Šéf Toro Rosso Franz Tost hodnotí pro F1 Racing výkony svého týmu i pilotů a hovoří o budoucnosti F1. Vadí mu, že se hovoří o úspoře nákladů pouze na straně šasi, nové motory v roce 2014 přitom budou stát hodně peněz. Přeplňované nízko objemové šestiválce jsou však podle něj dobrou volbou.
Jsme za polovinou sezóny: jak byste zatím zhodnotil tento rok za Toro Rosso?Franz Tost: Na počátku sezóny jsme byli celkem konkurenceschopní - v Melbourne Daniel Ricciardo dojel devátý a v Malajsii Jean-Eric Vergne osmý.
Zatím si myslím, že piloti odvádějí poměrně dobrou práci. Můžete vidět, že Daniel má mírnou rychlostní výhodu, protože loni odjel 11 závodů, zatímco pro Jeana-Erica je vše nové. Ale dělají celkem dobrý pokrok. Oba jsou schopní piloti a myslím, že se u nich ve druhé části sezóny setkáme s dobrými výkony.
Z naší strany musíme zlepšit výkonnost vozu. Byl na počátku celkem konkurenceschopný, ale během sezóny jsme výkonnost ztráceli.
Čím to je: udělali ostatní větší pokrok nebo jste se vydali špatným směrem?FT: Ne, nevydali jsme se špatným směrem. Nějaké pokroky jsme udělali, ale když jsme získali 0,2 s, naši přímí soupeři získali 0,3 - 0,4 s. Znamená to, že jsou stále před námi. Vzhledem k tomu, že to je uprostřed pole velmi těsné, tak se nejedná o lehký úkol. Musíme však nalézt řešení.
Někdo by řekl, že je velmi těžké vyvíjet auto s nezkušenými piloty...FT: Určitě to hraje nějakou roli, byla by to však příliš jednoduchá výmluva. Ne, ne - jednoduše jezdcům musíme poskytnout dobré, konkurenceschopné auto, a oni odvedou dobrou práci.
Udělali Daniel a Jean-Eric dost na to, aby ospravedlnili nahrazení Sébastiena Buemiho a Jaimeho Alguersuariho?FT: Na to je trochu brzy. Vždy jsem zastával názor, že potřebujeme dvě sezóny na hodnocení pokroků pilota. Přijít do F1 je jedna věc, zůstat v ní a zlepšit svou výkonnost druhá. Je to v rukou jezdců - samozřejmě s podporou z naší strany.
Musíme jim poskytnout správný balík a pak jsem přesvědčený, že odvedou dobrou práci, protože oba předvedli svůj potenciál v juniorských kategoriích.
Na hodnocení pilotů je podle Tosta ještě brzy (foto: Scuderia Toro Rosso)
Zdá se, že týmy obtížně chápou letošním pneumatikám - je to tak?FT: Není to jednoduché, ale s pneumatikami to ani nikdy nebylo. Když jsme měli více jejich výrobců, měli jste na stole podobná témata. Také tehdy jste museli přemýšlet o tom, jak zabránit drolení či přehřívání pneumatik a museli jste zvládat jejich opotřebení a degradaci.
Když jste z pohledu závodních strategií zůstali venku příliš dlouho, ztráceli jste hodně času. Je to součást strategie - zajet do boxů tehdy, kdy to je pro pneumatiky nejlepší, ne jen tehdy, když to udělají vaši soupeři.
Pro fanoušky je to díky pneumatikám mnohem zajímavější.FT: V současné době máme v F1 závody, které jsou vzrušující proto, že nedokážete předvídat jejich vítěze tak, jak jste mohli v minulosti. Změnilo se to a je to dobré, protože F1 je zábavou.
Jste klidný, když se hovoří o budoucnosti Toro Rosso? V minulosti se hovořilo o potenciálním prodeji.FT: Nic jsem o tom neslyšel. Naštěstí jsme v rukou Red Bullu a doufáme, že to tak i zůstane. Také záleží na tom, jak budeme úspěšní. Doufám, že budeme pokračovat ve zlepšování a staneme se vysoce konkurenceschopným týmem.
Momentálně se hodně hovoří o snižování nákladů. Jak moc je to důležité pro tým jako je Toro Rosso, aby F1 souhlasila s některými úspornými opatřeními?FT: Je to velmi důležité. Náklady v F1 musí klesnout. Není potřeba utrácet stovky milionů - show můžeme předvádět i s méně penězi.
Důležité je, aby se jednalo o celém balíku. Momentálně hovoříme pouze o úspoře nákladů u šasi, ne u motorů. Ale pohonné jednotky pro rok 2014 budou stát celé jmění. Doufám, že brzy nalezneme dobré řešení.
Toro Rosso nezačalo sezónu špatně, v jejím průběhu však kvůli pomalejšímu vývoji ztrácí - pomoci by jim měl nový technický ředitel James Key, který od září nahradí Giorgia Ascanelliho(foto: Scuderia Toro Rosso)
Dalším potenciálním problémem změny u motorů je to, že jeden výrobce by mohl přijít s agregátem, který by byl mnohem lepší než ostatní.FT: To je další velká otázka. V současnosti je výkon motorů celkem stejný. V roce 2014 může dojít k tomu, že jeden výrobce odvede skvělou práci a jeho vozy budou na čele. To je vždy riziko při zavádění nových motorů.
Připadá vám to jako škoda, že se změní současné úspěšné předpisy?FT: Ano, ale pro budoucnost něco udělat musíme. V8 jako motor už není na správné úrovni z hlediska životního prostředí či spotřeby paliva. Nemůžeme to ignorovat.
Z tohoto pohledu si myslím, že FIA učinila správné rozhodnutí. 1,6litrový, nízko objemový turbomotor je motorem budoucnosti a je důležité, aby to F1 ukázala. Pokud jde o zábavu, nevím, jak dopadneme.
Minulý listopad vás Eddie Jordan označil za nejlepšího týmového šéfa roku - proč to podle vás řekl?FT: Nevím - měli byste se zeptat jej. Týmovým šéfem roku je podle mě ten, kdo vyhraje titul, to je jednoduché.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.