Jak si vedli týmoví kolegové ve vzájemném srovnání během závodního víkendu v Silverstone?
Kvalifikace
V sobotu jsme se dočkali dominance Mercedesu, když Hamilton celkem výrazně - o 0,452 sekundy - porazil Rosberga a získal svou druhou pole-position. Se svým týmovým kolegou si poradil již popáté a je nejlepším kvalifikačním pilotem s průměrnou pozicí na roštu 2,38.
Jeho největší soupeř Vettel u Red Bull likviduje Webbera, skóre po Silverstone činí již 8:0, což se daří také Hülkenbergovi u Sauberu - tam má však po svém boku úplného nováčka, nikoliv ostříleného mazáka. Webber ale tentokrát zaostal o pouhých 9 tisícin sekundy za svým týmovým kolegou, jehož průměrná kvalifikační pozice činí 2,88.
Další povedenou sobotu prožil Di Resta u Force Indie, když o 0,172 předčil Sutila a vyjel si 5. příčku na startovním roštu. Nad svým týmovým kolegou zatím vede 5:3, což je stejná převaha, kterou se může pochlubit také Ricciardo u Toro Rosso, Button u McLarenu, Pic u Caterhamu či Bottas u Williamsu - finský mladík však na rozdíl od dříve jmenovaných v Británii prohrál.
Za zmínku stojí i Grosjeanův výkon u Lotusu - ne, že by nějak moc zazářil, ale poprvé si letos připsal kvalifikační skalp Räikkönena, jenž byl o 7 tisícin pomalejší.
S Ferrari to jde v kvalifikacích od pěti k desíti, nové díly již v pátém závodě nefungovaly dle očekávání. Alonso sice popáté vyškolil Massu, výsledkem však byla až desátá pozice, která se po Di Restově vyloučení změnila v deváté místo na čisté straně startovního roštu. Z pohledu průměrné pozice (5,13) je Španěl čtvrtý.
Zbývá pochválit Bianchiho, který u Marussie také dosud nezaváhal a vede 7:0. Chiltonovi tentokrát nadělil propastných 1,75 sekundy.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Velká cena Británie byla neblaze ovlivněna četnými defekty pneumatik, po kterých týmy i jezdci začali volat po změně. Pirelli tak dostane v Německu do hry pneumatiky s kevlarovou výztuží, v Maďarsku se pak vrátí loňské konstrukce (mohou být na libovolné straně) v kombinaci s letošními směsmi.
Podle italského výrobce byly na vině zejména týmy, které nerespektovaly jejich doporučení týkající se nastavení tlaku pneumatik a odklonu kol a které používaly levé pneumatiky na pravé straně vozu a naopak. Pro pneumatiky je optimální tlak 1,3 barů, někteří však volili nižší, aby zvýšili jejich přilnavost a teplotu.
Z vítězství se nakonec těšil Rosberg poté, co jeho kolegovi Hamiltonovi explodovala pneumatika. Z pódia se těšili piloti, kteří vsadili na třetí zastávku v průběhu posledního výjezdu safety caru po smolném odstoupení lídra šampionátu Vettela.
Dvouzastávková strategie sice byla papírově o pět sekund rychlejší, jenže piloti stavějící třikrát na to mohli v koncovce tlačit a získávali pozice. Proto se například propadli Räikkönen či oba McLareny, které se propadly mimo body (Pérez cíl kvůli defektu nakonec neviděl).
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Druhý defekt v závodě, který se objevil u Massy, ovlivnil uvažování inženýrů, kteří doporučili zvýšit tlaky v pneumatikách a přezouvat spíše na to nejtvrdší, co letos na závody přivezlo (viz přehled zastávek a stintů zde). Zajímavé je, že Button, Sutil či Williamsy zvolili pro druhý stint měkčí ze dvou nabízených směsí, přestože jeli pouze na dvě zastávky.
Strategie pak také ovlivnily výjezdy safety caru: poprvé jej Charlie Whiting uvažující o ukončení závodu vyslal na dráhu kvůli odklizení gumových trosek po defektech, podruhé poté, co Vettel svůj Red Bull odstavil na dráze místo na trávě, čímž pomohl tradičně špatně startujícímu Webberovi dostat se zpět do hry.
Druhý výjezd safety caru zničil závod nejen výše zmíněnému Räikkönenovi, ale i dalším pilotům, kteří plánovali pouze dvě zastávky a byli vysoko: Sutilovi a Ricciardovi. Stratégové se rozhodli neměnit své plány, zatímco Webber, Rosberg a Alonso přezuli potřetí a získali.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola, kol za safety carem a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)
Španěl měl navíc s Ferrari smůlu, když safety car vyjel těsně po jeho zastávce. Před ní byl čtvrtý, jenže zatímco ostatní najeli do boxů v plné rychlosti, Alonso musel po vyslání zpomalovacího vozu ve svém výjezdovém kole zpomalit, díky čemuž spadl na osmé místo. V koncovce se ale dokázal probít na třetí příčku a cílem projet o 0,632 s před Hamiltonem. Napravil tím poměrně špatný dojem z víkendu.
Závěrečný graf hezky ilustruje rychlostní výhodu těch, kteří se rozhodli přezout v průběhu druhého výjezdu safety caru:
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
Přes 320 fotografií ze závodního víkendu včetně možnosti filtrování najdete zde.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.