Co znamená zkratka CAD a jak se ve Formuli 1 využívá? Jaké výhody s sebou přinášejí počítače pro designéry ve špičkovém odvětví motosportu, to pro F1 Racing popisuje konzultant Marussie Pat Symonds.
Co znamená zkratka CAD?PS: CAD je jednou z těch třípísmenných zkratek, které si inženýři tolik zamilovali. Představuje Computer Aided Design (česky počítačové projektování, počítačem podporované navrhování). Jedná se o proces, pomocí něhož se dnes "kreslí" auta.
Jedná se tedy jen o elektronické kreslicí prkno?PS: Ne, zahrnuje mnohem víc. Návrháři tradičně vše kreslí ve dvou dimenzích (2D) z čelního pohledu, z pohledu shora a zboku, jak to většinou vídáváte v plánech nových domů. Můžou navíc přidat to, čemu se říká "izometrický pohled," což je obecně reprezentace toho, jak díl vypadá ve 3D.
Dřívější verze CAD systémů tento proces napodobovaly elektronicky, přelom však nastal tehdy, když designéři začali navrhovat ve 3D a vytvářet virtuální modely spíše než 2D kresby.
Jaké to s sebou přineslo výhody?PS: Umožnilo to reálnou integraci. Každá část mohla existovat v prostoru na správném místě, takže se daly součásti virtuálně skládat a kontrolovat, zda nekolidují s ostatními. Rovněž to umožnilo, aby šlo měnit modely s jiným softwarem.
Kdysi se to dělalo prostřednictvím počítačem řízeným strojům, které vyráběly součástky, nyní je ale možné modely sdílet mezi všemi typy CAE (Computer Aided Engineering, počítačové konstruování) nástroji, jako je analýza pracovní zátěže a programy pro počítačovou dynamiku tekutin.
Inženýr Lotusu navrhuje v CADu DRS klapku zadního křídla (foto: Lotus F1 Team)
Kdy se CAD dostal do F1 a k čemu se tehdy používal?PS: Svůj první CAD systém jsem zakoupil v roce 1988. Byla to obrovská pracovní stanice, která přebývala v temné místnosti! Dle dnešních měřítek byla slabá, iPhone má ve skutečnosti 60krát větší výpočetní výkon než ona. Užívala se hlavně pro karoserii, kde její schopnosti pro návrh povrchů ve 3D přišly obzvlášť vhod.
Jak se navrhoval vůz předtím, než se to začalo dělat v CADu?PS: S tužkami na kreslicích prknech! Vždy jste měli obrovské kreslicí prkno, na němž byl zboku nakreslen vůz v plné velikosti, abyste viděli, jak je vše uspořádáno. Křivky se kreslily pomocí umělohmotných šablon, tzv. "křivítek."
Je dnes vše navrhováno v CADu?PS: I ta nejmenší podložka je vykreslena v CADu a udržuje se v něm i celé zkompletované auto. Jediné části, které v něm nejsou vždy vykresleny, je kabeláž a trubky, ale i ty jsou tam v kritických oblastech zahrnuty.
CAD umožňuje designérům pracovat v trojrozměrném prostoru, což je obzvlášť užitečné při navrhování a kontrole složitějších součástek (foto: Lotus F1 Team)
Je CAD něco, co pomáhá pouze návrhářům?PS: Ne, zlepšilo to také celkovou kvalitu vozů. Jedním z důvodů, proč jsou dnes tak spolehlivé, je to, že designová data mohou být zkontrolována proti výskytu problémů ještě před tím, než jsou díly vyrobeny.
Před rozšířením CADu trvala stavba vozu dva týdny, ale nyní, protože si můžete být jisti tím, že všechny součástky budou sedět, je prototyp sestaven ani ne za týden.
Jak jsou CAD soubory po návrhu vyžívány při výrobě dílů?PS: CAD soubor kompletně popisuje geometrii dílu, díky tomu může být informace předána CNC stroji, který může za minimálního programování řezat materiál. Při rychlém vytváření prototypů (rapid prototyping) součástek mohou být data zaslána konstruktérem přímo do stroje.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.