Jak si vedli ve vzájemných soubojích týmoví kolegové během závodního víkendu v Malajsii? Porovnáme si jejich výkonnost v kvalifikaci i v nedělní velké ceně.
Kvalifikace
Sobotní kvalifikace v Sepangu byla tradičně poznamenaná deštěm: začínalo se za sucha a ke konci Q2 se přihnala přeháňka, na což doplatil Maldonado, který se svým Williamsem skončil bez měřeného času.
Nejrychlejší byl opět Vettel, který předvedl nádherné kolo - plynulou jízdu téměř bez žádných korekcí na volantu. Naopak jeho týmový kolega Webber vlivem špatné komunikace nestihl najet do posledního měřeného kola, kdy byly podmínky nejlepší - scházela mu sekunda - a obsadil až páté místo. Na Sebastiana ztratil přes 2,5 sekundy a nebyl vůbec spokojený.
U Ferrari pokračuje v překvapivě dobrých výkonech Massa, který i podruhé za sebou porazil loňského vicemistra Alonsa, tentokrát o 14 setin sekundy.
U Mercedesu, Lotusu i McLarenu slavili své druhé kvalifikační vítězství také Hamilton (- 0,82 s), Räikkönen (- 0,996 s) a Button (- 0,961 s). McLaren se oproti Austrálii dokázal zlepšit, do karet mu hrála i charakteristika okruhu.
Sutil se s Force Indií opět probojoval do Q3, když byl v prostřední části o více než 7,6 sekundy rychlejší, a srovnal stav na 1:1.
Za zmínku rozhodně stojí i výborný výkon Bianchiho, který svými schopnostmi předčí monopost Marussie MR02. Z nováčku byl jasně nejrychlejší (nejblíže mu byl Pic s Caterhamem: + 0,88 s), k postupu do Q2 mu scházelo jen půl sekundy.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Velká cena Malajsie nabídla několik kontroverzních okamžiků, když týmy Red Bull a Mercedes již ve druhém závodu sezóny aplikovaly týmovou režii. U prvního jmenovaného se obávali výdrže pneumatik v posledním stintu, ve druhém případě brzdil šéf týmu Ross Brawn Nica Rosberga kvůli tomu, že tým Lewisovi Hamiltonovi natankovali méně paliva, než potřeboval.
Red Bull se zachoval nezvykle již v úvodu závodu, kdy Vettela nechal velmi rychle (v pátém kole) přezout (viz přehled zastávek a strategií) z přechodných pneumatik na čerstvé středně-tvrdé. Webber se v boxech objevil až o dvě kola později, čímž se dostal před svého týmového kolegu. Australan poté kontroloval závod, jako první reagoval na zastávku o 2 sekundy zpět jedoucího Hamiltona ve 30. kole. Do boxů zajel ve 31. kole, aby jej pokryl, Vettel ve 32.
Drama nastalo po poslední čtvrté sadě zastávek, k níž Vettel zamířil dříve ve snaze Webbera podseknout. Před 42. kolem, kdy k přezutí zamířil úřadující mistr světa, měl Australan náskok 4,252 sekundy. Po své zastávce ve 43. kole byl však Vettel jen půl sekundy za ním na rychlejší středně-tvrdé směsi. Pokud by dříve zastavil Webber, svůj náskok by zvýšil.
Red Bull však měl dohodu, že po posledních zastávkách se jeho piloti nebudou předjíždět, sníží výkon motorů (kód Multi 21) a dojedou v daném pořadí do cíle. S čímž se soutěživý Vettel nesmířil a navzdory instrukcím týmu na Webbera zaútočil - využil možnosti, kterou mu otevřela strategie posledních zastávek a napravit strategickou chybu z úvodu.
Neuposlechl tým, který měl tak či tak zajištěných 43 bodů, zariskoval a vyjel si dodatečných 7 bodů v závodě, v jehož úvodu odpadl jeho největší soupeř - Fernando Alonso na Ferrari.
Holt Formule 1 má dva šampionáty - týmový (konstruktérský) a individuální jezdecký. Ten druhý je důležitý pro piloty, fanoušky a média, druhý pro týmy, protože od něj se odvíjejí finanční odměny a budoucnost týmu. Tento antagonismus pak vede ke vzniku situací, jichž jsme byli svědky (nejen) v Malajsii. Pokud však jezdec neuposlechne pokyn, v podstatě zrazuje svůj tým, zesměšňuje vedení a vytváří v něm atmosféru nedůvěry.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
V Sepangu se hodně hovořilo i o rozhodnutí Ferrari (či Alonsa?) zůstat na trati s poškozeným křídlem. Ze strategického hlediska to bylo pochopitelné - vydržet ještě pár kol na osychající dráze, aby Fernando nemusel znovu po 3 - 5 kolech znovu do boxů pro hladké pneumatiky, a ušetřit 21 sekund.
Riskantní rozhodnutí se však obrátilo proti nim, místo alespoň několika bodů a chvály úžasné konzistence Španěl skončil ve druhém kole hned v první zatáčce po kolapsu předního křídla při brzdění z vysoké rychlosti. Jinak by pravděpodobně dojel na šestém místě za svým týmovým kolegou Massou, který v závěru mocně finišoval, a před Grosjeanem na Lotusu, jenž se v Malajsii s rychlostí při své třízastávkové strategii trápil.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)
Nádherné souboje předváděli piloti Mercedesu, než jejich snahy zmrazily pokyny z boxové zídky. Na pódiu jsme tak paradoxně neviděli žádnou radost z umístění na špici, pouze kyselé či zachmuřelé tváře, ale o tom jste si již přečetli spoustu komentářů. Dobrou zprávou pro německý tým je jeho rychlost, pokud by nemuseli šetřit palivo, možná by Red Bully ještě v závěru potrápili.
Bianchi i v závodě nakládal svému týmovému kolegovi průměrně přes jednu sekundu na kolo a cílovou pásku protnul i před oběma Caterhamy na 13. pozici. Marussia může být nakonec ráda za Raziovy problémy se sponzory.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších šesti pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
Rozsáhlou fotogalerii více než 420 snímků z Malajsie s možnosti filtrování najdete zde.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.