Kimi Räikkönen pro oficiální web Formule 1 hovoří o své letošní nepovedené sezóně s Ferrari a výhledu do blízké budoucnosti. Pódium sice v letošní sezóně už nečeká, myslí si však, že jeho tým dokáže situaci otočit a být příští rok opět na čele. Komentuje také výroky Felipeho Massy či příchod Sebastiana Vettela.
Kimi, mohl bys shrnout svou letošní sezónu s Ferrari - s týmem, s nímž jsi dříve získal mistrovský titul? Došlo na návrat, ve který jsi doufal?Kimi Räikkönen: Samozřejmě - a všichni to mohou pozorovat, že pro mě ani pro tým nejde o dobrou sezónu. U Ferrari čekáte, že budete vpředu, ale není tomu tak. Je to těžké, ale tak už to někdy chodívá.
Máš alespoň rád červenou barvu?KR: Jo, učinil jsem správné rozhodnutí sem přijít, pokud myslíte tohle. Někdy prožíváte těžký rok, ale jsem si jistý, že to Ferrari v příští sezóně otočí.
Jsi překvapený tím, že po tolika letech s Fernandem Alonsem jsi stále tím posledním šampionem Ferrari? Došlo k tomu v roce 2007.KR: Tehdy jsme očividně dělali věci správně.
Pak ale mnoho let věci moc nevycházely.KR: To jsem tady nebyl, takže byste se museli zeptat někoho, kdo tady působil, proč tomu tak bylo. Letos jsem zde a nejde to dobře, ale z hlediska budoucnosti máme ty správné lidi a správný tým, takže se věci otočí.
Takže jde stále o dobrý pocit, když v historických knihách Ferrari je jako jejich poslední šampionem zmiňováno tvé jméno?KR: Ano, samozřejmě. Je to lepší mít takový záznam zde než pět u jiného týmu. Jedná se o to správné působiště, a i když rok 2014 nebyl nejlepší, stále jde o Ferrari!
Letošní sezóna se Kimimu Räikkönenovi a Ferrari nepovedla (foto: Scuderia Ferrari)
Hodně se hovoří o tom, co řekl Felipe Massa, že tě Fernando dostal psychicky. Je vůbec možné dostat Kimiho Räikkönena psychicky?KR: Každý má svůj názor a Felipe si může říkat, co chce. Šlo o špatnou sezónu, toť vše. Žádné psychické ničení nebo něco podobného... jen špatná sezóna.
Údajně má Ferrari momentálně tři piloty s platnými smlouvami na rok 2015 - tři jezdce těžké váhy. Znamená to, že Ferrari bude prvním týmem, který bude sdílet auto?KR: Zeptejte se Ferrari, co bude. Já o té situaci nic neřeknu.
Jsi si jistý, že budeš příští sezónu závodit? Stoprocentně jistý?KR: Ano, jsem si jistý. A co je to tady 100% jistota? Nic.
Změny v roce 2014 měly na jezdce celkem velký dopad. Všichni si vzpomínají na slavná slova v rádiu u Lotusu: "Nechte mě být." Je takový přístup dnes stále možný, když je boxová zídka nedílnou součástí kokpitu?KR: Realita se moc neliší od toho, co bylo před rokem 2014. Ano, auta jsou jiná a myslím, že to pro týmy bylo hodně těžké tyto nové vozy postavit - a tady věci nejdou tak dobře, jak jsme doufali. To je ten hlavní rozdíl.
Můžeš ale pronést tato slova v této sezóně a stále odjet dobrý závod - vzhledem k těm všem informacím, které potřebuješ z boxové zídky?KR: Pneumatiky jsou v podstatě stejné, jako bývaly, ale ano: letos je to složitější. Přes rádio jsme spolu vždy hovořili, takže se to o moc neliší.
Takže se ti letošní změny zamlouvají?KR: Je to jiné, ano. A ať už se vám líbí nebo ne, nezmění se to. Pravidla jsou daná a vy je musíte přijmout. Závodění se moc nezměnilo - zvuk je jiný.
Fin věří, že Ferrari postaví pro rok 2015 dobré auto a budou znovu na čele (foto: Scuderia Ferrari)
Co máte s Ferrari schováno v rukávu, abyste si v roce 2015 vedli lépe?KR: Přijali nové lidi. Možná udělali nějaké chyby na začátku konstrukce auta pro rok 2014 a možná z pravidel nedostali nejvíce, máme tady ale hodně dobrých lidí, kteří to dokážou otočit. Znovu se do toho dostaneme. Žel ne v roce 2014.
Pokud uvěříme zprávám všech médií, tak v příští sezóně budeš závodit po boku Sebastiana Vettela. Vy dva spolu vycházíte hodně dobře.KR: Dokud něco nebude oznámeno, tak nemám zájem hovořit o možných týmových kolezích. On je dobrým, upřímným klukem.
Faktem ale je, že se Sebastianem soukromě vycházíte velmi dobře.KR: Je nejlepší ze všech jezdců. Znám ho nejvíce. Ale so bude, pokud jde o sestavu, k tomu ode mne nedostanete žádnou odpověď.
Zbývají dva závody. Můžou tě usmířit s letošní sezónou?KR: Určitě ne. Šlo o náročný rok, ale podám v nich svůj nejlepší výkon.
Co by tě v neděli uspokojilo?KR: Dobrý závod by byl příjemný. Pokud bychom se dostali na pódium, bylo by to hezké.
Očekáváš tedy své první pódium roku 2014 v jednom z posledních závodů?KR: To ne, ale bylo by to hezké.
Max Verstappen vynechává mediální den před Velkou cenou Miami, jeho soukromý letoun vyrazil z Francie do USA teprve před několika hodinami. Okamžitě se tak rozšířily spekulace, že nizozemský šampion a jeho partnerka Kelly Piquet možná právě přivítali na svět svého prvního potomka.
Po krátké pauze a nabírání sil po náročné trojici závodů je tu další adrenalinová jízda – Formule 1 se o víkendu vrací na scénu Velkou cenou Miami, kde se očekává další dramatické dějství sezóny 2025.
Racing Bulls představil pro Velkou cenu Miami jednorázové růžovo-bílé zbarvení monopostů inspirované novou příchutí Red Bull Summer Edition. Své zbarvení představil i Sauber.
Ferrari představilo pro Velkou cenu Miami speciální lakování. Zatímco někteří oceňují moderní prvky značky HP, jiní kritizují design jako nevyvážený a chaotický.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.