Závodní ředitel McLarenu Eric Boullier v rozhovoru pro AS popisuje nelehkou situaci McLarenu s Hondou před začátkem sezóny 2017. Co je příčinou problémů a leží chyba jen na straně jejich motorového partnera? Neuteče po další mizerné sezóně Fernando Alonso ke konkurenci - například k Mercedesu, ke kterému se ho snaží přetáhnout jejich sportovní ředitel Toto Wolff?
Vypadáš neklidně. Zdá se, že jsi celý den trávil podáváním vysvětlení stejně jako žádáním o ně. Takže než začneme, jak se máš?Eric Boullier: Dobře, dobře. No, ve skutečnosti jsem unavený, hodně unavený.
Pomyslel by sis vůbec někdy, že začátek sezóny by mohl být tak náročný?EB: Ne. Pravdou je, že máme více problémů, než jsme očekávali. Věděli jsme, že na některé věci narazíme, ale upřímně než až na tolik, kolik jich pozorujeme. Vždy jsme pracovali na tom, abychom počet problémů snížili a mohli být rychlejší.
Jaké je řešení?EB: Jediným řešením je pokračovat v tvrdé práci, vrátit se k boji s novým konceptem, který má nějaké problémy. Problémem je čas. Tohle bychom měli opravovat v lednu, ne v březnu. Hodně jsme toho v posledních dvou letech vložili do nápravy, abychom se vrátili na čelo. Vyžaduje to od nás velké inženýrské úsilí, abychom se tam dostali. Musíme i nadále tvrdě pracovat.
Jde jen o chybu Hondy?EB: Ne, ne, ne. Je to také náš problém. Objevily se ale problémy, které jsme předtím nedokázali vyřešit a v testech na ně přicházíme. Za některé může motor a ty jsme měli vyřešit dříve, ale šasi je příliš v této chvíli při jízdách příliš těžké. Obecně musíme pracovat a nepropadat emocím. Je to lepší zůstat racionální.
Myslíš, že vaše auto bude konkurenceschopnější než loni?EB: To zatím nedokážu říct. Momentálně je to složité poznat.
Jaký máš pocit z motoru?EB: Stanovili jsme si velmi ambiciózní cíle: zlepšit šasi, přítlak, zavěšení - cokoliv můžeme. Myslím, že auto je dobrou platformou. V příštích několika týdnech nasadíme více dílů, obzvlášť v Austrálii. Domnívám se tedy, že auto, šasi, je dobrou platformou. Jestli bude motor schopný soupeřit s Mercedesem, Ferrari a Renaultem, to nevím. Ale pokud ano a my získáme dobrý finální balík, pak budeme konkurenceschopní.
Před testováním se říkalo, že budete mít šanci na pódia. Ale nyní někteří pochybují dokonce o tom, zda budete dokončovat závody.EB: Nevím. Já říkám, že když budeme mít dobrý motor, pak budeme konkurenceschopní. Když ne, tak nebudeme. Je to takhle jednoduché.
Dokáže McLaren dojet v Austrálii do cíle?EB: Ou (smích). Doufám, že jo, ale nevím.
Dotaz na Fernanda Alonsa. Myslíš si, že u týmu zůstane, pokud výsledky nebudou dobré?EB: O tom pořád koluje spousta historek. Myslím si, že Fernando je k nám upřímný, stejně jako my jsme upřímní k němu. Nejprve chtěl vidět, jaká nová auta budou a jaká budou pravidla. Myslím si, že se mu nová F1 líbí. Chce být konkurenceschopný, protože má talent na, který by předvedl světu i sobě. Musíme být konkurenceschopní, aby byl spokojený. Pokud tomu tak bude, bude šťastný. Když ne, tak se sám rozhodne.
Pro příští rok?EB: Je to stejné, stejná situace.
Hovořil jsi s ním o příštím roce?EB: Ano, ale stále je brzy. Samozřejmě, že jsme spolu o tom mluvili.
Vždy tvrdíš, že Fernando je nejlepším jezdcem. Proč? Lze to podpořit objektivními daty?EB: Nechci poskytovat příliš mnoho informací, protože vím, že by je spousta týmů chtěla. Ale je nejlepší, o tom není pochyb. Lze to prokázat.
Ano, ale titul nevyhrál 11 let a všichni říkají, že jsou nejlepší jezdci. Těžko tomu rozumět.EB: No, po pravdě to lze pochopit vlemi snadno. Tým je v F1 fundamentální, být ve správný čas ve správném týmu v daný okamžik, se správným motorem. Ale víte, že je nejlepší a všechno to, co se přihodilo... Ale to možná znáte lépe než já.
Na tuto otázku jsi vždy odpověděl kladně, ale co teď: věříš, že Alonso bude opět šampionem?EB: Nejsem si jistý.
Není to jisté...EB: Pokusí se o to.
Když hovoříme o pokoušení se, co si myslíš o pokusu Mercedesu získat Fernanda?EB: Zaprvé - má s námi smlouvu. Zadruhé - chce vyhrát s námi.
Je to podle tebe normální, že Toto Wolff jedná s Alonsem?EB: Další otázku... Samozřejmě, že to je normální.
Jak často přemítáš o tom, kde by byl McLaren s motorem Mercedes?EB: (smích).
Nikdy?EB: Řekněme, že párkrát k tomu došlo.
Myslíš, že byste vyhrávali závody, kdybyste teď měli motor Mercedesu?EB: Myslím, že jo.
Teď?EB: Ano, opět bychom vyhrávali.
Který tým je letos favoritem?EB: To ještě nevím.
Vypadá to, že Ferrari je pro lidi překvapením.EB: Ferrari je rozhodně lepší, než se čekalo.
Poslední otázka: stále věříš spojení McLarenu - Honda?EB: Samozřejmě. Ano.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.