Kimi Räikkönen se ohlíží za posledním závodem v Indii, kde mu nevyšel strategický risk s jízdou na jedinou zastávku, a popisuje, jak se mu líbí Abú Zabí, kde loni vyhrál.
Jaký je to pocit zamířit zpět na scénu, kde jsi v roce 2012 vyhrál závod?Kimi Räikkönen: Přistupujete k tomu jako ke kterémukoliv jinému závodu. Loni jsem získal dobrý výsledek, ale při první návštěvě v roce 2009 jsem tam prožil velmi nudný závod. Dal bych přednost dalšímu dobrému výsledku, nevíte však, jak budete silní, dokud na okruh nevyrazíte.
Co si myslíš o Jas Marině?KR: Je to skvělé místo k návštěvě. Okruh je spojený s velkým zábavním centrem a u okruhu kotví všechny lodě. Také tam často sleduje závod spousta vášnivých fanoušků a já mám hotel blízko pěšky, což mám rád. Navíc je příjemné závodit na okruhu, kde jste před tím získali dobrý výsledek.
Shledáváš na Abú Zabí ještě něco dobrého?KR: Rád pobývám ve známém časovém pásmu, takže můžu vstávat normálně a dělat věci v očekávaném pořadí. To je jednou z příjemných věcí na tomto závodě - obzvlášť když začíná tak pozdě.
Co si myslíš o samotném okruhu?KR: Zařízení nemají konkurenci. Konfigurace okruhu z předjíždění dělá skutečnou výzvu, protože tam není moc míst k předjetí. Opravdu se musíte dobře kvalifikovat, abyste stáli vpředu, a pak získali dobrý výsledek.
Nachází se tam hodně zatáček, v nichž potřebujete celkově dobrý přítlak a přilnavost, navíc auto musí také dobře přejíždět obrubníky. Jde o trať, kde opravdu doufáte, že vám vše po celý víkend bude hezky vycházet.
Loňské vítězství v Abú Zabí? "Dobré pro tým, pro mě jen další v sezamu" (foto: Lotus F1 Team)
Když se vám to podaří, je to dobré místo pro závod. Prožil jsem tady jeden velmi nudný, kdy jsem se zasekl uprostřed skupiny, a jeden skvělý, kdy jsem bojoval na špici o vítězství. Vím, který bych preferoval.
Tvůj závod v roce 2009 tedy nepatří mezi oblíbené?KR: To byla nuda, to vám teda řeknu! Skončil jsem dvanáctý a nemohl jsem s tím nic dělat. Tyhle závody nejsou nejlepší.
A jaké to bylo loni, když si získal své 19. vítězství?KR: Měl jsem velkou radost za tým, samozřejmě taky za sebe, ale hlavně za všechny členy týmu a továrny v Enstone. Byla to těžká sezóna, takže vítězství bylo pro všechny zasloužené a přesně to, co jsme potřebovali.
Bylo to něco skvělého pro všechny fanoušky, kteří mě nadále podporovali, a také pro tým. Pro mě to bylo jen další vítězství na seznamu. Je to samozřejmě parádní, protože už několik let uběhlo, ale všechna vítězství jsou podobná. Neměli jsme nejlepší auto, ale tvrdě jsme bojovali a přesto vyhráli.
Jak ovlivňuje závod večerní doba?KR: Večerní závod znamená, že může později vstávat! Směsice dne a noci z toho činí výzvu odlišnou od ostatních okruhů kdekoliv jinde. Začínáme za slunka a končíme za umělých světel. Je to jiné, zajímavé a velkolepé pro fanoušky, kteří se dívají.
Kimi s Lotusem v Indii zariskovali - jednozastávková strategie nefungovala, nic však neztratili (foto: Lotus F1 Team)
Zažil jsi několik skvělých závodů, kdy ses skvěle posunul pořadím. Co je klíčem k předjíždění ve Formuli 1?KR: Tohle se nedá předem naplánovat. Často se náhle vyskytne příležitost a musíte ji hned využít. Občas to uděláte dobře, někdy ne. Častěji dnes musíte celkem dlouho sedět za někým před sebou, abyste přišli na to, jak to provést.
Někdy zkrátka musíte čekat, jestli kluk před vámi neudělá chybu nebo jestli mu neodejdou pneumatiky dříve než ty vaše - a pak to provedete.
Jaká byla tvá Velká cena Indie?KR: Zkoušeli jsme něco jiného s jednozastávkovou strategií a nevyšlo to, o nic jsme však nepřišli pozdní druhou zastávkou ve srovnání s normální dvouzastávkovou strategií. Měl jsem celý závod problém s brzdami, protože se přehřívaly. V provozu se to zhoršilo, proto jsem nemohl předjíždět.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.
Oscar Piastri se po triumfu v Saúdské Arábii poprvé v kariéře ocitl na čele šampionátu F1 s náskokem deseti bodů. McLaren i Norris působí sebevědomě a jejich forma naznačuje, že letos mohou skutečně zasáhnout do boje o titul.
Yuki Tsunoda se s náročným vozem Red Bull RB21 adaptuje lépe, než se očekávalo, přičemž přiznává, že stále potřebuje více času na poznání jeho limitů. I přesto věří, že bude schopen uspět tam, kde jeho předchůdci Liam Lawson a Sergio Pérez selhali.
Carlos Sainz se nediví, že se Lewis Hamilton zatím s Ferrari plně nesžil, a připomíná, že změna týmu ve Formuli 1 je vždy složitý proces vyžadující čas a přizpůsobení.
Lando Norris přičítá své chyby v sezóně 2025 složitostem nového vozu McLaren, zároveň však tvrdí, že by měl být schopen zvládnout jakýkoli vůz, který mu tým poskytne. Po uvedení vylepšení, která měla usnadnit řízení vozu, reaguje jako druhý muž šampionátu na změny, které McLaren připravil s cílem vylepšit jeho výkon.
Ačkoliv Lewis Hamilton zatím ve Ferrari naráží na víc překážek než úspěchů, rozhodně nehodlá podlehnout tlaku zvenčí. Kritiku nechává za zády a místo toho se soustředí na adaptaci v novém prostředí.
Red Bull vstoupil do nové sezóny Formule 1 tím, že přitáhl pozornost médií nejen výkony na trati, ale i děním v zákulisí, které vyvolává otázky a emoce.