Kimi Räikkönen pro oficiální web Formule 1 hovoří o své letošní nepovedené sezóně s Ferrari a výhledu do blízké budoucnosti. Pódium sice v letošní sezóně už nečeká, myslí si však, že jeho tým dokáže situaci otočit a být příští rok opět na čele. Komentuje také výroky Felipeho Massy či příchod Sebastiana Vettela.
Kimi, mohl bys shrnout svou letošní sezónu s Ferrari - s týmem, s nímž jsi dříve získal mistrovský titul? Došlo na návrat, ve který jsi doufal?Kimi Räikkönen: Samozřejmě - a všichni to mohou pozorovat, že pro mě ani pro tým nejde o dobrou sezónu. U Ferrari čekáte, že budete vpředu, ale není tomu tak. Je to těžké, ale tak už to někdy chodívá.
Máš alespoň rád červenou barvu?KR: Jo, učinil jsem správné rozhodnutí sem přijít, pokud myslíte tohle. Někdy prožíváte těžký rok, ale jsem si jistý, že to Ferrari v příští sezóně otočí.
Jsi překvapený tím, že po tolika letech s Fernandem Alonsem jsi stále tím posledním šampionem Ferrari? Došlo k tomu v roce 2007.KR: Tehdy jsme očividně dělali věci správně.
Pak ale mnoho let věci moc nevycházely.KR: To jsem tady nebyl, takže byste se museli zeptat někoho, kdo tady působil, proč tomu tak bylo. Letos jsem zde a nejde to dobře, ale z hlediska budoucnosti máme ty správné lidi a správný tým, takže se věci otočí.
Takže jde stále o dobrý pocit, když v historických knihách Ferrari je jako jejich poslední šampionem zmiňováno tvé jméno?KR: Ano, samozřejmě. Je to lepší mít takový záznam zde než pět u jiného týmu. Jedná se o to správné působiště, a i když rok 2014 nebyl nejlepší, stále jde o Ferrari!
Letošní sezóna se Kimimu Räikkönenovi a Ferrari nepovedla (foto: Scuderia Ferrari)
Hodně se hovoří o tom, co řekl Felipe Massa, že tě Fernando dostal psychicky. Je vůbec možné dostat Kimiho Räikkönena psychicky?KR: Každý má svůj názor a Felipe si může říkat, co chce. Šlo o špatnou sezónu, toť vše. Žádné psychické ničení nebo něco podobného... jen špatná sezóna.
Údajně má Ferrari momentálně tři piloty s platnými smlouvami na rok 2015 - tři jezdce těžké váhy. Znamená to, že Ferrari bude prvním týmem, který bude sdílet auto?KR: Zeptejte se Ferrari, co bude. Já o té situaci nic neřeknu.
Jsi si jistý, že budeš příští sezónu závodit? Stoprocentně jistý?KR: Ano, jsem si jistý. A co je to tady 100% jistota? Nic.
Změny v roce 2014 měly na jezdce celkem velký dopad. Všichni si vzpomínají na slavná slova v rádiu u Lotusu: "Nechte mě být." Je takový přístup dnes stále možný, když je boxová zídka nedílnou součástí kokpitu?KR: Realita se moc neliší od toho, co bylo před rokem 2014. Ano, auta jsou jiná a myslím, že to pro týmy bylo hodně těžké tyto nové vozy postavit - a tady věci nejdou tak dobře, jak jsme doufali. To je ten hlavní rozdíl.
Můžeš ale pronést tato slova v této sezóně a stále odjet dobrý závod - vzhledem k těm všem informacím, které potřebuješ z boxové zídky?KR: Pneumatiky jsou v podstatě stejné, jako bývaly, ale ano: letos je to složitější. Přes rádio jsme spolu vždy hovořili, takže se to o moc neliší.
Takže se ti letošní změny zamlouvají?KR: Je to jiné, ano. A ať už se vám líbí nebo ne, nezmění se to. Pravidla jsou daná a vy je musíte přijmout. Závodění se moc nezměnilo - zvuk je jiný.
Fin věří, že Ferrari postaví pro rok 2015 dobré auto a budou znovu na čele (foto: Scuderia Ferrari)
Co máte s Ferrari schováno v rukávu, abyste si v roce 2015 vedli lépe?KR: Přijali nové lidi. Možná udělali nějaké chyby na začátku konstrukce auta pro rok 2014 a možná z pravidel nedostali nejvíce, máme tady ale hodně dobrých lidí, kteří to dokážou otočit. Znovu se do toho dostaneme. Žel ne v roce 2014.
Pokud uvěříme zprávám všech médií, tak v příští sezóně budeš závodit po boku Sebastiana Vettela. Vy dva spolu vycházíte hodně dobře.KR: Dokud něco nebude oznámeno, tak nemám zájem hovořit o možných týmových kolezích. On je dobrým, upřímným klukem.
Faktem ale je, že se Sebastianem soukromě vycházíte velmi dobře.KR: Je nejlepší ze všech jezdců. Znám ho nejvíce. Ale so bude, pokud jde o sestavu, k tomu ode mne nedostanete žádnou odpověď.
Zbývají dva závody. Můžou tě usmířit s letošní sezónou?KR: Určitě ne. Šlo o náročný rok, ale podám v nich svůj nejlepší výkon.
Co by tě v neděli uspokojilo?KR: Dobrý závod by byl příjemný. Pokud bychom se dostali na pódium, bylo by to hezké.
Očekáváš tedy své první pódium roku 2014 v jednom z posledních závodů?KR: To ne, ale bylo by to hezké.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.