Pilot McLarenu Stoffel Vandoorne pro oficiální stránky Formule 1 hodnotí náročnou sezónu 2017, v níž dopláceli na nekonkurenceschopnost Hondy. Jaká si z ní odnáší pozitiva a jak se v týmu těší na nadcházející ročník?
Stoffele, nováčkovská sezóna je obvykle obdobím nadějí a úsilí. Kdy sis uvědomil, že tvé ambice letos projdou náročnou zkouškou? Eric Boullier řekl, že mu to začalo být jasné v předsezónních testech, že rok 2017 bude těžký.Stoffel Vandoorne: Já se na to dívám takto: během celé své kariéry jsem se zatím vždy musel vyrovnávat s tlakem. Neměl jsem žádné financování ze své rodné země, abych mohl snadno postoupit skrz juniorské série, ale na začátku mi pomohla Belgická federace. A ti mi dávali vždy celkem jasně najevo, že musím ty série vyhrávat, abych získal peníze na odměnách. Selhání tedy nikdy nebylo možností!
Proto mě tedy veškeré ty problémy během této sezóny netraumatizovaly, ale místo toho jsem chtěl bojovat s nepříznivými věcmi, abych získal ten nejlepší možný výsledek a s každým kolem ve voze se učil, i když někdy má ujetá vzdálenost byla okolnostmi zkrácena.
Nakonec myslím, že ta nováčkovská sezóna se trochu přeceňuje. Když přijdeme do F1, máme za sebou všichni léta závodění a naše ambice jsou stejné jako v nižších sériích, protože když v nich neuspějete, tak se do F1 nedostanete.
Co si tedy z roku 2017 odneseš, která největší pozitiva?SV: To, že jsem si vedl proti Fernandovi vedl velmi dobře. Ano, výsledky nenaplnily očekávání, ale to, že jsem měl super silného týmového kolegu, je v padoku dobře známo.
Postupovat mezi nejlepších deset je na míle vzdáleno ambicím McLarenu, ale neudržují tě poslední úspěchy v pozitivní náladě?SV: McLaren stále patří mezi největší týmy ve Formuli 1. Ano, je pravda, že poslední roky to moc neodrážejí. Všichni víme, co bylo tím omezujícím faktorem. Ale jako tým se měníme.
Už letos došlo k mnoha změnám a k dalším obrovským dojde před rokem 2018. Všichni se moc snažíme, abychom dostali tým zpět na tu správnou cestu. A my se na ni dostaneme, dle standardu Wokingu! Rozhodně vím, že sem patřím a že jde o to správné místo.
McLaren v roce 2018 bude využívat pohonné ústrojí Renaultu. Co ti řekli, že se s tím přestupem změní?SV: Abych byl upřímný, zatím mi toho moc řečeno nebylo. Samozřejmě, že se tým už 100% soustředí na balík pro příští rok. Všechno, co zatím slýchávám, je pozitivní. Auto nebude narušeno, byť jde o velkou změnu.
To, co u Renaultu pozorujeme, je slibné, když se podíváme na výsledky Red Bullu - na jejich vítězství a pódia. Ano, dostane nás to pod tlak - pod pozitivní tlak, protože budeme mít měřítko.
McLaren oznámil Landa Norrise jako testovacího jezdce. Tím vzniká poněkud divná trojice: 36letý (Alonso), (ty) 25letý a 18letý (Lando) - poloviční věk Fernanda. Jak to bude fungovat?SV: No, nezní to moc normálně? Fernando je dvojnásobným šampionem, já jsem vyhrál několik sérií a Lando je vycházející hvězdou - nezapadá to do té 'staré' formy McLarenu? Něco jako 'návrat do budoucnosti?' (smích)
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.