V dalším technickém článku si s Patem Symondsem objasníme fungování a důležitost podlahy monopostu Formule 1. Jaké jsou náklady na její výrobu, kolik přítlaku vytváří a jak?
Proč je podlaha jedním z nejdůležitějších prvků pro návrháře?Podlaha může být vašim přítelem či nepřítelem. Zatímco žádná část aerodynamického řešení nemůže být izolována, podlaha před difuzorem produkuje přes 40 % celkového přítlaku vozu a oblast difuzoru produkuje dalších 10 %.
Nejenže tedy podlaha produkuje přes polovinu přítlaku, ale zároveň to dělá velmi efektivně, když k celkovému aerodynamickému odporu vozu přispívá pouhými 15 %. Když pracuje dobře, poskytuje řádně vyváženou, stabilní aerodynamiku.
Jak podlaha vlastně ovlivňuje přítlak?Přítlak je vytvářen tím, že pod podlahou je tlak nižší než nad ní - ačkoliv to je opravdu velké zjednodušení. Ve skutečnosti tajemství spočívá ve vytvoření silného toku v difuzoru a v čistém proudění pod vozem bez příliš mnoha turbulentních oblastí. V přední části auta se sice nemůžete zcela vyhnout vírům, které míří pod podlahu, ale jejich správné umístění může mít na přítlak velký vliv.
Působí na podlahu velké síly?Síly jsou to velké, ale jejich číselné vyjádření může být překvapující. Celková plocha podlahy je něco přes tři metry čtvereční. Pokud je průměrný tlak pod podlahou jen o 1,38 kPa nižší než tlak nad ní, pak bude vytvářet kolem 450 kg přítlaku. Těchto hodnot může dosahovat při rychlosti 240 km/hod.
Teplotní stínění podlahy McLarenu MP4-26 (foto: Christophe Malbranque)
Z kolika dílů se skládá podlaha monopostu?Podlaha může vypadat jako jeden velký díl z uhlíkových vláken, ale ve skutečnosti je vyrobena z velkého množství dílů, z nichž každý vyžaduje složité obrábění.
Je také extrémně drahá: celá podlahy může vyjít na 25 tisíc liber (v přepočtu kolem 775 tis. Kč). Část z těchto vysokých nákladů připadá na speciální výfukové stínicí panely, z nichž každý stojí 5 tisíc liber (155 tis. Kč).
K čemu je dřevěné prkno a proč je tak důležité?Technicky by se mu mělo říkat "kluzná deska" (skid block). Byla zavedena v roce 1994 po dvou tragédiích v Imole jako prostředek k omezení výkonností pomocí toho, že vozy nutí jezdit s vyšší světlou výškou.
Kluzná deska (foto: Team Caterham)
Jak velký prostor existuje pro rozdíly v návrhu podlah? Co říkají pravidla?Když byla v roce 1983 zavedena plochá podlaha, v pravidlech jí bylo vyhrazeno pouze 85 slov. Dnes jich je 1019! Za tak přísně definovaných pravidel je přirozeně těžké přijít s podstatně odlišným návrhem, ačkoliv jak dvojité difuzory v roce 2009, tak i výfukové difuzory v roce 2010 - 2011 ukázaly, že zde stále existuje prostor pro vynalézavost.
Bude podlaha méně důležitá, když bude příští rok zakázáno foukání?Pozornost se příští rok zaměří na vylepšování detailů při návrhu, pokud někdo neobjeví nějaká zadní vrátka. Vzhledem k obrovskému přítlaku, který je možno získat z dobře navržené podlahy, však bude jako vždy hodně úsilí věnováno zkoumání této zásadní oblasti vozu.
Video: Podlaha a difuzor Red Bull RB7 (full HD)
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.