HRT - nováček šampionátu Formule 1, včera přejmenovaný ze svého dřívějšího názvu Campos, dnes představil svůj vůz.
Odpolední prezentace se zůčastnila řada novinářů, sportovců i významných politických osobností - například španělskými ministry - Pedrem Albertem Cruzem a José Ballestou, a také prezident Španělské královské automobilové federace - Carlos Garcia.
Majitel týmů Jose Ramon Carabante na úvod všem poděkoval za podporu a potvrdil druhého závodního pilota, jenž bude nastupovat po boku Bruna Senny - Karuna Chandhoka. Otevřeně zároveň dodal, že s žádným záložním či testovacím jezcem smlouvu ještě nepodepsali.
Vůz vyrobila italská společnost Dallara, pohánět ho bude motor od Cosworthu s využitím převodovky Xtrac. Vzhledem k tomu, že nejsou již povoleny žádné testy před startem prvního závodu, se první jízda uskuteční až příští pátek během volných tréninků před Velkou cenou Bahrajnu.
Prezentovaný vůz na fotkách je již třetí šasi pro HRT - první dvě jsou na cestě do Bahrajnu. Kvůli možným právním problémům (zkratka nápadně připomíná australský Holden Racing Team) ještě přemýšlejí o dodatečné změně názvu. Za cíl si kladou porazit Virgin a Lotus.
Mezi sponzory patří Murcia (hlavní město stejnojmenného autonomního společenství v jihovýchodním Španělsku), jedna z brazilských bank a také mexický milionáře Carlos Slima (prostřednictvím jedné ze svch společností). Ještě ale zřejmě neměli čas nalepit na vůz všechny sponzory, objevuje se tam jen Murcia (slogan jejich turistické marketingové kampaně: Región de Murcia; no-typical).
Vůz tvarem nosu ve tvaru V opravdu připomíná monopost Virginu VR-01, podobné jsou také vysoká vertikální křídla na kraji před bočnicemi a podseknutí bočnic.
Tvar nosu, s nímž přišel jako první Red Bull, je v horních okrajích typicky vydutý. Ve spodní části se tak setkávají obě strany spodního závěsu. U předních kol jsou rovněž patrné obrovské brzdové kanálky, které musí přivádět dostatek vzduchu pro chlazení brzd, jež budou letos s těžkými monoposty obzvlášť namáhány.
Deflektory klesající ve tvaru schodů jsou poměrně velké. Zrcátka jsou umístěná na vysokých vertikálních křídlech upevněných na přední straně bočnic. Ty jsou kvůli objemné palivové nádrži široké, nabobtnalé, v přední části hodně vykrojené. Směrem k zádi neklesají tak radikálně jako u Virginu či McLarenu; připomínají spíše zakulacené hrdlo láhve. Vyústění výukového potrubí je posunuto hodně dozadu, hned před zadní zavěšení.
Otvor pro přívod vzduchu má kulatý tvar a má ukrojenou spodní část a je podpírán dvěma sloupky, jak je to letos běžné u konkurence. Vstup je kulatý a vzduch jím proudí v první části zcela vodorovně přes palivovou nádrž a klesá k motoru. Jeho kryt nemá tvar rozšířené žraločí ploutve.
Za převodovkou je spodní část zadního křídla přerušená uprostřed nárazovou strukturou. Při prezentaci španělský tým difuzor pečlivě skrýval, jak se stalo letos zvykem. Určitě bude dvojitý, podle obrysů se nicméně jeví poměrně jednoduchý.
Jsem zvědav, jak si bude stát ve srovnání s ostatními nováčky. Deficit v testování se zpočátku zřejmě projeví, na druhou stranu mi přijde monopost více aerodynamicky rozvinutý než Lotus, takže by s ním a s Virginem mohl hrát stejnou (žel onu druhou) ligu.
První dojmy Craiga Scarborougha si můžete přečíst zde.
Technické informace
Šasi: vyrobené Dallarou z uhlíkových kompozitů
Rozměry- délka: 4800 mm- výška: 950 mm- rozvor kol: 3200 mm- rozchod vpředu: 1800 mm- rozchod vzadu: 1800 mm
Motor- čtyřdobý Cosworth CA2010- 8 válců do V, úhel sevření: 90 °- konstrukce: blok válců z odlité hliníhové slitiny, kované hliníkové písty, ocelová kliková hřídel- objem: 2400 cm3- maximální otáčky: 18000- hmotnost: přes 95 kg- vrtání válců: do 98 mm- plnění palivem: 8 trysek Magneti Marelli, plnící tlak 100 barů- zapalování: 8 svíček Champion, zapalovací cívky Magneti Marelli
Převodovka: Xtrac
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.
Alex Dunne ovládl deštěm ovlivněný závod ve Spa a díky třetímu vítězství sezóny se vrátil do čela šampionátu F2. Na stupních vítězů ho doplnili Arvid Lindblad a potřetí v řadě i Roman Staněk.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.