První testy v Jerezu Renaultu, který dodává nové turbo motory V6 celkem čtyřem týmům F1, nevyšly. V čem byl problém a proč na něj nepřišli už při testech na dynamometru? O tom pověděl více zástupce ředitele - Rob White.
Týmy s motory Renault toho v Jerezu příliš nenajezdili. V čem byl problém?Rob White: Nenajezdili jsme dost kilometrů a když už jsme vyjeli na trať, nebyly to akceptovatelné výkony. Důvody potíží nejsou úplně jasné: neexistuje jedna část nebo systém, který by způsoboval problémy. Řada souvisejících věcí byla problematická, v principu se to týkalo kontroly a fungování několika sub-systémů pohonné jednotky aut.
Například během prvního dne byl problém se sub-systémem kolem ERS, který nezahrnoval potíže s baterií či fungováním baterie - šlo o elektronickou součástku, která byla v sousedství ERS. Poté jsme měli potíže s turbem a se systémem zvýšení tlaku, který ovlivnil související systémy řízení motoru a následně vyvolal mechanické selhání.
Jak jste v Jerezu postupovali při nápravě?RW: Mezi prvním a druhým dnem, s pomocí Red Bullu, jsme na zbytek testů pomocí hardwaru objasnili problém s ERSem. To pokračovalo i ve zbývajících dnech. Souběžně s prací v Jerezu tým ve Viry testoval na dynamometru, zjišťoval problémy a hledal jejich řešení.
Identifikovali jsme hlavní problémy s turbodmychadlem a přešli jsme k řešení, které bylo poprvé vidět na konci třetího dne a během čtvrtého dne byly novinky nasazeny na tři vozy. Tak jsme minimálně našli výchozí bod, na kterém jsme mohli stavět.
Proč se tyto problémy neobjevily už na dynamometru?RW: Věřili jsme, že naše výchozí konfigurace byla hlavním startovním bodem pro využití na dráze, ale to se ukázalo jako špatný předpoklad. Udělali jsme testy na dynamometru v podobných podmínkách s několika problémy.
Nyní víme, že rozdíly mezi testy a auty jsou větší, než jsme očekávali. A v důsledku toho byly naše poznatky nekompletní a nedokonalé. Naším cílem bylo jezdit a je frustrující, že musíme čelit těmto potížím, které jsme měli doladit na dynamometru a které nám znemožnily využít tuto vzácnou příležitost se něco dozvědět.
Motorům Renault v Jerezu chyběla spolehlivost. Do Bahrajnu však očekávají nápravu (foto: Renault Sport F1)
Dozvěděli jste se něco z onoho omezeného testování?RW: Rozhodně, v tuto chvíli je každý kilometr velmi cenný. Pochopili jsme, že když vozy vyrazily na trať, nejely na akceptovatelné výkonnostní úrovni. Jsme daleko za plánem a přípravami - především kvůli změnám, ke kterým jsme přistoupili - ale každá informace je důležitá.
Při řešení problémů jsme se posunuli od nastavení, se kterým jsme byli spokojeni a to vyústilo v relativně pomalé časy. Ale najeté kilometry nám poskytly možnost pochopení problémů, kterým čelíme. Rozhodně očekáváme, že budeme mít k dispozici konečné řešení včas do dalších testů v Bahrajnu.
Měl každý váš tým stejné problémy?Pár problémů bylo společných, protože pohonná jednotka má stejnou specifikaci ve všech vozech, liší se jen malými instalačními rozdíly. Některé problémy se objevily jen u jednoho typu instalace, ale je naší zodpovědností se vypořádat se všemi potížemi.
Obecně jsme tyto jednotlivé problémy pochopili, pracovali jsme na nich a všechny tři týmy něco odjezdily. A i přes to, jak to vypadá, jsme učinili pokrok. Nepřišli jsme na žádné další vážné problémy, i když kvůli limitovanému času na trati si nemůžeme být úplně jisti.
Co přijde na řadu teď před testem v Bahrajnu?RW: Máme před sebou obrovský seznam věcí, co je třeba udělat, a hodně položek, které byly v plánu v Jerezu, se nám nepodařilo odškrtnout. Na řadě je pochopitelně identifikace kořenů problémů, které se objevili, nalezení řešení a potvrzení pokroku, abychom byli sebejistější a abychom Bahrajn zvládli v normálnějších podmínkách.
Obáváte se toho, že specifikace motoru se začátkem sezóny zmrazí?RW: Konečný termín pro homologaci je stanoven na konec února, což je důležité kvůli pravidlům. Od té chvíle jsou změny povoleny pouze po schválení od FIA. Změny nejsou zakázány, ale podléhají sportovním regulím a na toto datum bychom se neměli upínat.
S ohlédnutím na první testy, stále se vám nová pravidla líbí?RW. Ano, určitě. Nová pravidla ohledně motorů jsou nejen obrovskou výzvou, ale také příležitostí. A je důležité postavit F1 zpět do čela technologického vývoje. Máme nezbytné nástroje a odhodlání uspět.
Krok, který musíme učinit, abychom se dostali na přijatelnou úroveň výkonů aut, je větší, než bychom si přáli. Je nepřijatelné, že jsme nebyli schopni problémy zmírnit dostatečně, aby naši partneři mohli najet kilometry dle potřeby. Tvrdě pracujeme, abychom to včas před Bahrajnem napravili a to je naším cílem.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.
Lewis Hamilton měl náročný debut za Ferrari během Velké ceny Austrálie. Jeho příchod k týmu z Maranella se stal hlavním tématem víkendu na trati v Albert Parku.
Charles Leclerc zajel v druhém pátečním tréninku na Velkou cenu Austrálie nejrychlejší čas, čímž předstihl oba jezdce McLarenu. Trénink byl plný zajímavých momentů, které naznačují vyrovnaný boj a nepředvídatelný vývoj celého víkendu.