Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko se v rozhovoru pro AMuS vrací k Velké ceně Austrálie 2017. Renault sice v kvalifikaci nedokáže navyšovat výkon o půl sekundy jako Ferrari či Mercedes, přesto si odnášejí několik pozitivních poznatků. Pokud jde o šasi, jeho by se jeho tým mohl do tří závodů vrátit do hry o vítězství. Pokud však jde o pohonnou jednotku Renault, tak to potrvá déle.
Jak hodnotíte závod po probdělých trénincích?Helmut Marko: Se závodní rychlostí jsme byli spokojeni. Verstappen dohnal Räikkönena. Byli jsme mnohem blíže než v trénincích.
Co je příčinou?HM: V kvalifikaci mezi Q2 a Q3 nedokážeme zvýšit výkon jako Mercedes a Ferrari. To dělá kolem 5 desetin. Navíc jsme neměli optimálně nastavené auto, což se týkalo i závodu. Určitě jste si všimli, že Verstappen to vzal párkrát zešikma.
Co patří mezi pozitivní body?HM: Opotřebení pneumatik bylo skvělé. Nasadili jsme o stupeň měkčí směsi než Mercedes či Ferrari a neměli jsme žádný problém dojet až do konce na super-měkkých pneumatikách. Také z pohledu benzínu a motoru jsme nezaznamenali žádné potíže. Mohli jsme až do konce útočit.
Proč si musel dát Verstappen v posledních 3 kolech odstup od Räikkönena?HM: Senzory posílaly různé údaje o tom, kolik mu toho zůstává v brzdách. Nechtěli jsme nic riskovat, proto jsme Maxovi řekli, aby se vzdal útoku. Nebylo to lehké ho k tomu přimět.
Co se přihodilo Ricciardovi?HM: Na začátku měl dva problémy s čidly v převodovce, později se pak vytratil tlak paliva. Mechanici pracovali tři noci v kuse. Během těchto nočních směn se vždy může něco pokazit.
Jak rychle se může Red Bull dotáhnout na Mercedes a Ferrari?HM: Pokud jde o šasi, tak do tří závodů. U motoru to potrvá déle.
Nechali jste Verstappena na dráze záměrně déle, abyste naštvali Hamiltona?HM: Jezdíme si své vlastní závody. Během něj jsme byli ještě rychlejší. Pan Wolff musí takticky lépe sledovat, kam své auto na trať pošle. Vettel nám musí poděkovat. Tento závod jsme mu pomohli vyhrát.
Zlepšila se show?HM: Závod byl dobrý. Zaznamenávám pozitivní trend.
Měl Verstappen na to, aby v závěru Räikkönena předjel?HM: Toho jsme se žel museli z bezpečnostních důvodů vzdát. Myslíme si však, že to Max mohl zvládnout.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.