Za námi je 12. z letošních 20. závodů. Jak si o víkendu v Belgii vedli ve vzájemném srovnání týmoví kolegové?
Kvalifikace
Sobotní neporazitelnost si ve Spa udrželi jak Fernando Alonso, který Felipemu Massovi, jenž vypadl v Q2, nadělil přes půl sekundy, i zkušený pilot, kterého v Monze čeká 100. závod kariéry - Pedro de la Rosa. Narainovi Karthikeyanovi nadělil nevídanou lekci v podobě dvousekundového manka.
Velkou převahu si nad svými kolegy vítězstvím udržují Pastor Maldonado u Williamsu i Heikki Kovalainen u Caterhamu - shodně 10:2.
Teprve druhé vítězství nad svým týmovým kolegou a vůbec prvním v kvalifikaci pro McLaren zaznamenal Jenson Button. Inženýři Lewise Hamiltona se špatně rozhodli pro větší zadní křídlo, kvůli čemuž na dlouhých rovinkách ztrácel celkem 0,8 s, a svou frustraci následně ventiloval na Twitteru zveřejněním telemetrických údajů.
Pomalé byly Mercedesy: Nico Rosberg překvapil odpadnutím již v první části, Michael Schumacher dorovnal letošní kvalifikační skóre se svým kolegou na 6:6. Stejná situace je i u dalších tří týmů: u Red Bullu, kde se neobvykle v Q2 poroučel Sebastian Vettel a u Force Indie, kde zabral Paul di Resta a postoupil do finálové části na úkor úřadujícího mistra světa.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Velkou cenu Belgie poznamenala hned v první zatáčce hromadná kolize, kterou svým najetím do Hamiltona začal Grosjean. S poškozenými vozy zůstali stát také Alonso a Pérez. Kobajaši však pokračoval i přesto, že mu přes vůz přeletěl McLaren.
Maldonado po těsně ulitém startu (odpich se mu jinak náramně povedl, bylo to na hranici zásahu anti-stallu) schytal ránu od postrčeného Péreze do zadní části vozu, po smyku se ale připojil na chvost startovního pole a pokračoval.
O chvíli později se vlastní naivitou vyřadil sám, když přestřelil brzdný bod v nájezdu do La Source a narazil do zadní části Glockovy Marussie. Němec skončil ve smyku jako o tři kola před tím Venezuelan, jenž na konci rovinky Kemmel musel svůj poškozený Williams FW34 se zlomeným předním křídlem odstavit.
Jeho kolega Senna odjel dobrý závod, nebýt pomalého defektu v závěru, zřejmě by dojel na osmém místě a získal pro Williams body.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Suverénní závod odjel Jenson Button, který již vyřešil problémy s teplotou pneumatik, resp. s velkým rozdílem (kolem 20 °C) mezi teplotou předních a zadních pneumatik. Dojel ¨si pohodlně pro vítězství s největším rychlostním náskokem, jaký jsme u britského týmu letos viděli. Soupeři se po posledních závodech na dvou odlišných tratích, jakými jsou Hungaroring a Spa, škrábou na hlavě a mají o čem přemýšlet.
Díky svému šetrnému stylu a rychlosti vylepšeného monopostu MP4-27 si dovolil překvapivě strategii čítající pouze jednu zastávku. Měla být o 5 sekund rychlejší než dvouzastávková strategie - ovšem s otazníkem ohledně degradace pneumatik a zranitelnosti v závěru závodu. Mechanici přezutí navíc zvládli na jedničku s hvězdičkou: opět absolutně nejrychleji (více zde).
Před startem fanoušky Lotusu naplňovaly nadějemi výkony jejich týmu v Maďarsku, kde na Hamiltona Grosjean a Räikkönen zle po celou dobu dotírali - v Belgii, ač jim trať měla sedět, však k žádnému tlaku nedošlo, protože se Räikkönen trápil s horším vyvážením a nedostatečnou teplotou svých pneumatik.
Významnější hrozbu navzdory horší kvalifikaci představoval Vettel, který si hodně polepšil díky jednozastávkové strategii. Úřadující mistr světa dokonce předjel několik soupeřů jedoucích na dvě zastávky přímo na trati - sice ne v DRS zóně, kde jeho Red Bull ztrácel na maximální rychlosti (i s aktivovaným křídlem byl stejně rychlý jako Williams), ale většinou až na brzdy v poslední šikaně okruhu. Těžko říct, jak by na tom byl, pokud by na začátku nebyli vyřazeni jeho soupeři, i přes hromadnou havárii ale najížděl do druhého kola až jako dvanáctý.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení úvodních kol za safety-carem či jednotlivých kol nájezdů/výjezdů z boxů)
Velmi dobře měly závod rozjetý Mercedesy, zejména Schumacher těžící z rychlostí svého monopostu na rovinkách předváděl krásná přejetí i houževnaté obranné manévry. Rosberg startoval zezadu kvůli penalizaci za výměnu převodovky a byl průměrně o 0,169 s pomalejší než jeho zkušenější kolega, přesto mohl dojet na bodech i on - nebýt zpackané strategie.
Pokus o jízdu na jednu zastávku na okruhu náročném na pneumatiky z pohledu energie jimi procházející kvůli přetížení a s vozem, který je známý svou "nešetrností" k nim, jsem považoval po vyslechnutí radiokomunikace za špatný vtip.
Nevyšlo to a piloti Mercedesu 8, resp. 9 kol před cílem, museli neplánovaně znovu do boxů - Michael tím přišel o tři místa. Pokud by se držel strategie dvou zastávek, zřejmě by finišoval na čtvrtém místě před Hülkenbergem, který si po výborném výkonu ve Spa dojel pro svůj životní výsledek v F1 a pro Force Indii získal velmi cenných 12 bodů. Další bod přidal Di Resta za desáté místo.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejší pětice závodníků v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Úspěšnou neděli prožilo Toro Rosso, které dojelo také s oběma vozy na bodech - letos poprvé, čímž zdvojnásobilo množství bodů na svém kontě. Rychlejší než zkušenější kolega Ricciardo byl ve Spa Vergne, průměrně o 0,121 s.
Tabulka č. 4 - Postavení v šampionátu a mistrovské body
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.