Dnes se podíváme na často zmiňovaný systém FRIC a zkusíme poodhalit příčinu nebývalé šetrnosti Lotusu E21 k pneumatikám.
Inženýři Mercedesu si to vysvětlují delším zdvihem propružení u systému zavěšení Lotusu. V úvodních závodech sezóny si vůz E21 se zájmem prohlížel i hlavní designér Red Bull Adrian Newey, který se podivuje na šetrnosti černého vozu k pneumatikám.
Kimi Räikkönen vyhrál první závod v Austrálii díky tomu, že absolvoval o jednu zastávku méně než jeho soupeři, překvapil však i minulý týden v Číně, kde mu přední pneumatiky vydrželi i přes ztrátu deseti bodů přítlaku v důsledku znatelné poškození nosu a předního křídla, což tým vyčíslil na 0,25 s na kolo.
Přítlak je přitom velmi důležitý pro zahřívání pneumatik, s nižšími úrovněmi se vůz více smýká a gumy rychleji odcházejí. Přesto se Kimi nepotýkal s jejich nadměrným opotřebením.
FRIC trik v šasiOtázkou je, jak to, že Lotusy mají tak měkký podvozek, aniž by tím trpěla aerodynamická výkonnost? Šéfinženýr Mercedesu Aldo Costa má jasno: "Věříme, že jejich propojené šasi funguje nejlépe."
Má tím na mysli hydraulické propojení předního a zadního zavěšení, kterému se přezdívá FRIC (z anglického "Front and Rear Inter-Connected") a které lze jej upravovat podobným způsobem, jako například brzdy pomocí brzdové kapaliny.
Hydraulika propojuje přední zavěšení se zadním (foto: Sutton Images)
Proč se používá?Týmy usilují o zachování konstantní světlé výšky vozu za všech podmínek kvůli dosažení co nejvyšší aerodynamické výkonnosti a stability.
V zatáčkách, při brzdění a akceleraci však dochází k jeho naklánění. U zavěšení, kde jsou takto propojeny čtyři tlumiče, dochází k přenosu hydraulické kapaliny z jednoho konce vozu na druhý a ten díky tomu udržuje konstantní světlou výšku a aerodynamické vyvážení i v případech příčného a podélného zrychlení. Pilot se o nic nemusí starat, v průběhu kola jej ani nemůže přenastavovat na volantu.
Totéž se ve Formuli 1 v minulosti dosahovalo pomocí aktivního zavěšení - kdy elektroniky neustále analyzovala pohyby šasi a dle potřeby nezávisle regulovala tuhosti zavěšení ve všech čtyřech rozích vozu. Aktivní zavěšení je však zakázáno od konce roku 1993, kdy ho vyšperkoval Williams ve voze FW15. V úvahu tedy přicházejí pouze hydraulické, popř. pneumatické systémy.
Žádnou novinka, u Mercedesu už třetím rokemNejde o žádnou horkou novinku, jak píší některé média. Mercedes i Lotus FRIC systém používají už od roku 2011. Německý tým se pomocí něj od počátku snažil korigovat i náklony vozu v zatáčkách, kvůli složitosti s ním však nebyl příliš úspěšný. Inženýři vlastnímu systému plně nerozuměli, což často vedlo k nadprůměrnému opotřebení pneumatik. Samozřejmě ale věděli, že má velký potenciál.
Lotus se pomocí něj snažil nahradit svůj anti-dive systém, který pomocí hydrauliky ztužil přední zavěšení při aplikacích brzdového pedálu (psali jsme zde) - ten mu ale FIA na počátku minulého roku zakázala (více zde). Údajně mu zpočátku dala zelenou, ale protože byl těžko okopírovatelný, své rozhodnutí změnila (viz rozhovor s Jamesem Allisonem zde).
U Mercedesu používají FRIC třetí sezónu, úspěšně jej nasadili už všechny špičkové týmy(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Vzhledem k nutnosti šetřit pneumatiky po příchodu Pirelli důležitost takového systému stoupá, což si dobře uvědomovaly i ostatní týmy. Postupně jej nasadili také McLaren, Ferrari, Red Bull, Sauber a Williams.
Mercedesu podle Auto Motor und Sport pomohl s vyladěním rovněž jeden z inženýrů Lotusu, kterého se německé stáji podařilo přetáhnout. Její šéf Ross Brawn říká: "Lotus má nejjednodušší, ale zřejmě nejlepší systém."
Jako obvykle rozhodují detaily. Takové interaktivní šasi je náročné vyladit, protože všechno má vliv nejen na mechanické vlastnosti, ale i na aerodynamickou výkonnost. Podle Brawna se FRIC stane v F1 brzy standardem, jeho vývoj totiž není drahý, obtížné je ho pouze vyladit.
Úzký prostor pro laděníMajitel Lotusu Gerard Lopez k tomu uvedl: "Rámec pro ladění zavěšení je velmi malý, častěji se do něj trefíme u Kimiho než u Grosjeana." Za to může také odlišný jízdní styl obou pilotů, o kterém jsme psali včera (viz zde).
"Romain své pneumatiky v dlouhých zatáčkách opotřebovává více, než Kimi," vysvětluje Lopez. A technický ředitel Lotusu James Allison dodává: "Romain využívá trochu více ty zadní, takže potřebují odlišné nastavení."
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.