Není pochyb o tom, že Kimiho Räikkönena letos zastínil Sebastian Vettel. Ve Formuli 1 by ale nechtěl skončit ani po příští sezóně - stále věří, že má na titul, jen musí dělat méně chyb a odvádět lepší práci. U Ferrari je velmi spokojený se změnami, podle něj se jedná pro závodního pilota o ten nejlepší tým, jak uvádí v rozhovoru pro oficiální stránky F1.
Kimi, stále se tady držíš. Dokázal by sis jen na minutu představit, že by sezóna 2015 mohla být tvou poslední v kariéře F1?Kimi Räikkönen: Ha, nemyslím si, že by označení "držíš se" bylo reálné. Samozřejmě dělám věci správně, jinak bych tady nebyl - tohle není charitativní ples.
Ano, jsem sám sebou zklamaný kvůli tomu, že to v určitých chvílích nefunguje tak dobře, ubíráme se ale správným směrem. Děje se spousta dobrých věcí a výsledky to celkově ukazují - i když ty mé osobní nejsou z mnoha důvodů ideální. Jsem si jistý, že je příští rok dokážeme všechny napravit.
Nyní když je o všem rozhodnuto, můžeš nám prozradit, jak blízko bylo Ferrari k tomu, aby si vybralo někoho jiného?KR: Na to se budete muset zeptat Ferrari.
Ale ty máš určitý dojem ze své osobní situace.KR: Když se ale nakonec jedná o vašem kontraktu, tak je to v F1 vždy stejná situace. Koluje spousta pověstí, lidé vás zapisují, odepisují - pozoruji to už léta. Pokud byste chtěli být cyničtí, tak byste mohli říci, že pověsti začínají s prvním závodem. Já jednám s týmem a to je jedna věc - zbytek nechávám na křišťálovou kouli čtenářů.
Mohl bys zvážit závodění za jiný tým po Ferrari?KR: Když závodíte v F1, pak je Ferrari tím nejlepším týme, kde můžete být. Když jsem odcházel poprvé, tak jsem řekl, že to bude Ferrari nebo nic - a nyní říkám: půjde o poslední tým v F1, se kterým budu. Ale nakonec, nikdy nevíte. Život je poněkud nepředvídatelný.
V posledních několika letech tě týmoví kolegové vždy překonali - ať už to byl Fernando [Alonso] nebo teď Sebastian. Co z toho vyvozuješ? Je to o štěstí, odhodlanosti, o tým soustřeďujícím se více na tvého týmového kolegu? Čím to je?KR: Určitě to není ideální - kdo by to měl vědět lépe než já? Je to však součástí hry. Musím odvádět lepší práci. Minulý rok byl hodně bídný, tato sezóna je podstatně lepší - ale stále se ani zdaleka neblíží tomu, kde bych chtěl být. Děláte chyby, a tak už to chodí.
Jsi na sebe někdy hodně naštvaný, když děláš hloupé chyby?KR: Nejsem na to pyšný, ale z určitých důvodů se to stává. Toť vše. Žijete s tím a jdete na další závod.
V posledním průzkumu jsi byl zvolen nepopulárnějším jezdcem F1 - co z toho usuzuješ? Tvůj šéf řekl, že tvá popularita se podobá klukovi, který jedná s holkami škaredě, ale přesto za ním stále běhají.KR: To se mi líbilo. Jestli jsem byl překvapený? Nikdy jsem o tom nepřemýšlel. Dělám své vlastní věci a nikdy se nesnažím nikoho potěšit. A když se to lidem líbí, fajn. Jsem hrdý na to, že mám fanoušky. Ale pokud jde o to, proč přesně jsem mezi fanoušky populární, na to se raději zeptejte jich (smích).
Michael Schumacher je jediným mužem, který v závodech zajel více nejrychlejších kol než ty. Oplakáváš ty dny, kdy jsi je zaznamenával?KR: Ne, ani ne. V F1 se toho ale hodně změnilo od doby, kdy jsem začínal. Mnoho rekordů toho dnes opravdu moc neznamená. Kdysi tyto věci byly příjemné, ale opravdu nejsou vším.
Ferrari v době Sebastiana Vettela - co se změnilo? Ze čtvrtého místa v roce 2014 na druhé letos - to je docela velký skok.KR: Máme nového šéfa - správného kluka na té správné pozici. A pak došlo i k dalším změnám v týmu, které byly správné, tedy nejde jen o ty na špici. A hlavně, k žádné změně nedošlo bezdůvodně. Dobré výsledky pomáhají, atmosféra je mnohem lepší. Společně jsme se posunuli a dále se posouváme tím správným směrem.
Změnil se pracovní režim?KR: Všechno se změnilo. Když se mění atmosféra, tak ji všechno ostatní kopíruje. Nyní je to mnohem větší zábava.
Mnoho let jsi byl "šíleným Kimim." Co se změnilo od té doby, co ses stal otcem kluka? Vypadá to, jako bys hodně vyspěl.KR: To s tím vyspěním, to záleží na tom, koho se zeptáte (smích). Ne každý by se s tím ztotožnil. Ano, samozřejmě mám rodinu a rád se věnuji jejímu budování, ale stále jsem tím, kým jsem.
Takže jsi vyspěl z poloviny?KR: Jak už jsem řekl, záleží na tom, koho se zeptáte.
Pokud by si Kimi Räikkönen mohl vybrat tři přání, co by to bylo?KR: Nemyslím si, že bych si toho musel moc přát. Jsem šťastný. A opravdu bych svůj život neměnil, kdybych mohl. Myslím si, že pro všechno je důvod. Ano někdy to není tak vlídné, ale takový už je život. Nemyslím si, že bych něco měnil. Se svými rozhodnutími jsem spokojený a žiji s nimi - někdy pohodlněji, jindy méně - ale jde o má rozhodnutí.
Dokážeš si představit, že bys v F1 strávil ještě další rok po sezóně 2016?KR: Proč ne? Stále zbývá nějaký čas. Užívám si to tady - a budu si to užívat ještě více, když získáme lepší výsledky. Být na špici z toho dělá větší zábavu. Jsem moc rád se svým týmem a rád bych s nimi bojoval o šampionáty.
Myslíš si, že stále můžeš získat titul?KR: Nebyl bych tady, kdybych tomu nevěřil. Dělal bych něco jiného.
A nakonec - Mexico City se nachází 2200 m nad úrovní moře. Působí ti jízda ve velké ceně v této výšce, v řidším vzduchu, obavy?KR: Ne, ani ne. Nemám starost o sebe, protože žádnou změnu necítím. Včera jsem dokonce hrál fotbal, aniž bych omdléval nebo by my změkla kolena (smích). Více starostí si dělám o auta. Ztrácíme více přítlaku, proto nemáme tolik přilnavosti jako obvykle. Samozřejmě máme své propočty - ale vše zítra odhalí realita. Změny se tedy budou více týkat aut než lidí.
Ferrari představilo pro Velkou cenu Miami speciální lakování. Zatímco někteří oceňují moderní prvky značky HP, jiní kritizují design jako nevyvážený a chaotický.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.