MONZA - Jak pokračovaly interní duely pilotů během závodního víkendu v Monze?
Kvalifikace
První kvalifikační porážku od svého týmového kolegy zažili Fernando Alonso a Pedro de la Rosa, který jel v neděli svou jubilejní 100. velkou cenu, což připomněl designem své přilby.
U Španěla ve Ferrari k tomu přispěl nejen povedený výkon Felipeho Massy, ale i mechanický problém na zadním zavěšením. Pedrovi nevyšel plán na jízdu v závěsu na rovince, nedokázal poskládat své nejrychlejší sektory do jednoho kola a musel se sklonit před Narainem Karthikeyanem. Oba však nadále vedou 12:1.
Své kolegy dále s přehledem porážejí Lewis Hamilton (McLaren), Pastor Maldonado (Williams) a Heikki Kovalainen (Caterham) - všichni po Monze shodně 11:2. U McLarenu Jenson Button nicméně potvrzuje, že nalezl svou ztracenou formu - na svého týmového kolegu, který teď usilovně řeší své budoucí angažmá, ztratil pouze 0,123 s.
Skóre ve svůj prospěch otáčejí Michael Schumacher, jenž byl o tři desetiny rychlejší než Rosberg, a Sebastian Vettel, který Marka Webbera překonal o 0,122 s. Po 13. kvalifikaci letošní sezóny vedou 7:6.
Podrobnější analýzu sektorů a maximálních rychlostí ze sobotní kvalifikace najdete zde.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
V závodě si po odstoupení svého kolegy Buttona dojel pro vítězství Hamilton po jediné, navíc absolutně nejrychlejší zastávce (2,5 s), byť jej v závěru mocně stahoval Sergio Pérez na Sauberu.
Již před Velkou cenou Itálie bylo zřejmé, že většina týmů vsadí na jednu zastávku, která byla papírově o 10 s rychlejší než dvouzastávková strategie.
Pirelli dovezlo opět to nejtvrdší, co má (středně-tvrdou a tvrdou směs), čímž mě trochu zklamalo - tento konzervativní přístup je odklonem od toho, co jsme zažívali minulý rok. Jejich sportovní ředitel Paul Hembery to omlouval tím, že je vysokorychlostní Monza tou poslední tratí, kde byste chtěli mít problémy - proto nehodlali po loňských problémech nic riskovat.
O Pérezově chytré pneumatikové strategii jsem psal již v neděli (viz zde) - jako jeden z mála pro první stint zvolil tvrdou směs. V době kolem 20. - 24. kola, kdy většině pilotů začala středně-tvrdá odcházet a zajížděli do boxů, si Mexičan s šetrným Sauberem dále vesele kroužil.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Pérez ale neabsolvoval žádnou ekonomickou jízdu - jeho rychlost byla od počátku velmi slušná: vždyť hned v úvodu po startu ze 12. místa dokázal na trati předjet Sennu, Rosberga, Di Restu či Kobajašiho.
Poté, co vedoucí závodníci přezuli, od 24. kola dokonce vedl. Švýcarský tým jej povolal do boxů až ve 30. kole, kdy mu nasadil rychlejší, středně-tvrdou směs. Jeho tempo pak bylo úžasné, podle majitele týmu Petera Saubera měl vůbec nejrychlejší vůz Velké ceny Itálie (více zde).
Snadno si ke konci poradil s Ferrari kroužícími o sekundu pomaleji - nejdříve s Massou, který po zprávách o nutností šetření pneumatik pustil Alonsa před sebe, a nato v druhé DRS zóně s přehledem i s lídrem šampionátu.
Na Hamiltona už ale neměl, ten svůj McLaren za polovinou závodu přepnutý na nižší výkon a ve 47. či v 52. kole demonstroval, že mohl jezdit mnohem rychleji. Zajímavější by teoreticky mohl být jeho souboj s Buttonem, ten musel svůj monopost žel ve 33. kole před Parabolicou kvůli problémům s palivovým systémem odstavit.
Druhým odstoupivším byl Jean-Eric Vergne, který kvůli prasklému zavěšení ztratil kontrolu nad vozem při brzdění do první šikany a vylétl z trati. Toro Rosso mělo smůlu, když Ricciardovi došlo v poslední zatáčce palivo a vidina jistých bodů se rozplynula poté, co jej za ní předjely oba Williamsy.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola či jednotlivých nájezdů/výjezdů z boxů)
Velmi dobrý výkon předvedl Räikkönen, jehož Lotus byl nastaven na velmi nízký přítlak, což potvrzuje jeho maximální rychlost: 346 km/hod (2. D'Ambrosio 341,9; 3. Hülkenberg - 341,2). Dojel na pátém místě, ale s autem se pral a závod popsal jako jeden z nejtěžších, který zatím absolvoval. Kimi je však konzistentní a i bez vítězství je v šampionátu třetí - pouhý bod za Hamiltonem.
D'Ambrosio na mě už v sobotu nijak zvlášť nezapůsobil, byť jeho závodní výkon lze těžko hodnotit. Bez funkčního KERSu, který v Monze pomáhá zrychlit o 0,5 s/kolo, toho ani moc předvést nemohl. Nemyslím si ale, že by mu na body stačil. Šéfové Lotusu ho přesto velmi chválili, zejména za rychlost ve druhém stintu.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejší šestice závodníků v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Mírným zklamáním po výkonech v pátek a v sobotu byl Mercedes. Jejich rozhodnutí jet na dvě zastávky se po blamáži s jednozastávkovou strategií ve Spa nelze divit. V závodě byli o něco pomalejší, než se čekalo, zejména Rosberg v prvním stintu - už na startu se propadl o 5 příček. Schumacher byl rychlejší i v závodě, cílem projel na šestém místě: o 2,3 s před svým mladším kolegou.
Za Stříbrnými šípy finišoval Paul di Resta s Force Indií, který díky zisku 4 bodů přeskočil v šampionátu vítěze Velké ceny Španělska - Pastora Maldonada - i svého týmového kolegu Nica Hülkenberga, jenž startoval kvůli poruše v kvalifikaci až z posledního místa. Němec se v závodě na konci pole od prvního kola trápil s brzdami a ke konci i s ubývajícím výkonem, což vysvětluje ztrátu 3 kol na vítěze.
Pořadí a body v šampionátu 2012
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.