Bernie Ecclestone pro oficiální stránky Formule 1 hovoří u budoucnosti sportu, nejistotě panující kolem Velké ceny Německa 2017, současné situaci Ferrari, zneužívání únikových zón a bezpečnosti.
Bernie, fanoušci Formule 1 se na celém světě ptají, kam F1 míří. Téměř každý týden se v tisku objeví jméno někoho, kdy by ji měl v budoucnosti šéfovat. Co bys jim mohl říct?Bernie Ecclestone: No, můžu je ujistit, že pokud jde o společnost, tak zůstává taková, jaká je - nedojde k žádné změně. Akcionáři mohou být odlišní - a akcionáři, kteří do ní nyní vstupují, mohou jít více komerčnějším směrem, než se ubírala CVC. Toť vše.
Když hovoříme o komerční stránce F1, Liberty Media vyslala všechny druhy signálů včetně hazardu, že jí zintenzívní.BE: Já jsem se na hazard díval před třemi či čtyřmi roky. CVC vlastní společnost nazývanou Sky Bet, která je v Anglii velmi důležitá. Nakonec ale koncept hazardu nebyl vhodný.
Dočkáme se tedy příští rok vzhledem k novým akcionářům nějakých změn?BE: Ne.
Dokud tedy nevyprší Concordská dohoda, tak vše zůstane při starém?BE: Ano. Má s týmy dohodu, a proto se nic nezmění. A dojde na obvyklé diskuse ohledně obnovení dohody s týmy. Jde o komerční dohodu. Uvidíme, co se přihodí.
Momentálně mají týmy celkem silný hlas. Neměl by být omezen?BE: To nemá nic společného s Concordskou dohodou, ale se Strategickou skupinou, kterou jsem dal dohromady, abych zajistil to, že budou zastoupeny. Problémem je nyní ale to, že se od původního záměru trochu odchyluje. Lidé, kteří dodávají motory, mají zákazníky, jež nechtějí mít spor s dodavatelem, takže to není moc demokratické. Je vychýlena poněkud špatným směrem.
Podle zpráv panuje nejistota ohledně Německa v kalendáři závodů 2017. Německý tým vyhrál tři poslední konstruktérské tituly, na roštu jsou čtyři němečtí piloti a jeden z nich se může stát novým šampionem. Přesto je trochu úzko kvůli tomu, jestli se tam závod vůbec pojede.BE: Ano, není tam nic jistého. Snažíme se, aby se uskutečnil. Zdá se, že promotér nedokáže zajistit, aby byl finančně schůdný. Nemohou zaplatit poplatek, který byl kvůli nim hodně snížen...
... ve srovnání s ostatními?BE: Přesně tak. Není to fér, když mají platit mnohem méně, než ostatní místa v Evropě. Snažíme se udržet všechny Evropany při stejné ceně.
Nepřekvapuje tě trochu, že Německo, které je tak hluboce zapojeno do F1 a které je tak úspěšným průmyslovým národem, není schopné přijít s rozumným komerčním konceptem závodu?BE: Možná Formuli 1 nechtějí. Ano, je to velmi podivné, pokud se podíváte na jejich historii v F1 s několika mistry světa a velmi úspěšným týmem. Nevím, co více by mohli mít.
Když mluvíme o německých mistrech světa, Sebastian Vettel se momentálně nachází tak trochu ve slepé uličce. Jak to vidíš?BE: Doufám, že se Ferrari dá dohromady a začnou vyhrávat závody.
A co jejich struktura? Nepotřebují pomoc?BE: No, Maurizio (Arrivabene) zřejmě zoufale potřebuje dobrou podporu ze zálohy, jako má například Mercedes. Pokud by takovou podporu jako Mercedes měl, tak by závody určitě vyhrávali. Jsem si také jistý, že příští rok uvidíte jiné Ferrari.
V roce 2017 mezi uchazeče o titul tedy řadíš Mercedes, Red Bull a Ferrari?BE: Ano. A to je to, co přejeme. Nechceme jezdit na závody a přitom vědět, kdo vyhraje.
Máš informace o tom, jak jsou na tom týmy se svými auty pro rok 2017? Voláš jim?Ano, ale oni vám pravdu neřeknou (smích)!
Když se vrátíme k Sebastianovi, myslíš si, že má stejnou sílu jako Michael Schumacher, pokud jde semknutí týmu?BE: Ne. Když jsem přiměl Jeana Todta, aby přijal svou pozici a šel do Maranella, tak to byl pro něj trochu risk - jednalo se o celoitalský tým a měli trochu obavy vzít cizince.
Ale řekl jsem jim: když vyhrajete šampionát, tak určitě přijdete na to, že Jeanova rodina pochází ze Sicílie (smích). Nyní se znovu vrátili k velmi italskému týmu. A je veden jako italský tým. Proto Mauriziovi jeho práci nezávidím. Nechtěl bych to dělat.
Lewis Hamilton a Max Verstappen se zdají být mezi ostatními jezdci tvými miláčky. Co se ti na nich líbí?BE: Lewis je trochu zvláštní - jako osoba i jako jezdec. Odvádí super práci. Potřebovali bychom půl tuctu Lewisů. Pozice Maxe je taková, že se chce dostat nahoru, chce vyhrávat. A on na to kvalitu i talent má. Závodí, což je to, co se od něj očekává! Od pilotů F1 se čeká, že spolu budou navzájem závodit.
Tvé poslední poznámky, že by na některých okruzích měly vyrůst zdi místo obrovských únikových zón, vyvolaly docela rozruch.BE: To, co jsem opravdu řekl, bylo, že tyto zdi by měly zabránit pilotům ve výjezdech mimo trať. Protože když to nyní dělají, tak je to kvůli tomu, že někdo rozhodne pro výjezd mimo kvůli problém nebo kvůli tomu, že chce získat výhodu nebo proto, že udělal chybu.
To pak znamená, že musíte spoléhat na něčí názor. Když máte tři komisaře, pak obvykle mají tři názory. Jeden může být pro diskvalifikaci, druhý pro penalizaci a třetí může říct, že na tom nebylo vůbec nic špatného.
Nejjednodušší by v některých zatáčkách bylo - a opravdu myslím pouze na některé a takové zatáčky, které nejsou považovány za nebezpečné, když někdo může vyjetím mimo získat výhodu - vztyčit malé zdi, které by jim připomínali, že tohle je bílá čára. Znamenalo by to jen zvýšit bílou čáru o 40 centimetrů.
To, co jsi teda řekl, bylo vytrženo z kontextu a všechny ty komentáře 'Bernie chce F1 učinit znovu nebezpečnou' byly špatné.BE: Já jsem pro bezpečnost Formule 1 udělal za ta léta více než kdokoliv jiný - včetně toho, že na okruzích máme nemocnici, takže o tom nemusíme diskutovat. Nikdy jsem z toho v Monaku neudělal nebezpečnou záležitost - a to už tam je celá desetiletí. Baku nebyl problém, Singapur taky ne.
A když se zeptáte jezdce, který závod by chtěl vyhrát více než ostatní, tak vám hned odpoví, že Monako! A tady to máte - žádný jezdec si na Monako nikdy nestěžoval.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.