S poněkud překopaným startovním roštem a očekáváním safety caru, případně červených vlajek se piloti postavili na start 17. Grand Prix ročníku 2024. Její průběh byl značně dramatický a závěr vysloveně vyhrocený.
Oproti předchozím dnům se počasí příliš nezměnilo - teplota zůstala na 26°C, trať byla ale poměrně horká (45°C), vlhkost vzduchu se ustálila na 25 procentech, ale panovalo prakticky bezvětří. Startovní rošt byl zaplněn bez poslední řady, protože dvojice Hamilton a Ocon po výměnách komponentů pohonných jednotek startovala z boxové uličky. Tyto okolnosti také ovlivnily volbu pneumatik - většina pilotů zvolila středně tvrdou směs, výjimku tvořili Albon, Ricciardo, Norris, Zhou, Ocon a Gasly.
Napjatě očekávaný start vyšel Leclercovi, ale za vedoucí dvojicí se pořadí měnilo: Sainz jr. neodolal útoku Péreze za první zatáčkou, to samé předvedl Russellovi Verstappen. Druhý Piastri se držel v Leclercově závětří, ale pouze do pátého kola, kdy se Ferrari utrhlo a Leclerc začal navyšovat náskok. V 15. kole už činil 5,147 vteřiny, když se začaly chystat zastávky v boxech.
Piastri zajel k mechanikům v 16. kole, Leclerc v okruhu následujícím. Poté se ale Monačan ocitl přímo před trojicí Albon, Piastri a Pérez, a i když zpočátku dokázal poněkud poodjet, za dvě kola už měl oba soupeře opět za zády. A ve 20. kole Piastri na konci cílové rovinky využil naplno systému DRS a šel do vedení. Uhájil ho i následným kličkováním, ale Leclerc se ho dokázal držet 26 kol. Ovšem ke smysluplnému útoku se dostal devět kol po ztrátě vedoucí pozice, Piastri si však držel vnitřní stranu a nedovolil Leclercovi dokončit útočný manévr.
V pozadí za touto dvojicí jel Pérez, jenž po několik kol měl výhodu DRS, poté zase odpadl až na 2,5 vteřiny. Zásadní situace nastala ve 46. kole, kdy Leclerc ztratil na Piastriho víc než vteřinu a Checo si mohl připravit finální útok na druhou pozici. Musel si však hlídat záda, protože za ním jedoucí Sainz jr. smazal devítivteřinovou ztrátu a měl z celé čtveřice nejčerstvější pneumatiky - Pérez stavěl ve 14. kole a Španěl až o čtyři kola později. Duel vyvrcholil v předposledním kole - Pérez se sice dostal v první zatáčce na úroveň Leclerca, ale ten měl lepší výjezd za vzápětí se před Mexičana dostal i Carlos. Bohužel mu nevyšla ideálně následující „dvojka“ a Sergio toho chtěl využít. Zhruba ve třetině delší rovinky, kde je k dispozici DRS došlo ke kontaktu obou vozů a po nárazu skončily na levé straně trati. Zatímco Pérez do vysílačky spílal v jazyce národním i angličtině, Sainz jr. se jen nevěřícně tázal, co to mělo být. Objektivně byl třemi čtvrtinami před Red Bullem a ze záběrů se zdá, že to byl spíš Mexičan, kdo mírně směřoval doprava a pokoušel se tlačit Sainze jr. k bariéře. Zachytil svou pravou přední pneumatikou za Carlosovu levou zadní - to vše je zřejmé z pohledu kamer zeshora i zezadu - ostatně bouřlivé názory panují i v naší diskusi.
