Jak si vedli týmoví kolegové ve vzájemném srovnání během závodního víkendu v Jižní Koreji, v níž bylo s oběma vozy klasifikováno pouze pět týmů?
FerrariFernando Alonso ve Velké ceně Koreje znovu zazářil. Za deště jezdil výborně - dobře se staral o pneumatiky, které měl ke konci v lepším stavu než nejbližší soupeři. Druhý Hamilton neměl po celou dobu ani pomyšlení na útok. K vítězství Španělovi pomohla i smůla pilotů Red Bullu: nejprve vedoucí Webber chyboval ve 2. kole po zajetí safety-caru do boxů a rozbil o zeď svůj vůz, 10 kol před koncem potom vypadl i druhý, tou dobou také vedoucí, Red Bull. Vettelovi odešel motor.
Spolehlivost bude v závěru sezóny klíčová, zejména co se týče motorů. Kvůli poruchám v úvodu sezóny Fernando v Brazílii a Abú Zabí použije motor, s nímž závodil v Monze. Monza patřila k nejnáročnějším okruhům z pohledu motorů, Interlagos bude pro ně kvůli své nadmořské výšce také náročný.
V závodě, v němž chybovali všichni, si svou horší chvilku vybral při nájezdu do boxů, kdy u mechaniků špatně zastavil, čímž jim ztížil práci. Jednomu z nich při výměně pravého předního kola upadla matka, zastávka se protáhla nad 9 vteřin a Hamilton šel před něj na druhou příčku. Ne nadlouho, po chybě Brita při brzdění si ji vzal pilot Ferrari zpět.
Alonso si v kvalifikaci opět jasně poradil s Massou, když zajel o 8 desetin sekundy rychlejší kolo, jasně rychlejší byl i v závodě. Není pochyb, kdo je ve Ferrari faktickou jedničkou. Felipe nicméně podal mnohem lepší výkon a v domácí Brazílii by mohl být velmi silným soupeřem.
McLarenStáj z Wokingu se snaží, seč může, ujišťuje nás o tvrdé práci a novinkách - ty však buď nefungují tak, jak očekává, nebo je zkrátka potenciál monopostu MP4-25 vyčerpaný. F-kanál již navíc nepředstavuje konkurenční výhodu, jako na počátku sezóny. Na posledních závodů však v křečovité snaze získat titul ještě pár novinek chystá. Krom toho již pracuje na příštím MP4-26, který má vepředu připomínat Toyotu TF110, akorát nos by měl být o něco širší; KERS má údajně obsahovat méně elektroniky a více hydrauliky.
Button v Koreji podal velmi slabý výkon. Prohrál v kvalifikaci se svým kolegou o téměř 7 desetin, ještě horší byl v závodě. Stejně jako v závěru loňské sezóny nedokázal zahřát v chladných a deštivých podmínkách přední pneumatiky. Své v tom jistě sehráli i problémy s brzdami - Jenson si velmi stěžoval na blokování kol, díky čemuž si s ním poradil Michael Schumacher.
Hamilton druhým místem v cíli opět trochu oživil své šance na titul. V rádiu vynikal svými komentáři - zatímco si většina soupeřů stěžovala na množství vody a později i šero, Lewis nadšeně hlásil: "Podmínky jsou dobré, trať je čím dál tím sušší," "Nepotýkám se vůbec s aquaplaningem." A byť si někteří soupeři stěžovali na vůbec nejhorší podmínky, v jakých kdy jezdily, Brit v rádiu řekl: "Není o nic více mokro, než v jiných mokrých závodech, které jsme jeli." Na Alonsa nyní ztrácí 21 bodů. Před posledními dvěma závody, v nichž se bude hrát ještě o 50 bodů, tedy má stále teoretickou šanci na titul.
Tabulka č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
WilliamsRubens Barrichello zvyšuje své kvalifikační skóre nad Hülkenbergem na 12:5. Podařilo se mu postoupit mezi nejlepších deset, mladý Němec, na jehož místo si brousí zuby bohatší Maldonado, však vypadl již v prostřední části. Na Rubense mu chyběla desetina.
Brazilec byl však po startu závodu široký v zatáčce č. 4, čehož jeho kolega spolu se Sutilem využil. Po zastávkách v boxech a odpadnutí soupeřů se dostal až na pátou příčku. Tři kola před koncem však udělal chybu, po níž ho předjeli jak Robert Kubica, tak i Vitantonio Liuzzi.
Hülkenberg jel velmi dobrý závod, ve 26. kole dokonce předjel Kubicu. Žel kvůli nešťastně načasované zastávky v boxech těsně před výjezdem safety-caru přišel o dvě pozice, před něj postoupil Barrichello a Petrov. Ke konci měl smůlu, když začal unikat vzduch z jeho pneumatiky - neplánovaně proto musel pět kol před cílem zamířit do boxů. V posledním kole se mu podařilo předjet Alguersuariho a dosáhnout tak na jeden bod.
