Jak si vedli piloti ve srovnání se svými týmovými kolegy v Japonsku, v němž dojely do cíle pouze dvě třetiny startujících?
Red BullSebastian Vettel byl po celý víkend rychlejší než jeho kolega Mark Webber. Vyhrál kvalifikaci i závod a znovu se zařadil mezi vážné uchazeče o letošní titul. O hattrick ho připravil Webber až v posledním kole závodu, které bylo absolutně nejrychlejší.
Vettel měl jinak po celý víkend drobně navrch a v kvalifikaci, která se podruhé během uplynulých šesti let jela kvůli počasí až v den závodu, vyhrál těsně o 68 tisícin vteřiny. Teprve podruhé letos přetavil kvalifikační vítězství v 25 bodů.
FerrariK "vnitropodnikovým" soubojům mezi piloty Ferrari toho vzhledem k odstoupení Massy není tentokráte moc co psát. Zlomený Felipe po celý víkend výrazně za Fernandem zaostával. Stále se trápí s měkčí sadou pneumatik, v prostřední části kvalifikace na něj ztrácel téměř 0,6 vteřiny a nepostoupil.
V závodě předvedl v první zatáčce divoký manévr, když se chtěl vší silou dostat před Rosberga, přičemž vyjel na trávu a sestřelil Vitantonia Liuzziho. Alonso naproti tomu podal opět výborný výkon, leč tentokráte mu vůz více než třetí místo neumožnil.
McLarenMcLaren byl o víkendu za svými hlavními soupeři o něco pozadu. Nepomohla tomu samozřejmě Hamiltonova chyba v prvním tréninku, v němž vážně poškodil svůj vůz. Nefungovaly ani některé novinky - obzvlášť zadní křídlo s novým řešením F-kanálu, který poprvé neústil do horní klapky, ale do spodního hlavního profilu. To mělo umožnit k dřívějšímu odtrhávání proudů vzduchu a celkově k efektivnějšímu fungování - žel nestalo se tak a oba piloti nakonec do kvalifikace i do závodu nastoupili se starší verzí.
V kvalifikaci Hamilton již po jedenácté porazil svého kolegu, tentokrát rozdílem 2 desetin vteřiny. Kvůli výměně převodovky po třetím tréninku byl však potrestán odsunem na 8. příčku startovního roštu.
V závodě McLaren zariskoval s Buttonovou strategií, která se nakonec neukázala být nikterak výhodná, s čehož byl úřadující mistr světa, který se po výborném startu na chvíli dokonce dostal před Alonsa (viz video), evidentně rozladěný. V žádné části se nedostal na dostřel Alonsovi. V závěru na čerstvých pneumatikách sice předváděl solidní rychlost, z čehož Whitmarsh usoudil, že měli v Suzuce druhé nejrychlejší auto, to už však bylo pozdě.
Hamiltona opět potrápila převodovka, když odešel třetí rychlostní stupeň: Lewis si tak musel vystačit pouze se 4. až 7., což se odrazilo v jeho (cca o dvě vteřiny horších) časech na kolo, do cíle kvůli tomu dojel pátý za svým týmovým kolegou. McLaren musí v Koreji získat double, chce-li se udržet ve hře.
Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
MercedesSituace se s přibývajícími závody nikterak ve prospěch Schumachera nemění - potřinácté prohrál s mladším Rosbergem v kvalifikaci (+0,352 sec).
Závod, který jeho mladší kvůli selhání techniky nedokončil, se pro něj přitom nevyvíjel špatně. Rosberg jel do boxů v prvním kole po výjezdu safety-caru a jezdil o půl vteřiny pomaleji. Schumi si však před svou zastávkou nestačil vybudovat dostatečný náskok - ve 22. kole je dělilo 18,3 vteřiny. Kdyby na trati zůstal o pár kol déle, možná by vyjel před Nicem.
Mercedes ho povoláním do boxů nechtěl poškodit, musel jej však chránit před Heidfeldem a Barrichellem, kteří přezuli a byli ihned o něco rychlejší. Nepomohla mu ani bleskurychlá zastávka, na trať se po ní dostal těsně za Rosbergem, který před svou havárií dokázal zajet rychlejší kolo (1:36,108 vs. 1:36,192 min) než zkušenější kolega.
SauberPiloti švýcarské stáje sice nepostoupili do závěrečné části kvalifikace, jejich závodní rychlost však byla více než dobrá a do cíle dojeli na 7. a 8. místě. Jistě, přispěla k tomu brzká odpadnutí některých soupeřů, na body však rychlost rozhodně měli: Kobajaši zajel 6. nejrychlejší kolo a svedl i několik hezkých soubojů na trati. Pomohly k tomu i novinky, kterých dovezli stejně jako McLarenu hromadu, ale na rozdíl od britského týmu všechny fungovaly.
