Kimi Räikkönen v oficiálním rozhovoru před prvním závodem sezóny v Austrálii věří ve spolehlivost Lotusu a silný vstup do sezóny. Očekává, že vozu E21 by trať v melbournském Albert Parku mohla vyhovovat.
Albert Park je za rohem a testování se pro vás nevyvíjelo úplně podle plánu. Jaké máš pocity na začátku sezóny 2013 Formule 1?Kimi Räikkönen: Měli jsme při testování nějaké problémy, přesto jsme však zvládli celkem dost kol. Samozřejmě byste jich chtěli vždy více, ale tak už to je. Všichni jdeme závodit a pak uvidíme, jak na tom opravdu jsme.
O spolehlivost či cokoliv podobného si nedělám starosti, protože ty největší potíže způsobovaly při testování stále stejné problémy a my jsme je vyřešili. Samozřejmě, že si 100% být jisti nemůžete nikdy, ale když se podíváte na minulou sezónu, měli jsme před začátkem také problémy a v závodech jsme byli dost dobří. Doufáme samozřejmě, že letos budeme podávat lepší výkony než loni, tak uvidíme, jak to půjde.
Cítíš, že jste na šampionát připraveni lépe než minulý rok?KR: Snad jo, ale po testování to lze velmi těžko říci. Dvacet kilo paliva může způsobit velký rozdíl v čase na kolo a my nevíme, kolik kdo měl ve Španělsku benzínu v nádrži. Uvidíme, jak to dopadne v Melbourne. Snad budeme moci být rychlí v prvních závodech a ročník dobře zahájit.
Kimi Räikkönen si přeje v úvodních závodech sezóny lepší výkony než loni (foto: Lotus F1 Team)
Řekl jsi, že E21 představuje pěkný pokrok oproti svému předchůdci. Týká se to celého auta, všech detailů, nebo existuje něco víc, co by sis přál od závodního vozu?KR: Myslím, že vždy chcete víc, ale tohle auto je dost dobrým výchozím bodem a uvidíme. Snad budeme dostatečně rychlí. Nevím, jestli je u něj nějaká oblast horší než u loňského auta, zatím je všechno lepší.
Loni jsme měli dobrou rychlost, ale ne dost dobrou na vítězství v šampionátu. To znamená, že potřebujeme letos zrychlit. Pokud dostaneme z auta jen o něco více a udržíme si naši konzistenci, s několika lepšími výsledky na počátku roku, pak bychom měli mít mnohem větší šanci.
Jde o tvůj druhý rok s týmem Lotus - pomáhá ti tato kontinuita, tomu, jak se v něm cítíš a znamená to, že se vám dobře spolupracuje?KR: Samozřejmě to pomáhá, ale jestli v tom je nějaký rozdíl, to nevím. Faktem je, že když se známe, tak to bude lepší - když víte o sobě navzájem a o tom, co od vozu chce druhý pilot atd. Ale jestli to opravdu pomáhá k lepším výsledkům tým, to fakt nevím.
Co bys chtěl dosáhnout v Albert Parku?KR: Chtěl bych dobře začít sezónu a odjet první závody lépe než minulý rok. Nevíme přesně, co očekávat, takže se pokusíme o to nejlepší, co dokážeme. Měli bychom mít poměrně úspěšný vstup do sezóny.
Ne vše šlo při testech podle plánů, Kimi si však o spolehlivost nedělá starosti (foto: Lotus F1 Team)
V Austrálii si odjel několik dobrých závodů - je to dobré místo pro začátek roku?KR: Austrálie je pěkné místo, i když to je z Evropy daleko. Okruh samotný nepatří k nejtěžším v kalendáři. Bylo fajn získat v Albert Parku napoprvé bod a pódia a vítězství v závodě v roce 2007 mi samozřejmě udělali radost. Okruh se vůbec nezměnil, pevně tedy věřím, že vím, kudy vede.
Myslíš, že Albert Park bude vyhovovat vozu E21?KR: To se vždy těžko říká před prvním závodem roku. Není to stálý okruh, takže to na začátku víkendu bude dost kluzké. Počasí může někdy překvapit a také se budeme učit, jak si stojíme ve srovnání s ostatními týmy.
Potřebujete vůz s dobrou trakcí a E21 se v této oblasti jeví lépe než E20, což samo o sobě nebylo špatné auto. Výborné zatáčení a stabilita při brzdění také pomáhají, a tyto oblasti se u vozu zdají být rovněž dobré, takže jsme v dobrém postavení.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.