Jak se během víkendu ve Španělska vyvíjelo páté kolo interních duelů mezi týmovými kolegy? Tradičně se ohlédneme za výkonnosti pilotů v kvalifikaci i v závodě.
Kvalifikace
Kvalifikaci potřetí za sebou ovládly Mercedesy, když Rosberg o čtvrt sekundy porazil Hamiltona a oba stáli na roštu v první řadě. Nico, jehož po boku Hamiltona po třetí porážce v Malajsii někteří odepisovali, ukazuje, že má talent, a snižuje na 2:3. Oba měli převahu v posledním technickém sektoru a do pomalého Monaka přijedou jako favorité.
U Red Bullu dále dominuje Vettel, jenž si připsal letošní již pátý skalp svého týmového kolegy Webbera, jemuž scházelo půl sekundy, a do závodu musel startovat až ze 4. řady. Bez jediné kvalifikační výhry zůstává také Grosjean (+0,131 s) u Lotusu, nováček Gutiérrez (+ 0,404 s) u Sauberu a Chilton (+ 0,283 s) v Marussii.
Slušnou převahu (4:1) potvrdil Di Resta u Force Indie a Ricciardo u Toro Rosso. První bod se podařilo vybojovat Pérezovi, jenž v Q2 zajel o téměř 6 desetin rychlejší kolo než Button a na rozdíl od zkušeného Brita postoupil do elitní desítky. U Caterhamu po dobrém výkonu snížil Van der Garde na 2:3.
Skóre z 0:2 na 3:2 v Barceloně otočil Alonso, jenž Massu porazil doslova o "fous" - o jedinou tisícinu sekundy, což na cílové čáře dělalo 8,5 cm. Velmi dobře si vede také další nováček Bottas s Williamsem: Maldonada předčil o 68 tisícin sekundy a vede stejným poměrem jako Španěl u Ferrari.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
V nedělní velké ceně se vítězové kvalifikace navzdory prohlášením o zlepšení v oblasti degradace pneumatik, a tak Rosberg dojel na šestém, rozčarovaný Hamilton dokonce až na 12. místě. Přitom se oba jezdci již v sobotu soustředili na nastavení pro závod. V závodě byl Brit v čisté průměrné rychlosti sice o 29 tisícin sekundy na kolo rychlejší, absolvoval však o zastávku méně.
Bylo nepochopitelné, že se po trénincích, v nichž se u Mercedesů potvrdila vyšší degradace, rozhodli pouze pro třízastávkovou závodní strategii. Netvrdím, že by při čtyřech či pěti zastávkách mohli bojovat o pódium, nemuseli by ale po celý závod tak šetřit pneumatiky. Hamilton si dokonce v jednu chvíli stěžoval, že už pomaleji ani jet nemůže.
Problémem je stále geometrie zavěšení, díky které sice dokáže rychle zahřát pneumatiky, ale v závodě dochází k jejich nadměrnému přehřívání a degradaci. Těžko se jim to brzy podaří vyřešit, když se situace v pěti závodech po obrovském úsilí moc nezlepšila. Pomoci by jim mohla ale kontroverzní úprava pneumatik, ke které Pirelli sáhne od Velké ceny Kanady.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Velkou cenu nakonec s přehledem ovládl Alonso s Ferrari, které se již od prvního tréninku soustředilo na správnou pneumatikovou strategii pro kvalifikaci i pro závod. Po rozboru pátečních dat věděli, že jejich největším soupeřem bude Räikkönen s Lotusem, který se vyznačoval výbornou rychlostí při nízké degradaci. U Red Bullu šlo vidět, že se s teplotním poklesem výkonnosti pneumatik trápí.
Alonsovi se svého největšího soupeře začínajícího na špinavější strany roštu podařilo překonat hned na startu. V úvodních kolech s těžkým vozem na rozdíl od Mercedesu neničil pneumatik, což jde hezky vidět v grafu u druhého a třetího stintu (viz velmi rychlá kola 12 - 14 a 22 - 25).
Základ ke svému vítězství položil ve druhém stintu, kdy jeho náskok před Finem narostl ze dvou na sedm sekund. Po své poslední zastávce byl o osm sekund před Räikkönenem, navíc na čerstvějších pneumatikách.
Jeho týmový kolega Massa odjel velmi dobrý závod, na jedničku týmu ale neměl - ztrácel průměrně téměř 4 desetiny na kolo a v cíli bylo o 26 sekund později než domácí hvězda.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)
Lotus se před závodem rozhodl pro tři zastávky, byť papírově vycházely čtyři zastávky v celkovém čase o tři sekundy lépe - jenže s vyšším rizikem v podobě delšího času stráveného v provozu, předjížděcích manévrů a potenciálních chyb v boxech. Tým z Enstone je navíc při přezouvání průměrně o více než šest desetin pomalejší.
O šetrnosti vozu E21 svědčí i to, že většinu závodu odjel na středně-tvrdých pneumatikách: Lotusu přišly při stejné degradaci jako u tvrdých rychlejší. Kimi žel mírně doplácel na jejich využití v kvalifikaci, celý závod jako jediný pilot odjel na opotřebovaných směsích (byť poslední tvrdá byla takto nasazena záměrně).
Kimi měl trochu smůlu, když se po své druhé zastávce zdržel za Vettelem a na Alonsa ztrácel čas. Ve 38. kole mu nebyl schopen na o 12 kol starších pneumatikách odolat. Na Ferrari tentokrát rychlost neměl.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Výhodou Ferrari oproti Red Bullu bylo, že se od počátku rozhodli pro čtyřzastávkovou strategii, které se také drželi. Rakouský tým se rozhodl pro tři zastávky, ale od svého plánu musel v průběhu závodu odstoupit, což je vyšlo draho: Vettela porazil i Massa.
Problémový byl zejména předposlední stint úřadujícího mistra světa na čerstvé sadě tvrdých pneumatik - na ní vydržel pouze do 39. kola k dodatečné čtvrté zastávce. Veškeré předchozí šetření gum a s tím související pomalejší kola tak přišla vniveč.
Kvůli tomu byl pouze o 4 setiny na kolo rychlejší než jeho týmový kolega Webber, který do závodu opět velmi špatně odstartoval.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
Fotografie z víkendu v Barceloně najdete zde, několik snímků vozů ve vysokém rozlišení zde.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.