SauberŠvýcarský tým dojel opět s oběma vozy na bodech. V kvalifikaci byl o chlup (-0,072 sec) rychlejší Kobajaši, Heidfeld jej ale po startu předjel. Kamuj pozici po druhém zajetí safety-caru vybojoval zpět a dojel před svým kolegou. Ve 36. kole se těsně vyhnul poškození předního spojleru, když jej v zatáčce číslo tři předjížděl Liuzzi, a finišoval jako osmý v pořadí.
Před oba se během závodu propracoval Petrov a Buemi, ani jeden z této dvojice však do cíle nedojel.
HRTPo šesté se letos během závodního víkendu u Hispanie spolu utkali Bruno Senna se Sakonem Jamamotem a poprvé byl v kvalifikaci úspěšnější Japonec, který byl o více než 8 desetin sekundy rychlejší. Na druhý Virgin mu scházela pouze desetina, na Kovalainenův Lotus necelých sedm desetin.
V závodě, v němž španělský tým získal své dosud nejlepší umístění, byl pro změnu o něco lepší Brazilec, který se před svého kolegu dostal v boxech. Jamamoto Sennu trápícího se s opotřebovanými pneumatikami sice stahoval, cílem ale projel až za ním.
MercedesNěmeckou stájí začínám stručné hodnocení pilotů týmů, jejichž oba vozy nebyly klasifikovány. Z kvalifikace odešel Schumacher opět poražen Rosbergem, který byl v úvodu závodu sestřelen Webberem. Michaelovi scházelo na mladšího kolegu něco přes 4 desetiny. V závodě jej s týmovým kolegou srovnávat kvůli brzkému odpadnutí nelze, na vodě si však vedl znamenitě, když předjel Buttona a dojel si pro čtvrté místo.
Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
RenaultU francouzského týmu vše při starém - Petrov tradičně prohrává v kvalifikaci, v jejíž prostřední části dostává smyk a vypadává, a v závodě vyrábí ve 40. kole další hrubku. Jedinými jeho světlejšími záblesky v neděli byly předjížděcí manévry na oba Saubery a Glocka.
Kubica se v závodě trápil s přilnavostí, dostal se kvůli tomu před něj jak Schumacher, tak i Hülkenberg, svůj vůz však dovezl do cíle na slušném pátém místě.
Force IndiaAdrian Sutil vyšel ze sobotní části vítězně, když se jeho kolega poroučel již v první části kvalifikace spolu s nováčky. Ovšem za to, co předváděl v závodě, jej rozhodně pochválit nelze. Předváděl jedno vyjetí z tratě za druhým. Ve 36. kole se mu vyjetím mimo jen tak tak vyhnul Button. Němec to zkoušel za mokra i v místech, kdy by se rozumný pilot nepokoušel o předjetí ani za sucha.
Ze závodu odešel s pokutou 10 tisíc dolarů za to, že věděl o svých problémech s brzdami, ale přesto nebezpečně pokračoval místo toho, aby svůj vůz odstavil. Ve 42. kole navíc narazil do Kobajašiho, přičemž si poškodil své pravé přední kolo a skončil. Za tento incident si odnáší do příštího závodu také trest v podobě odsunu o pět míst na startovním roštu.
Toro RossoAlguersuari podruhé za sebou a již pošesté v tomto roce vyhrává kvalifikační duel s Buemim o velkým rozdílem (0,741 sec) a v závodě dojíždí těsně za body. Švýcar jej naproti tomu nedokončil. Během tří kol trefil dva vozy soupeřů: Kovalainenův Lotus a Virgin Tima Glocka.
LotusVelmi vyrovnané je to v kvalifikaci mezi piloty Lotusu, v Koreji byl však jasně rychlejší Trulli. Do cíle velké ceny dojel i přes kolizi s Buemim pouze Kovalainen.
Problémy s převodovkou potrápily Trulliho v pátek, hydraulika pak stála za jeho odstoupením ze závodu. Tým se již těší na to, až se zbaví problematických zastaralých systému Xtracu a nasadí výkonnější sytémy Red Bullu. Na příští sezónu slibuje lepší výsledky, k nimž by jim měla pomoci i stavba nového aerodynamického tunelu přímo v továrně v Anglii. Minulý pátek nový monopost již prošel bočními crash-testy a také prvními crash-testy pod dohledem FIA.
VirginNejvětší rozdíl mezi týmovými kolegy byl v kvalifikaci vidět mezi Glockem a Di Grassim. Tima, který měl v závodě zaděláno na nejlepší výsledek sezóny, jelikož tou dobou jezdil na dvanácté příčce, vyřadil zbrklý Buemi. Lucas toho nepředvedl příliš ani v závodě, když boural při pokusu o předjetí Jamamota.