V kvalifikaci prohrál s Heidfeldem, kterému chyběla desetina k postupu mezi nejlepších deset, o čtvrt vteřiny, v závodě však byl lepší on, průměrně jezdil kolo o desetinku rychleji než Nick. Zvolil stejnou strategii jako Button a zejména první dlouhý stint na tvrdých pneumatikách odjel výborně, což ho vyneslo v konečném pořadí vysoko.
Toro RossoAlguersuari teprve popáté porazil v kvalifikaci Buemiho, který kvůli problémům s podlahou svého vozu navíc poprvé ani nepostoupil do prostřední části.
V závodě byl úspěšnější Švýcar, jenž získal pro tým alespoň jeden bod. Alguersuari mohl body pomýšlet také, žel byl příliš agresivní při obraně ve vlásence, když ho předjížděl Kobajaši. Poškodil si přitom přední křídlo, musel do boxů. V závěru sice zajel na čerstvých měkkých pneumatikách páté nejrychlejší kolo, na více než jedenáctou pozici za svým týmovým kolegou to však nestačilo. Promarnil svou příležitost dotáhnout se v šampionátu na svého kolegu.
Tab. č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
WilliamsV kvalifikaci veterán Barrichello pojedenácté předčil nováčka Hülkenberga, který měl velkou smůlu v samotném úvodu. Nevyšel mu start, z monopostu se mu trochu zakouřilo, tragédii však dovršil Petrov, jenž ho při divokém kličkování na roštu sestřelil.
Tak, jak byl Rubens s vozem spokojený v kvalifikaci, si na něj po závodě stěžoval. Smýkal se mu po celé šířce trati a protrápil se s ním ke konečnému devátému místu.
LotusJarno Trulli si po Singapuru spravil chuť, když jeho vůz byl v kvalifikaci nejrychlejší ze všech nováčků. Situace mezi piloty Lotusu je v ní letos velmi vyrovnaná - Jarno:Heikki 8:8.
V závodě oba vsadili na odlišné strategie - zatímco Ital stavěl hned v prvním kole a zbytek odkroužil na tvrdých pneumatikách, Fin je obul až v 35. kole a do cíle dojel před Jarnem na dvanáctém místě. Tým měl z výsledku obou pilotů takovou radost, jako kdyby vyhrál šampionát.
HRTSakon Jamamoto doma stálici HRT Bruna Sennu pozlobil. V kvalifikaci sice nebyl rychlejší, tentokrát mu k první porážce týmového kolegy chyběla už jen necelá desetinka. V závodě zaujal tím, jak dlouho za sebou dokázal držet rychlejší Virgin Tima Glocka a rychlejším kolem díky pozdější zastávce.
U Virginu získal skalp svého týmového kolegy letos teprve podruhé Lucas di Grassi. Do závodu však nenastoupil, protože před startem závodu havaroval kvůli nějakému technickému problému v zatáčce 130
Z Force Indie do cíle nedojel nikdo - Liuzziho na startu sestřelil Massa, Sutilovi začal unikat ve 44. kole olej, a proto musel uklidit svůj kouřící vůz do garáž. V kvalifikaci byl jinak o půl vteřiny rychlejší než Vitantonio. Ani jeden z nich nepostoupil do finální části kvalifikace - dokonce patřili v Q2 k těm nejpomalejším. Forma indického týmu s přibývajícími závody po odchodu Jamese Keye do Sauberu znatelně klesá.
Nebývá zvykem, že bych poslední řádky věnoval Renaultu. Žel tomu tentokrát nezbylo nic jiného, než zabalit kufry již po třech kolech. Petrov se vyautoval sám hned na roštu, Kubica odstoupil v poklidné fázi za safety-carem kvůli nějakému mechanickému problému v oblasti zadní nápravy - na trati zůstal stát s chybějícím pravým zadním kolem. Velká škoda, protože v Suzuce měli formu jako hrom. Sami říkali, že jim tato trať vyhovuje (podobně jako Red Bullu), Kubica se navíc skvělým startem posunul hned na druhé místo za Vettela. Na rovinkách byli nejrychlejší, Webber by se na trati před Poláka dostával velmi těžko.
Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu
V tabulce č. 1 jsou kvůli vyšší vypovídací hodnotě (podobné počasí, teplota tratě a vzduchu, hustota provozu, pogumování dráhy, pneumatiky, motor) srovnány časy týmových kolegů z poslední části kvalifikace, které se oba účastnili (např. u Renaultu jsem v případě Kubicy počítal s jeho nejrychlejším časem z Q2, nikoliv z Q3).
V tabulce č. 2 a 3. jsem srovnával pouze páry, v nichž byli klasifikováni oba piloti.
Při průměrování časů v poslední tabulce č. 3 jsem nebral v úvahu první kolo, kola za safety-carem ani ta, v nichž piloti zajížděli (in-lap) či vyjížděli (out-lap) z boxů. Nejedná se tedy o prostý průměr všech odjetých kol.
Velká cena Japonska - rekapitulace:- představení okruhu a jeho parametry- startovní rošt- reportáž ze závodu + výsledky- prohlášení týmů- zastávky v boxech a stinty- nejrychlejší kola- fotogalerie
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.