Jak si vedli týmoví kolegové ve vzájemných soubojích v Kanadě během kvalifikací i dramatického závodu za proměnlivých podmínek?
McLarenKvalifikace byla pro tým zklamáním - Lewis Hamilton o čtvrt sekundy letos popáté překonal svého kolegu Jensona Buttona, ale s 5. a 7. pozicí nebyl rozhodně spokojený ani jeden z nich. Do závodu vstoupil Lewis velmi optimistickým manévrem na Webbera, který mu v první části zatáčky nechal hodně místa. Hamiltonovi žel vůz uklouzl a ťuknul do Australana, který se roztočil.
Po další kolizi se svým týmovým kolegou už musel odstoupit. Jenson udělal chybu na výjezdu z poslední šikany, Lewis měl mnohem lepší výjezd, proto není divu, že se rozhodl svého kolegu na cílové rovince předjet. Ten ho v dešti neviděl a natlačil jej na boxovou zídku. Došlo k velmi nebezpečné situaci, která mohla skončit mnohem hůře, kdyby došlo ke kontaktu pneumatik. Oba se vzájemně za kolizi omlouvali, komisaři opět zcela správně závodní incident netrestali.
Podívejme se ale Buttonův závod - pětkrát stavěl v boxech, jednou si jimi projel v rámci penalizace, v 38. kole ztrácel na posledního Liuzziho přes 43 sekund (Vettela 1:16 min), a přesto vyhrál. Nádherný sportovní okamžik. Jak k tomu došlo?
Jenson měl štěstí na výjezdy safety caru v ty správné momenty, tým zvolil ideální strategii a v neposlední řadě jezdil nejrychleji ze všech. McLarenu se v neděli vyplatilo zadní křídlo s větší nastavitelnou DRS klapkou, které není tak efektivní v kvalifikaci, kde se můžu využívat ve všech částech okruhu. Button sice nebyl za mokra nějak výrazně rychlejší, zato na přechodných pneumatikách mu vyšší přítlak, výborné vyvážení vozu a mechanická přilnavost poskytovala potřebnou důvěru v auto a převahu nad soupeři.
Je to patrné z grafu (vypustil jsem z něj úvodních chaotických 40 kol) dole, již v počátečních fázích po restartu závodu (41. - 50. kolo), kdy jezdil zhruba stejně rychle jako Vettel, ale na rozdíl od Sebastiana jezdícího na čistém vzduchu se musel probíjet startovním polem a předjíždět jedno auto za druhým.
Jako jeden z prvních obul hladké pneumatiky - v 51. kole, kdy na Vettela ztrácel 27 sekund, což se ukázalo jako velmi dobrý tah - před výměnou zajel nejrychlejší kolo 1:27,245, poté 1:22,759 min. Vettel s tím otálel o 2 kola déle, což jej přišlo pěkně draho - vyjel 15 sec před Britem. Buttonovi pomohl ještě výjezd safety caru v 60. kole po havárii Nicka Heidfelda.
Je otázkou, zda by i bez toho dokázal vyhrát. Pokud bychom počítali s jinak nezměněnými podmínkami (stratégové neupozornili Vettela včas na rychlého Buttona vzadu, chybu v posledním kole), zřejmě ano - i na starších pneumatikách (o 2 kola) jej stahoval mílovými kroky.
Red BullLetos se Mark Webber musel sklonit před kvalifikačním uměním svého mladšího kolegy již pošesté. Ztratil přes 4 desetiny také i zásluhou nefunkčního KERSu, kvůli jehož nespolehlivosti prostál také celý sobotní trénink v garáži.
Po kontaktu s Lewisem v první zatáčce ztratil 10 pozic, díky dobře zvolené strategii (po restartu přezul na slicky dokonce o jedno kolo dříve než Button) se v 54. kole pohyboval již na třetím místě. Tři kola před koncem se po několika neúspěšných brzdných manévrech v poslední šikaně dostal zpět na třetí místo před Schumachera poté, co jej za sebou nechal pozdější vítěz Button.
Vettel ve třetím závodě po sobě vedl, tentokráte mu scházelo půl kola, aby odvrátil letošní druhou porážku od McLarenu. Po závodě přiznal, že byl v posledních kolech až příliš opatrný - viděl, že jej soupeři nestahují, šetřil techniku a jezdil opatrně. Když se však jako blesk přihnal Button, dokázal zrychlit, jenže Brita v DRS zóně neudržel od sebe na delší než vteřinový interval a nakonec se také pod tlakem dopustil chyby. I tak ale zvýšil svůj náskok na druhého muže v šampionátu.
