ČÍNA - ZÁVOD; V Číně vládl stejně jako v předchozích třech závodech opět Mercedes. Hamilton tak poprvé v kariéře získal třetí vítězství v řadě. Alonso vybojoval první pódium sezóny. Zajímavá byla týmová režie u Red Bullu.
Všichni piloti úspěšně vyrazili do zaváděcího kola. Na startu nechybí ani Maldonado, který včera v kvalifikaci vůbec nevyjel na trať. Menší problém má však Rosberg jehož inženýři nedostávají z vozu žádná telemetrická data.
Hamilton bezpečně udržel první místo. Výborně vyrazil Massa, který se však hned na startu dostal do kontaktu s Alonsem. Massa se posunul na páté místo, Alonso je třetí. Až na sedmé místo se propadl Nico Rosberg. Vettel se dostal před svého týmového kolegu a je druhý. Ricciardo se naopak propadl až na čtvrté místo. Výrazně se propadl Bottas, který nyní bojuje s Räikkönenem o deváté místo.
Bottas je rychlejší než Räikkonen a posouvá se navíc i před osmého Grosjeana.
Aktuální pořadí: Hamilton, Vettel, Alonso, Ricciardo, Massa, Rosberg, Hülkenberg, Bottas, Grosjean, Räikkönen, Kvyat, Peréz, Button, Vergne, Gutierrez, Magnussen, Kobajaši, Maldonado, Bianchi, Chilton, Ericsson, Sutil.
Hamilton si vedení po startu pohlídal (foto: Red Bull Racing)
Rosberg se dostal před Massu a je pátý. Na čele mezitím ujíždí Hamilton, který už vede o více než tři a půl vteřiny. Nejrychlejší kola nyní zajíždí Hamilton a Rosberg. Třetí nejrychlejší je, ale překvapivě Alonso, který už se nalepil na Vettela a bude útočit na jeho druhou pozici.
Jako první zamířil do boxů poslední Sutil a byl zatlačen do garáže. V závodě už tak máme jen 21 vozů. Do boxů zamířil také patnáctý Button, který se nemůže dostat přes pomalejší vozy. Sedmý Hülkenberg už je nalepen těsně za Massou a zjevně si připravuje pozici na předjetí. Rosberg je zase těsně za čtvrtým Ricciardem.
Do boxů kvůli výměně pneumatik míří v 11. kole Massa a Räikkonen. U Massy nastaly velké komplikace. Zadní pneumatiky nebyly vůbec připravené a levá zadní pneumatika navíc nechtěla povolit. Massa přišel minimálně o 20 vteřin a výrazně se propadne!
V boxech byl ve 12. kole Alonso a Hülkenberg, u obou se vše obešlo bez problémů. O kolo později si pro čerstvé pneumatiky zajel Vettel i u něho se vše obešlo bez problémů, na výjezdu z boxů ho však předjel Fernando Alonso!
Ze třetího místa jel pneumatiky měnit Rosberg a vrátil se sedmý. Ricciardo zatím nezajel pro nové pneumatiky a je druhý. Je však o vteřinu a půl na kolo pomalejší než Alonso s Vettelem, kteří ho tak velmi rychle dotahují.
Ricciardo bez problémů zvládl výměnu pneumatik, vrací se však až pátý za Rosbergem. Vettel mezitím dostal informaci, že mu chybí výkon a nemá útočit na druhého Alonsa. Hamilton vede o 31 vteřin a v 17 kole míří poprvé do boxů. Zde se vše obešlo bez problémů a britský pilot si tak své umístění udrží.
Pořadí v 18. kole: Hamilton, Alonso, Vettel, Rosberg, Ricciardo, Hülkenberg, Bottas, Räikkönen, Grosjean, Peréz, Button, Magnussen, Kvyat, Vergne, Gutierrez, Maldonado, Kobajaši, Bianchi, Chilton, Massa, Ericsson
Mezi jezdci se nyní vytvořili dvou až tří vteřinové mezery. Nejzajímavější je nyní souboj o 11. místo mezi Buttonem a rychlejším Kvyatem. Alonso ždímá ze svého Ferrari maximum a je nyní jen o pět vteřin za Hamiltonem, ten však od své zastávky v boxech zajíždí rychlejší kola. Na Vettel má Alonso náskok už 3,5 vteřin.
Se spotřebou paliva je na tom zatím logicky nejlépe Hamilton, který si může dovolit jet hospodárně. Ze zbytku pole šetří palivo nejlépe Alonso.
Souboj o třetí místo kolo na kolo předvedli Rosberg s Vettelem v zatáčkách před a za cílovou rovinkou. Výhodu kvalitnějšího vozu bez zaváhání využil Rosberg a je třetí o šest vteřin za Alonsem. Na Vettela útočí ještě pátý Ricciardo, je však opatrnější než Rosberg a bude si muset připravit kvalitnější pozici.
Vettel dostává příkaz, aby před sebe pustil rychlejšího Ricciarda! Hořká pilulka pro německého mistra světa. Vettel se více než jeden okruh předjetí bránil a Ricciardovi uvolnil místo na trati až v závěru cílové rovinky poté, co Ricciardo získal výhodu díky použití DRS. Těšme se, co nám k tomu Vettel řekne po závodě.
Ve 26. kole má Hamilton na Alonsa jedenácti vteřinový náskok. Za Alonsem už je naopak díra jen 5 vteřin a Rosberg ju neustále zmenšuje. Piloti dnes předvádí velmi zodpovědný závod a jejich monoposty se zatím zdají velmi spolehlivé, v závodě tak stále pokračuje 21 vozů Jediným odstoupivším je stále Sutil.
