Ačkoliv víkend v Německu vypadal pro Williams zpočátku slibně, odjel se zklamáním bez bodu. Hlavní provozní inženýr Mark Gillan rozebírá výkonnost jezdců, vozu a pneumatik na Hockenheimringu a vysvětluje, co se stalo.
Během tréninků a kvalifikace se toho za sucha odjelo velmi málo. Jak to ovlivnilo výkonnost Williamsu Renaultu FW34 během suchého závodu?Mark Gillan: Nedostatek jízd za sucha znamenal, že měly všechny týmy méně informací, než bychom typicky rádi měli vzhledem k výkonnosti měkkých a středně tvrdých pneumatik při delších výjezdech s velkým množstvím paliva.
Museli jsme několik strategických rozhodnutí pro závod založit na historických datech z okruhu a na tom, jak si měkké a středně tvrdé pneumatiky vedly během letošní sezóny.
Jak to bylo s výkonností měkké a středně-tvrdé směsi během závodu? Některé týmy si stěžovaly na puchýře - byl to problém, kterým trpěl vůz FW34?MG: Naše pneumatiky podávaly dobrý výkon, takový, jaký jsme v Německu očekávali. Většina týmů v tomto závodu trpěla puchýři, ale rychlost Pirellek na ně není moc citlivá, menší úroveň tvorby puchýřů tedy není až takovým problémem.
Vzhledem k tomu, že byl Maldonado nejrychlejší v mokrém druhém tréninku, očekával tým od jeho vozu během sobotní mokré kvalifikace lepší než šesté místo?MG: Mokré podmínky jsou pro tým i pilota velmi těžké. Pastor byl ve druhém tréninku velmi silný a v kvalifikaci byl konzistentně rychlý. Vzhledem k bídným podmínkám na dráze jsme byli s jeho šestým místem spokojeni.
Maldonado doplatil na trosky na dráze poškozením aerodynamiky (foto: Williams F1 Team)
Maldonado po závodě řekl, že nějaké úlomky ovlivnily aerodynamickou výkonnost jeho vozu v prostředním stintu. Můžeš nám o tom problému říct něco více?MG: Pastor měl velkou smůlu. Před tím incidentem měl dobrou rychlost a s vyvážením vozu byl velmi spokojený. Pak v zatáčce č. 5 ve 12 kole přejel přes velký kus karbonových úlomků uprostřed dráhy, a ty poškodily aerodynamické díly na levé straně vozu. Velká ztráta přítlaku nepříznivě ovlivnila vyvážení, což mělo vliv na výkonnost pneumatik a celkovou rychlost jeho vozu.
Senna měl defekt v úvodním kole. Musel ujet téměř celý okruh na třech kole - jak to poškodilo jeho vůz a jak to pak bylo s jeho výkonností v závodě?MG: Při návratu do boxů s prázdnou levou přední pneumatikou poškodil náběžnou hranu podlahy, stejně jako přední křídlo. Během zastávky jsme ho vyměnili. Brunovo tempo pak bylo dobré, obzvlášť s přihlédnutím k úrovni poškozené podlahy, s níž jezdil.
S Maďarska chce Williams odjet se slušným bodovým přídělem, během posledních pěti závodů získal jen dva body (foto: Williams F1 Team)
Nyní je na řadě podnik v Maďarsku. Williams tam dříve vyhrál sedm závodů. Jakou výkonnost očekáváte od FW34 ve zbytku tohoto roku?MG: Očekáváme, že budeme rychlí. Opravdu chceme získat dobrý výsledek.
Jak důležité je pro tým vstoupit do čtyřtýdenní přestávky po slušném výsledku o víkendu?MG: Je důležité odjet z Budapešti s dobrým výsledkem, abychom si udrželi sílu během letní přestávky. Jako vždy se snažíme dojet s oběma vozy na bodech a poskytnout týmy další povzbuzení před tím, než zavřeme továrnu.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.