Krátce se podíváme na obrázek z telemetrie Caterhamu v Monaku a co obecně z něj lze vyčíst o požadavcích na motor. Podobné grafy jsou dobře známé hráčům simulátorů, týmy F1 však svá data ukazují velmi zřídka.
Caterham udělal výjimku a my si můžeme prohlédnout skutečný graf v takové podobě, v jaké ho studují jeho inženýři. Okruh v Monaku je s průměrnou rychlostí 160 km/hod nejpomalejší ze však v kalendáři a předjíždění je na něm téměř nemožné.
Důležitá je zde ovladatelnost motoru a schopnost rychle akcelerovat při nižších zařazených rychlostech a otáčkách, proto výrobci pohonných jednotek musí poskytnout vysoce ovladatelný agregát při různých mapách - takový, který poskytuje dostatek krouticího momentu ne úplně při maximálních otáčkách (tj. při 15 - 17 tisíc ot/min).
Trať je velmi hrbolatá, obsahuje kryty kanálů, které je třeba před jízdami zavařit, dopravní značení a motor naráží na omezovač otáček častěji než na tradičních okruzích. To však vystavuje vnitřní součástky motoru zvýšené zátěži, proto se této situaci týmy snaží vyhýbat. Piloti jsou povzbuzováni, aby věnovali obzvlášť pečlivou pozornost diodám na volantu a raději dříve přeřazovali.
Další zajímavosti o výzvách tradičního městského okruhu a jeho nárocích na techniku najdete zde. Podívejme se nyní na snímek Caterhamu a stručně si jej popišme.
Graf z Monaka, zdroj: Caterham F1 Team(pro zvětšení klikněte)
1 - Vlásenka u Grand HoteluNejpomalejší zatáčka kalendáře se projíždí na první rychlostní stupeň při rychlosti nižší než 50 km/hod a otáčky padají k 7 000 ot/min. Zde se dodavatelé motoru (v případě Caterhamu Renault Sport F1, který zásobuje také Lotus, Red Bull a letos nově i Williams) musí soustředit na ovladatelnost a dobrou odezvu, aby na výjezdu z této vlásenky mohl pilot správně akcelerovat.
2 - TunelPilot začíná zrychlovat za zatáčkou Portier a postupně řadí až na 7 rychlostní stupeň a za tunelem dosahuje maximální rychlosti. Zde je důležitá dobrá akcelerace, aby mohl na krátké "rovince" co nejdříve dosáhnout maximální rychlosti (vMax).
3 - Šikana za tunelemPiloti zde brzdí ze sedmého na první rychlostní stupeň, brzdění motor zde musí být hladké a poskytovat stabilitu zadní části bez blokování kol. To je ztíženo velkým hrbolem na vjezdu do šikany, který může vůz rozhodit. Letos byl sice přeasfaltován po havárii Péreze minulý rok, přesto ve druhé části kvalifikace nachytal na holičkách Jeana-Erica Vergneho, který kvůli němu skončil ve zdi.
4 - Šikana u bazénuProjíždí se na Monako relativně vysokou rychlostí (kolem 215 km/hod) na pětku. Při volbě převodových poměrů je zde nutné volit kompromis, jak vysvětluje vedoucí podpory Renaultu - Thierry Salvi: "Správný poměr pro jednu zatáčku není ideální pro tu druhou. Musíme se ujistit, že máme dostatek přilnavosti, abychom poskytli dobrou trakci." Na růžové křivce je hezky vidět, jak si zde jezdec pohrává s plynem - v žádným okamžik z něj nohu zcela nespustí.
5 - RascasseI když Rascasse vypadá jako jedna táhlá zatáčka, z pohledu motoru se skládá ze dvou částí: pilot do ní brzdí, v ní zrychlí a pak znovu brzdí, než na to opět krátce šlápne.
6 - Cílová rovinkaDruhé velmi rychlé místo Monaka, kde se letos v závodě nacházela jediná DRS zóna (18 m za poslední zatáčkou). Díky ní vozy dosahovaly podobné rychlosti jako za tunelem, k předjíždění však zhruba 400 m nestačilo.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.