Kimi Räikkönen v rozhovoru pro F1 Racing popisuje své přátelství s úřadujícím šampionem Sebastianem Vettelem, oblíbené silniční vozidlo, vztah k Jamesovi Huntovi, závodění v rallye a případný přestup k Red Bullu příští rok.
Kimi, které je nejoblíbenější ze všech silničních aut, které jsi kdy vlastnil nebo řídil?Kimi Räikkönen: Mým oblíbeným autem je Volkswagen Multivan, protože do něj vleze spousta věcí, můžete jej nechat, kdekoliv chcete, a když vám ho někdo poškrábe, tak to nevadí. Nikdo na něj nehledí, nikdo si ho nevšímá. Je velmi užitečné a řídí se úplně stejně jako normální auto. To je to, co používám každý den.
Četl jsem, že tě před několika lety ve Formuli Renault museli probudit, abys stihl naskočit před závody naskočit do auta. Stává se to i teď že tě před závody zastihnou, jak spíš?KR: Obvykle před závodem spím, když mám čas, ale záleží na rozvrhu. Můžete být občas jen půlhodina. Rád si pospím, když můžu.
Znamená něco tetování na tvém předloktí?KR: Ne, nemá vůbec žádný význam.
Jak ses spřátelil se Sebastianem Vettelem? A kdo z vás je lepší v badmintonu?KR: V badmintonu jsem určitě lepší, zatím jsem vždy vyhrál. Nevím, v kterém závodě jsme se potkali, ale byla to na party, kde jsme si začali povídat. Je normálním klukem. Jsme kamarádi a bydleli jsme kousek od sebe, takže jsme končili u badmintonu. Už jsme spolu ale dlouho nehráli, protože se přestěhoval o něco dále. Naposledy to tedy bylo minulý rok.
Kimi Räikkönen má rád Jamese Hunta i dobu, v níž závodil (foto: Lotus F1 Team)
Co obdivuješ na Jamesovi Huntovi?KR: Není to jen o něm – mám rád tu dobu, kdy závodil. Vypadalo to zábavně a uvolněněji. Jsem si jistý, že by to bylo hezké závodit ve stejné době, jako on. A pak se mi líbil styl... od toho nynějšího se to trochu lišilo.
Vůz Formule 1 z které éry bys nejraději řídil?KR: Rád bych se svezl s vozy ze 70. a 60. let. Viděl jsem je pouze zblízka a seděl jsem v nich, ale nikdy je neřídil. Bylo by to pěkné je vidět a cítit, jak se ovládaly. Myslím, že by se to dost lišilo od moderních vozů.
Co ti dal odchod z F1 do WRC? Doporučil bys to více pilotům v F1?KR: Stále bych rád jezdil rallye zároveň s F1. Nemyslím si, že by na tom bylo něco škodlivého. Znám důvody, proč to nechtějí lidem dovolit, protože došlo k jednomu špatnému zážitku, ale nehodu můžete mít kdekoliv i na normálních cestách.
Užívám si to – je to tak odlišný a obtížný sport. A dobrá zábava. Nevím, jestli mi to pomohlo, ale rozhodně mi to neuškodilo. Není to tak jednoduché, ale určitě bych to rád zkusil znovu – snad co nejdříve. Ale záleží na mnoha věcech.
Kimi, jsi známý jako málomluvný člověk. Jak bys popsal svou dosavadní sezónu 2013 třemi slovy?KR: Není moc špatná.
Kimi na startovním roštu v Maďarsku, kde před letní přestávkou skončil druhý (foto: Lotus F1 Team)
Nudí tě mediální závazky? Co bys dělal, kdybys měl teď volno?KR: Média k práci patří – vždy tomu tak bylo. Abych byl upřímný, nejsou důvodem, proč jsem zde, nejsem jejich největším fandou, ale vím, že ve Formuli 1 existuje spousta věcí, nejen ježdění. Je to normální, stále stejný příběh, stále stejní lidé za ta léta, takže to k tomu zkrátka patří.
Tvé jméno je na poděkování Axla Rosea na obalu alba Guns’n’Roses Chinese Democracy. Můžeš nám přiblížit proč?KR: Znám Axla, poprvé jsme se setkali v Anglii, ale už si nevzpomínám na rok – někdy kolem 2004. Šel jsem se podívat, jak Guns’n’Roses hráli, a popovídali jsme si, takže možná proto. Když jsem byl mladší, byl jsem fanouškem jejich hudby.
Je pravděpodobné, že příští rok budeš závodit za Red Bull po boku Sebastiana Vettela?KR: Nevím. Už jsem mnohokrát řekl, že na příští rok smlouvu nemám. Proto nemůžu odpovědět. Kdybych to věděl, pak bych to rád řekl, aby se mě lidé přestali ptát pořád na to stejné – zatím nic nemám.
Kdyby sis mohl vybrat: vodka nebo Red Bull?KR: Vodka.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.
Nico Hülkenberg věří, že tým Kick Sauber se stává vážným hráčem ve středu pole. Jak uvedl, od zavedení klíčových vylepšení ve Španělsku tým nepřetržitě zrychluje a získává na sebedůvěře i výkonnosti.
Šéf McLarenu Andrea Stella představil plány na technické vylepšení po testech na Silverstonu. Tým doufá, že novinky pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost vozu.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.