Kimi Räikkönen v rozhovoru pro F1 Racing popisuje své přátelství s úřadujícím šampionem Sebastianem Vettelem, oblíbené silniční vozidlo, vztah k Jamesovi Huntovi, závodění v rallye a případný přestup k Red Bullu příští rok.
Kimi, které je nejoblíbenější ze všech silničních aut, které jsi kdy vlastnil nebo řídil?Kimi Räikkönen: Mým oblíbeným autem je Volkswagen Multivan, protože do něj vleze spousta věcí, můžete jej nechat, kdekoliv chcete, a když vám ho někdo poškrábe, tak to nevadí. Nikdo na něj nehledí, nikdo si ho nevšímá. Je velmi užitečné a řídí se úplně stejně jako normální auto. To je to, co používám každý den.
Četl jsem, že tě před několika lety ve Formuli Renault museli probudit, abys stihl naskočit před závody naskočit do auta. Stává se to i teď že tě před závody zastihnou, jak spíš?KR: Obvykle před závodem spím, když mám čas, ale záleží na rozvrhu. Můžete být občas jen půlhodina. Rád si pospím, když můžu.
Znamená něco tetování na tvém předloktí?KR: Ne, nemá vůbec žádný význam.
Jak ses spřátelil se Sebastianem Vettelem? A kdo z vás je lepší v badmintonu?KR: V badmintonu jsem určitě lepší, zatím jsem vždy vyhrál. Nevím, v kterém závodě jsme se potkali, ale byla to na party, kde jsme si začali povídat. Je normálním klukem. Jsme kamarádi a bydleli jsme kousek od sebe, takže jsme končili u badmintonu. Už jsme spolu ale dlouho nehráli, protože se přestěhoval o něco dále. Naposledy to tedy bylo minulý rok.
Kimi Räikkönen má rád Jamese Hunta i dobu, v níž závodil (foto: Lotus F1 Team)
Co obdivuješ na Jamesovi Huntovi?KR: Není to jen o něm – mám rád tu dobu, kdy závodil. Vypadalo to zábavně a uvolněněji. Jsem si jistý, že by to bylo hezké závodit ve stejné době, jako on. A pak se mi líbil styl... od toho nynějšího se to trochu lišilo.
Vůz Formule 1 z které éry bys nejraději řídil?KR: Rád bych se svezl s vozy ze 70. a 60. let. Viděl jsem je pouze zblízka a seděl jsem v nich, ale nikdy je neřídil. Bylo by to pěkné je vidět a cítit, jak se ovládaly. Myslím, že by se to dost lišilo od moderních vozů.
Co ti dal odchod z F1 do WRC? Doporučil bys to více pilotům v F1?KR: Stále bych rád jezdil rallye zároveň s F1. Nemyslím si, že by na tom bylo něco škodlivého. Znám důvody, proč to nechtějí lidem dovolit, protože došlo k jednomu špatnému zážitku, ale nehodu můžete mít kdekoliv i na normálních cestách.
Užívám si to – je to tak odlišný a obtížný sport. A dobrá zábava. Nevím, jestli mi to pomohlo, ale rozhodně mi to neuškodilo. Není to tak jednoduché, ale určitě bych to rád zkusil znovu – snad co nejdříve. Ale záleží na mnoha věcech.
Kimi, jsi známý jako málomluvný člověk. Jak bys popsal svou dosavadní sezónu 2013 třemi slovy?KR: Není moc špatná.
Kimi na startovním roštu v Maďarsku, kde před letní přestávkou skončil druhý (foto: Lotus F1 Team)
Nudí tě mediální závazky? Co bys dělal, kdybys měl teď volno?KR: Média k práci patří – vždy tomu tak bylo. Abych byl upřímný, nejsou důvodem, proč jsem zde, nejsem jejich největším fandou, ale vím, že ve Formuli 1 existuje spousta věcí, nejen ježdění. Je to normální, stále stejný příběh, stále stejní lidé za ta léta, takže to k tomu zkrátka patří.
Tvé jméno je na poděkování Axla Rosea na obalu alba Guns’n’Roses Chinese Democracy. Můžeš nám přiblížit proč?KR: Znám Axla, poprvé jsme se setkali v Anglii, ale už si nevzpomínám na rok – někdy kolem 2004. Šel jsem se podívat, jak Guns’n’Roses hráli, a popovídali jsme si, takže možná proto. Když jsem byl mladší, byl jsem fanouškem jejich hudby.
Je pravděpodobné, že příští rok budeš závodit za Red Bull po boku Sebastiana Vettela?KR: Nevím. Už jsem mnohokrát řekl, že na příští rok smlouvu nemám. Proto nemůžu odpovědět. Kdybych to věděl, pak bych to rád řekl, aby se mě lidé přestali ptát pořád na to stejné – zatím nic nemám.
Kdyby sis mohl vybrat: vodka nebo Red Bull?KR: Vodka.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.