Jak se o víkendu v Bahrajnu vyvíjely vnitrotýmové duely? Tradičně se ohlédneme za výkonností pilotů v kvalifikaci i v nedělním závodě, v němž dominovaly opět jiné vozy, než v předchozích podnicích.
Kvalifikace
Svou nadvládu v Sákhíru potvrdili Fernando Alonso, Pedro de la Rosa, Lewis Hamilton, Heikki Kovalainen, kteří po čtyřech podnicích nad svými kolegy vedou 4:0. Zvláště Fin z Caterhamu zaslouží pochvalu za svůj výkon, když na poslední chvíli vykouzlil neuvěřitelný čas a na úkor Michaela Schumachera postoupil do Q2. Jeho kolo bylo o sekundu rychlejší než v případě Vitalije Petrova.
Více než sekunda od sebe v kvalifikaci dělila Jeana-Erica Vergneho a Daniela Ricciarda, který se nakonec dostal až do Q3, kde zajel velmi slušně a překvapivě v neděli startoval ze třetí řady. Těsné to bylo naopak mezi jezdci McLarenu, Sauberu a Williamsu - rozdíly se pohybovali od 0,15 do 0,19 sec.
V Q2 udělali stratégové Lotusu kontroverzní rozhodnutí, které se ale nakonec v neděli v dobré obrátilo. Räikkönena vyslali k jedinému měřenému pokusu, v němž o 0,129 sec zaostal za postupem do Q3. Vzhledem k Ricciardovu šestému místu je zřejmé, že Fin mohl pomýšlet minimálně na onu 3. řadu.
Po nevydařeném pokusu Lotus svého pilota záměrně nevypustil znovu na dráhu. Alain Permaine pro Sky Sports poznamenal: "Kimi odjel své kolo v Q2 a náš software předpověděl, že to k postupu nebude stačit. Znamenal by to sjet další sadu pneumatik jen kvůli tomu, abychom postoupili, pro Q3 by nám pak zůstala jediná [čersvá měkká směs]. Začali jsme přemýšlet o výhodách toho, když to neuděláme.
To, co mě přesvědčilo, bylo to, že jsme nebyli na měkké směsi tak konkurenceschopní na jedno kolo ve srovnání s ostatními, jako na středně-tvrdé. Takže bychom zřejmě vítězství nezískali. Věděli jsme však z pátku, že jsme v průběhu stintu ohromně rychlí. Takže jsem rozhodl nevyslat ho ke druhé jízdě v Q2. Myslím, že pro tu situaci to byla správná volba."
Fin tímto krokem ušetřil pro závod dvě čerstvé sady měkké směsi a dvě středně-tvrdé. Navíc si mohl zvolit, s jakou směsí se postaví na rošt. Vettel na rozdíl od něj spotřeboval krom jedné středně-tvrdé směsi, kterou si nechal až na samotnou koncovku velké ceny, všech zbylých pět sad a musel začínat na měkčích pneumatikách.
Čerstvá směs Kimimu poskytla na startu také lepší přilnavost, díky níž postoupil hned z 11. na 7. místo před Rosberga a Péreze.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Závod byl kvůli horku náročný z pohledu chlazení monopostů, brzd a také pro pneumatiky. Jejich opotřebení (fyzický úbytek gumy) nebylo problémem, vysoká však byla jejich degradace (pokles výkonnosti v časech na kolo): po 20 kolech na střední směsi a 14 kolech na měkké směsi docházelo k razantnímu zpomalení časů. V Bahrajnu se degradace pohybovala kolem 0,3 sec/kolo.
Velkou výhodou proto v závodě měli rovněž ti pilot, kteří v sobotu ušetřili sadu čerstvých pneumatik, z čehož těžil například výše zmíněný Räikkönen, jenž celý závod odjel na nových sadách pneumatik.
Kolik piloti na ušetření sady pneumatik přibližně vydělávali? Na čerstvé směsi získávali během jednoho stintu kolem 8 vteřin. Pneumatika použitá v kvalifikaci (out-lap, měřené kolo, volnější in-lap) byla o 0,7 sec/kolo pomalejší než ta nová. Finský navrátilec s Lotusem tedy během tří stintů, kdy na rozdíl od Vettela jezdil na čerstvých pneumatikách, teoreticky vydělal až 24 sec - díky tomu se dostal do hry a málem vyhrál závod.
