Jak se změnil od prvních předsezónních testů vůz Toro Rosso STR6? Zaměříme se na difuzor, bočnicové panely a poslední "čínskou" úpravu výfuků.
Toro Rosso při testech vyzkoušelo nový difuzor, který nasadilo i do závodu v Melbourne. Jeho hlavní tvar se nezměnil, ale uprostřed přibyla dva vertikální prvky, které ohraničují centrální kanál a pomáhají zefektivnit proudění vzduchu ze střední části podlahy.
Velká změna se také dotkla horní hrany difuzoru, kde se objevila velká klapka složená z jedné části, nikoliv dvou. Mezi ní a okrajem difuzor se nachází otvor větší než u předchozí verze. Smyslem tohoto výřezu je umožnit volnější proudění vzduchu a snížení aerodynamického odporu.
Okraje této klapky jsou v rozích prodlouženy ke kolům kvůli snížení turbulencí v této klíčové oblasti, jak jsme to měli možnost v minulosti vidět u McLarenu.
Loni se snažily týmy nasměrovat co nejvíce vzduchu dovnitř difuzoru pro zvýšení přítlaků. Letos po zákazu dvojitých difuzorů odlišný způsob - snaží se urychlit proudění nad difuzorem, proto se objevují v klapkách na jejích okrajích štěrbiny. Ty můžeme pozorovat také u Red Bull či Renaultu).
Toro Rosso pro zrychlení proudění vzduchu využívá koncept dvojité podlahy (nebo lépe řečeno koncept extrémně podseknutých bočnic, protože se o dvojitou podlahu v pravém slova smyslu nejedná). Red Bull s Williamse se toho snaží dosáhnout velmi úzkými bočnicemi, Williams speciálním řešením nízko položené převodovky. Ostatní týmy si pomáhají zatím "pouze" horkými plyny z nízko položených výfuků.
Bočnicové panelyÚpravy před začátkem sezóny v Melbourne se dotkly bočnicových panelů, jejichž zadní hrana byla vykrojena. Díky tomu kolem bočnic může proudit více vzduchu, což vede také ke snížení odporu.
VýfukyV Číně stáj z Faenzy vyzkoušela během tréninků nové výfuky - nad jejich vyústění se objevila horizontální ploutev. Ty však do kvalifikace ani závodů na rozdíl od nových brzdových kanálků nenasadila.
Závodní verze, ve výřezu v Číně testovaná upravená verze výfuků
Mercedes po slibném začátku sezony v Džiddě tvrdě narazil, když Russell a Antonelli dojeli až pátý a šestý. Šéf týmu Toto Wolff označil závod za „nejhorší výkon roku“ a tým nyní hledá příčiny propadu tempa.
Lando Norris po závodě v Džiddě upozornil, že McLaren nemá takový náskok, jak si někteří myslí. Britský jezdec navíc poprvé v sezoně přišel o vedení v šampionátu, když ho předstihl týmový kolega Oscar Piastri.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.