Jak pokračovaly vnitrotýmové duely ve čtvrtém podniku letošní sezóny - během závodního víkendu v Číně? Kteří týmoví kolegové mají převahu v kvalifikacích či naopak v závodech?
Kvalifikace
Mercedes v Číně navázal na své suverénní výkony a vyhrál další deštivou kvalifikaci. Hamilton oplatil Rosbergovi porážku z Bahrajnu a v Q3 zajel o 1,283 s rychlejší čas - Němec se ale potýkal s problémy se zobrazením na svém volantu. V domnění, že za svých maximem zaostává v posledním sektoru o 2 desetiny, šel zbytečně do rizika a v poslední zatáčce dostal smyk. Ve skutečnosti byl ale o 6 desetin sekundy rychlejší a mohl obsadit druhé místo na roštu.
Druhým nejrychlejším týmem byl za mokra Red Bull, kde mladý Ricciardo opět zasadil lekci zkušenému mistrovi světa Vettelovi. V poslední části byl o půl sekundy rychlejší, Sebastian se stále trápí s letošní technikou a pneumatikami, na které si ještě plně nepřivykl. Postrádá ten správný cit pro přední část vozu, z něhož se mu nedaří dostávat maximum výkonnosti, a ocitá se tak po delší době v pro něj nezvyklé situaci.
Převahu u Ferrari potvrzuje Alonso, který byl v Q2 o sekundu rychlejší než Räikkönen a na rozdíl od něj pohodlně postoupil dále. Fin si stěžoval na potíže s nekonzistentním řízením a podřazováním. Po čtyřech kvalifikacích ztrácí průměrně 0,8 s a prohrává 1:3.
Williams se v Číně díky novinkám zlepšil a v sobotu se opět prosadil zkušenější Massa: 3:1. Podobným rozdílem vedou další piloti, kteří postoupili do Q3 - Hülkenberg předvádějící neustále výborné výkony nad Pérezem u Force Indie a Vergne nad Kvjatem u Toro Rosso.
McLaren byl po velkohubých prohlášeních z Bahrajnu bezzubý, do Q3 nepostoupil ani s jedním vozem. V Q2 zdolal Button Magnussena podruhé za sebou a snížil na 2:2. Stáj z Wokingu se dušuje, že v aerodynamickém tunelu dosáhli obrovského pokroku, který bude do tří či čtyř závodů patrný i na dráze.
Lepší než McLaren byl překvapivě Lotus: Grosjean dokonce poprvé postoupil do Q3. Vítězný bod nad Maldonadem mu za výkon v kvalifikaci ale přičíst nelze, protože se jí Venezuelan kvůli úniku oleje a následné výměně motoru po třetím tréninku nemohl zúčastnit. V Grove ale panuje pevná víra, že v Barceloně dosáhnout dalšího pokroku a konečně zabodují.
Mezi tři nejhorší týmy se letos řadí Sauber, kde Sutil předčil Gutiérreze, postoupil do Q2 a srovnal tak na 2:2. Jediným pilotem, který dosud v kvalifikaci neokusil od svého týmového kolegy porážku, zůstává Kobajaši u Caterhamu, tentokrát měl téměř 1,4 s navrch. Ještě větším rozdílem překonal Bianchi u Marussie Chiltona.
Výkony jezdců v jednotlivých sektorech jsme porovnávali zde.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Závod
V neděli se po předchozích výkonech očekávalo, že Hamilton všem ulétne a že z rychlého vozu bude těžit jeho týmový kolega Rosberg, který se propracuje na druhé místo. Papírově měla být dvouzastávková strategie o pět sekund rychlejší, omezujícím faktorem bylo drolení levé přední pneumatiky.
Rosberg si práci notně ztížil nepovedeným startem - ze čtvrtého místa se propadl na šesté. Navíc jeho vozu přestala fungovat telemetrie, proto byli inženýři na boxové zídce ve "tmě:" neměli ponětí o rozsahu poškození po kontaktu s Bottasem v první zatáčce, žádné informace o stavu ERS a neustále se jej dotazovali na spotřebu paliva.
