Jak si vedli týmoví kolegové ve vzájemném srovnání během závodního víkendu v Jižní Koreji, v níž bylo s oběma vozy klasifikováno pouze pět týmů?
FerrariFernando Alonso ve Velké ceně Koreje znovu zazářil. Za deště jezdil výborně - dobře se staral o pneumatiky, které měl ke konci v lepším stavu než nejbližší soupeři. Druhý Hamilton neměl po celou dobu ani pomyšlení na útok. K vítězství Španělovi pomohla i smůla pilotů Red Bullu: nejprve vedoucí Webber chyboval ve 2. kole po zajetí safety-caru do boxů a rozbil o zeď svůj vůz, 10 kol před koncem potom vypadl i druhý, tou dobou také vedoucí, Red Bull. Vettelovi odešel motor.
Spolehlivost bude v závěru sezóny klíčová, zejména co se týče motorů. Kvůli poruchám v úvodu sezóny Fernando v Brazílii a Abú Zabí použije motor, s nímž závodil v Monze. Monza patřila k nejnáročnějším okruhům z pohledu motorů, Interlagos bude pro ně kvůli své nadmořské výšce také náročný.
V závodě, v němž chybovali všichni, si svou horší chvilku vybral při nájezdu do boxů, kdy u mechaniků špatně zastavil, čímž jim ztížil práci. Jednomu z nich při výměně pravého předního kola upadla matka, zastávka se protáhla nad 9 vteřin a Hamilton šel před něj na druhou příčku. Ne nadlouho, po chybě Brita při brzdění si ji vzal pilot Ferrari zpět.
Alonso si v kvalifikaci opět jasně poradil s Massou, když zajel o 8 desetin sekundy rychlejší kolo, jasně rychlejší byl i v závodě. Není pochyb, kdo je ve Ferrari faktickou jedničkou. Felipe nicméně podal mnohem lepší výkon a v domácí Brazílii by mohl být velmi silným soupeřem.
McLarenStáj z Wokingu se snaží, seč může, ujišťuje nás o tvrdé práci a novinkách - ty však buď nefungují tak, jak očekává, nebo je zkrátka potenciál monopostu MP4-25 vyčerpaný. F-kanál již navíc nepředstavuje konkurenční výhodu, jako na počátku sezóny. Na posledních závodů však v křečovité snaze získat titul ještě pár novinek chystá. Krom toho již pracuje na příštím MP4-26, který má vepředu připomínat Toyotu TF110, akorát nos by měl být o něco širší; KERS má údajně obsahovat méně elektroniky a více hydrauliky.
Button v Koreji podal velmi slabý výkon. Prohrál v kvalifikaci se svým kolegou o téměř 7 desetin, ještě horší byl v závodě. Stejně jako v závěru loňské sezóny nedokázal zahřát v chladných a deštivých podmínkách přední pneumatiky. Své v tom jistě sehráli i problémy s brzdami - Jenson si velmi stěžoval na blokování kol, díky čemuž si s ním poradil Michael Schumacher.
Hamilton druhým místem v cíli opět trochu oživil své šance na titul. V rádiu vynikal svými komentáři - zatímco si většina soupeřů stěžovala na množství vody a později i šero, Lewis nadšeně hlásil: "Podmínky jsou dobré, trať je čím dál tím sušší," "Nepotýkám se vůbec s aquaplaningem." A byť si někteří soupeři stěžovali na vůbec nejhorší podmínky, v jakých kdy jezdily, Brit v rádiu řekl: "Není o nic více mokro, než v jiných mokrých závodech, které jsme jeli." Na Alonsa nyní ztrácí 21 bodů. Před posledními dvěma závody, v nichž se bude hrát ještě o 50 bodů, tedy má stále teoretickou šanci na titul.
Tabulka č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
WilliamsRubens Barrichello zvyšuje své kvalifikační skóre nad Hülkenbergem na 12:5. Podařilo se mu postoupit mezi nejlepších deset, mladý Němec, na jehož místo si brousí zuby bohatší Maldonado, však vypadl již v prostřední části. Na Rubense mu chyběla desetina.
Brazilec byl však po startu závodu široký v zatáčce č. 4, čehož jeho kolega spolu se Sutilem využil. Po zastávkách v boxech a odpadnutí soupeřů se dostal až na pátou příčku. Tři kola před koncem však udělal chybu, po níž ho předjeli jak Robert Kubica, tak i Vitantonio Liuzzi.
Hülkenberg jel velmi dobrý závod, ve 26. kole dokonce předjel Kubicu. Žel kvůli nešťastně načasované zastávky v boxech těsně před výjezdem safety-caru přišel o dvě pozice, před něj postoupil Barrichello a Petrov. Ke konci měl smůlu, když začal unikat vzduch z jeho pneumatiky - neplánovaně proto musel pět kol před cílem zamířit do boxů. V posledním kole se mu podařilo předjet Alguersuariho a dosáhnout tak na jeden bod.
