Minulý rok se hodně hovořilo o nekalých praktikách výrobců motorů, kteří na sebe navzájem ukazovali prstem a obviňovali se ze spalování oleje za účelem zvyšování výkonu. I když Mezinárodní automobilová federace (FIA) pravidla zpřísňovala, podezření moc neubývalo. Proto před sezónou 2018 sáhla k větším změnám.
Těžko říci, koho letošní úpravy postihnou nejvíce (pokud vůbec). Loni ho mohly týmy od Velké ceny Itálie spotřebovat během závodu maximálně 0,9 l / 100 km, letos půjde jen 0,6 l oleje na 100 km.
Kromě toho musí zpřístupnit FIA měření hladiny oleje ve své hlavní olejové nádrži v průběhu celého závodního víkendu a startem deklarovat také množství oleje ve všech dalších olejových nádržích uvnitř monopostu.
Zákaz aktivních řídicích ventilů, jediná specifikace olejeDochází k zákazu aktivních řídicích ventilů mezi jakoukoliv součástí pohonné jednotky a sáním, což znemožní opětovné využívání oleje, který se přiváděl zpět do sání místo toho, aby motor opouštěl. Zakázána je také recyklace jakýchkoliv dalších kapalin.
Týmy budou moci využít pouze jednu specifikaci oleje na motor v každé velké ceně, což budou muset nahlásit před začátkem víkendu. Už tedy nepůjde nasadit speciální olej pro vyšší výkon v kvalifikaci a odlišný pro závod. Navíc pravidla definují, že musí být využíván pouze pro mazání, čištění a chlazení, nikoliv pro jakékoliv zvyšování výkonu.
Monitorování teplot motoruFIA si nově posvítí také na teploty motoru, které bude kontrolovat v plénu (přetlakovém prostor) - musí minimálně o 10 °C přesahovat teplotu okolního vzduchu. Speciální zapečetěné čidlo ji bude pro FIA zaznamenávat v každém kole.
Nebude tedy už možné více podchlazovat vzduch vstupující do motoru, což přispívalo k vyššímu výkonu (chladnější vzduch obsahuje více kyslíku) - turbo bude muset točit vyšší otáčky, aby ho stlačilo více. Motoráři ale často už nemají kam jít, protože otáčky jsou omezené a mezichladič bude méně efektivní, což může vést k nárůstu teplot v turbu a další ztrátě výkonu.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.