Tabulka č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
MercedesNico Rosberg se v sobotu pošesté v sezóně vypořádal s Michaelem Schumacherem - oba od sebe dělilo pouze 5 setin. V závodě zajel k mechanikům pro přechodné pneumatiky později než Schumacher, na čemž prodělal. Poté do něj vrazil Sutil a předjely ho i oba Williamsy.
Dokázal se dostat přes Alguersuariho a Barrichella na sedmé místo, tři kola před koncem si ale při pokusu o předjetí Kobajašiho poškodil přední křídlo, lehce se před něj proto posunul Massa. Křídlo mu zcela upadlo v posledním kole, proto se nedokázal ubránit Alguersuarimu, Barrichellovi ani Buemimu a skončil zklamaně mimo body.
Schumacher odjel výborný závod a připomenul nám své umění na vodě. Po restartu mu pomohlo obutí přechodných pneumatik ve 34. kole, čímž se posunul na sedmé místo. Po chybě Webbera a nárazu Di Resty do Heidfelda z toho byla pátá příčka. Ve vlásence předjel dva vzájemně bojující kohouty Massu s Kobajašim a rázem byl na místě druhém. O nejlepší výsledek od svého návratu do F1 jej díky DRS pohodlně připravili Button s Webberem - ze čtvrtého místa však Michael i tak nemusel být zklamaný.
RenaultNick Heidfeld v Kanadě srovnal své kvalifikační skóre s Vitalijem Petrovem na 3:3. Mám ale za to, že se od zkušenějšího pilota očekávalo více. V závodě se dopustil školácké chyby, když v pomalé druhé zatáčce vrazil při akceleraci do Kobajašiho, který se na osychající trápil. Po defektu předního křídla svůj vůz nekontrolovaně zaparkoval hezky za bariéry do únikové uličky mimo trať.
Vitalij odjel velmi dobrý závod. Celou dobu se vozil nenápadně za svým kolegou, po jeho odstoupení předjel v 60. kole Kobajašiho a v cíli se radoval z pátého místa.
FerrariItalská stáj byla v Kanadě ve Formě, což dokazovala během tréninků a také v kvalifikaci, v níž Fernando Alonso obsadil druhou příčku za Vettelem a před svým kolegou Felipem Massou, který i po Kanadě zůstává z pohledu kvalifikací nejhorším týmovým kolegou - prohrál zatím pokaždé. Nutno ovšem dodat, že tentokrát to bylo velmi, velmi těsně - o 18 tisícin sekundy.
Tempo se svým úspěšnějším kolegou dokázal držet i během závodu. V závodě dlouho zdolával Kobajašiho, a jakmile se mu to povedlo, o průběžné třetí místo jej připravil Schumacher. Po přezutí na suché pneumatiky dostal při předjíždění Karthikeyana v mokré části na studených pneumatikách smyk, urazil si nos a musel znovu k mechanikům, čímž se připravil o možnost bojovat o stupně vítězů.
To Fernando měl v závodě ještě větší smůlu, když z boxů vyjel vedle Buttona, který si hlídal vnitřní stopu při nájezdu do třetí zatáčky. Došlo ale ke kontaktu, po kterém zůstal "břichem" na obrubníku a musel odstoupit. Byla to opravdu škoda, protože stejně jako v Monaku by se mohl prosadit na špici. Komisaři situaci posoudili jako závodní incident, což sice připomnělo některé kolize z Monaka, ale správně se to obešlo bez penalizací.
Tabulka č. 2 - Srovnání dle průměrného "čistého" kola závodu(bez započítání prvního kola, in-lapů/out-lapů a kol za safety carem)
SauberU švýcarského týmu nebylo Sergiovi Pérezovi po úvodním tréninku dobře, proto k velkému překvapení usedl za volant testovací pilot McLarenu Pedro de la Rosa. V kvalifikaci po lehkém kontaktu se zdí postoupil do prostřední části, v níž na Kamuje Kobajašiho ztratil 3 desetiny.
