Dnes se podíváme na často zmiňovaný systém FRIC a zkusíme poodhalit příčinu nebývalé šetrnosti Lotusu E21 k pneumatikám.
Inženýři Mercedesu si to vysvětlují delším zdvihem propružení u systému zavěšení Lotusu. V úvodních závodech sezóny si vůz E21 se zájmem prohlížel i hlavní designér Red Bull Adrian Newey, který se podivuje na šetrnosti černého vozu k pneumatikám.
Kimi Räikkönen vyhrál první závod v Austrálii díky tomu, že absolvoval o jednu zastávku méně než jeho soupeři, překvapil však i minulý týden v Číně, kde mu přední pneumatiky vydrželi i přes ztrátu deseti bodů přítlaku v důsledku znatelné poškození nosu a předního křídla, což tým vyčíslil na 0,25 s na kolo.
Přítlak je přitom velmi důležitý pro zahřívání pneumatik, s nižšími úrovněmi se vůz více smýká a gumy rychleji odcházejí. Přesto se Kimi nepotýkal s jejich nadměrným opotřebením.
FRIC trik v šasiOtázkou je, jak to, že Lotusy mají tak měkký podvozek, aniž by tím trpěla aerodynamická výkonnost? Šéfinženýr Mercedesu Aldo Costa má jasno: "Věříme, že jejich propojené šasi funguje nejlépe."
Má tím na mysli hydraulické propojení předního a zadního zavěšení, kterému se přezdívá FRIC (z anglického "Front and Rear Inter-Connected") a které lze jej upravovat podobným způsobem, jako například brzdy pomocí brzdové kapaliny.
Hydraulika propojuje přední zavěšení se zadním (foto: Sutton Images)
Proč se používá?Týmy usilují o zachování konstantní světlé výšky vozu za všech podmínek kvůli dosažení co nejvyšší aerodynamické výkonnosti a stability.
V zatáčkách, při brzdění a akceleraci však dochází k jeho naklánění. U zavěšení, kde jsou takto propojeny čtyři tlumiče, dochází k přenosu hydraulické kapaliny z jednoho konce vozu na druhý a ten díky tomu udržuje konstantní světlou výšku a aerodynamické vyvážení i v případech příčného a podélného zrychlení. Pilot se o nic nemusí starat, v průběhu kola jej ani nemůže přenastavovat na volantu.
Totéž se ve Formuli 1 v minulosti dosahovalo pomocí aktivního zavěšení - kdy elektroniky neustále analyzovala pohyby šasi a dle potřeby nezávisle regulovala tuhosti zavěšení ve všech čtyřech rozích vozu. Aktivní zavěšení je však zakázáno od konce roku 1993, kdy ho vyšperkoval Williams ve voze FW15. V úvahu tedy přicházejí pouze hydraulické, popř. pneumatické systémy.
Žádnou novinka, u Mercedesu už třetím rokemNejde o žádnou horkou novinku, jak píší některé média. Mercedes i Lotus FRIC systém používají už od roku 2011. Německý tým se pomocí něj od počátku snažil korigovat i náklony vozu v zatáčkách, kvůli složitosti s ním však nebyl příliš úspěšný. Inženýři vlastnímu systému plně nerozuměli, což často vedlo k nadprůměrnému opotřebení pneumatik. Samozřejmě ale věděli, že má velký potenciál.
Lotus se pomocí něj snažil nahradit svůj anti-dive systém, který pomocí hydrauliky ztužil přední zavěšení při aplikacích brzdového pedálu (psali jsme zde) - ten mu ale FIA na počátku minulého roku zakázala (více zde). Údajně mu zpočátku dala zelenou, ale protože byl těžko okopírovatelný, své rozhodnutí změnila (viz rozhovor s Jamesem Allisonem zde).
U Mercedesu používají FRIC třetí sezónu, úspěšně jej nasadili už všechny špičkové týmy(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Vzhledem k nutnosti šetřit pneumatiky po příchodu Pirelli důležitost takového systému stoupá, což si dobře uvědomovaly i ostatní týmy. Postupně jej nasadili také McLaren, Ferrari, Red Bull, Sauber a Williams.
Mercedesu podle Auto Motor und Sport pomohl s vyladěním rovněž jeden z inženýrů Lotusu, kterého se německé stáji podařilo přetáhnout. Její šéf Ross Brawn říká: "Lotus má nejjednodušší, ale zřejmě nejlepší systém."
Jako obvykle rozhodují detaily. Takové interaktivní šasi je náročné vyladit, protože všechno má vliv nejen na mechanické vlastnosti, ale i na aerodynamickou výkonnost. Podle Brawna se FRIC stane v F1 brzy standardem, jeho vývoj totiž není drahý, obtížné je ho pouze vyladit.
Úzký prostor pro laděníMajitel Lotusu Gerard Lopez k tomu uvedl: "Rámec pro ladění zavěšení je velmi malý, častěji se do něj trefíme u Kimiho než u Grosjeana." Za to může také odlišný jízdní styl obou pilotů, o kterém jsme psali včera (viz zde).
"Romain své pneumatiky v dlouhých zatáčkách opotřebovává více, než Kimi," vysvětluje Lopez. A technický ředitel Lotusu James Allison dodává: "Romain využívá trochu více ty zadní, takže potřebují odlišné nastavení."
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.