Jak si vedli ve vzájemných soubojích týmoví kolegové o uplynulém víkendu v Malajsii? Podíváme se na to, jaké výkony podávali během kvalifikace i během závodu.
Red BullSebastianovi Vettelovi byl jeho kolega tentokrát o něco blíže. V kvalifikaci zajel o 0,3 sec horší čas, což stačilo až na druhou řadu. V závodní rychlosti se mu tentokrát téměř vyrovnal, v jisté fázi zajížděl dokonce jedno nejrychlejší kolo za druhým - a to přesto, že mladý Němec měl občas dispozici KERS. Doplatil ale na špatný start, na čemž mělo podíl selhání software KERSu a také protočení kol, čímž přišel o pět pozic. Čtyř zastávková strategie ho ale dostala opět do hry, a jakmile se Mark dostal v úvodu přes Péreze, jezdil výborně.
Když už jsme u startu Red Bullů: není mi jasné, proč komisaři nepotrestali Vettela za nelegální dvě změny směru, když už po závodě za totéž odsunuli Hamiltona. Stejná pravidla přitom platí jak na startu, tak ve kterékoliv jiné fázi závodu.
Možná kdyby se McLaren zachoval stejně jako Ferrari, které si stěžovalo na Hamiltona za dvě změny směru před Alonsem na cílové rovince (nikoliv při incidentu za třetí zatáčkou, kde Alonso přišel o křídlo vlastní hloupostí), možná by se mohl radovat ze zisku prvního vítězství. Podnět pro potrestání Alonsa nevzešel ze strany žádného z týmů, ale od ředitele závodu Charlieho Whitinga (viz první věta v tomto oficiálním dokumentu FIA zde).
Hamilton měl smůlu, když se před něj na startu posunul Heidfeld. Renault dosahoval na rovinkách nejvyšších rychlostí, Brit se před něj dostal jen díky dřívější zastávky v boxech, což se z nevyplatilo. Tým mu pokaženou zastávkou a špatnou strategií zničil závod, poškození zadní části vozu při kolizi s Alonsem proto nebylo až tak podstatné, byť byl vůz následkem narušení bočnice zadního křídla a podlahy o čtvrt sekundy na kolo pomalejší, a v důsledku rozhozenéhu balansu rychleji odcházely zadní pneumatiky.
Jenson Button v kvalifikaci se svým kolegou sice opět prohrál, v závodě si však hlídal pneumatiky a vysoké tempo udržel až do cíle, kam dorazil o 3 sekundy po vítězném Vettelovi.
FerrariForma italského týmu v kvalifikaci a v závodě je jako den. Zatímco v kvalifikaci, kdy Scuderii na nejrychlejší schází vteřina - Renault porazí jen díky nespornému talentu a s maximálnímu nasazení Fernando Alonso. V závodě jsou pak jako polití živou vodou a najednou stíhají bojovat se všemi, snad s výjimkou Vettela.
Felipe Massa byl po celý víkend pomalejší. V kvalifikaci mu Fernando nadělil téměř půl sekundy, v závodu těžil pouze z problémů Španěla, který hůře odstartoval, nefungovalo mu nastavitelné zadní křídlo a navíc musel neplánovaně do boxů kvůli kolizi s Hamiltonem.
Tabulka č. 1 - Srovnání pilotů dle výsledků v kvalifikaci
RenaultNick Heidfeld se konečně dočkal - v kvalifikaci byl rychlejší než Petrov, vyjel si šesté místo na startu a v cíli - i díky skvělému startu, kdy to po vnější straně zariskoval a brzdil až jako poslední - z toho nakonec bylo umístění na bedně. Stal se tím rekordmanem v počtu pódiových umístění bez jediného vítězství, na kontě jich má již třináct.
Petrov jezdil také velmi slušně, přestože toho kvůli technickým problémům v trénincích moc neujel. Na startu se dostal před obě Ferrari, dvakrát předjel Kobajašiho a vzal mu osmé místo, drama však vyvrcholilo v 53. kole, kdy byl v osmé zatáčce příliš široký vlivem nedotáčivosti a po skoku přes obrubník tvrdě dopadl s utrženým volantem v rukou. Rus vyzrává, snad se bude moci radovat příště.
Mercedes pokračuje ve svém trápení, jeho zadní nastavitelné křídlo stále nefunguje tak, jak má. Michael Schumacher v kvalifikaci nestačil ani ve druhém podniku letošní sezóny na Rosberga, kterému nevyšel start, když ho ostatní vozy vytlačili na vnější stranu první zatáčky a následně předjeli. Schumimu se dařilo lépe, když se v prvním kole na chvíli objevil před Alonsem a ke konci předjel Paula di Restu. O jednu pozici ho připravil Kobajaši, který zvolil pouze dvě zastávky. Schumacher stavěl třikrát, všechny jeho stinty čítaly přesně 14 kol.
Force IndiaAdrianu Sutilovi nastávají krušné časy - talentovaný Di Resta jej přes značně menší množství zkušeností porazil v kvalifikaci a v závodě podruhé za sebou bodoval. Adrian vyšel bodově naprázdno, byť v závodě držel o něco vyšší tempo. Možná by to dopadlo jinak - se svými stratégy měl v plánu stavět pouze jednou, žel kvůli kontaktu s Barrichellovou pneumatikou ve druhém kole museli změnit plány.