Na trati zavlály žluté vlajky a poté byl aktivován virtuální safety car, takže Piastri mohl dojet do cíle a radovat se z vítězství, které si vybojoval sám, bez něčí pomoci. Daleko víc však byl sledován jeho týmový kolega, jenž eliminoval škody, jak se dalo. Po startu se hned v prvním kole posunul o pět pozic, poté postupně zdolal Hülkenberga a Cunodu (3. kolo) a Bearmana (8.) - během následujících výměn se posunul až na 5. příčku a snažil se na trati vytrvat co nejdéle. Podařilo se mu také v závětří Piastriho pozdržet Norrise, jenž se před výměnou snažil před Australana dostat. Boxová zídka navíc zkoušela na Red Bull i obvyklý fígl - v 31. kole dostal Lando pokyn k zastávce v boxech, aby byl na poslední chvíli zrušen. Norris tak stavěl až ve 38. kole a v tu chvíli měl na Verstappena ztrátu mírně přes 14 vteřin. Jenže na nové středně tvrdé směsi smazával na kolo půldruhé až dvě vteřiny a ve 48. kole na konci cílové rovinky Maxe bez problémů zdolal. Tím dosáhl maxima, protože před ním jedoucí Russell už byl příliš daleko.
Verstappen si na začátku polepšil, stavěl ve 13. kole společně s oběma Mercedesy, ale s vozem nebyl spokojen. V 25. kole si stěžoval na funkčnost brzd, o osm kol později oznámil, že vzadu mu chybí přítlak a auto poskakuje tak, že ztrácí kontakt s vozovkou. Nakonec neměl proti letícímu Norrisovi obranu a ztratil z náskoku další tři body, protože Brit si ke svému výsledku přidal prémii v podobě nejrychlejšího kola.
Mercedesy jely v podstatě osamělý závod - Russell i Hamilton zastavili u mechaniků v témže kole, protože to jejich odstup dovoloval. Russell se pak vrátil na pátou pozici zdoláním těch, co se před něj dostali při výměně, Hamilton měl pozici podstatně těžší, protože před nasazením tvrdé směs byl těsně za bodovanými příčkami a poté musel začínat opět z konce startovního pole. Dokázal se však dostat k sestavě Hülkenberg, Bearman, Colapinto bojující o poslední bodované příčky a nakonec se před všechny dostal, ovšem už neměl nárok na Albona.
Alex rovněž vsadil na start s tvrdou směsí a stavěl také relativně pozdě, takže se ocitl v jedné chvíli na třetí pozici. K výměně zajížděl ve 32. kole poté, co jej předjel Hülkenberg a poté samozřejmě velmi rychle získával pořadí zpět. Haasy dlouho hýčkaly naději na lepší bodový zisk, ale nedovedly si poradit s překážkou jménem Colapinto. Ten spolehlivě odrážel všechny útoky a nakonec poprvé od dob Carlose Reutemanna a Grand Prix JAR 1982 opět získal pro Argentinu body. Hülkenberg se v samotném závěru propadl za Bearmana a tým se mu po závodě omlouval, nicméně Oliver tak jako první pilot v historii F1 získal ve dvou premiérových startech body, ovšem za dva různé týmy.
Smolný den prožili Cunoda a Stroll - v úvodním kole ve 4. zatáčce došlo ke vzájemné kolizi, po níž Kanaďana stihl plíživý platfuß a musel na konci prvního kola do boxů, aby nakonec odstoupil tři kola před cílem kvůli defektu brzd. Japonec měl natržený pravý bok a nakonec byl ze závodu stažen, aby vůz neutrpěl vážnější újmu, případě kvůi případnému trestu za nebezpečný provoz.
Poprvé od roku 2014 se McLaren ujal průběžného vedení v Poháru konstruktérů - šampionát ještě zdaleka rozhodnutý není, ale Norrisův odstup od Verstappena se opět o něco snížil. O to zajímavější bude sledovat následující Grand Prix Singapuru.
