Nový McLaren MP4-26 během svého představení zaujal zejména neobvyklým tvarováním svých bočnic. Jaké mohou být jejich výhody?
Pouštět se do podrobnějšího technického rozboru vozu, jehož některé součástky byly pouhými atrapami a který do testů v Jerezu nastoupí s jinou konfigurací výfuků a zadní části, by zřejmě nemělo příliš smysl. Rozhodli jsme se však sepsat pár slov o bočnicích, které by se příliš měnit neměly.
Proč McLaren zvolil tento neobvyklý design ve tvaru písmene L (nebo U, pokud se zepředu díváme na levou i pravou stranu zároveň)? Umožní totiž, aby ke spodnímu křídlu vzadu nad difuzorem proudil čistší a bohatší vzduch, který by měl pomoci zvýšit přítlak.
Tato konfigurace však není úplně nová - v minulosti jsme mohli něco podobného vidět u vozů Benettonu (1994-97), Ligieru / Prostu (1996-97), Ferrari F310 (1996) či Ferrari F399 (1999). Kanál, který je vytvořen zářezem v bočnicích podél kokpitu u McLarenu MP4-26 je však hlubší.
Zakomponování KERSu zvýší nároky na chlazení. Jak se s tím McLaren přes zmenšení otvorů vzduchu a radiátorů vyrovná, na to dostávám odpověď při pohledu k otvorům nahoře, nad hlavou pilota - k airboxu. Tam můžeme pozorovat druhý otvor, který slouží k chlazení převodovky a hydraulického systému.
Chladicí otvory v horní části monopostu
Přední otvory v bočnicích by proto měly dostačovat pro chlazení radiátorů motoru a elektroniky uvnitř. Tento chytrý přístup (ovšem také nikterak nový), umožnil McLarenu tak silné vykrojení v bočnicích, v nichž je ukryt chladič (radiátor) motoru. Je možné, že se týmy pokusí tento design okopírovat, byť to nebude úkol triviální.
Jak by mohly vypadat další varianty chlazení, se můžete podívat na anglický blog našeho zahraničního spolupracovníka Michalise zde: formula1techandart.wordpress.com.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.