Pilot McLarenu Stoffel Vandoorne pro oficiální stránky Formule 1 hodnotí náročnou sezónu 2017, v níž dopláceli na nekonkurenceschopnost Hondy. Jaká si z ní odnáší pozitiva a jak se v týmu těší na nadcházející ročník?
Stoffele, nováčkovská sezóna je obvykle obdobím nadějí a úsilí. Kdy sis uvědomil, že tvé ambice letos projdou náročnou zkouškou? Eric Boullier řekl, že mu to začalo být jasné v předsezónních testech, že rok 2017 bude těžký.Stoffel Vandoorne: Já se na to dívám takto: během celé své kariéry jsem se zatím vždy musel vyrovnávat s tlakem. Neměl jsem žádné financování ze své rodné země, abych mohl snadno postoupit skrz juniorské série, ale na začátku mi pomohla Belgická federace. A ti mi dávali vždy celkem jasně najevo, že musím ty série vyhrávat, abych získal peníze na odměnách. Selhání tedy nikdy nebylo možností!
Proto mě tedy veškeré ty problémy během této sezóny netraumatizovaly, ale místo toho jsem chtěl bojovat s nepříznivými věcmi, abych získal ten nejlepší možný výsledek a s každým kolem ve voze se učil, i když někdy má ujetá vzdálenost byla okolnostmi zkrácena.
Nakonec myslím, že ta nováčkovská sezóna se trochu přeceňuje. Když přijdeme do F1, máme za sebou všichni léta závodění a naše ambice jsou stejné jako v nižších sériích, protože když v nich neuspějete, tak se do F1 nedostanete.
Co si tedy z roku 2017 odneseš, která největší pozitiva?SV: To, že jsem si vedl proti Fernandovi vedl velmi dobře. Ano, výsledky nenaplnily očekávání, ale to, že jsem měl super silného týmového kolegu, je v padoku dobře známo.
Postupovat mezi nejlepších deset je na míle vzdáleno ambicím McLarenu, ale neudržují tě poslední úspěchy v pozitivní náladě?SV: McLaren stále patří mezi největší týmy ve Formuli 1. Ano, je pravda, že poslední roky to moc neodrážejí. Všichni víme, co bylo tím omezujícím faktorem. Ale jako tým se měníme.
Už letos došlo k mnoha změnám a k dalším obrovským dojde před rokem 2018. Všichni se moc snažíme, abychom dostali tým zpět na tu správnou cestu. A my se na ni dostaneme, dle standardu Wokingu! Rozhodně vím, že sem patřím a že jde o to správné místo.
McLaren v roce 2018 bude využívat pohonné ústrojí Renaultu. Co ti řekli, že se s tím přestupem změní?SV: Abych byl upřímný, zatím mi toho moc řečeno nebylo. Samozřejmě, že se tým už 100% soustředí na balík pro příští rok. Všechno, co zatím slýchávám, je pozitivní. Auto nebude narušeno, byť jde o velkou změnu.
To, co u Renaultu pozorujeme, je slibné, když se podíváme na výsledky Red Bullu - na jejich vítězství a pódia. Ano, dostane nás to pod tlak - pod pozitivní tlak, protože budeme mít měřítko.
McLaren oznámil Landa Norrise jako testovacího jezdce. Tím vzniká poněkud divná trojice: 36letý (Alonso), (ty) 25letý a 18letý (Lando) - poloviční věk Fernanda. Jak to bude fungovat?SV: No, nezní to moc normálně? Fernando je dvojnásobným šampionem, já jsem vyhrál několik sérií a Lando je vycházející hvězdou - nezapadá to do té 'staré' formy McLarenu? Něco jako 'návrat do budoucnosti?' (smích)
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.
S rostoucím tlakem na Freda Vasseura Ferrari zvažuje možné změny ve vedení týmu. Novým kandidátem na jeho místo je Antonello Coletta, což svědčí o nejistotě a snaze zlepšit výkonnost stáje.
Flavio Briatore už nehovoří tak jistě o budoucnosti Franca Colapinta v Alpine jako dříve, a po třech slabých závodech se pozice argentinského nováčka začíná otřásat. Tlak na výsledky roste a v týmu, kde rozhoduje výkon, nemusí mít prostor pro druhé šance.
Jeden z klubů, které stály u zrodu FIA, nedávno překvapivě ostře zaútočil na prezidenta této organizace, Mohammeda Ben Sulayema. Tento krok vyvolal nečekané vlny kritiky a přinesl do vedení mezinárodní automobilové federace napětí, které dosud nebylo veřejně známo.
Oscar Piastri v hektickém světě Formule 1 zaujímá svým neotřesitelným klidem a vyrovnaností. Tato schopnost mu pomáhá zvládat tlak a dělat správná rozhodnutí v boji o mistrovský titul.
Přestup Lewise Hamiltona k Ferrari zůstává pro Davida Coultharda záhadou, protože podle něj znamenal nečekaný konec dlouholetého a velmi úspěšného partnerství s Mercedesem bez zjevného důvodu.
Helmut Marko přiznal, že původně nevěřil, že by se Max Verstappen mohl stát jedním z velikánů F1. Dnes už ale uznává, že trojnásobný šampion překonal veškerá očekávání svou disciplínou i vyspělostí.
Sezona 2025 Formule 1 právě začala, ale pozornost už směřuje k novým pravidlům pro rok 2026, kdy Red Bull převezme výrobu motorů ve spolupráci s Fordem, který zdůrazňuje význam elektrifikace.
Lance Stroll se po úspěšném zákroku na zraněné ruce vrací na startovní rošt Formule 1 a o víkendu pojede domácí Velkou cenu Kanady v Montrealu.
Ferrari podle zákulisních informací plánuje už v červnu ukončit vývoj letošního vozu SF-25 a zaměřit se na monopost pro sezonu 2026, kdy F1 vstoupí do nové technické éry. Tím dává najevo, že v letošní titul už příliš nevěří, a volí strategii s důrazem na budoucnost – i za cenu rizika, že konkurence letos ještě zrychlí.