Inženýři v něm museli dobře naslouchat svým pilotům a stratégové museli být připraveni na okamžitou reakci, jakmile se v časech na kolo začaly objevovat známky degradace. V rádiu jsme velmi brzy slyšeli, jak McLaren přechází na plán B (tedy třízastávkovou strategii) místo plánu A (dvě zastávky).
Velké cena Bahrajnu přinesla několik překvapením. Tím největším byla zřejmě slabá výkonnost McLarenu na dráze (v boxech tím už žel asi nikoho nepřekvapí), zvláště poté, co se očekávalo, že jim teplo bude vyhovovat.
Příjemným překvapením byla výborná forma Lotusu, který zle naháněli Red Bully a v cíli se musel sklonit pouze před Vettelem, Webberovi šanci nedali. Úvodní trojice byla díky ideální teplotě pneumatik o téměř sekundu rychlejší, než zbytek pole.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Räikkönen v neděli mohl vyhrát, ve třetím kole se však dopustil chyby a předjel jej Massa. Pár kol mu trvalo, než se dostal zpět - během na Vettela ztratil 3 sec. A co bylo možná ještě důležitější, poškodil si přitom přední křídlo, pročež se musel vyrovnávat s drobnou aerodynamickou ztrátou, která také ovlivňovala jeho závod.
Ve druhém stintu byl na měkkých pneumatikách nejrychlejším vozem na trati - než v 19. kole dojel o 0,55 sec/kolo pomalejšího Grosjeana na použitých středně-tvrdých pneumatikách. Pokud by tým zasáhl a přikázal Romainovi pustit Kimiho před sebe, možná by vyhrál. Finovi se svého kolegu nedařilo předjet, stalo se tak až po pěti kolech těsně před tím, než zajel do boxů podruhé.
Pokud by ho ve třetím stintu k přezutí Lotus povolal dříve než Vettela - snad ihned po 36. kole, kdy se mu naskytla jediná reálnější příležitost k předjetí v době, kdy byl evidentně rychlejší, možná by se mu podseknutím podařilo dostat se na první místo. Ovšem při zpětné analýze se to lehce radí. Německý jezdec těžil v zatáčkách z vyššího přítlaku a na hlavní rovinku si pak šetřil KERS, k žádnému vážnějšímu ohrožení jeho pozice ze strany Lotusu již proto nedošlo.
Na čerstvé sadě středně-tvrdých pneumatik vedoucí Red Bull rychle dojel, předjet jej však nedokázal - Vettel na poslední stint dostal také novou sadu, výhoda v podobě čerstvých pneumatik byla pryč, a tak Räikkönenovi nezbylo nic jiného, než se vozit za německým pilotem až do konce. Na pódiu i během tiskové konference byl viditelně zklamaný, protože v Bahrajnu šanci měl.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení úvodního kola či in-/out-lap)
Parádní kousek se podařil také Paulu di Restovi, který na rozdíl od svého kolegy (a jako jediný ze všech) zvolil vzhledem k degradaci pneumatik odvážně pouze dvě zastávky v boxech. Přestože dle průměrného kola byl až 13. nejrychlejším pilotem s vozem pomalejším než měl McLaren či Mercedes, dokázal dojet na šestém místě, což pro Force Indii bylo jako vítězství.
Tým s myšlenkou na tuto strategii šel do Q3, během níž vůbec nevyjel a raději ušetřil dvě sady středně-tvrdých a jednu sadu měkkých pneumatik. Di Resta podal parádní výkon, šetřil pneumatiky, přičemž udržoval slušné tempo a občas i některého ze soupeřů předjel.
Provoz je při této strategii menším problémem, indická stáj si však byla vědoma, že ke konci bude na ojetých pneumatikách hodně zranitelný. K vyrovnání jeho životního úspěchu v F1 mu pomohlo odstoupení Buttona, ušetření KERSu na výjezdu z poslední zatáčky i nižší maximální rychlost Alonsova Ferrari.
Graf - Srovnání časů na kolo nejrychlejší pětice(pro zvětšení klikněte)
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.