SauberŠvýcarský tým dojel opět s oběma vozy na bodech. V kvalifikaci byl o chlup (-0,072 sec) rychlejší Kobajaši, Heidfeld jej ale po startu předjel. Kamuj pozici po druhém zajetí safety-caru vybojoval zpět a dojel před svým kolegou. Ve 36. kole se těsně vyhnul poškození předního spojleru, když jej v zatáčce číslo tři předjížděl Liuzzi, a finišoval jako osmý v pořadí.
Před oba se během závodu propracoval Petrov a Buemi, ani jeden z této dvojice však do cíle nedojel.
HRTPo šesté se letos během závodního víkendu u Hispanie spolu utkali Bruno Senna se Sakonem Jamamotem a poprvé byl v kvalifikaci úspěšnější Japonec, který byl o více než 8 desetin sekundy rychlejší. Na druhý Virgin mu scházela pouze desetina, na Kovalainenův Lotus necelých sedm desetin.
V závodě, v němž španělský tým získal své dosud nejlepší umístění, byl pro změnu o něco lepší Brazilec, který se před svého kolegu dostal v boxech. Jamamoto Sennu trápícího se s opotřebovanými pneumatikami sice stahoval, cílem ale projel až za ním.
MercedesNěmeckou stájí začínám stručné hodnocení pilotů týmů, jejichž oba vozy nebyly klasifikovány. Z kvalifikace odešel Schumacher opět poražen Rosbergem, který byl v úvodu závodu sestřelen Webberem. Michaelovi scházelo na mladšího kolegu něco přes 4 desetiny. V závodě jej s týmovým kolegou srovnávat kvůli brzkému odpadnutí nelze, na vodě si však vedl znamenitě, když předjel Buttona a dojel si pro čtvrté místo.
Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
RenaultU francouzského týmu vše při starém - Petrov tradičně prohrává v kvalifikaci, v jejíž prostřední části dostává smyk a vypadává, a v závodě vyrábí ve 40. kole další hrubku. Jedinými jeho světlejšími záblesky v neděli byly předjížděcí manévry na oba Saubery a Glocka.
Kubica se v závodě trápil s přilnavostí, dostal se kvůli tomu před něj jak Schumacher, tak i Hülkenberg, svůj vůz však dovezl do cíle na slušném pátém místě.
Force IndiaAdrian Sutil vyšel ze sobotní části vítězně, když se jeho kolega poroučel již v první části kvalifikace spolu s nováčky. Ovšem za to, co předváděl v závodě, jej rozhodně pochválit nelze. Předváděl jedno vyjetí z tratě za druhým. Ve 36. kole se mu vyjetím mimo jen tak tak vyhnul Button. Němec to zkoušel za mokra i v místech, kdy by se rozumný pilot nepokoušel o předjetí ani za sucha.
Ze závodu odešel s pokutou 10 tisíc dolarů za to, že věděl o svých problémech s brzdami, ale přesto nebezpečně pokračoval místo toho, aby svůj vůz odstavil. Ve 42. kole navíc narazil do Kobajašiho, přičemž si poškodil své pravé přední kolo a skončil. Za tento incident si odnáší do příštího závodu také trest v podobě odsunu o pět míst na startovním roštu.
Toro RossoAlguersuari podruhé za sebou a již pošesté v tomto roce vyhrává kvalifikační duel s Buemim o velkým rozdílem (0,741 sec) a v závodě dojíždí těsně za body. Švýcar jej naproti tomu nedokončil. Během tří kol trefil dva vozy soupeřů: Kovalainenův Lotus a Virgin Tima Glocka.
LotusVelmi vyrovnané je to v kvalifikaci mezi piloty Lotusu, v Koreji byl však jasně rychlejší Trulli. Do cíle velké ceny dojel i přes kolizi s Buemim pouze Kovalainen.
Problémy s převodovkou potrápily Trulliho v pátek, hydraulika pak stála za jeho odstoupením ze závodu. Tým se již těší na to, až se zbaví problematických zastaralých systému Xtracu a nasadí výkonnější sytémy Red Bullu. Na příští sezónu slibuje lepší výsledky, k nimž by jim měla pomoci i stavba nového aerodynamického tunelu přímo v továrně v Anglii. Minulý pátek nový monopost již prošel bočními crash-testy a také prvními crash-testy pod dohledem FIA.
