Suzuka hostila 15. podnik letošního šampionátu Formule 1. Jak si na ní ve vzájemných soubojích vedli jednotliví týmoví kolegové v kvalifikaci i v závodě a jaká je jejich bilance?
Kvalifikace
Poprvé se týmového kolegu letos podařilo u Red Bullu porazit Markovi Webberovi a u Marussie Maxovi Chiltonovi. V prvním případě činil rozdíl 0,174 sekundy, ve druhém 0,638 s. Sebastianovi Vettelovi však v Q3 selhal KERS, Jules Bianchi se po havárii v prvním tréninku a vynechání druhého nestihl řádně připravit. Smolný víkend zakončil na druhý den kolizi v první zatáčce po startu.
Lewis Hamilton s Mercedesem překonal Nica Rosberga i oba Lotusy, a nad svým týmovým kolegou vede 10:5. Zlepšení je patrné u Grosjeana, který po šesté získal Räikkönenův skalp, a dotáhl to do druhé řady hned za Hamiltona.
Ferrari pokračovalo v nevýrazných výkonech a Felipemu Massovi se v Suzuce podařilo snížit na 6:8 poté, co byl v Q3 o téměř tři desetiny rychlejší než druhý muž šampionátu - Fernando Alonso.
V dobré formě pokračoval Sauber, ale Estebanovi Gutiérrezovi se nepodařil zopakovat výkon z Koreje, v Q2 na Nica Hülkenberga ztratil dvě desetiny a do poslední části nepostoupil.
McLaren na švýcarský tým v kvalifikaci opět nestačil - Jenson Button skončil desátý a o desetinu pomalejší Pérez před Q3 vypadl. Zkušenější z dvojice McLarenu vede 9:6 nad Mexičanem, který letos dost zaostává za očekáváními.
Force India se dále propadá a bojuje s týmy vzadu, Adrian Sutil dokonce nepostoupil ani z úvodní části kvalifikace, s Paulem di Restou má letos zatím vyrovnanou bilanci. U Williamsu se letos už podeváté - byť jen o 8 setin sekundy - prosadil Valtteri Bottas na úkor Pastora Maldonada.
U Toro Rosso za kratší konec tahá Jean-Eric Vergne prohrávající s Danielem Ricciardem 4:11, u Caterhamu Giedo van Garde, jenž v Q1 na svého týmového kolegu Charlese Pica ztratil přes 3 desetiny.
Více jsem se kvalifikačním výkonům věnoval v analýze sektorů zde. Najdete v ní také exkluzivní postřehy Dominica Harlowa.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Závod
Vítězství se ve Velké ceně Japonska dočkal Vettel, pro kterého Red Bull zvolil rychlejší dvouzastávkovou strategii. Závod špatně startujícím Red Bullům ale zkomplikoval Grosjean, který se prosmýkl ze čtvrté na první místo. Hamilton se žel při prodírání se před Vettela dotkl jeho předního křídla a přišel k defektu. Cestou do boxů si poškodil podlahu a po šesti kolech musel odstoupit.
Lotus na čele zajel do boxů ve 12. kole hned po Webberovi (viz přehled zastávek a stregegií) ve snaze jej pokrýt. Viděl, že Red Bull obouvá tvrdou směs, proto si ji vybral taky, byť měl během víkendu potíže se získáváním dat o pneumatikách - vše se snažil dohnat dlouhou jízdou ve třetím tréninku.
Tvrdá směs se ale nechovala tak, jak inženýři z Enstone očekávali. Při zpětném pohledu je zřejmé, že by středně-tvrdá guma byla lepší. Protože je i rychlejší, možná by Grosjeanovi umožnila jet dostatečným tempem, aby skončil druhý. Vettel k mechanikům zamířil až ve 14 kole, na rozdíl od dvou pilotů před sebou měl k dispozici jednu čerstvou sadu tvrdých pneumatik navíc. Po prvních zastávkách se pořadí na čele neměnilo.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Jakmile stratégové Red Bullu viděli, že se Francouz se zlatočerným vozem na tvrdé směsi trápí, uvědomili si, že jej mohou s Vettelem porazit pomocí dvouzastávkové strategie.
