Přečtěte si zajímavý rozhovor s Robem Whitem z Renaultu o problémech, se kterými díky novým motorům stále bojují.
Jaké klíčové kroky byly učiněny mezi Jerezem a Bahrajnem?Rob White: Udělali jsme hodně změne ve specifikaci úložiště energie (baterií) včetně modifikovaného hardwaru, což vyžadovalo určitou gymnastiku v inženýringu, obstarání, vyrobení a logistice. Představili jsme také dva stupně aktualizace systémového řídicího softwaru PU [pohonné jednotky - Power Unit], první z nich by byl efektivním a slušným výchozím bodem pro Jerez. Elimilovalo to nějaké chyby a dovolilo nám to udělat korekce v mapování a kalibraci, což následně dovolilo autům více jezdit a ujet tak větší vzdálenosti.
Druhá úroveň softwarových změn měla více funkcí, ale hlavně poskytla větší pravomoci kontrolním systémům, auta tak dostala větší výkon a zlepšila se řiditelnost, došlo také ke zvýšení stupně systémové integrace pohonné jednotky. Všechna čtyři auta poprvé vyjela a všechna 4 auta přešla na druhé řešení s tím, jak jsme získávali kilometry.
Jak probíhal test v Bahrajnu během tohoto týdne?RW: Měli jsme nějaké nezdary, ale určitě jsme se zlepšili a udělali několik kroků dopředu. Změny zlepšily chování PU v autě a my jsme nahromadili cenné kilometry. Byly zde určitá zdržení a to jak na naší straně, tak i na straně šasi, ale dali jsme do pořádku nějaké důležité závady a dovolili tak týmům získat klíčové zkušenosti s vozy jako celky.
Viděli jsme, že i malé incidenty mohou způsobit zdržení, které je těžké nebo nemožné získat zpět. Zvláště poslední den jsme ztratili více času, než jsme předpokládali. I když nejsme na provozní úrovni a rychlosti, na kterých bychom chtěli být, tak máme solidnější základ, na kterém můžeme stavět a posouváme se dobrý směrem.
Rob White má plné ruce práce (foto: Renault Sport F1)
Řekl byste, že jste zpět v časovém plánu? RW: Udělali jsme nějaké dobré kroky vpřed v oblasti výkonnosti PU a operací v autě, jsme teď v situaci, kterou bychom akceptovali v polovině testů v Jerezu. Vyřešili jsme nějaké problémy a objevili další. Nejsme zpět v časovém plánu, ale posouváme se správným směrem - jízdy, které jsme zvládli, jsou hodně cenné. Výzvou je vylepšit stupeň pokroku, protože rozdíl na to, kde bychom touto dobou chtěli být, je značný.
Jsme několik týdnů pozadu od toho, kde bychom chtěli být a přiznáváme, že to bude chtít nějaký čas, abychom z PU dostali plný výkon. Tvrdě pracujeme na tom, abychom se tam dostali a jsme odhodlaní uspět. Naší PU a jejím sub systémům stále věříme, nejsme prostě jen na stupni fungování a výkonnosti, kde bychom chtěli být. Nerozvinutost PU společně s časem ztraceným incidenty znamená, že i týmy jsou s přípravou šasi na sezonu ve zpoždění. Musíme se tedy snažit zrychlit vývojovou křivku.
Jaký je plán v krátké pauze mezi testy?RW: Na konci příštího týdne opět jedeme v Bahrajnu. Konečné datum homologace se blíží, závodní motory pro Melbourne jsou v rané fázy stavby. Je zde velké množství práce v procesu. Tým ve Viry pracuje dnem i nocí na tom, aby vyřešil naše problémy. Spolupráce s našimi týmy je bližší než kdy předtím. Tempo vývoje mimo dráhu je extrémně rychlé, a tak můžeme vytvořit a potvrdit si efektivní řešení, která rychle ukáží odhodlání a houževnatost všech našich členů.
Z tohoto testu máme seznam problémů, který budeme řešit. Jsou tam samozřejmě určité s prioritou, abychom vyřešili ty nejdůležitější z nich, ale k dalšímu testu se vrátíme silnější a budeme pokračovat v učení se o pohonných jednotkách a v přípravě na Melbourne.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.
Lewis Hamilton měl náročný debut za Ferrari během Velké ceny Austrálie. Jeho příchod k týmu z Maranella se stal hlavním tématem víkendu na trati v Albert Parku.
Charles Leclerc zajel v druhém pátečním tréninku na Velkou cenu Austrálie nejrychlejší čas, čímž předstihl oba jezdce McLarenu. Trénink byl plný zajímavých momentů, které naznačují vyrovnaný boj a nepředvídatelný vývoj celého víkendu.