Nový McLaren MP4-26 během svého představení zaujal zejména neobvyklým tvarováním svých bočnic. Jaké mohou být jejich výhody?
Pouštět se do podrobnějšího technického rozboru vozu, jehož některé součástky byly pouhými atrapami a který do testů v Jerezu nastoupí s jinou konfigurací výfuků a zadní části, by zřejmě nemělo příliš smysl. Rozhodli jsme se však sepsat pár slov o bočnicích, které by se příliš měnit neměly.
Proč McLaren zvolil tento neobvyklý design ve tvaru písmene L (nebo U, pokud se zepředu díváme na levou i pravou stranu zároveň)? Umožní totiž, aby ke spodnímu křídlu vzadu nad difuzorem proudil čistší a bohatší vzduch, který by měl pomoci zvýšit přítlak.
Tato konfigurace však není úplně nová - v minulosti jsme mohli něco podobného vidět u vozů Benettonu (1994-97), Ligieru / Prostu (1996-97), Ferrari F310 (1996) či Ferrari F399 (1999). Kanál, který je vytvořen zářezem v bočnicích podél kokpitu u McLarenu MP4-26 je však hlubší.
Zakomponování KERSu zvýší nároky na chlazení. Jak se s tím McLaren přes zmenšení otvorů vzduchu a radiátorů vyrovná, na to dostávám odpověď při pohledu k otvorům nahoře, nad hlavou pilota - k airboxu. Tam můžeme pozorovat druhý otvor, který slouží k chlazení převodovky a hydraulického systému.
Chladicí otvory v horní části monopostu
Přední otvory v bočnicích by proto měly dostačovat pro chlazení radiátorů motoru a elektroniky uvnitř. Tento chytrý přístup (ovšem také nikterak nový), umožnil McLarenu tak silné vykrojení v bočnicích, v nichž je ukryt chladič (radiátor) motoru. Je možné, že se týmy pokusí tento design okopírovat, byť to nebude úkol triviální.
Jak by mohly vypadat další varianty chlazení, se můžete podívat na anglický blog našeho zahraničního spolupracovníka Michalise zde: formula1techandart.wordpress.com.
Charles Leclerc zajel v druhém pátečním tréninku na Velkou cenu Austrálie nejrychlejší čas, čímž předstihl oba jezdce McLarenu. Trénink byl plný zajímavých momentů, které naznačují vyrovnaný boj a nepředvídatelný vývoj celého víkendu.
Sezóna Formule 1 konečně odstartovala v Melbourne, kde Velká cena Austrálie slibuje napínavý souboj. Odborníci se pokusili předpovědět, kdo má největší šanci na vítězství v úvodním závodě roku.
Lando Norris si v samotném závěru prvního tréninku při startu sezóny F1 2025 v Melbourne zajistil nejrychlejší čas a odsunul Carlose Sainze na druhou příčku. Lewis Hamilton se ve svém debutu za Ferrari musel spokojit až s 12. místem.
Oficiální trailer k dlouho očekávanému filmu "F1", ve kterém si Brad Pitt zahraje hlavní roli, byl konečně zveřejněn. Trailer byl vydán ve spolupráci Apple TV, Warner Bros a Formule 1.
Zimní přestávka je za námi a první trénink na Velkou cenu Austrálie začíná už za pár hodin. Předtím ale Formule 1 stihla naladit fanoušky novou znělkou k letošnímu 75. ročníku mistrovství světa.
Lewis Hamilton tvrdí, že neprožívá žádný tlak na to, aby dokazoval svou hodnotu, když se poprvé představí za volantem Ferrari na úvodním závodě sezóny v Austrálii. Přesto bude mít silnou konkurenci, a tak je otázkou, jak se legendární jezdec vyrovná s novými výzvami v novém týmu.
Lando Norris má před sebou největší výzvu kariéry – boj o titul mistra světa F1 v roce 2025. Přesto zůstává opatrný a své šance hodnotí s rozvahou.
Lewis Hamilton zahajuje novou éru své kariéry ve Formuli 1, když poprvé oblékne barvy Ferrari při Velké ceně Austrálie. Společně s ním se na startovním roštu objeví řada dalších jezdců v nových týmech, ale právě Hamiltonův debut v ikonickém rudém monopostu budí největší pozornost.
Toto Wolff, šéf Mercedesu, uvedl, že již nejedná o přestupu Maxe Verstappena z Red Bullu. Po spekulacích o změně týmu pro Verstappena se Mercedes zaměřuje na jiné strategické cíle.
George Russell přiznal, že nečeká, že by byl rychlejší než jeho nový týmový kolega, nováček Andrea Kimi Antonelli. Britský jezdec tvrdí, že se dnes necítí rychlejší než při svém debutu ve Formuli 1 v roce 2019, a jedinou výhodou, kterou přináší, jsou zkušenosti nasbírané během šesti let v šampionátu.
McLaren věří, že rivalita mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim nebude ohrožovat týmovou spolupráci v boji o titul. Oba jezdci loni pomohli McLarenu k šesti vítězstvím a prvnímu titulu v Poháru konstruktérů po 26 letech. Po úspěšných testech v Bahrajnu je Norris favoritem.
Liam Lawson, který nahradil Sergia Péreze v Red Bullu, ví, že hned neporazí Maxe Verstappena, ale chce využít jeho zkušenosti k co nejrychlejšímu zlepšení. I když první dojmy z vozu RB21 byly pozitivní, Lawson přiznal, že kvůli omezenému času na testování nemá dostatek informací pro hlubší hodnocení.