VC INDIE - Jak se v 17. podniku letošní sezóny vyvíjely souboje týmových kolegů? Tradičně si porovnáme jejich výkonnost v kvalifikaci i v závodě.
Kvalifikace
Sobotní odpoledne v Indii stejně jako minulý rok, kdy se zde závodilo vůbec poprvé, vyhrál Sebastian Vettel s Red Bullem, když svého týmového kolegu porazil o nepatrných 44 tisícin sekundy a zvýšil letošní skóre nad Markem Webberem na 10:7.
Většina soubojů v rámci týmů na špici byla velmi těsná. Lewis Hamilton byl o 0,115 s rychlejší než Jenson Button, Fernando Alonso předčil Felipeho Massu o 0,084 s a Kimi Räikkönen Romaina Grosjeana jen o 0,035 s, čímž snížil svou letošní nelichotivou bilanci na 5:9.
Jednoznačná je situace u Ferrari, kde druhý muž šampionátu zvýšil své vedení v kvalifikacích nad Brazilcem už na 16:1, s velkou převahou kraluje u Williamsu Maldonado (15:2) nad Sennou či De la Rosa u HRT nad Karthikeyanem (14:2), jež si užil domácí závod před svými fanoušky.
Velmi vyrovnaná je naopak situace u Sauberu - 8:8. Pérez má své místo na příští sezónu jisté, otazník visí nad Kobajašim, který si pro udržení sedačky musí sehnat bohaté sponzory. Švýcarský tým si v trénincích vyzkoušel svého rezervního pilota Estebana Gutiérreze, který by příští rok už rád závodil.
Kobajaši udělal chybu v nastavení a v Q2 byl propastně pomalejší - o více než 1,1 s. Pérezovi se na proti tomu podařilo proklouznout mezi nejlepších deset a poslat svůj vůz do 4. řady na roštu. Více než sekunda dělila jezdce Marusie, po jedenácté se prosadil zkušený Glock.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Závod byl kvůli příliš konzervativní volbě pneumatik ze strany Pirelli z pohledu strategií poměrně nudný - na jednu zastávku přešli i ti, co původně chtěli stavět dvakrát. Ani tak nebyly pneumatiky na limitu a nebylo žádné šetrné jízdy, piloti mohli od počátku tlačit na pilu, protože Velkou cenu Indie bylo možné odjet i na jediné sadě měkkých gum (přehled zastávek a strategií zde).
Pro čtvrté vítězství v řadě si tak pohodlně dojel Vettel. Jezdil o průměrně o 0,176 s na kolo rychleji než jeho kolega, kterého už od 20. kola zlobil KERS, čehož po zastávkách využil Alonso jezdící celou dobu na samotném limitu svého Ferrari.
Španěl se brzy po startu dostal krásně před oba McLareny, které se trápily na měkké sadě, později si v DRS zóně vyšlápl na bezbranného Webbera a dojel druhý, čímž dokázal zamezit větším ztrátám v bodovém hodnocení šampionátu.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Problémy měly na měkké sadě McLareny, zejména Button, jenž v pátek ve druhém tréninku přišel o cenný čas na této směsi a nenastavil svůj vůz optimálně. Po přezutí na tvrdé pneumatiky byli s Hamiltonem nejrychlejšími piloty na dráze, soupeři si však do té doby dokázali vyjet dostatečný náskok. Jensonovi se podařilo v samotném závěru zajet nejrychlejší kolo, jinak si Lewis vedl o něco lépe - jezdil průměrně o 0,228 s na kolo rychleji.
Kvůli ztracenému času ve druhém tréninku se dostal do potíží i Felipe Massa. Velmi brzy musel začít šetřit palivo, ale rychlosti svého Ferrari neměl problém udržet se až do cíle těsně před Räikkönenem, jenž kvůli nižšímu výkonu vozu s Coanda výfuky jezdil na rovinkách i po aktivaci DRS stejně rychle, jako Brazilec. Po celý víkend na dlouhé zadní rovince dosahoval vůbec nejnižších rychlostí: nižších než Red Bully, Marussie či vozy HRT.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola, jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)
Kimiho jediná šance na postup zpět byly zastávky. Dokázal ji využít, když během nich Massu v 27. kole "podsekl" a vyjel před ním. Jeho zastávka sice byla o 0,4 s pomalejší, díky výbornému výjezdu z boxů (out-lap o 1,364 s rychlejší) se ocitl před Ferrari.
Jeho radost však trvala pouze 3 zatáčky. Brazilec mazaně prudce zabrzdil před bodem detekce 2. DRS zóny: díky tomu sice nenajel na rovinku před Lotusem, ale měl k dispozici silnou zbraň a díky otevření křídla a velkého rozdílu maximálních (Massa v závodě s DRS 320,1 km/hod; Räikkönen s DRS 310,5 km/hod) rychlostí nešťastného Fina znovu předjel. Tomu ve zbytku závodu nezbylo nic jiného než detailní studium difuzoru, zadního zavěšení a zadního křídla Ferrari.
Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo nejrychlejších sedmi závodníků v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Jeho kolega Grosjean byl v průběhu velké ceny o 0,181 sec pomalejší, ale díky netradiční strategii po startu z 11. místa na tvrdé směsi a velmi dlouhém prvním stintu si před cílem dokázal o dvě příčky polepšit.
Velmi dobrý závod s klasickou strategií měkká - tvrdá odjel Hülkenberg, který startoval za Grosjeanem, ale cílovou pásku proťal jako osmý před ním, byť na něj Francouz v závěru vyvíjel velký tlak. Svou Force Indii proháněl po okruhu o téměř 4 desetiny na kolo rychleji než Di Resta, jehož zastínil, a pro domácí tým vyjel cenné 4 body.
V celkovém pořadí tentokrát k žádným větším změnám na čele nedošlo, díky třetímu místu si polepšil na úkor Hamiltona akortá Webber:
Tabulka č. 4 - Pořadí a body v šampionátu
Jak se letos vyvíjel náskok Alonsa a relativní odstupy mezi nejlepší šesticí, o tom svědčí následující graf:
Graf č. 2 - Vývoj relativních bodových rozdílů mezi nejlepšími šesti piloty sezóny 2012(pro zvětšení klikněte)
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.