Pilot McLarenu Stoffel Vandoorne pro oficiální stránky Formule 1 hodnotí náročnou sezónu 2017, v níž dopláceli na nekonkurenceschopnost Hondy. Jaká si z ní odnáší pozitiva a jak se v týmu těší na nadcházející ročník?
Stoffele, nováčkovská sezóna je obvykle obdobím nadějí a úsilí. Kdy sis uvědomil, že tvé ambice letos projdou náročnou zkouškou? Eric Boullier řekl, že mu to začalo být jasné v předsezónních testech, že rok 2017 bude těžký.Stoffel Vandoorne: Já se na to dívám takto: během celé své kariéry jsem se zatím vždy musel vyrovnávat s tlakem. Neměl jsem žádné financování ze své rodné země, abych mohl snadno postoupit skrz juniorské série, ale na začátku mi pomohla Belgická federace. A ti mi dávali vždy celkem jasně najevo, že musím ty série vyhrávat, abych získal peníze na odměnách. Selhání tedy nikdy nebylo možností!
Proto mě tedy veškeré ty problémy během této sezóny netraumatizovaly, ale místo toho jsem chtěl bojovat s nepříznivými věcmi, abych získal ten nejlepší možný výsledek a s každým kolem ve voze se učil, i když někdy má ujetá vzdálenost byla okolnostmi zkrácena.
Nakonec myslím, že ta nováčkovská sezóna se trochu přeceňuje. Když přijdeme do F1, máme za sebou všichni léta závodění a naše ambice jsou stejné jako v nižších sériích, protože když v nich neuspějete, tak se do F1 nedostanete.
Co si tedy z roku 2017 odneseš, která největší pozitiva?SV: To, že jsem si vedl proti Fernandovi vedl velmi dobře. Ano, výsledky nenaplnily očekávání, ale to, že jsem měl super silného týmového kolegu, je v padoku dobře známo.
Postupovat mezi nejlepších deset je na míle vzdáleno ambicím McLarenu, ale neudržují tě poslední úspěchy v pozitivní náladě?SV: McLaren stále patří mezi největší týmy ve Formuli 1. Ano, je pravda, že poslední roky to moc neodrážejí. Všichni víme, co bylo tím omezujícím faktorem. Ale jako tým se měníme.
Už letos došlo k mnoha změnám a k dalším obrovským dojde před rokem 2018. Všichni se moc snažíme, abychom dostali tým zpět na tu správnou cestu. A my se na ni dostaneme, dle standardu Wokingu! Rozhodně vím, že sem patřím a že jde o to správné místo.
McLaren v roce 2018 bude využívat pohonné ústrojí Renaultu. Co ti řekli, že se s tím přestupem změní?SV: Abych byl upřímný, zatím mi toho moc řečeno nebylo. Samozřejmě, že se tým už 100% soustředí na balík pro příští rok. Všechno, co zatím slýchávám, je pozitivní. Auto nebude narušeno, byť jde o velkou změnu.
To, co u Renaultu pozorujeme, je slibné, když se podíváme na výsledky Red Bullu - na jejich vítězství a pódia. Ano, dostane nás to pod tlak - pod pozitivní tlak, protože budeme mít měřítko.
McLaren oznámil Landa Norrise jako testovacího jezdce. Tím vzniká poněkud divná trojice: 36letý (Alonso), (ty) 25letý a 18letý (Lando) - poloviční věk Fernanda. Jak to bude fungovat?SV: No, nezní to moc normálně? Fernando je dvojnásobným šampionem, já jsem vyhrál několik sérií a Lando je vycházející hvězdou - nezapadá to do té 'staré' formy McLarenu? Něco jako 'návrat do budoucnosti?' (smích)
Oscar Piastri zazářil v Bahrajnu a vítězstvím v dramatickém závodě formule 1 zdramatizoval boj o titul – na týmového kolegu Landa Norrise ztrácí už jen tři body.
Po dominantním závodě v Japonsku prožívá zatím Max Verstappen v Bahrajnu nečekaný zlom – místo suverénního tempa čelil náhlému propadu formy a zcela jiné realitě.
Po zklamání v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu, kde Lando Norris skončil až na 6. místě, šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil plnou podporu svému jezdci.
Po vítězství v Bahrajnu přiznal Max Verstappen, že Red Bull momentálně ztrácí na McLaren zhruba půl sekundy na kolo a trápí se s vyvážením i přilnavostí vozu. Přesto zůstává klidný a místo paniky spoléhá na očekávaný balík vylepšení, který dorazí až v Imole.
Na přilbě legendy F1 Sira Jackieho Stewarta přibylo další slavné jméno, mezi podpisy, které ji zdobí, nechybí ani iniciály Michaela Schumachera. Unikátní helma, podepsaná řadou osobností motorsportu, půjde do dražby a výtěžek poputuje na dobročinné účely.
Lando Norris odstartuje do VC Bahrajnu 2025 až ze šesté příčky se ztrátou čtyř desetin na týmového kolegu Piastriho. Přiznal, že nerozumí tomu, proč z rychlého McLarenu MCL39 nedokáže dostat maximum.
George Russell a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizaci v podobě ztráty jednoho místa na startu za předčasný výjezd do boxů během červené vlajky v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu.
Zatímco Ferrari slavilo skvělý výkon Charlese Leclerca, Lewis Hamilton musel po kvalifikaci na okruhu v Bahrajnu spolknout hořkou pilulku – zajel až devátý nejrychlejší čas.
Max Verstappen odstartuje do Velké ceny Bahrajnu ze sedmé pozice. V kvalifikaci ho brzdily technické potíže, stěžoval si na špatný pocit z brzd a nedostatek přilnavosti, kvůli kterým nemohl zajet lepší čas.
Oscar Piastri si v dramatické kvalifikaci vyjel pole position pro Velkou cenu Bahrajnu, když ustál těsný tlak soupeřů v závěru. Přestože McLaren vypadal dominantně, finální souboj o čelo byl napínavější, než se čekalo.
Oscar Piastri dominoval třetímu tréninku na Grand Prix v Bahrajnu, když zajel čas 1:31.646. Tento výkon mu zajistil první místo, přičemž na druhého jezdce mimo tým McLaren měl náskok přes osm desetin sekundy.
Lando Norris vede před nedělní Velkou cenou Bahrajnu o 13 bodů před týmovým kolegou Oscarem Piastrim z McLarenu. Max Verstappen je jen o bod za Piastrim, což vytváří napjatý trojstranný souboj o titul, který začíná nabírat reálné kontury.