Kimi Räikkönen v oficiálním rozhovoru před prvním závodem sezóny v Austrálii věří ve spolehlivost Lotusu a silný vstup do sezóny. Očekává, že vozu E21 by trať v melbournském Albert Parku mohla vyhovovat.
Albert Park je za rohem a testování se pro vás nevyvíjelo úplně podle plánu. Jaké máš pocity na začátku sezóny 2013 Formule 1?Kimi Räikkönen: Měli jsme při testování nějaké problémy, přesto jsme však zvládli celkem dost kol. Samozřejmě byste jich chtěli vždy více, ale tak už to je. Všichni jdeme závodit a pak uvidíme, jak na tom opravdu jsme.
O spolehlivost či cokoliv podobného si nedělám starosti, protože ty největší potíže způsobovaly při testování stále stejné problémy a my jsme je vyřešili. Samozřejmě, že si 100% být jisti nemůžete nikdy, ale když se podíváte na minulou sezónu, měli jsme před začátkem také problémy a v závodech jsme byli dost dobří. Doufáme samozřejmě, že letos budeme podávat lepší výkony než loni, tak uvidíme, jak to půjde.
Cítíš, že jste na šampionát připraveni lépe než minulý rok?KR: Snad jo, ale po testování to lze velmi těžko říci. Dvacet kilo paliva může způsobit velký rozdíl v čase na kolo a my nevíme, kolik kdo měl ve Španělsku benzínu v nádrži. Uvidíme, jak to dopadne v Melbourne. Snad budeme moci být rychlí v prvních závodech a ročník dobře zahájit.
Kimi Räikkönen si přeje v úvodních závodech sezóny lepší výkony než loni (foto: Lotus F1 Team)
Řekl jsi, že E21 představuje pěkný pokrok oproti svému předchůdci. Týká se to celého auta, všech detailů, nebo existuje něco víc, co by sis přál od závodního vozu?KR: Myslím, že vždy chcete víc, ale tohle auto je dost dobrým výchozím bodem a uvidíme. Snad budeme dostatečně rychlí. Nevím, jestli je u něj nějaká oblast horší než u loňského auta, zatím je všechno lepší.
Loni jsme měli dobrou rychlost, ale ne dost dobrou na vítězství v šampionátu. To znamená, že potřebujeme letos zrychlit. Pokud dostaneme z auta jen o něco více a udržíme si naši konzistenci, s několika lepšími výsledky na počátku roku, pak bychom měli mít mnohem větší šanci.
Jde o tvůj druhý rok s týmem Lotus - pomáhá ti tato kontinuita, tomu, jak se v něm cítíš a znamená to, že se vám dobře spolupracuje?KR: Samozřejmě to pomáhá, ale jestli v tom je nějaký rozdíl, to nevím. Faktem je, že když se známe, tak to bude lepší - když víte o sobě navzájem a o tom, co od vozu chce druhý pilot atd. Ale jestli to opravdu pomáhá k lepším výsledkům tým, to fakt nevím.
Co bys chtěl dosáhnout v Albert Parku?KR: Chtěl bych dobře začít sezónu a odjet první závody lépe než minulý rok. Nevíme přesně, co očekávat, takže se pokusíme o to nejlepší, co dokážeme. Měli bychom mít poměrně úspěšný vstup do sezóny.
Ne vše šlo při testech podle plánů, Kimi si však o spolehlivost nedělá starosti (foto: Lotus F1 Team)
V Austrálii si odjel několik dobrých závodů - je to dobré místo pro začátek roku?KR: Austrálie je pěkné místo, i když to je z Evropy daleko. Okruh samotný nepatří k nejtěžším v kalendáři. Bylo fajn získat v Albert Parku napoprvé bod a pódia a vítězství v závodě v roce 2007 mi samozřejmě udělali radost. Okruh se vůbec nezměnil, pevně tedy věřím, že vím, kudy vede.
Myslíš, že Albert Park bude vyhovovat vozu E21?KR: To se vždy těžko říká před prvním závodem roku. Není to stálý okruh, takže to na začátku víkendu bude dost kluzké. Počasí může někdy překvapit a také se budeme učit, jak si stojíme ve srovnání s ostatními týmy.
Potřebujete vůz s dobrou trakcí a E21 se v této oblasti jeví lépe než E20, což samo o sobě nebylo špatné auto. Výborné zatáčení a stabilita při brzdění také pomáhají, a tyto oblasti se u vozu zdají být rovněž dobré, takže jsme v dobrém postavení.
Johnny Herbert přirovnal podmínky, které musí Jack Doohan splnit, aby se prosadil v týmu Alpine, k jinému prostředí ve Formuli 1, se kterým bude tento Australan dobře obeznámen.
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.