Kimi Räikkönen v oficiálním rozhovoru před prvním závodem sezóny v Austrálii věří ve spolehlivost Lotusu a silný vstup do sezóny. Očekává, že vozu E21 by trať v melbournském Albert Parku mohla vyhovovat.
Albert Park je za rohem a testování se pro vás nevyvíjelo úplně podle plánu. Jaké máš pocity na začátku sezóny 2013 Formule 1?Kimi Räikkönen: Měli jsme při testování nějaké problémy, přesto jsme však zvládli celkem dost kol. Samozřejmě byste jich chtěli vždy více, ale tak už to je. Všichni jdeme závodit a pak uvidíme, jak na tom opravdu jsme.
O spolehlivost či cokoliv podobného si nedělám starosti, protože ty největší potíže způsobovaly při testování stále stejné problémy a my jsme je vyřešili. Samozřejmě, že si 100% být jisti nemůžete nikdy, ale když se podíváte na minulou sezónu, měli jsme před začátkem také problémy a v závodech jsme byli dost dobří. Doufáme samozřejmě, že letos budeme podávat lepší výkony než loni, tak uvidíme, jak to půjde.
Cítíš, že jste na šampionát připraveni lépe než minulý rok?KR: Snad jo, ale po testování to lze velmi těžko říci. Dvacet kilo paliva může způsobit velký rozdíl v čase na kolo a my nevíme, kolik kdo měl ve Španělsku benzínu v nádrži. Uvidíme, jak to dopadne v Melbourne. Snad budeme moci být rychlí v prvních závodech a ročník dobře zahájit.
Kimi Räikkönen si přeje v úvodních závodech sezóny lepší výkony než loni (foto: Lotus F1 Team)
Řekl jsi, že E21 představuje pěkný pokrok oproti svému předchůdci. Týká se to celého auta, všech detailů, nebo existuje něco víc, co by sis přál od závodního vozu?KR: Myslím, že vždy chcete víc, ale tohle auto je dost dobrým výchozím bodem a uvidíme. Snad budeme dostatečně rychlí. Nevím, jestli je u něj nějaká oblast horší než u loňského auta, zatím je všechno lepší.
Loni jsme měli dobrou rychlost, ale ne dost dobrou na vítězství v šampionátu. To znamená, že potřebujeme letos zrychlit. Pokud dostaneme z auta jen o něco více a udržíme si naši konzistenci, s několika lepšími výsledky na počátku roku, pak bychom měli mít mnohem větší šanci.
Jde o tvůj druhý rok s týmem Lotus - pomáhá ti tato kontinuita, tomu, jak se v něm cítíš a znamená to, že se vám dobře spolupracuje?KR: Samozřejmě to pomáhá, ale jestli v tom je nějaký rozdíl, to nevím. Faktem je, že když se známe, tak to bude lepší - když víte o sobě navzájem a o tom, co od vozu chce druhý pilot atd. Ale jestli to opravdu pomáhá k lepším výsledkům tým, to fakt nevím.
Co bys chtěl dosáhnout v Albert Parku?KR: Chtěl bych dobře začít sezónu a odjet první závody lépe než minulý rok. Nevíme přesně, co očekávat, takže se pokusíme o to nejlepší, co dokážeme. Měli bychom mít poměrně úspěšný vstup do sezóny.
Ne vše šlo při testech podle plánů, Kimi si však o spolehlivost nedělá starosti (foto: Lotus F1 Team)
V Austrálii si odjel několik dobrých závodů - je to dobré místo pro začátek roku?KR: Austrálie je pěkné místo, i když to je z Evropy daleko. Okruh samotný nepatří k nejtěžším v kalendáři. Bylo fajn získat v Albert Parku napoprvé bod a pódia a vítězství v závodě v roce 2007 mi samozřejmě udělali radost. Okruh se vůbec nezměnil, pevně tedy věřím, že vím, kudy vede.
Myslíš, že Albert Park bude vyhovovat vozu E21?KR: To se vždy těžko říká před prvním závodem roku. Není to stálý okruh, takže to na začátku víkendu bude dost kluzké. Počasí může někdy překvapit a také se budeme učit, jak si stojíme ve srovnání s ostatními týmy.
Potřebujete vůz s dobrou trakcí a E21 se v této oblasti jeví lépe než E20, což samo o sobě nebylo špatné auto. Výborné zatáčení a stabilita při brzdění také pomáhají, a tyto oblasti se u vozu zdají být rovněž dobré, takže jsme v dobrém postavení.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.