Před Ricciarda, který se zaměřoval spíše na duel s Alonsem, se dostal v boxech, když ve 13. kole zajel pro čerstvé středně-tvrdé pneumatiky (strategiím a zastávkám jsme se věnovali zde). Zajímavá byla druhá zastávka: mechanici k ní nejprve vyběhli již ve 33. kole, čímž zmátli Ferrari, které na to zareagovalo a povolalo Alonsa do boxů. Rosberg ovšem pokračoval dále a přezul až ve 37. kole. Díky tomu měl pro poslední stint čerstvější pneumatiky, čehož využil a Španěla snadno předjel.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Velmi zajímavý byl souboj o třetí místo mezi Red Bullem a Ferrari. U rakouského mistrovského týmu zazněl do uší Vettelovi opět pokyn, aby svého mladšího týmového kolegu pustil před sebe, protože je rychlejší. Seb se ale zdráhal, a zda ho po několika kolech ignorování týmové režie opravdu pustil před sebe nebo se v první zatáčce dopustil drobné chyby, to ví nejlépe jen on sám.
Uhnutím si byl po závodě jist, Ricciardo nikoliv. Možná tím přišel o "bednu." Alonsa by dohonil čtyři kola před koncem, je však otázkou, zda by jej dokázal předjet, což je často věc mnohem obtížnější.
Proč si myslím, že ze Vettela nešlo o uposlechnutí týmové režie ani po nepravdivé hlášce o odlišných strategiích? 1. Došlo k tomu v neobvyklém místě, pro takovou výměnu nebezpečném. 2. Při předjetí vjel na hromadu žmolků z pneumatik - tomu by se chtěl vyhnout. 3. Ricciardo o tom nevěděl - s výměnou pozic bývají oba piloti srozuměni.
Bude každopádně zajímavé, jak se s tím (neposlušnost mistra světa) Red Bull interně srovná a jak bude postupovat v příštích závodech, pokud dojde k podobné situaci. Vettel se nechal po Velké ceně Číny slyšet, že se mu "hodně věcí nelíbí (více zde)."
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Vettel se více potýkal s drolením pneumatik, proto zajel do boxů v prvním stintu o tři kola dříve než Australan, kterému se nepodařilo dobře odstartovat, a propadl se za svého týmového kolegu. Ricciardo se pak (podobně jako Rosberg ve druhém stintu) snažil vydržet na trati déle i za cenu mírně horších časů na kolo s tím, že vše včetně pozice na trati získá později na čerstvějších pneumatikách zpět. Ricciardo díky tomu získával i na Alonsa, proto mohl bojovat o umístění na pódiu.
Stratégové Ferrari sice skočili na špek Mercedesu a trochu Alonsovi jízdu za bronzem zkomplikovali, Španěl ale ke konci zkušeně udržoval svůj odstup od pronásledujícího Red Bullu. Odjel velmi dobrý závod, v němž byl o téměř sekundu na kolo rychlejší než jeho prakticky neviditelný týmový kolega Räikkönen, jenž získal akorát dvě pozice na startu.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V šampionátu si nejvíce polepšil Ricciardo, jenž postoupil z 10. na 6. místo. Jednu pozici získali Alonso, Bottas i Vettel, jednu naopak ztratili piloti Force Indie a po druhém půstu v řadě za sebou se propadly i oba McLareny: Button o 3 místa a Magnussen o dvě.
Stav pohonných jednotek a trestné bodyNa závěr přikládám tabulku použitých součástí nových pohonných jednotek - ty jsou omezeny na 5 ks na jezdce a sezónu. Od poslední aktualizace (viz zde) měnil ještě před závodem Lotus u Maldonada motor s vnitřním spalováním (ICE), turbo (TC) a motorgenerátory pro rekuperaci kinetické (MGU-K) i tepelné (MGU-H) energie.
V Číně nikdo žádný trestný bod ani napomenutí nedostal (pouze v pátek dostal Grosjean pokutu 700 Euro za překročení povolené rychlosti v boxech). Nejvíce trestných bodů má na svém kontě Bianchi, tři body má Maldonado za minulý incident s Gutiérrezem a po dvou mají Bottas, Magnussen a Sutil.
Přes 480 snímků ze letošního závodního víkendu v Číně 2014 najdete zde.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.