Ve třetím podniku letošní sezóny jsme sledovali výkony pilotů v rámci týmů. Jak si proti sobě vedli během závodního víkendu týmoví kolegové?
Kvalifikace
Teprve ve třetí kvalifikaci letošní sezóny jsme se dočkali suchého počasí. Poprvé si v sobotu úspěch vychutnal Nico Rosberg, jenž byl o více než čtvrt sekundy rychlejší než Lewis Hamilton, který zlepšení Němce přičítá na vrub hloubkovému studiu jeho telemetrie.
U Red Bullu mistra světa předčil o téměř 4 desetiny mladý Daniel Ricciardo, jenž si ale musel odpykat trest z Malajsie v podobě odsunu o deset míst na roštu. Kvalifikační skóre zatím vyznívá v jeho prospěch - 2:1.
Kvalifikace v Bahrajnu se obecně nesla v duchu prvních vítězství 6 jezdců: kromě zmiňovaného Rosberga svého týmového kolegu překonali Valtteri Bottas (Williams), Sergio Pérez (Force India), Kimi Räikkönen (Ferrari), Jenson Button (McLaren) i Danil Kvjat (Toro Rosso).
Krom Ricciarda naopak zvýšili Esteban Gutiérrez (Sauber) a Jules Bianchi (Marussia), 100% jsou zatím pouze Grosjean (Lotus) a Kobajaši (Caterham).
Výkony jezdců v jednotlivých sektorech jsme porovnávali zde.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Závod
Velká cena přinesla vzrušující podívanou, spoustu zajímavých soubojů i předjížděcích manévrů kolo na kolo. K napínavosti přispěl výjezd safety caru, který smazal časové rozdíly, ale i správně zvolený mix pneumatik, mezi nimiž byl dostatečný časový rozdíl pro volbu alternativních strategií - podle Pirelli mezi týmy dosahoval až jednu sekundu, podle Hamiltona u Mercedesu 0,65 s na kolo.
Suverénní výkon předváděly Mercedesy, které byly o 1,7 s na kolo rychlejší, v závěru při vzájemném ostrém souboji až o 2 s. Hamilton byl průměrně o 2 desetiny na kolo rychlejší, Rosbergovi nepomohla ani alternativní strategie, kdy si na závěrečný stint nechal rychlejší měkké pneumatiky, ani výjezd safety-caru, který jejich výhodu z předposledního stintu Lewise eliminoval.
Papírově měl Rosberg vyhrát, ale ani s pomocí DRS či chytrým využíváním ERS systému se mu před svým týmovým kolegou nepodařilo udržet. Věděl, že musí uspět hned po restartu. Čtyři kola před koncem se mu pneumatiky začaly přehřívat a to nejlepší měly už za sebou, proto se musel spokojit se druhým místem.
Německý tým dovolil svým pilotům naplno spolu bojovat, čímž nám dopřál nádhernou bitvu, čímž nepřímo uštědřil políček stájím, které týmovou režii aplikují už od prvních závodů sezóny. Oba těžili z nízké degradace a dvouzastávkové strategie. Zajímavá byla i prohlášení jezdců, že v závěrečném duelu nemuseli šetřit ani pneumatiky, ani palivo - a mohli jet skutečně naplno.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Vettel se musel i v závodě sklonit před uměním svého týmového kolegy Ricciarda, na něhož ztrácel průměrně pouze 2 setiny sekundy v čisté rychlosti. Možná doplatil na smyk ve třetím tréninku, po kterém mu mechanici museli vyměnit obtokový ventil výfukových plynů (wastegate), což se mohlo odrazit v jeho kvalifikačním výkonu.
Protože do Q3 nepostoupil, měl pro závod k dispozici dvě čerstvé sady měkkých pneumatik (viz strategie). V průběhu velké ceny musel uvolnit cestu Ricciardovi, jenž si stěžoval, že za ním na rychlejší směsi marní čas. Pomalejší středně-tvrdé směsi se zbavil hned ve druhém 17kolovém stintu, v závěru oba těžili z výjezdu safety caru, po jehož zajetí do boxů patřili k nejrychlejším ze zbytku pole.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola, kol za safety-carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Výborný výkon předvedli oba jezdci Force Indie, která také těžila z nízké degradace pneumatik - na rozdíl od Williamsu či Ferrari. Pérez měl nad Hülkenbergem v čisté rychlosti desetinku navrch, proto si nakonec mohl opět vychutnat radost z umístění na "bedně." Dvouzastávková strategie byla v neděli papírově o 5 sekund rychlejší. Indická stáj se díky výbornému výsledku těší ze druhé příčky v šampionátu konstruktérů.
Williams se v pátek ve druhém tréninku rozhodl šetřit techniku a moc nejezdit, což se mu vymstilo. Právě v této části týmy získávají klíčová data o degradaci při delších jízdách - druhý trénink se na rozdíl od toho prvního či třetího jel za reprezentativnějších podmínek - v noci, kdy teploty klesaly. Po startu ze třetího a sedmého místa cílem projeli až jako sedmí a devátí.
Na spolehlivost dojely poprvé oba McLareny, které nedojely do cíle. Nové díly jim pomohly se mírně zlepšit, degradace pneumatik byla na velmi dobré úrovni a Button jedoucí na dvě zastávky svou 250. velkou cenu mohl bojovat o 3. - 5. místo, technika však tentokrát byla žel proti a Brit musel svůj monopost 2 kola před koncem odklidit do garáže poté, co Magnussen zastavil na trati kvůli spojce hned po výjezdu safety-caru.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších sedmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Zklamání zažilo také Ferrari. Na bídný výkon a nedostatečnou rychlost na rovinkách se prezident Montezemolo už nemohl dívat, proto 12 kol před skončením velké ceny z Bahrajnu raději odletěl. Na rozdíl od Williamsu se v pátek snažili jezdit, ale s více než 21km/h (Alonso vs. Massa) deficitem na rovinkách z toho zkrátka žádnou hitparádu nenaděláte.
V závodě nemohly konkurovat vozům poháněným Mercedesem ani Red Bullům, museli zvolit tří- zastávkovou strategii a v podstatě se po celou dobu spíše jen bránit. Alonso s Räikkönenem skončili na posledních bodovaných místech.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V Bahrajnu konečně zabodoval Ricciardo a dostal se tím mezi 10 nejlepších pilotů letošního šampionátu. Nejvíce pozic v něm získali bronzový Pérez (+ 4) a jeho týmový kolega Hülkenberg (+ 3), o jednu příčku si polepšil také Vettel.
Nejvíce naopak ztratil Räikkönen (- 3), o dvě pozice se propadli Magnussen s piloty Toro Rosso, o jednu příčku si pohoršili Alonso, Button a Massa.
Přes 500 snímků z Velké ceny Bahrajnu 2014 najdete zde.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.