Toro RossoSébastien Buemi v sobotu v Sepangu o desetinku předčil Jaimeho Alguersuariho a startoval těsně před ním ze 12. místa. Oba piloti jeli na dvě zastávky, Švýcar ale doplatil na chybu v boxech, kde překročil povolenou rychlost. Zdálo se mu, že při prvním zmáčknutí se mu neaktivoval omezovač rychlosti, proto tlačítko stiskl ještě jednou. Tím systém deaktivoval a 10sekundová stop & go penalizace byla na světa. Přesto byl v cíli ještě před svým týmovým kolegou - nebýt trestu, mohl porazit obě Force Indie a skončit na bodech.
Jaime podal v závodě špatný výkon, těžko pro svou 14. pozici hledal omluvu: "Musím se na to podívat se svými inženýry, protože popravdě řečeno opravdu nevím, co se stalo. Byli jsme pomalí a degradace pneumatik byla velmi vysoká, vyšší než v pátek."
Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol závodu
Do cíle s oběma vozy v Malajsii nedojelo pět týmů. Williams předváděl ostudnou výkonnost, když Maldonado vypadl již v první části kvalifikace a Barrichello měl co dělat, aby se dostal dále. Po nadějných výkonech zažívají fanoušci týmu z Grove velké zklamání.
Auto je sice v jistých ohledech revoluční, žel velmi nespolehlivé. Rubens v úvodu po kontaktu se Sutilem přišel k defektu, po 22 kolech ale musel odstoupit kvůli úniku hydrauliky. Maldonado na tom byl ještě hůře - kvůli problémům se zapalováním jeho snažení skončilo už ve třetím kole. Tým proto horečně chystá novinky již do Šanghaje, Barrichello by se měl objevit s novými výfuky ve stylu Red Bullu.
Zkušenější Kamuj Kobajaši u Sauberu v kvalifikaci předčil svého kolegu a na rozdíl od něj postoupil až do finále. V závodě se v boxech objevil pouze dvakrát, přesto držel slušnou rychlost a v cíli mu po Hamiltonově penalizaci připadla sedmá příčka. Tým se po diskvalifikaci v Austrálii konečně dočkal bodů. Prémie za body (údajně 90 USD za jeden) svým 280 zaměstnancům po Melbourne sympaticky přes diskvalifikaci obou vozů stejně vyplatil.
Pérez měl tentokrát smůlu. Plánoval také pouze dvě zastávky, ale jeho snahám učinil přítrž uvolněný díl z Buemiho vozu, který trefil podlahu monopostu C30 tak nešťastně, že se během jízdy spustil hasicí přístroj, který odřízl elektroniku.
Tabulka č. 3 - Srovnání dle průměrných "čistých" kol v závodu
Lotus potvrzuje výkonnostní skok: v kvalifikaci mu k postupu do prostřední části scházely půl sekundy, v závodě v nejrychlejším kole na Force Indii ztrácel kolem 7 desetin, přestože během něj absolvoval o jednu zastávku méně (pomalejší kola).
Včera jsem měl možnost chvíli hovořit s jedním s inženýrů, který prozradil, že v Sepangu měli jen drobné úpravy (v řeči čísel pouze 5 bodů aerodynamického přítlaku) a že velký upgrade chystají až pro Barcelonu, kde by měli nasadit upravený difuzor s novými výfuky po vzoru Red Bullu. KERS se u nich letos určitě neobjeví, nepracují ani na žádném startovním miniKERSu.
Achillovou patou Lotusu je v současné době spolehlivost. Trulliho start znehodnotil systém proti zhasnutí motoru, po selhání spojkového senzoru to musel po 30. kole vzdát. Kovalainen předvedl solidní závodní rychlost, po celou dobu se až do cíle držel těsně za druhým vozem Toro Rosso.
U Virgin potvrzuje zkušenější Glock převahu nad svým novým kolegou d'Ambrosiem. Belgičan ale podává s danou technikou poměrně dobré výkony. V kvalifikaci zaostal o 0,35 sec, tempo dokázal držet i v závodě. Ten pro něj skončil předčasně ve 43. kole, kdy najel tvrdě přes obrubník, což přerušilo zapalování. Timo se radoval z dojezdu do cíle o 2 kola později. Tým spoléhající výlučně na CFD může na bitvu s Lotusy zapomenout, ty byly v Malajsii o 2 sekundy rychlejší.
HRT se konečně dočkalo startu závodu, když mohli nasadit své nové přední křídlo s nosem a splnili kvalifikační limit 107 %. Mezi piloty je znatelný výkonnostní rozdíl, Karthikeyan dostal od Liuzziho v sobotu nakládačku v podobě celé sekundy, v závodě ztrácel ještě více. Z bezpečnostních důvodů však ani jeden z nich nespatřil cílový praporek. Naraina tým stáhl kvůli velmi vysoké teplotě vody, Tonia kvůli poškození zadního křídla.
Graf - kola vybraných pilotů v průběhu závodu (pro zvětšení klikněte)
Odkazy na člány:Závod + výsledkyNejrychlejší kolaZastávky v boxech a stintyProhlášení týmů po závoděFotogalerie
Kvalifikace + výsledkyStartovní roštMaximální rychlosti a časy v sektorechProhlášení týmů po kvalifikaci
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.