Kimi Räikkönen se ohlíží za posledním závodem v Indii, kde mu nevyšel strategický risk s jízdou na jedinou zastávku, a popisuje, jak se mu líbí Abú Zabí, kde loni vyhrál.
Jaký je to pocit zamířit zpět na scénu, kde jsi v roce 2012 vyhrál závod?Kimi Räikkönen: Přistupujete k tomu jako ke kterémukoliv jinému závodu. Loni jsem získal dobrý výsledek, ale při první návštěvě v roce 2009 jsem tam prožil velmi nudný závod. Dal bych přednost dalšímu dobrému výsledku, nevíte však, jak budete silní, dokud na okruh nevyrazíte.
Co si myslíš o Jas Marině?KR: Je to skvělé místo k návštěvě. Okruh je spojený s velkým zábavním centrem a u okruhu kotví všechny lodě. Také tam často sleduje závod spousta vášnivých fanoušků a já mám hotel blízko pěšky, což mám rád. Navíc je příjemné závodit na okruhu, kde jste před tím získali dobrý výsledek.
Shledáváš na Abú Zabí ještě něco dobrého?KR: Rád pobývám ve známém časovém pásmu, takže můžu vstávat normálně a dělat věci v očekávaném pořadí. To je jednou z příjemných věcí na tomto závodě - obzvlášť když začíná tak pozdě.
Co si myslíš o samotném okruhu?KR: Zařízení nemají konkurenci. Konfigurace okruhu z předjíždění dělá skutečnou výzvu, protože tam není moc míst k předjetí. Opravdu se musíte dobře kvalifikovat, abyste stáli vpředu, a pak získali dobrý výsledek.
Nachází se tam hodně zatáček, v nichž potřebujete celkově dobrý přítlak a přilnavost, navíc auto musí také dobře přejíždět obrubníky. Jde o trať, kde opravdu doufáte, že vám vše po celý víkend bude hezky vycházet.
Loňské vítězství v Abú Zabí? "Dobré pro tým, pro mě jen další v sezamu" (foto: Lotus F1 Team)
Když se vám to podaří, je to dobré místo pro závod. Prožil jsem tady jeden velmi nudný, kdy jsem se zasekl uprostřed skupiny, a jeden skvělý, kdy jsem bojoval na špici o vítězství. Vím, který bych preferoval.
Tvůj závod v roce 2009 tedy nepatří mezi oblíbené?KR: To byla nuda, to vám teda řeknu! Skončil jsem dvanáctý a nemohl jsem s tím nic dělat. Tyhle závody nejsou nejlepší.
A jaké to bylo loni, když si získal své 19. vítězství?KR: Měl jsem velkou radost za tým, samozřejmě taky za sebe, ale hlavně za všechny členy týmu a továrny v Enstone. Byla to těžká sezóna, takže vítězství bylo pro všechny zasloužené a přesně to, co jsme potřebovali.
Bylo to něco skvělého pro všechny fanoušky, kteří mě nadále podporovali, a také pro tým. Pro mě to bylo jen další vítězství na seznamu. Je to samozřejmě parádní, protože už několik let uběhlo, ale všechna vítězství jsou podobná. Neměli jsme nejlepší auto, ale tvrdě jsme bojovali a přesto vyhráli.
Jak ovlivňuje závod večerní doba?KR: Večerní závod znamená, že může později vstávat! Směsice dne a noci z toho činí výzvu odlišnou od ostatních okruhů kdekoliv jinde. Začínáme za slunka a končíme za umělých světel. Je to jiné, zajímavé a velkolepé pro fanoušky, kteří se dívají.
Kimi s Lotusem v Indii zariskovali - jednozastávková strategie nefungovala, nic však neztratili (foto: Lotus F1 Team)
Zažil jsi několik skvělých závodů, kdy ses skvěle posunul pořadím. Co je klíčem k předjíždění ve Formuli 1?KR: Tohle se nedá předem naplánovat. Často se náhle vyskytne příležitost a musíte ji hned využít. Občas to uděláte dobře, někdy ne. Častěji dnes musíte celkem dlouho sedět za někým před sebou, abyste přišli na to, jak to provést.
Někdy zkrátka musíte čekat, jestli kluk před vámi neudělá chybu nebo jestli mu neodejdou pneumatiky dříve než ty vaše - a pak to provedete.
Jaká byla tvá Velká cena Indie?KR: Zkoušeli jsme něco jiného s jednozastávkovou strategií a nevyšlo to, o nic jsme však nepřišli pozdní druhou zastávkou ve srovnání s normální dvouzastávkovou strategií. Měl jsem celý závod problém s brzdami, protože se přehřívaly. V provozu se to zhoršilo, proto jsem nemohl předjíždět.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.
Nico Hülkenberg věří, že tým Kick Sauber se stává vážným hráčem ve středu pole. Jak uvedl, od zavedení klíčových vylepšení ve Španělsku tým nepřetržitě zrychluje a získává na sebedůvěře i výkonnosti.
Šéf McLarenu Andrea Stella představil plány na technické vylepšení po testech na Silverstonu. Tým doufá, že novinky pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost vozu.