V Suzuce se stalo to, co všichni očekávali. Sebastian Vettel získal svůj druhý titul mistra světa. Tomu ale předcházelo 53 kol na téměř všemi jezdci milovaném japonském okruhu. Závod vyhrál Jenson Button z McLarenu.
Po zhasnutí startovních světel se monoposty daly do pohybu, dobře odstartoval Vettel, ale i Jenson Button. Před první zatáčkou vytlačil Vettel Buttona skoro až na trávník, takže se před mistra světa z roku 2009 dostal jeho týmový kolega, Lewis Hamilton. Tento incident vyšetřovali komisaři, ale nakonec se rozhodli nikoho nepotrestat.
Rosberg se z poslední řady začal probíjet vpřed. Start se nepovedl domácímu jezdci Kobajašimu. Japonec se špatně odlepil ze startovního roštu a předjelo ho několik vozů. Dobře neodstartoval ani Bruno Senna.
Se třetím kolem přišlo i povolení používání systému DRS a došlo k několika soubojům, hlavně mezi týmovými kolegy. Alonso předjel na cílové rovince Massu, o pár kol později na tom samém místě předjel Barrichello Pastora Maldonada. Jenson Button se mezitím dostal před Hamiltona, který měl problémy se svými pneumatikami. Hned v 9.kole proto zajel do boxů a tím strhnul lavinu prvních zastávek v boxech.
Ve 12.kole měli téměř všichni jezdci přezuto, špička pole volila měkkou sadu a snažili se na ní vydržet co nejdéle. Nebylo to ovšem příliš možné, protože podle očekávání se pneumatiky velmi rychle opotřebovávaly. Proto došlo k dalším zastávkám už kolem 20. kola závodu.
Ze závodu mezitím odstoupil Sebastien Buemi, kterému mechanici špatně utáhli matici u pravého předního kola a to mu následně upadlo. Naštěstí tento incident neměl žádné další následky, i když s pokutou pro Toro Rosso se dá počítat. Švýcar byl dnes jediným jezdcem, který neviděl cíl.
Dále došlo k dalšímu souboji Massa vs. Hamilton. Při brzdění do slavné poslední šikany brazilský jezdec zavadil svým vozem o Hamiltonův McLaren a poškodil si tak přední přítlačné křídlo. I tento incident vyšetřovali komisaři, ale došli k závěru, že není třeba nikoho trestat. Je však pravděpodobné, že si oba aktéři souboje po závodě alespoň na dálku vymění pár názorů.
Problém byl ten, že před šikanou zůstal úlomek z Massova křídla, a jelikož jde o velmi nebezpečné místo, kde se z velké rychlosti brzdí do úzké šikany a často se zde někdo pokouší předjíždět, musel na trať Safety car.
Na trati se moc neohřál, úklidová četa úlomek brzy odklidila a mohlo se pokračovat dál. Tou dobou byl na prvním místě Button, za ním byl Vettel.
Po restartu jako obvykle nastal problém s pomalejšími jezdci, kteří se vinou výjezdu zpomalovacího vozidla přimíchali mezi špičku pole.
Vettel se snažil moc neriskovat, spíš se držel zpátky a to i během závěrečného stintu. Závod stále vedl Button a se stále se přibližujícím koncem závodu byla na boxové zídce Red Bullu stále viditelnější nervozita. Všichni si očividně uvědomovali, jak blízko je jejich svěřenec ke druhému titulu mistra světa ve své, zatím celkem krátké, kariéře.
Nakonec k tomu došlo, Jenson Button vyhrál letošní VC Japonska a zároveň Sebastian Vettel obhájil svůj loňský titul. Je to oficiální, sezona 2011 zná svého mistra.
Button pár metrů za výjezdem z boxů zastavil, vylezl na kapotu vozu a mával divákům, ale největší pozornost patřila někomu úplně jinému.
Sebastian Vettel dojel na třetím místě, ale i tak si své dojezdové kolo velmi užíval. Nepotřeboval totiž nijak zázračný výsledek, stačilo by mu, kdyby dojel desátý. Mával z vozu všem fanouškům, svou radost neskrýval ani tým Red Bull. Všechno ostatní jako by v tu chvíli bylo úplně vedlejší, všichni se soustředili jen na Vettela.
První dojmy Vettela po obhajobě titulu i dojmy ostatních jezdců po závodě na velmi náročné trati vám přineseme v oficiálních prohlášeních, až je týmy zveřejní.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.