Španěl hodně získal stejně jako Kobajaši v úvodní deštivé části před restartem, kdy se rozhodli vydržet na mokrých pneumatikách a nepřezouvat (podobně jako Karthikeyan, Di Resta, Glock, Petrov či Heidfeld). Sauber možná spoléhal na opatrnost Charlieho Whitinga, který držel safety car na trati až příliš dlouho. Při přenosu BBC se zdálo, že se netrpělivý komentátor Martin Brundle za mikrofonem kvůli tomu až rozbrečí.
Během jízdy za zpomalovacím vozem si De la Rosa urazil přední křídlo o Buttona a musel do boxů pro nové, propadl se díky tomu na 17. místo, cílem projel jako 12.
Kobajaši se po startu ze 13. pozice díky odloženým zastávkám během červených vlajek ocitl na druhé příčce na roštu. Po restartu dlouho odolával Massovi, v 51. kole však udělal chybu v osmé zatáčce a dostal se před něj Brazilec i Schumacher, později také Button s Petrovem. Finišoval na sedmém místě, což je vzhledem k umístění po kvalifikaci slušné, během přerušení ale Sauber očekával více.
Toro RossoItalský tým dojel poprvé během posledních dvou let s oběma vozy na bodech a posunul se v šampionátu před Force Indií. Alguersuari v kvalifikacích zatím jasně prohrává se svým kolegou 1:6. Vypadl dokonce již v první části, během níž na Sébastiena Buemiho ztratil 4 desetiny. Během velké ceny se ale vyvaroval chyb, před koncem se dostal před Rosberga a cílem projel jako osmý před Barrichellem a svým švýcarským kolegou.
WilliamsPastor Maldonado si začíná zvykat na vůz a svému podstatně zkušenějšímu kolegovi Rubensovi Barrichellovi v kvalifikacích zatápí - vyhrál poslední tři a srovnal na 3:3.
Během závodu svou chybou v 7. kole umožnil Petrovovi a Webberovi posunout se před něj. Pak ztratil čas brzkým nasazením přechodných a dvě kola před přerušením opět mokrých pneumatik - proto na roštu odpočíval až na 20. místě. Ke konci narazil zezadu do Rosberga, po výměně za nové havaroval hned po výjezdu z boxů a musel odstoupit. Rubens naproti tomu odjel solidní závod a v cíli byl klasifikován na deváté pozici, stejně jako v Monaku.
Tabulka č. 3 - Srovnání dle nejrychlejších kol závodu
HRT se dočkalo svého nejlepšího finiše: Vitantonio Liuzzi díky třináctému místu posunul tým v šampionát před Virgin. V kvalifikaci opět nedal šanci Narainovi Karthikeyanovi, který se ale postupně zlepšuje - v Montrealu mu na Itala scházelo už jen 15 setin. O čtrnáctou pozici jej připravila penalizace, protože si při předjetí Glocka v závěru zkrátil šikanu, aniž by získanou výhodu vrátil zpět. Hispania pokračuje ve svém vývojovém programu, představila nové výfuky a zdá se, že se výkonnostně dotáhla na svého nejbližšího soupeře - stáj Marussia Virgin.
U ní dále vládne Timo Glock, který Jeromemu D'Ambrosiovi v sobotu naložil 9 desetin a musel čekat na zvláštní povolení od komisařů, protože nesplnil pravidlo 107 %. Ti byli tentokrát až příliš shovívaví. Němec dojel do cíle na úplně zničených pneumatikách těsně před svým kolegou. Belgičan odjel dobrý závod, během něhož musel strpět penalizaci za výměnu pneumatik v nesprávný moment před návratem safety caru do boxů.
U Lotusu letos poprvé v kvalifikaci uspěl bývalý mistr jednoho kola Jarno Trulli a zmírnil nelichotivou bilanci na 1:6 ve prospěch Heikkiho Kovalainena. Ten způsobil chaos v boxech, když se objevil u mechaniků vyčkávajících Trulliho. Dostal se tím na krátko před něj, než se ještě před restartem objevila závada na hnací poloose.
Ital se před nasazením přechodných pneumatik pohyboval na 11. místě, pak se ale uvolnil inerter (součást zavěšení), který mu poletoval v kokpitu, a musel na delší dobu neplánovaně znovu zavítat k mechanikům. Ti nedokázali závadu opravit, Jarno však i s tímto handicapem dojel do cíle, byť až za oběma Virginy a HRT na 17. místě, díky Liuzziho penalizaci dodatečně postoupil o jednu příčku výše.