Dodatek:Jak uvedla komise v 19:14 místního času v dějišti konání Grand Prix, byl incident vozů #55 a #11 jako závodní incident s tím, že žádné další opravné prostředky nebudou následovat. „Komisaři porovnali závodní stopu z předchozích kol. Pilot vozu #55 byl na své nebo blízko své závodní stopě, svírající mírný úhel od pravé zdi. Od výjezdu ze zatáčky 2 k místu kolize se přesunul ne více než o šíři vozu ode zdi. Pilot vozu #11 udělal týž manévr, ale jen o polovinu vozu od stejné zdi, přičemž jeho pozice byla více rovnoběžná se zmíněnou bariérou. Bylo zřejmé, že první vůz je vpředu a má právo volit stopu. Pilot #55 udělal mírný pohyb směrem k vozu za ním, ale měl omezený výhled. Závodní stopa vozu #11 nebyla nijak neobvyklá, ale pilot mohl udělat více, aby se vyhnul vozu, který viděl mnohem lépe. Z tohoto důvodu komisaři posuzují záležitost jako závodní incident, na němž nemá ani jeden pilot zásadní vinu, proto nebudou podniknuta žádná další opatření," praví se v oficiálním dokumentu.
Oscar Piastri momentálně vede průběžné pořadí šampionátu F1, avšak sám nevěří, že by některý z jezdců byl skutečným kandidátem na titul mistra světa.
Isack Hadjar je vážným kandidátem na nahrazení Yukiho Tsunody v Red Bullu, což by pro něj mohlo být životní šancí i obrovským testem. Tento krok může odstartovat jeho hvězdnou kariéru, nebo ji naopak brzy ukončit.
Toto Wolff představil tříletý vývojový plán pro Kimiho Antonelliho, čímž potvrdil, že Mercedes s mladým Italem počítá dlouhodobě. Podle Wolffa je klíčové, aby Antonelli dostal čas na zrání a přípravu, než vstoupí do světa Formule 1.
Šéf Ferrari Fred Vasseur uvedl, že tým pravděpodobně přiveze na Velkou cenu Rakouska novinky pro monopost SF-25. Úpravy by měly pomoci zvýšit konkurenceschopnost na Red Bull Ringu.
Liam Lawson zažil nepříjemný začátek sezony, když po pouhých dvou závodech přišel o místo v hlavním týmu Red Bull. Tento nečekaný krok jasně ukázal, jak rychle se mohou měnit plány ve vysoce konkurenčním prostředí Formule 1. Novozélanďan reagoval na tvrzení Red Bullu.
Toto Wolff uvedl, že Mercedes má stanovený časový plán pro podpis nové smlouvy s Georgem Russellem. Naznačuje tím, že tým chce mít o budoucnosti britského jezdce jasno co nejdříve.
Spekulace o budoucnosti šéfa Ferrari Frederica Vasseura sílí, ale podle Ralfa Schumachera za problémy týmu nestojí on. Bývalý pilot F1 naznačuje, že příčinu stagnace je třeba hledat jinde.
George Russell naznačil, že Hamiltonovy potíže ve Ferrari mohou souviset s odlišnou týmovou dynamikou oproti Mercedesu. Podle něj nejde jen o adaptaci, ale o hlubší rozdíly v prostředí.
Jenson Button ocenil Landa Norrise za psychickou odolnost po kolizi s týmovým kolegou Oscarem Piastrim. Podle něj Norris ukázal vyspělost tím, jak situaci zvládl.
Po premiéře filmu „F1“ v New Yorku zamířil Brad Pitt do Austinu, kde údajně absolvoval svůj první oficiální test s monopostem Formule 1 na okruhu COTA.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari během sezony 2025 nenaplňuje očekávání. Bez mimořádně konkurenceschopného vozu se mu nedaří držet krok s nejlepšími a na pódium se dosud nedostal. Podle odborníků začíná být navíc jeho věk nevýhodou.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc si na trati ve Fioranu vyzkoušeli nový supervůz Ferrari F80, který oba ohodnotili jako nejrychlejší a nejpříjemnější auto, jaké kdy řídili.