Kimi Räikkönen pro oficiální web Formule 1 hovoří o své letošní nepovedené sezóně s Ferrari a výhledu do blízké budoucnosti. Pódium sice v letošní sezóně už nečeká, myslí si však, že jeho tým dokáže situaci otočit a být příští rok opět na čele. Komentuje také výroky Felipeho Massy či příchod Sebastiana Vettela.
Kimi, mohl bys shrnout svou letošní sezónu s Ferrari - s týmem, s nímž jsi dříve získal mistrovský titul? Došlo na návrat, ve který jsi doufal?Kimi Räikkönen: Samozřejmě - a všichni to mohou pozorovat, že pro mě ani pro tým nejde o dobrou sezónu. U Ferrari čekáte, že budete vpředu, ale není tomu tak. Je to těžké, ale tak už to někdy chodívá.
Máš alespoň rád červenou barvu?KR: Jo, učinil jsem správné rozhodnutí sem přijít, pokud myslíte tohle. Někdy prožíváte těžký rok, ale jsem si jistý, že to Ferrari v příští sezóně otočí.
Jsi překvapený tím, že po tolika letech s Fernandem Alonsem jsi stále tím posledním šampionem Ferrari? Došlo k tomu v roce 2007.KR: Tehdy jsme očividně dělali věci správně.
Pak ale mnoho let věci moc nevycházely.KR: To jsem tady nebyl, takže byste se museli zeptat někoho, kdo tady působil, proč tomu tak bylo. Letos jsem zde a nejde to dobře, ale z hlediska budoucnosti máme ty správné lidi a správný tým, takže se věci otočí.
Takže jde stále o dobrý pocit, když v historických knihách Ferrari je jako jejich poslední šampionem zmiňováno tvé jméno?KR: Ano, samozřejmě. Je to lepší mít takový záznam zde než pět u jiného týmu. Jedná se o to správné působiště, a i když rok 2014 nebyl nejlepší, stále jde o Ferrari!
Letošní sezóna se Kimimu Räikkönenovi a Ferrari nepovedla (foto: Scuderia Ferrari)
Hodně se hovoří o tom, co řekl Felipe Massa, že tě Fernando dostal psychicky. Je vůbec možné dostat Kimiho Räikkönena psychicky?KR: Každý má svůj názor a Felipe si může říkat, co chce. Šlo o špatnou sezónu, toť vše. Žádné psychické ničení nebo něco podobného... jen špatná sezóna.
Údajně má Ferrari momentálně tři piloty s platnými smlouvami na rok 2015 - tři jezdce těžké váhy. Znamená to, že Ferrari bude prvním týmem, který bude sdílet auto?KR: Zeptejte se Ferrari, co bude. Já o té situaci nic neřeknu.
Jsi si jistý, že budeš příští sezónu závodit? Stoprocentně jistý?KR: Ano, jsem si jistý. A co je to tady 100% jistota? Nic.
Změny v roce 2014 měly na jezdce celkem velký dopad. Všichni si vzpomínají na slavná slova v rádiu u Lotusu: "Nechte mě být." Je takový přístup dnes stále možný, když je boxová zídka nedílnou součástí kokpitu?KR: Realita se moc neliší od toho, co bylo před rokem 2014. Ano, auta jsou jiná a myslím, že to pro týmy bylo hodně těžké tyto nové vozy postavit - a tady věci nejdou tak dobře, jak jsme doufali. To je ten hlavní rozdíl.
Můžeš ale pronést tato slova v této sezóně a stále odjet dobrý závod - vzhledem k těm všem informacím, které potřebuješ z boxové zídky?KR: Pneumatiky jsou v podstatě stejné, jako bývaly, ale ano: letos je to složitější. Přes rádio jsme spolu vždy hovořili, takže se to o moc neliší.
Takže se ti letošní změny zamlouvají?KR: Je to jiné, ano. A ať už se vám líbí nebo ne, nezmění se to. Pravidla jsou daná a vy je musíte přijmout. Závodění se moc nezměnilo - zvuk je jiný.
Fin věří, že Ferrari postaví pro rok 2015 dobré auto a budou znovu na čele (foto: Scuderia Ferrari)
Co máte s Ferrari schováno v rukávu, abyste si v roce 2015 vedli lépe?KR: Přijali nové lidi. Možná udělali nějaké chyby na začátku konstrukce auta pro rok 2014 a možná z pravidel nedostali nejvíce, máme tady ale hodně dobrých lidí, kteří to dokážou otočit. Znovu se do toho dostaneme. Žel ne v roce 2014.
Pokud uvěříme zprávám všech médií, tak v příští sezóně budeš závodit po boku Sebastiana Vettela. Vy dva spolu vycházíte hodně dobře.KR: Dokud něco nebude oznámeno, tak nemám zájem hovořit o možných týmových kolezích. On je dobrým, upřímným klukem.
Faktem ale je, že se Sebastianem soukromě vycházíte velmi dobře.KR: Je nejlepší ze všech jezdců. Znám ho nejvíce. Ale so bude, pokud jde o sestavu, k tomu ode mne nedostanete žádnou odpověď.
Zbývají dva závody. Můžou tě usmířit s letošní sezónou?KR: Určitě ne. Šlo o náročný rok, ale podám v nich svůj nejlepší výkon.
Co by tě v neděli uspokojilo?KR: Dobrý závod by byl příjemný. Pokud bychom se dostali na pódium, bylo by to hezké.
Očekáváš tedy své první pódium roku 2014 v jednom z posledních závodů?KR: To ne, ale bylo by to hezké.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.