Grosjeanovi nefunguje čtvrtá převodový stupeň, v důsledku toho se podíval mimo trať a nyní jede mimo ideální stopu. Nyní zřejmě zamíří přímo do garáže. Rosberg se ve 31 kole dostává těsně za Alonsa. Pro Španěla bude udržení pozice velmi těžké, nebo spíše absolutně nemožné.
Boxy společně navštívili Bottas, Hülkenberg a Räikkönen, drobné potíže měl opět Williams, ale tentokrát ztratil maximálně několik desetin. Alonso zamířil ve 34. kole do boxů a pustil před sebe Rosberga. Zastávka se obešla bez problémů.
Vettela teď na trati předjel Kobajaši, který byl o kolo zpět, ale má čerstvější pneumatiky. Vettel se hodně zlobí a raději zamířil do boxů, vrátil se na pátém místě za Alonsem. Na trati nyní neprobíhá žádný zajímavý souboj. Nejrychlejší kolo drží již od 32. kola Peréz časem 1:42,228.
O čtrnácté místo nyní bojuje Gutierréz a Maldonado. Bude se opakovat kolize z Bahrajnu? Rosberg se kvůli sjetým pneumatikám na chvíli podíval mimo trať a raději zajel do boxů, z těch se vrátil až šest vteřin za Alonsem. Klidnou zastávku má za sebou Hamilton, který už si vítězství v posledních 17 kolech asi pohlídá.
Pořadí ve 39. kole: Hamilton, Alonso, Rosberg, Ricciardo, Vettel, Hülkenberg, Bottas, Räikkönen, Peréz, Kvyat, Button, Vergne, Magnussen, Maldonado, Gutierrez, Massa, Kobajaši, Bianchi, Chilton, Ericsson
Rosberg zajíždí nejrychlejší kola a velmi rychle likviduje rozestup mezi ním a Alonsem. Vergne s Magnussenem bojují o 12. místo nějakých osm vteřin od bodovaných umístění. Alonso a Rosberg zatím připravují svůj souboj o druhé místo. Nyní o kolo předjeli Massu, jejich rozestup je něco málo přes jednu vteřinu.
Rosberg se absolutně bez problémů dostal před Alonsa a to jen s využitím maximální rychlosti vozu. Motory Mercedesu jsou úplně jiná liga než motory Ferrari, to musí být pro Alonsa velmi frustrující. Devět kol před cílem je na tom s palivem suverénně nejlépe Hamilton. Ostatní jsou na tom zhruba stejně, jen Red Bull má o něco vyšší spotřebu než zbytek pole.
Situace na trati je nyní absolutně klidná, možná se pro nás, ale připravuje ještě souboj o třetí místo. Šest kol před koncem začíná Ricciardo po desetinkách stahovat náskok Alonsa, který nyní čítá nějakých 4,6 vteřiny.
Bottas rychle dotahuje šestého Hülkenberga, otázkou však je jestli se během poslendních tří kol stihne dostat do kontaktu. Mezitím se zdá, že k souboji o třetí místo mezi Alonsem a Ricciardem už nedojde, rozestup je stále více než tři vteřiny. Hamilton je v posledním kole a vyhraje o víc než čtvrt minuty. Ricciardo ani Bottas už na soupeře před sebou nic nevymyslí.
Vítězem Velké ceny Číny se stal Lewis Hamilton. Za ním dokončil Nico Rosberg. První pódium pro Ferrari letos získal Alonso. Čtvrtý Ricciardo, pátý Vettel, šestý Hülkenberg, sedmý Bottas, osmý Räikkönen, devátý Peréz a poslední na bodech Kvyat.
Adrian Newey se ro F1.com zamyslel nad tím, zda "nedostatek zkušeností" v Red Bullu mohl ovlivnit problémy týmu s vozem RB20 během sezóny 2024. Bývalý technický ředitel týmu vyjádřil obavy ohledně problémů s ovladatelností vozu, které se v průběhu sezóny objevily.
Formule 1 odhalila startovní časy pro nadcházející sezónu 2025.
Lewis Hamilton už naplno rozjel přípravy na sezónu 2025, ve které poprvé oficiálně při první Grand Prix oblékne barvy Ferrari. Sedminásobný šampion se v lednu poprvé posadil do rudého monopostu a začal psát novou kapitolu své kariéry.
Po problémech na okruzích s nízkým přítlakem, jako jsou Monza a Las Vegas, Red Bull naznačil, že v roce 2025 neplánuje klást hlavní důraz na vývoj speciálního zadního křídla zaměřeného na maximální rychlost na rovinkách. Tým se navzdory zaměří na komplexnější přístup k vývoji vozu.
Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Po loňských nehodách Alexe Albona a George Russella v šesté a sedmé zatáčce se organizátoři Velké ceny Austrálie rozhodli upravit trať. Změny se zaměří především na zvýšení bezpečnosti jezdců, přičemž největší úpravy budou provedeny na obrubnících v tomto kritickém úseku.
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.
Isack Hadjar se stal novou tváří týmu Racing Bulls. Talentovaný dvacetiletý Francouz si zajistil místo vedle Júkiho Cunody a v příští sezoně formule 1 dostane šanci ukázat svůj potenciál. Sesterský tým Red Bullu jeho angažmá potvrdil oficiálně na svém webu na počátku roku.
Christian Horner odmítá spekulace o tom, že by odchod Johnnyho Herberta z pozice stewarda souvisel s kritikou Maxe Verstappena. Podle šéfa Red Bullu jde o nezávislé rozhodnutí, které nemá žádnou spojitost s nizozemským pilotem.
Startovní listina pro nadcházející sezónu Formule 1 je na světě a přináší několik novinek, které fanoušky motorsportu určitě zaujmou.