MONZA - Jak pokračovaly interní duely pilotů během závodního víkendu v Monze?
Kvalifikace
První kvalifikační porážku od svého týmového kolegy zažili Fernando Alonso a Pedro de la Rosa, který jel v neděli svou jubilejní 100. velkou cenu, což připomněl designem své přilby.
U Španěla ve Ferrari k tomu přispěl nejen povedený výkon Felipeho Massy, ale i mechanický problém na zadním zavěšením. Pedrovi nevyšel plán na jízdu v závěsu na rovince, nedokázal poskládat své nejrychlejší sektory do jednoho kola a musel se sklonit před Narainem Karthikeyanem. Oba však nadále vedou 12:1.
Své kolegy dále s přehledem porážejí Lewis Hamilton (McLaren), Pastor Maldonado (Williams) a Heikki Kovalainen (Caterham) - všichni po Monze shodně 11:2. U McLarenu Jenson Button nicméně potvrzuje, že nalezl svou ztracenou formu - na svého týmového kolegu, který teď usilovně řeší své budoucí angažmá, ztratil pouze 0,123 s.
Skóre ve svůj prospěch otáčejí Michael Schumacher, jenž byl o tři desetiny rychlejší než Rosberg, a Sebastian Vettel, který Marka Webbera překonal o 0,122 s. Po 13. kvalifikaci letošní sezóny vedou 7:6.
Podrobnější analýzu sektorů a maximálních rychlostí ze sobotní kvalifikace najdete zde.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
V závodě si po odstoupení svého kolegy Buttona dojel pro vítězství Hamilton po jediné, navíc absolutně nejrychlejší zastávce (2,5 s), byť jej v závěru mocně stahoval Sergio Pérez na Sauberu.
Již před Velkou cenou Itálie bylo zřejmé, že většina týmů vsadí na jednu zastávku, která byla papírově o 10 s rychlejší než dvouzastávková strategie.
Pirelli dovezlo opět to nejtvrdší, co má (středně-tvrdou a tvrdou směs), čímž mě trochu zklamalo - tento konzervativní přístup je odklonem od toho, co jsme zažívali minulý rok. Jejich sportovní ředitel Paul Hembery to omlouval tím, že je vysokorychlostní Monza tou poslední tratí, kde byste chtěli mít problémy - proto nehodlali po loňských problémech nic riskovat.
O Pérezově chytré pneumatikové strategii jsem psal již v neděli (viz zde) - jako jeden z mála pro první stint zvolil tvrdou směs. V době kolem 20. - 24. kola, kdy většině pilotů začala středně-tvrdá odcházet a zajížděli do boxů, si Mexičan s šetrným Sauberem dále vesele kroužil.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Pérez ale neabsolvoval žádnou ekonomickou jízdu - jeho rychlost byla od počátku velmi slušná: vždyť hned v úvodu po startu ze 12. místa dokázal na trati předjet Sennu, Rosberga, Di Restu či Kobajašiho.
Poté, co vedoucí závodníci přezuli, od 24. kola dokonce vedl. Švýcarský tým jej povolal do boxů až ve 30. kole, kdy mu nasadil rychlejší, středně-tvrdou směs. Jeho tempo pak bylo úžasné, podle majitele týmu Petera Saubera měl vůbec nejrychlejší vůz Velké ceny Itálie (více zde).
Snadno si ke konci poradil s Ferrari kroužícími o sekundu pomaleji - nejdříve s Massou, který po zprávách o nutností šetření pneumatik pustil Alonsa před sebe, a nato v druhé DRS zóně s přehledem i s lídrem šampionátu.
Na Hamiltona už ale neměl, ten svůj McLaren za polovinou závodu přepnutý na nižší výkon a ve 47. či v 52. kole demonstroval, že mohl jezdit mnohem rychleji. Zajímavější by teoreticky mohl být jeho souboj s Buttonem, ten musel svůj monopost žel ve 33. kole před Parabolicou kvůli problémům s palivovým systémem odstavit.
Druhým odstoupivším byl Jean-Eric Vergne, který kvůli prasklému zavěšení ztratil kontrolu nad vozem při brzdění do první šikany a vylétl z trati. Toro Rosso mělo smůlu, když Ricciardovi došlo v poslední zatáčce palivo a vidina jistých bodů se rozplynula poté, co jej za ní předjely oba Williamsy.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola či jednotlivých nájezdů/výjezdů z boxů)
Velmi dobrý výkon předvedl Räikkönen, jehož Lotus byl nastaven na velmi nízký přítlak, což potvrzuje jeho maximální rychlost: 346 km/hod (2. D'Ambrosio 341,9; 3. Hülkenberg - 341,2). Dojel na pátém místě, ale s autem se pral a závod popsal jako jeden z nejtěžších, který zatím absolvoval. Kimi je však konzistentní a i bez vítězství je v šampionátu třetí - pouhý bod za Hamiltonem.
D'Ambrosio na mě už v sobotu nijak zvlášť nezapůsobil, byť jeho závodní výkon lze těžko hodnotit. Bez funkčního KERSu, který v Monze pomáhá zrychlit o 0,5 s/kolo, toho ani moc předvést nemohl. Nemyslím si ale, že by mu na body stačil. Šéfové Lotusu ho přesto velmi chválili, zejména za rychlost ve druhém stintu.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejší šestice závodníků v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Mírným zklamáním po výkonech v pátek a v sobotu byl Mercedes. Jejich rozhodnutí jet na dvě zastávky se po blamáži s jednozastávkovou strategií ve Spa nelze divit. V závodě byli o něco pomalejší, než se čekalo, zejména Rosberg v prvním stintu - už na startu se propadl o 5 příček. Schumacher byl rychlejší i v závodě, cílem projel na šestém místě: o 2,3 s před svým mladším kolegou.
Za Stříbrnými šípy finišoval Paul di Resta s Force Indií, který díky zisku 4 bodů přeskočil v šampionátu vítěze Velké ceny Španělska - Pastora Maldonada - i svého týmového kolegu Nica Hülkenberga, jenž startoval kvůli poruše v kvalifikaci až z posledního místa. Němec se v závodě na konci pole od prvního kola trápil s brzdami a ke konci i s ubývajícím výkonem, což vysvětluje ztrátu 3 kol na vítěze.
Pořadí a body v šampionátu 2012
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.