázal u Caterham opět zúročit Kobajaši, který Ericssonovi naložil přes půl sekundy a vede 6:1.
Výkony jezdců v jednotlivých sektorech jsme porovnávali zde.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
ZávodVelká cena Kanady vypsaná na 70 kol začala kolizí týmových kolegů Marussie - Chilton ve snaze zkrotit přetáčivý smyk ve třetí zatáčce nešťastně sestřelil Bianchiho a na trať musel poprvé safety car, což nahrávalo všem 15 startujícím na super-měkké směsi a usnadnilo dojetí do cíle všem, protože závod měl být náročný z pohledu spotřeby paliva.
Dvouzastávková strategie vycházela rychleji, jízda na jednu zastávku u šetrnějších přicházela také v úvahu. Z počátku jezdci sice hlásili velké problémy s opotřebením pneumatik, Pérez s Force Indií na nich ale s těžkým vozem v úvodním stintu zvládl 34. kol, téměř polovinu velké ceny.
Oba od již od pátku, kdy si ověřili šetrnost svého šasi k pneumatikám, plánovali jediné přezutí. Zajímavé bylo, že během těchto stintů drželi vysoké tempo. Škoda jen ten nevydařené kvalifikace.
Red Bull byl prvním týmem, který plánoval dvě zastávky a zajel do boxů - Ricciardo agresivně již ve 13. kole - totéž, co měli v plánu nebýt safety-caru, zatímco ostatní přemýšleli o prodloužení svých stintů. Věděli, že se svou strategií zbytek v pohodě zvládnout. Proč tak brzy? Snažili se podseknout oba Williamsy, jež se držely před nimi.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Bottas sice Ricciardovu zastávku pokryl hned v dalším kole a udržel se před pozdějším vítězem, Massa se však při výměně zdržel a propadl se také za Ricciarda, Alonsa i Vergneho. Chybu v boxech Brazilec později zkritizoval, podle něj kvůli ní přišel o vítězství.
Williamsy jinak byly velmi rychlé a zřejmě by o příčku nejvyšší opravdu bojovaly (viz tabulku č. 3 s čistými průměrnými rychlostmi). Massa v závěru navíc kolidoval s Pérezem, což komisaři vyhodnotili jako chybu Mexičana, Bottase zradil MGU-K, proto se propadl na sedmé místo.
Zajímavý souboj byl k vidění také mezi Red Bully a Force Indiemi. Frustrovaný Vettel ztrácel čas za Hülkenbergem, který jel jen na jednu zastávku, a už po jednom kole si stěžoval, že jej nedokáže předjet, ať něco na boxové zídce vymyslí. Kvůli deficitu v maximálních rychlostech v to nešlo na rovince v DRS zóně (Vettel nebyl rychlejší ani s otevřeným křídlem), ani při brzdění do zatáček.
Mistr světa si hlasitě stěžoval, proto jej tým chybně povolal do boxů už v 36. kole a svého čtyřnásobného mistra světa vrátil do provozu. Nájezdové kolo do boxů (tzv. "in-lap") bylo o 9 desetin pomalejší než o kolo později u Ricciarda, jenž se za něj mezitím dotáhl, proto se Vettel propadl za druhou Force Indii řízenou Pérezem.
To byl rozhodující okamžik pro to, kdo z dvojice Red Bullu vyhraje. Hamilton totiž odstoupil, Péreze i Rosberga trápily brzdy, z čehož těžil sympatický Australan, jenž se dočkal svého premiérového vítězství v F1. Jeho krajan Mark Webber jezdící vytrvalostní závody WEC musí mít radost.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola, kol za safety carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)
U Péreze to dlouho vypadalo, že se po identických problémech obou Mercedesů (přišli o MGU-K, tj. o 160 koní výkonu a ideální rozložení brzdného účinku, protože motorgenerátor pomáhá s brzděním na zadní nápravě) vítězem Velké ceny Kanady stane právě on, jelikož na rovinkách dosahoval vysokých maximálních rychlostí, což je při předjíždění v Montrealu důležité.
Protože jej trápilo čidlo při brzdění, nedokázal se v místě detekce přiblížit Rosbergovi na dostřel jedné sekundy, což bylo podmínkou pro to, aby mohl využívat své DRS - proto Mercedes dlouho nemohl předjet. Na měkkých pneumatikách mu s lehkým vozem zbývalo ujet jen 36 kol. Nebýt toho, snadno by se před Stříbrný šíp dostal.
V závěru překvapil hezkým kouskem Button, který si šetřil pneumatiky a po chybě Alonsa při brzdění do vlásenky, kdy málem sestřelil Hülkenberga, se dostal před Ferrari a na konci první DRS zóny i před Force Indii, jejíž výjezd narušil divokým manévrem Alonso. Přestože McLaren žádné kýžené "evidentní" zlepšení nepředvedl, dojel si Button pro solidní 4. místo.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
Z pohledu pořadí v šampionát si díky vítězství o jednu příčku polepšil Daniel Ricciardo, na sedmé místo postoupil díky povedenému závěru Jenson Button. Jednu pozici ztratili Fernando Alonso a Valtteri Bottas, nyní jsou na 4. a 8. místě, ovšem stále před svými týmovými kolegy.
Přes 440 fotografií ze závodního víkendu v Monaku s unikátní možností filtrování naleznete zde.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.