Pilot McLarenu Stoffel Vandoorne pro oficiální stránky Formule 1 hodnotí náročnou sezónu 2017, v níž dopláceli na nekonkurenceschopnost Hondy. Jaká si z ní odnáší pozitiva a jak se v týmu těší na nadcházející ročník?
Stoffele, nováčkovská sezóna je obvykle obdobím nadějí a úsilí. Kdy sis uvědomil, že tvé ambice letos projdou náročnou zkouškou? Eric Boullier řekl, že mu to začalo být jasné v předsezónních testech, že rok 2017 bude těžký.Stoffel Vandoorne: Já se na to dívám takto: během celé své kariéry jsem se zatím vždy musel vyrovnávat s tlakem. Neměl jsem žádné financování ze své rodné země, abych mohl snadno postoupit skrz juniorské série, ale na začátku mi pomohla Belgická federace. A ti mi dávali vždy celkem jasně najevo, že musím ty série vyhrávat, abych získal peníze na odměnách. Selhání tedy nikdy nebylo možností!
Proto mě tedy veškeré ty problémy během této sezóny netraumatizovaly, ale místo toho jsem chtěl bojovat s nepříznivými věcmi, abych získal ten nejlepší možný výsledek a s každým kolem ve voze se učil, i když někdy má ujetá vzdálenost byla okolnostmi zkrácena.
Nakonec myslím, že ta nováčkovská sezóna se trochu přeceňuje. Když přijdeme do F1, máme za sebou všichni léta závodění a naše ambice jsou stejné jako v nižších sériích, protože když v nich neuspějete, tak se do F1 nedostanete.
Co si tedy z roku 2017 odneseš, která největší pozitiva?SV: To, že jsem si vedl proti Fernandovi vedl velmi dobře. Ano, výsledky nenaplnily očekávání, ale to, že jsem měl super silného týmového kolegu, je v padoku dobře známo.
Postupovat mezi nejlepších deset je na míle vzdáleno ambicím McLarenu, ale neudržují tě poslední úspěchy v pozitivní náladě?SV: McLaren stále patří mezi největší týmy ve Formuli 1. Ano, je pravda, že poslední roky to moc neodrážejí. Všichni víme, co bylo tím omezujícím faktorem. Ale jako tým se měníme.
Už letos došlo k mnoha změnám a k dalším obrovským dojde před rokem 2018. Všichni se moc snažíme, abychom dostali tým zpět na tu správnou cestu. A my se na ni dostaneme, dle standardu Wokingu! Rozhodně vím, že sem patřím a že jde o to správné místo.
McLaren v roce 2018 bude využívat pohonné ústrojí Renaultu. Co ti řekli, že se s tím přestupem změní?SV: Abych byl upřímný, zatím mi toho moc řečeno nebylo. Samozřejmě, že se tým už 100% soustředí na balík pro příští rok. Všechno, co zatím slýchávám, je pozitivní. Auto nebude narušeno, byť jde o velkou změnu.
To, co u Renaultu pozorujeme, je slibné, když se podíváme na výsledky Red Bullu - na jejich vítězství a pódia. Ano, dostane nás to pod tlak - pod pozitivní tlak, protože budeme mít měřítko.
McLaren oznámil Landa Norrise jako testovacího jezdce. Tím vzniká poněkud divná trojice: 36letý (Alonso), (ty) 25letý a 18letý (Lando) - poloviční věk Fernanda. Jak to bude fungovat?SV: No, nezní to moc normálně? Fernando je dvojnásobným šampionem, já jsem vyhrál několik sérií a Lando je vycházející hvězdou - nezapadá to do té 'staré' formy McLarenu? Něco jako 'návrat do budoucnosti?' (smích)
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.
Helmut Marko oznámil, že Max Verstappen může očekávat řadu technických vylepšení před posledními dvěma závody před letní přestávkou. Rakouský poradce Red Bullu potvrdil, že tým připravil několik důležitých upgradů, které by měly pomoci Verstappenovi udržet tempo v boji o šampionát.
Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.
Christian Horner při Velké ceně Velké Británie otevřeně přirovnal Red Bull k Ferrari, což získalo nový rozměr poté, co byl sám nečekaně odvolán z vedení týmu Red Bull.
Alain Prost přiznal, že významně pomohl Oscaru Piastrimu na začátku jeho kariéry. Nyní ho podporuje v souboji o titul v roce 2025 proti týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Fernando Alonso přiznal, že celý tým Aston Martin se učí od Adriana Neweyho, který přináší širší pohled na to, jak by měl tým fungovat. Podle něj nejde jen o techniku, ale o komplexní přístup k práci celé organizace.
Šampion Super Formule Sho Tsuboi a rezervní jezdec Haasu Ryo Hirakawa otestují vůz VF-23 během testu TPC na okruhu Fuji. Pro oba Japonce půjde o cennou příležitost ukázat se v technice F1 na domácí trati.
Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu došlo k neobvyklé nehodě ikonického vozu, se kterým Sebastian Vettel získal titul mistra světa. Incident se obešel bez zranění.
Aston Martin spustil v červnu 2025 vlastní jezdeckou akademii. Cílem programu je vychovávat nové talenty pro budoucnost motorsportu, včetně Formule 1.