VirginNejvětší rozdíl mezi týmovými kolegy byl v kvalifikaci vidět mezi Glockem a Di Grassim. Tima, který měl v závodě zaděláno na nejlepší výsledek sezóny, jelikož tou dobou jezdil na dvanácté příčce, vyřadil zbrklý Buemi. Lucas toho nepředvedl příliš ani v závodě, když boural při pokusu o předjetí Jamamota.
Red BullRakouská stáj byla po celou sezónu bezesporu nejrychlejší, žel doplácí na nespolehlivost a chyby svých pilotů. Nebýt jich, bylo by rozhodnuto již v srpnu jako za nejlepších časů Michaela Schumachera. Kvůli nepřekonatelné rychlosti a efektivní aerodynamice by si vítězství zasloužila, body se však udělují za pořadí v cíli - co že modré vozy startovaly opět z první řady?
Po Koreji to s Red Bullem kvůli Webberově chybě a poruše Vettelova motoru vypadá opět nahnutě, do vedení v šampionátu jednotlivců jde opět pilot konkurence. Vettel již potřetí letos kvůli nespolehlivosti monopostu musel odstoupit ze závodu, v němž vedl.
V kvalifikaci byl letos již podesáté rychlejší než jeho kolega Mark Webber, který v šampionátu vedl. Bylo to však těsné, dělilo je 74 tisícin vteřiny.
Tabulka č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu
V tabulce č. 1 jsou kvůli vyšší vypovídací hodnotě (podobné počasí, teplota tratě a vzduchu, hustota provozu, pogumování dráhy, pneumatiky, motor) srovnány časy týmových kolegů z poslední části kvalifikace, které se oba účastnili (např. u Renaultu jsem v případě Kubicy počítal s jeho nejrychlejším časem z Q2, nikoliv z Q3).
V tabulce č. 2 a 3. jsem srovnával pouze páry, v nichž byli klasifikováni oba piloti.
Při průměrování časů v poslední tabulce č. 3 jsem nebral v úvahu první kolo, kola za safety-carem ani ta, v nichž piloti zajížděli (in-lap) či vyjížděli (out-lap) z boxů. Nejedná se tedy o prostý průměr všech odjetých kol.
Velká cena Koreji - shrnutí článků:- představení okruhu a jeho parametry- startovní rošt- reportáž ze závodu + výsledky- prohlášení týmů- zastávky v boxech a stinty- nejrychlejší kola závodu- fotogalerie
Guenther Steiner si vzal pod drobnohled rivalitu mezi Lewisem Hamiltonem a Charlesem Leclercem. Ostřílený manažer se zaměřil na jejich soupeření a jeho dopad na dění ve Formuli 1, což naznačuje, že vztah těchto dvou pilotů bude i nadále předmětem pozornosti.
Lewis Hamilton by mohl být v sezóně 2025 nucen nosit výstroj Ferrari při každém závodě. Sedminásobný šampion, který byl známý tím, že během své kariéry u Mercedesu preferoval vlastní oblečení, se nyní ocitá v nové situaci.
Sezóna Formule 1 pro rok 2025 se blíží a předsezónní testy v Bahrajnu nabídly první náhled na rozložení sil. Po třech dnech na trati začíná být jasnější, kdo má našlápnuto k úspěchu a kdo bude muset dohánět.
Mezinárodní automobilová federace se aktuálně zaměřuje na otázky týkající se komisařů a s nadcházející sezónou přichází se zásadní změnou.
Carlos Sainz posílá fanouškům po působivém výkonu během předsezónních testů vzkaz, ve kterém mírní očekávání před svým prvním rokem u Williamsu.
Lewis Hamilton před startem sezóny odhalil své očekávání od hlavních rivalů Ferrari v boji o titul. Zároveň přiznal, že předsezónní testy nemusí odrážet skutečnou výkonnost týmů. Jeho debut v barvách Scuderie je jedním z největších taháků nadcházejícího ročníku.
Adrian Newey po odchodu z Red Bullu oficiálně nastupuje do Aston Martinu. V týmu ze Silverstone, který jeho přítomnost velmi ocení, odhalil svůj první cíl, ale zároveň upozornil, že očekávané zlepšení výkonu nebude okamžité.
Předsezónní testy ve Formuli 1 trvají pouhé tři dny, což podle některých jezdců není dostatečné. Zatímco inženýři získávají cenná data, piloti mají pocit, že strávili za volantem příliš málo času. Fernando Alonso a Carlos Sainz proto volají po změně a upozorňují na nesrovnalost s jinými vrcholovými sporty.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.
Liam Lawson má za sebou svůj první oficiální test jako pilot Red Bullu. Po odchodu Sergia Péreze se mu podařilo porazit bývalého týmového kolegu z Racing Bulls, Jukiho Cunodu, v souboji o místo partnera Maxe Verstappena.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.