Red BullRakouská stáj byla po celou sezónu bezesporu nejrychlejší, žel doplácí na nespolehlivost a chyby svých pilotů. Nebýt jich, bylo by rozhodnuto již v srpnu jako za nejlepších časů Michaela Schumachera. Kvůli nepřekonatelné rychlosti a efektivní aerodynamice by si vítězství zasloužila, body se však udělují za pořadí v cíli - co že modré vozy startovaly opět z první řady?
Po Koreji to s Red Bullem kvůli Webberově chybě a poruše Vettelova motoru vypadá opět nahnutě, do vedení v šampionátu jednotlivců jde opět pilot konkurence. Vettel již potřetí letos kvůli nespolehlivosti monopostu musel odstoupit ze závodu, v němž vedl.
V kvalifikaci byl letos již podesáté rychlejší než jeho kolega Mark Webber, který v šampionátu vedl. Bylo to však těsné, dělilo je 74 tisícin vteřiny.
Tabulka č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu
V tabulce č. 1 jsou kvůli vyšší vypovídací hodnotě (podobné počasí, teplota tratě a vzduchu, hustota provozu, pogumování dráhy, pneumatiky, motor) srovnány časy týmových kolegů z poslední části kvalifikace, které se oba účastnili (např. u Renaultu jsem v případě Kubicy počítal s jeho nejrychlejším časem z Q2, nikoliv z Q3).
V tabulce č. 2 a 3. jsem srovnával pouze páry, v nichž byli klasifikováni oba piloti.
Při průměrování časů v poslední tabulce č. 3 jsem nebral v úvahu první kolo, kola za safety-carem ani ta, v nichž piloti zajížděli (in-lap) či vyjížděli (out-lap) z boxů. Nejedná se tedy o prostý průměr všech odjetých kol.
Velká cena Koreji - shrnutí článků:- představení okruhu a jeho parametry- startovní rošt- reportáž ze závodu + výsledky- prohlášení týmů- zastávky v boxech a stinty- nejrychlejší kola závodu- fotogalerie
Carlos Sainz dominoval předsezónním testům, když se mu podařilo zajet nejrychlejší čas i v druhé fázi testování. Ale...
Red Bull mezi neúspěšným modelem RB20 a novým RB21 implementoval mnohem hlubší změny, než by se mohlo na první pohled zdát. Tým přistoupil k radikálním úpravám, které mají za cíl zlepšit výkon a stabilitu vozu v nadcházející sezóně.
McLaren po vítězství Landa Norrise v Abú Dhabí, navazuje na úspěch týmu, čímž uzavřel jednu kapitolu a otevřel novou éru. Generální ředitel Zaka Brown zdůraznil, že nový model MCL39, i když podobný předchůdci, přináší významné inovace, které by měly tým posunout kupředu.
Güenther Steiner si vzal pod drobnohled rivalitu mezi Lewisem Hamiltonem a Charlesem Leclercem. Ostřílený manažer se zaměřil na jejich soupeření a jeho dopad na dění ve Formuli 1, což naznačuje, že vztah těchto dvou pilotů bude i nadále předmětem pozornosti.
Lewis Hamilton by mohl být v sezóně 2025 nucen nosit výstroj Ferrari při každém závodě. Sedminásobný šampion, který byl známý tím, že během své kariéry u Mercedesu preferoval vlastní oblečení, se nyní ocitá v nové situaci.
Sezóna Formule 1 pro rok 2025 se blíží a předsezónní testy v Bahrajnu nabídly první náhled na rozložení sil. Po třech dnech na trati začíná být jasnější, kdo má našlápnuto k úspěchu a kdo bude muset dohánět.
Mezinárodní automobilová federace se aktuálně zaměřuje na otázky týkající se komisařů a s nadcházející sezónou přichází se zásadní změnou.
Carlos Sainz posílá fanouškům po působivém výkonu během předsezónních testů vzkaz, ve kterém mírní očekávání před svým prvním rokem u Williamsu.
Lewis Hamilton před startem sezóny odhalil své očekávání od hlavních rivalů Ferrari v boji o titul. Zároveň přiznal, že předsezónní testy nemusí odrážet skutečnou výkonnost týmů. Jeho debut v barvách Scuderie je jedním z největších taháků nadcházejícího ročníku.
Adrian Newey po odchodu z Red Bullu oficiálně nastupuje do Aston Martinu. V týmu ze Silverstone, který jeho přítomnost velmi ocení, odhalil svůj první cíl, ale zároveň upozornil, že očekávané zlepšení výkonu nebude okamžité.
Předsezónní testy ve Formuli 1 trvají pouhé tři dny, což podle některých jezdců není dostatečné. Zatímco inženýři získávají cenná data, piloti mají pocit, že strávili za volantem příliš málo času. Fernando Alonso a Carlos Sainz proto volají po změně a upozorňují na nesrovnalost s jinými vrcholovými sporty.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.