U Webbera by byla použitelná - a možná i vítězná - pokud by ve druhém stintu dokázal vydržet až do 29. kola, aby mu na poslední stint nezbyla příliš velká porce. Musel by však Grosjeana podseknout, což by se však nepovedlo, kdyby na něj Lotus ihned zareagoval. Pak by ho musel předjet na dráze, k tomu by ale neměl výhodu v podobě čerstvějších pneumatik.
Red Bull však tvrdí, že pneumatiky Australanovi, který jel s jiným zadním křídlem a celkově s nižším přítlakem, nedržely tolik, co Vettelovi, proto ho přehodil na tři zastávky. To bylo nevýhodné, protože se dostal za svého týmového kolegu, který v kvalifikaci skončil za ním. Mnozí fanoušci to nemůžou překousnout, myslím si ale, že podobně pragmaticky by se ale zachovala většina týmů, kdyby tak měla vyšší šanci na zisk double. Sázkou na Webbera takovou jistotu na stejný výsledek neměli.
Umožnilo mu to však na to tlačit po celý závod a ke konci Grosjeana na o 13 kol starších pneumatikách přejet. Manévr ale přišel celkem pozdě, jinak mohl svého týmového kolegu dojet a ke konci s ním svést souboj.
Z pohledu rakouského týmu rozdělení strategii bylo výhodné, protože se Lotus nemohl rozpůlit - reagovat mohl pouze na jeden vůz. Vettel v závodě podal výborný výkon, když velmi rychle (přes sekundu na kolo) stáhl náskok Grosjeana před druhými zastávkami a dostal se do čela.
Lotus nemohl kroužit déle, protože Vettelovi chtěl zabránit v podseknutí, byť by pak měl větší šanci na zisk druhého místa. Zaměřili se na dlouhý závěrečný stint v naději, že Red Bully udrží za sebou, místo toho, aby bránili druhé místo. Sebastian byl ale příliš rychlý a podseknutí se mu povedlo, čímž si zajistil vítězství.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Zajímavou strategii zvolil Ricciardo startující jako jeden ze dvou pilotů na tvrdé směsi. Vsadil na dlouhý stint, díky kterému zablokoval provoz a až do 20. kola se držel na páté příčce. Po zastávce se dostal na bodované pozice, jenže za vyjetí mimo během předjíždění v zatáčce 130R si vysloužil penalizaci a bylo po nadějích.
Mladý pilot, který příští rok u Red Bull nahradí Webbera, po oznámení svého inženýra v rádiu zuřil: "Než vystoupím a někoho zabiju, bylo to za předjetí v 15. zatáčce?" Podle komisařů však vyjetím získal nefér výhodu, kterou soupeři nevrátil.
Pochválit musím také Gutiérreze, který dojel poprvé v první desítce a rovnou pro šest bodů. Mexický nováček se konečně rozkoukal, během závodu se vyvaroval chyb a na svého týmového kolegu Hülkenberga ztrácel jen 3 desetiny na kolo. Je však otázkou, zda mu tento - zatím ojedinělý - výsledek bude stačit na to, aby se v F1 udržel.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších sedmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V celkovém hodnocení k žádným velkým změnám nedošlo. Vettel nadále zvyšuje svůj náskok na čele šampionátu a čtvrtý titul oslaví zřejmě již příští týden v Indii. Zlepšuje se Sauber, jehož oba piloti se posunuli o jedno místo dopředu na úkor Adriana Sutila a Pastora Maldonada. Force Indii žehrající na změnu pneumatik dochází dech, Williams se stále potácí hluboko v poli.
Fotogalerii ze Suzuky najdete zde.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.