Majitel Red Bullu hovoří o svých očekáváních před sezónou 2017, v níž jeho druhá stáj Toro Rosso přechází na pohonné jednotky Renaultu. Jak hodnotí své jezdce a co neustále říká Sebastianovi Vettelovi, jenž odešel k Ferrari?
V sezóně 2016 se Red Bullu dařilo podstatně lépe, než všichni očekávali. Jak to hodnotíte a co očekáváte dále?Dietrich Mateschitz: My jsme už před začátkem sezóny 2016 počítali s tím, že skončíme do třetího místa. Ale to je hodně relativní. Jste tak dobří nebo jen zeslábli vaši hlavní soupeři? Celkově jsme si vedli o něco lépe, než se očekávalo.
Díky za to patří také spolupráci s Maria Illiena s novou technologickou skupinou Renaultu, která dosáhla vysoké stability. To, že jsme se odpoutali od Ferrari, bylo z finančního hlediska kvůli odměnám méně důležité, šlo spíše o otázku cti.
Smlouvu s Renaultem jste prodloužili do roku 2018, Toro Rosso bude letos a až do roku 2018 také dostávat motory Renault. Jste tedy spokojeni s partnerem, kterého jste v roce 2015 tak často kritizovali?DM: Renault v roce 2016 přivedl nové, ambiciózní a hlavně kompetentní lidi, a s Illienem došlo k velkému pokroku. Očekávám, že v roce 2017 budeme tak silní, že se přiblížíme Mercedesu.
Uprostřed sezóny chceme být absolutně konkurenceschopní, což znamená útočit na Mercedes a bojovat o vítězství. Pokud jde o šasi, budeme [pro ostatní] opět měřítkem. Neznámou ale stále představuje Ferrari. A pokud jde jezdce, tak Ricciardo s Verstappenem jsou pro nás jasným plusem.
Nebyli lákání po překvapivém odchodu Rosberga?DM: Helmut Marko to s Nikim Laudou probírali, ale spíše v žertu. Každý ví, že ani jeden z našich jezdců není dostupný. Za mnou nikdo nepřišel s žádostí o uvolnění.
Jste stále v kontaktu s vaším bývalým šampionem Sebastianem Vettelem?DM: Ano, každou chvíli, když navštívím velkou cenu nebo telefonicky, ale většinou jde o kratší rozhovory (smích). Vždycky mu říkám: 'Rudá ti nesluší.'
Bude Toro Rosso s Renaultem v nadcházející sezóně silnější?DM: Toro Rosso bude moci proti Force Indii a Williamsu jen těžko obstát, ale mělo by bojovat o šestou příčku s McLarenem. Carlos Sainz se hodně vyvinul. Daniil Kvjatovi jsme další důvěru dlužili. Pierre Gasly bude působit jako juniorský náhradní pilot a hodně pracovat na simulátoru.
Odkoupíte pro ServusTV práva na Formuli 1, pokud po roce 2019 odstoupí ORF?DM: Nedávalo by to moc velký smysl být třetí vysílací společností vedle RTL a Sky. V MotoGP to smysl i přes Eurosport má - tam pro ServusTV pracuje velmi sympatický a profesionální tým.
Formuli 1 v současnosti přebírají noví majitelé. Byli jste v kontaktu s Liberty Media?DM: Ještě ne, ale Chase Carey tento týden dorazí do Kitzbühelu s Berniem Ecclestonem na Světový pohár v lyžování, tam si popovídáme.
Například o čem?DM: Popularita Formule 1 stojí a padá se soutěžením na špici. Motorsport je dobrý tehdy, pokud jsou špičkové týmy vyrovnanější. Boj o třetí a čtvrtá místa nestačí. Auta se musí stát znovu archaičtější, což už bylo započato pro rok 2017. Mnoho hloupých penalizací pro jezdce musí být odstraněno, fanoušci jim už nerozumí.
Co se v roce 2017 změní s novou technologií, například s agresivněji vypadajícími vozy s širšími pneumatikami?DM: Fyzická kondice jezdců bude ještě důležitější. My na to reagujeme dodatečným tréninkovým programem pro naše piloty, aby dokázali co nejlépe zvládnout vyšší rychlosti v zatáčkách.
Myslíte si, že Ecclestone bude mít nějaké slovo i za Liberty? Pokud budou chytří, tak si ho nechají. Zná všechny smlouvy, veškeré detaily, má konexe. To nemůžete tak snadno ignorovat. Ve Formuli 1 se vám daří, pokud si nemyslíte, že můžete Berniemu rozkazovat.
Máte zájem o odkoupení podílu ve Formuli 1, pokud by vám byl nabídnut?DM: Upřímně nevím, jestli bych podíl odkoupil. Na jedné straně by to bylo zřejmé, protože Formule 1 potřebuje majitele, kteří nejsou výrobci automobilů. Na druhé straně bude hodnota záležet na týmech, které se zavážou k účasti. Musíme si počkat a uvidíme, co se stane [v roce 2020] na sklonku platnosti současných smluv. O těch se zřejmě bude muset začít brzy jednat.
Návrat MotoGP na Red Bull Ring byl naprostým úspěchem, zatímco Formule 1 má ztrátu. Zajímáte se o svůj závod?DM: Jakožto promotér závodů víte, jaké náklady stouply. Ve Formuli 1 pokrývám příjmy z diváků jen organizační náklady, poplatek za balík týmů jde z dotací. V MotoGP náklady pokrýt dokážu. Poplatek promotéra zde činí čtvrtinu či pětinu toho, co ve Formuli 1. Jsem si ale jistý, že když bude Red Bull dle očekávání jezdit na špici, pak do Spielbergu dorazí v neděli 70 000 místo 50 000 diváků. Publikum je ale ve Formuli 1 a v MotoGP úplně jiné.
Kdy se ve Formuli 1 dočkáme dalšího rakouského jezdce?DM: (Smích). Ten další má tři týdny [čerstvě narozený syn Gerharda Bergera].
Bude Helmut Marko pokračovat ve své kariéře v motorsportu? V dubnu mu bude už 74.DM: (Opět smích). Helmut dostal nedávno nové kolenu. Teď zase skáče jako mladý skokan!
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.