Kimi Räikkönen se ohlíží za posledním závodem v Indii, kde mu nevyšel strategický risk s jízdou na jedinou zastávku, a popisuje, jak se mu líbí Abú Zabí, kde loni vyhrál.
Jaký je to pocit zamířit zpět na scénu, kde jsi v roce 2012 vyhrál závod?Kimi Räikkönen: Přistupujete k tomu jako ke kterémukoliv jinému závodu. Loni jsem získal dobrý výsledek, ale při první návštěvě v roce 2009 jsem tam prožil velmi nudný závod. Dal bych přednost dalšímu dobrému výsledku, nevíte však, jak budete silní, dokud na okruh nevyrazíte.
Co si myslíš o Jas Marině?KR: Je to skvělé místo k návštěvě. Okruh je spojený s velkým zábavním centrem a u okruhu kotví všechny lodě. Také tam často sleduje závod spousta vášnivých fanoušků a já mám hotel blízko pěšky, což mám rád. Navíc je příjemné závodit na okruhu, kde jste před tím získali dobrý výsledek.
Shledáváš na Abú Zabí ještě něco dobrého?KR: Rád pobývám ve známém časovém pásmu, takže můžu vstávat normálně a dělat věci v očekávaném pořadí. To je jednou z příjemných věcí na tomto závodě - obzvlášť když začíná tak pozdě.
Co si myslíš o samotném okruhu?KR: Zařízení nemají konkurenci. Konfigurace okruhu z předjíždění dělá skutečnou výzvu, protože tam není moc míst k předjetí. Opravdu se musíte dobře kvalifikovat, abyste stáli vpředu, a pak získali dobrý výsledek.
Nachází se tam hodně zatáček, v nichž potřebujete celkově dobrý přítlak a přilnavost, navíc auto musí také dobře přejíždět obrubníky. Jde o trať, kde opravdu doufáte, že vám vše po celý víkend bude hezky vycházet.
Loňské vítězství v Abú Zabí? "Dobré pro tým, pro mě jen další v sezamu" (foto: Lotus F1 Team)
Když se vám to podaří, je to dobré místo pro závod. Prožil jsem tady jeden velmi nudný, kdy jsem se zasekl uprostřed skupiny, a jeden skvělý, kdy jsem bojoval na špici o vítězství. Vím, který bych preferoval.
Tvůj závod v roce 2009 tedy nepatří mezi oblíbené?KR: To byla nuda, to vám teda řeknu! Skončil jsem dvanáctý a nemohl jsem s tím nic dělat. Tyhle závody nejsou nejlepší.
A jaké to bylo loni, když si získal své 19. vítězství?KR: Měl jsem velkou radost za tým, samozřejmě taky za sebe, ale hlavně za všechny členy týmu a továrny v Enstone. Byla to těžká sezóna, takže vítězství bylo pro všechny zasloužené a přesně to, co jsme potřebovali.
Bylo to něco skvělého pro všechny fanoušky, kteří mě nadále podporovali, a také pro tým. Pro mě to bylo jen další vítězství na seznamu. Je to samozřejmě parádní, protože už několik let uběhlo, ale všechna vítězství jsou podobná. Neměli jsme nejlepší auto, ale tvrdě jsme bojovali a přesto vyhráli.
Jak ovlivňuje závod večerní doba?KR: Večerní závod znamená, že může později vstávat! Směsice dne a noci z toho činí výzvu odlišnou od ostatních okruhů kdekoliv jinde. Začínáme za slunka a končíme za umělých světel. Je to jiné, zajímavé a velkolepé pro fanoušky, kteří se dívají.
Kimi s Lotusem v Indii zariskovali - jednozastávková strategie nefungovala, nic však neztratili (foto: Lotus F1 Team)
Zažil jsi několik skvělých závodů, kdy ses skvěle posunul pořadím. Co je klíčem k předjíždění ve Formuli 1?KR: Tohle se nedá předem naplánovat. Často se náhle vyskytne příležitost a musíte ji hned využít. Občas to uděláte dobře, někdy ne. Častěji dnes musíte celkem dlouho sedět za někým před sebou, abyste přišli na to, jak to provést.
Někdy zkrátka musíte čekat, jestli kluk před vámi neudělá chybu nebo jestli mu neodejdou pneumatiky dříve než ty vaše - a pak to provedete.
Jaká byla tvá Velká cena Indie?KR: Zkoušeli jsme něco jiného s jednozastávkovou strategií a nevyšlo to, o nic jsme však nepřišli pozdní druhou zastávkou ve srovnání s normální dvouzastávkovou strategií. Měl jsem celý závod problém s brzdami, protože se přehřívaly. V provozu se to zhoršilo, proto jsem nemohl předjíždět.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.