VC INDIE - Jak se v 17. podniku letošní sezóny vyvíjely souboje týmových kolegů? Tradičně si porovnáme jejich výkonnost v kvalifikaci i v závodě.
Kvalifikace
Sobotní odpoledne v Indii stejně jako minulý rok, kdy se zde závodilo vůbec poprvé, vyhrál Sebastian Vettel s Red Bullem, když svého týmového kolegu porazil o nepatrných 44 tisícin sekundy a zvýšil letošní skóre nad Markem Webberem na 10:7.
Většina soubojů v rámci týmů na špici byla velmi těsná. Lewis Hamilton byl o 0,115 s rychlejší než Jenson Button, Fernando Alonso předčil Felipeho Massu o 0,084 s a Kimi Räikkönen Romaina Grosjeana jen o 0,035 s, čímž snížil svou letošní nelichotivou bilanci na 5:9.
Jednoznačná je situace u Ferrari, kde druhý muž šampionátu zvýšil své vedení v kvalifikacích nad Brazilcem už na 16:1, s velkou převahou kraluje u Williamsu Maldonado (15:2) nad Sennou či De la Rosa u HRT nad Karthikeyanem (14:2), jež si užil domácí závod před svými fanoušky.
Velmi vyrovnaná je naopak situace u Sauberu - 8:8. Pérez má své místo na příští sezónu jisté, otazník visí nad Kobajašim, který si pro udržení sedačky musí sehnat bohaté sponzory. Švýcarský tým si v trénincích vyzkoušel svého rezervního pilota Estebana Gutiérreze, který by příští rok už rád závodil.
Kobajaši udělal chybu v nastavení a v Q2 byl propastně pomalejší - o více než 1,1 s. Pérezovi se na proti tomu podařilo proklouznout mezi nejlepších deset a poslat svůj vůz do 4. řady na roštu. Více než sekunda dělila jezdce Marusie, po jedenácté se prosadil zkušený Glock.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Závod byl kvůli příliš konzervativní volbě pneumatik ze strany Pirelli z pohledu strategií poměrně nudný - na jednu zastávku přešli i ti, co původně chtěli stavět dvakrát. Ani tak nebyly pneumatiky na limitu a nebylo žádné šetrné jízdy, piloti mohli od počátku tlačit na pilu, protože Velkou cenu Indie bylo možné odjet i na jediné sadě měkkých gum (přehled zastávek a strategií zde).
Pro čtvrté vítězství v řadě si tak pohodlně dojel Vettel. Jezdil o průměrně o 0,176 s na kolo rychleji než jeho kolega, kterého už od 20. kola zlobil KERS, čehož po zastávkách využil Alonso jezdící celou dobu na samotném limitu svého Ferrari.
Španěl se brzy po startu dostal krásně před oba McLareny, které se trápily na měkké sadě, později si v DRS zóně vyšlápl na bezbranného Webbera a dojel druhý, čímž dokázal zamezit větším ztrátám v bodovém hodnocení šampionátu.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Problémy měly na měkké sadě McLareny, zejména Button, jenž v pátek ve druhém tréninku přišel o cenný čas na této směsi a nenastavil svůj vůz optimálně. Po přezutí na tvrdé pneumatiky byli s Hamiltonem nejrychlejšími piloty na dráze, soupeři si však do té doby dokázali vyjet dostatečný náskok. Jensonovi se podařilo v samotném závěru zajet nejrychlejší kolo, jinak si Lewis vedl o něco lépe - jezdil průměrně o 0,228 s na kolo rychleji.
Kvůli ztracenému času ve druhém tréninku se dostal do potíží i Felipe Massa. Velmi brzy musel začít šetřit palivo, ale rychlosti svého Ferrari neměl problém udržet se až do cíle těsně před Räikkönenem, jenž kvůli nižšímu výkonu vozu s Coanda výfuky jezdil na rovinkách i po aktivaci DRS stejně rychle, jako Brazilec. Po celý víkend na dlouhé zadní rovince dosahoval vůbec nejnižších rychlostí: nižších než Red Bully, Marussie či vozy HRT.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola, jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)
Kimiho jediná šance na postup zpět byly zastávky. Dokázal ji využít, když během nich Massu v 27. kole "podsekl" a vyjel před ním. Jeho zastávka sice byla o 0,4 s pomalejší, díky výbornému výjezdu z boxů (out-lap o 1,364 s rychlejší) se ocitl před Ferrari.
Jeho radost však trvala pouze 3 zatáčky. Brazilec mazaně prudce zabrzdil před bodem detekce 2. DRS zóny: díky tomu sice nenajel na rovinku před Lotusem, ale měl k dispozici silnou zbraň a díky otevření křídla a velkého rozdílu maximálních (Massa v závodě s DRS 320,1 km/hod; Räikkönen s DRS 310,5 km/hod) rychlostí nešťastného Fina znovu předjel. Tomu ve zbytku závodu nezbylo nic jiného než detailní studium difuzoru, zadního zavěšení a zadního křídla Ferrari.
Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo nejrychlejších sedmi závodníků v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Jeho kolega Grosjean byl v průběhu velké ceny o 0,181 sec pomalejší, ale díky netradiční strategii po startu z 11. místa na tvrdé směsi a velmi dlouhém prvním stintu si před cílem dokázal o dvě příčky polepšit.
Velmi dobrý závod s klasickou strategií měkká - tvrdá odjel Hülkenberg, který startoval za Grosjeanem, ale cílovou pásku proťal jako osmý před ním, byť na něj Francouz v závěru vyvíjel velký tlak. Svou Force Indii proháněl po okruhu o téměř 4 desetiny na kolo rychleji než Di Resta, jehož zastínil, a pro domácí tým vyjel cenné 4 body.
V celkovém pořadí tentokrát k žádným větším změnám na čele nedošlo, díky třetímu místu si polepšil na úkor Hamiltona akortá Webber:
Tabulka č. 4 - Pořadí a body v šampionátu
Jak se letos vyvíjel náskok Alonsa a relativní odstupy mezi nejlepší šesticí, o tom svědčí následující graf:
Graf č. 2 - Vývoj relativních bodových rozdílů mezi nejlepšími šesti piloty sezóny 2012(pro zvětšení klikněte)
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.