V exkluzivním rozhovoru pro F1news.cz jsme se závodního ředitele McLarenu Erica Boulliera zeptali na to, jak byl spokojený s vývojem vozu M4-31 a motoru v sezóně 2016, a na přípravy před příští přelomovou sezónou, kdy do hry vstoupí rozsáhlé technické změny. Jak ve Wokingu pokračují přípravy nové generace monopostů a co očekává od Hondy?
English
Jak hodláš strávit poslední týdny roku 2016? Odjedeš někam na dovolenou?Eric Boullier: Mám víc práce než kdykoliv dříve! Hodně se toho děje v kancelářích, pokud jde o rozbory uplynulého roku a přípravy na rok 2017. Vyrábíme auto pro příští sezónu, proto jsou všichni zaměstnáni spíše výrobou vlastních dílů pro příští generaci vozů. Navíc k tomu máme všechny ty druhy sponzorských funkcí, obědy...
Vezmu si pár dnů volna kolem vánoc, které strávím s rodinou.
Nedávno byla oznámena Velká cena Francie, která se pojede v roce 2018. Ty máš na tomto projektu taky svůj podíl - kdy se o tom začalo poprvé jednat?EB: Před létem.
Jak si na tom stál MP4-31 ve srovnání s letošními vozy soupeřů? Jaké byly jeho silné a slabé stránky? To záleží na trati. Myslím, že MP4-31 byl velmi silný v pomalých zatáčkách, ale už méně v těch rychlých.
Vždycky jsi v této sezóně chválil vývoj McLarenu a fungování novinek. Proč jste se ale zlepšili méně než Force India, Haas, Red Bull nebo Renault?Narážím tímto na článek "Stahování náskoku Mercedesu v roce 2016: Který tým nejvíce zrychlil a který zpomalil?" který jsem s Ericem probíral.EB: Opět - to záleží na daném okruhu! Ve skutečnosti jsme se loni rozhodli začít s novým konceptem vozu a soutěžíme s týmy, které svá auta rozvíjejí už minimálně pět let. Náš vývoj byl velmi rychlý v první polovině sezóny a ve druhé trochu zpomalil.
Pokud jde o tvé srovnání, pak rozdíly ve výkonnosti dělá také využití pneumatik a jejich porozumění, zlepšování motoru atd. Jak říkáš, vždycky jsem vývoj McLarenu chválil a naše data ukazují, že jsme minimálně v první polovině sezóny byli jedním z nejlepších týmů (s daty založenými na celém víkendu).
Jak velký pokrok udělala Honda během sezóny 2016, pokud jde o spalovací motor (ICE) a systém pro rekuperaci energie (ERS)?EB: Věříme, že teď máme jedno z nejlepších ERS v poli, což je obrovským úspěchem oproti minulému orku. Pokud jde o ICE, stále potřebujeme další vývoj.
Jak to jde s přípravou vozu MP4-32? Můžeš o něm odhalit nějakou drobnost? Je to na obrázku, který McLaren zveřejnil, opravdu monokok vozu pro rok 2017?EB: Jde to velmi dobře. Žádné tajemství nemůžu odhalit ani to neudělám!
Jak velký pokrok očekáváš od vašeho japonského partnera v roce 2017? Budou mít chudé spalování?EB: Opět - nemůžu a ani neodhalím žádná tajemství. Očekávám však velké pokroky.
Které pravidlo bys rád v F1 změnil?EB: Hodně. Máme příliš mnoho pravidel, která vedou k příliš mnoha penalizacím.
Jaký je tvůj cíl pro rok 2017? Můžeme očekávat, že McLaren - Honda konečně vyhraje závod? Má na to dostatečný rozpočet?EB: Naším cílem je podávat lepší výkony, mnohem lepší než v roce 2016! Pokud jde o zbytek, to si nemusíš dělat žádné starosti (smích).
Děkuji za tvůj čas a odpovědi, Ericu!
_______________________________________________________________
English version
How are you going to spend last weeks of 2016? Are you heading for some holiday?Busier than ever! Lots going on in the office in terms of debriefing the year and preparing 2017. We are manufacturing the next year car, so everybody is rather occupied with producing his own bits for the next car generation. On top of that, there are all sort of sponsors’ functions, dinners.
I will take a few days off around Xmas time with the family.
There was announced French GP will take place in 2018 quite recently. As you were also involved in this project, when did the process initially start?Before summer.
What was the best moment for you this season?There were some glitches but no real one when you are living for winning, you can’t be happy with where we are.
Where has been MP4-31 standing relative to competitor’s 2016 cars? What were its strong and weak points?It depends on the track. I think the MP4-31 was very strong in low speed corner but less strong in high speed.
You have always hailed McLaren development & hit rate of upgrades this season but why have you improved less than Force India, Haas, Red Bull or Renault? I was asking Eric about the data from my recently published article "Closing the Gap to Mercedes in 2016: Which team improved most and which slipped down most?" (in Czech).Again, it depends on the tracks! In reality we have decided to start from a fresh car concept last year and we are competing again teams who are developing their cars since 5 years at least. Our development has been very high in the first half of the season and slipped a bit away for the second one.
Regarding your comparison, the performance differentiator is also including tire usage and understanding, engine upgrades, etc.… As you said, I have hailed McLaren development and our data shows we were one of the best team at least in the first half of the season (data based on a whole race weekend).
How big progress has Honda made during the 2016 season in terms of ICE & ERS?We believe we have one of the best ERS on the grid now which is a huge achievement from last year. In term of ICE, we still need more development.
How is it going with the MP4-32? Can you reveal any tiny bit about it? Is it really the tube of 2017 car on the picture McLaren published yesterday (link – left photo with Stoffel)?It is going very well. And I can’t and won’t reveal any secret!
How big step do you expect from your Japanese partner in 2017 season? Will they run a lean combustion?Again, I can’t and won’t reveal any secret! But I expect big gains.
What rule would you like to change in F1?Many! Too many rules which brings too many penalties.
What is your goal for 2017? Can we expect McLaren-Honda to win a race finally and does it sufficient budget to achieve that?Our goal is to do better and even much better than in 2016! For the rest do not worry (smiles).
Thank you very much for your time & answers, Eric!
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.