Sebevědomí u Force Indie v kvalifikacích dál zdárně masíruje Paul di Resta, jenž byl v sobotu o více než půl vteřiny rychlejší než Adrian Sutil, který během závodu najel dvakrát do Rosberga, oba incidenty se obešly bez penalizací - tu však dostal za předjetí Mercedesu za safety carem. Po přezutí na slicky hned políbil zeď lemující trať a se zlomeným levým zadním závěsem se musel předčasně odporoučet.
Di Resta se během velké ceny držel, v šestém kole jezdil osmý a díky správnému rozhodnutí nepřezouvat před lijákem na přechodné se během přerušení postavil na rošt jako šestý. Po restartu dokonce bojoval s Heidfeldem o čtvrtou příčku. Během jednoho ze svých pokusů do něj vrazil, za což si vysloužil trest v podobě průjezdu boxovou uličkou. Propracoval se zpět na 11. místo, ale po kontaktu se zdí v 50. kole musel také odstoupit.
Graf č. 1 - Časy prvních čtyř pilotů po restartu závodu(pro zvětšení klikněte)
Graf č. 2 - Vývoj relativních bodových rozestupů mezi piloty
Další články týkající se Velké ceny Kanady:- výsledky závodů- zastávky v boxech a stinty- nejrychlejší kola- fotogalerie
Carlos Sainz dominoval předsezónním testům, když se mu podařilo zajet nejrychlejší čas i v druhé fázi testování. Ale...
Red Bull mezi neúspěšným modelem RB20 a novým RB21 implementoval mnohem hlubší změny, než by se mohlo na první pohled zdát. Tým přistoupil k radikálním úpravám, které mají za cíl zlepšit výkon a stabilitu vozu v nadcházející sezóně.
McLaren po vítězství Landa Norrise v Abú Dhabí, navazuje na úspěch týmu, čímž uzavřel jednu kapitolu a otevřel novou éru. Generální ředitel Zaka Brown zdůraznil, že nový model MCL39, i když podobný předchůdci, přináší významné inovace, které by měly tým posunout kupředu.
Güenther Steiner si vzal pod drobnohled rivalitu mezi Lewisem Hamiltonem a Charlesem Leclercem. Ostřílený manažer se zaměřil na jejich soupeření a jeho dopad na dění ve Formuli 1, což naznačuje, že vztah těchto dvou pilotů bude i nadále předmětem pozornosti.
Lewis Hamilton by mohl být v sezóně 2025 nucen nosit výstroj Ferrari při každém závodě. Sedminásobný šampion, který byl známý tím, že během své kariéry u Mercedesu preferoval vlastní oblečení, se nyní ocitá v nové situaci.
Sezóna Formule 1 pro rok 2025 se blíží a předsezónní testy v Bahrajnu nabídly první náhled na rozložení sil. Po třech dnech na trati začíná být jasnější, kdo má našlápnuto k úspěchu a kdo bude muset dohánět.
Mezinárodní automobilová federace se aktuálně zaměřuje na otázky týkající se komisařů a s nadcházející sezónou přichází se zásadní změnou.
Carlos Sainz posílá fanouškům po působivém výkonu během předsezónních testů vzkaz, ve kterém mírní očekávání před svým prvním rokem u Williamsu.
Lewis Hamilton před startem sezóny odhalil své očekávání od hlavních rivalů Ferrari v boji o titul. Zároveň přiznal, že předsezónní testy nemusí odrážet skutečnou výkonnost týmů. Jeho debut v barvách Scuderie je jedním z největších taháků nadcházejícího ročníku.
Adrian Newey po odchodu z Red Bullu oficiálně nastupuje do Aston Martinu. V týmu ze Silverstone, který jeho přítomnost velmi ocení, odhalil svůj první cíl, ale zároveň upozornil, že očekávané zlepšení výkonu nebude okamžité.
Předsezónní testy ve Formuli 1 trvají pouhé tři dny, což podle některých jezdců není dostatečné. Zatímco inženýři získávají cenná data, piloti mají pocit, že strávili za volantem příliš málo času. Fernando Alonso a Carlos Sainz proto volají po změně a upozorňují na nesrovnalost s jinými vrcholovými sporty.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.