Šéf týmu Toro Rosso Franz Tost v rozhovoru pro oficiální web Formule 1 chválí své současné piloty, reaguje na kritiku jednoho z bývalých a vysvětluje svůj přístup k mladým jezdcům. Vysvětluje odmítavý přístup Toro Rosso k současné podobě Dohody o omezení zdrojů a naznačuje, co je jejich cílem pro letošní sezónu.
Spokojenost s Ricciardem i Vergnem
Franzi, už jsme téměř v polovině sezóny, takže jste měl nějaký čas možnost pozorovat své dva mladíky v akci. Co si zatím o Ricciardovi a Vergnem myslíte?Franz Tost: Zatím musím říci, že oba jsou velmi schopní a oba zatím prokazují dobrou výkonnost. Daniel získal body v Melbourne ve svém prvním závodě za nás, když dojel devátý, a Jean-Eric v Sepangu finišoval na osmém místě, což ukazuje na velký potenciál. Pokrok, který oba činí, je celkem slibný, takže musím říci, že jsme zatím spokojení.
Oba získali body, v obou případech to však bylo na počátku sezóny. Proč? Zvenčí to vypadá, jako by tým udělal krok zpět.FT: Měli jsme možnosti, měli jsme šance, ale nevyužili jsme je. Daniel například v Bahrajnu startoval ze šestého místa, ale nedokázal z toho profitovat, a Jean-Eric byl sedmý deset kol před cílem v Monaku, ale projel jím až jako dvanáctý. Daniel byl ve slibné pozici, z níž mohl snadno dojet na bodech, ale kvůli nějakému kontaktu přišel o své ambice.
Minulý víkend nebyl zcela takový, jaký jsme si představovali, protože jsme si v mokru vedli rozhodně lépe. V závodě ale nepršelo a Jean-Eric se navíc musel vyrovnávat se svou penalizací. Takže opět bez bodů, ale oba vozy dokončili závod a kilometry jsou tím, co se u nováčků počítá.
Rozhodně jsme tedy neudělali krok zpět, ale naši soupeři pracují lépe. Možná jsme získali dvě či tři desetiny sekundy, ale ostatní jich získali čtyři nebo pět.
Jak to?FT: Možná přišli na lepší řešení, možná ale také naše tempo vývoje není dostatečné.
Franz Tost (vpravo) se svým jezdcem Danielem Ricciardem (foto: Scuderia Toro Rosso)
Řekl jste, že se svými mladými piloty očekáváš v příští sezóně "senzaci"...FT: Od velmi schopného jezdce očekávám alespoň jednu jiskru. Danielovi se to z mého pohledu povedlo v Bahrajnu, kde předvedl skutečně fantastickou výkonnost, Jean-Eric totéž předvedl v Monaku. Být v Monaku na sedmé pozici, když jste ve voze Formule 1 poprvé, je docela významné!
Jak myslíte, že se to s nimi bude vyvíjet ve druhé polovině sezóny?FT: Oba mají nyní více zkušenosti, lépe znají tým, auto a víkendové procedury, takže si myslím, že je na nás jako týmu, abychom jim poskytli dobré auto a udělali pokrok s vylepšeními. Pak jsem přesvědčen, že snad zažijeme úspěšnou druhou polovinu sezóny.
Takže zatím jste spokojený s rychlostí vývoje svých dvou mladíků, ale ne s rychlostí vývoje vozu STR7?FT: Naprosto.
Šéf týmu je s mladými piloty spokojený, s tempem vývoje vozu STR7 ne(foto: Scuderia Toro Rosso)
Kritika bývalého jezce: Tost je hrozný
Jeden z vašich bývalých pilotů zmínil slovo "hrozný," pokud šlo o jeho zkušenost v Toro Rosso. Potřebují nováčci pevnou ruku?FT: Jste si jistí tím, že použili slovo "hrozný"? Já si nemůžu ani vzpomenout, kdy jsem byl hrozný! (smích) OK, dovolte mi to říci takhle: pilot to má se mnou těžké, pokud se nesoustředí a nemačká ten správný pedál. Takhle to je jednoduché.
Hodně se snažíme, odvádíme to nejlepší, ale víte, do Formule 1 někdy přijdou lidé, kteří si myslí, že to zmákli. A to je hovadina. Když se dostanete do F1, znamená to, že jste ochotni začít velmi tvrdě pracovat. Vše, co jste dělali předtím, byla mateřská školka. (smích)
Když jste v F1, musíte žít 365 dní v roce a 24 hodin denně pro Formuli 1. A když mám pocit, že to někdo z našich pilotů nedělá, pak se dostává do problémů. Pak mu dávám zabrat, protože buď jste profesionálem, nebo vypadnete. Jednoduché.
Takže když se ohlédnete zpět za svými mladíky, kteří u vás byli na "studia," někteří se těch principů nedrželi?FT: Ano, protože jinak by zde byli pořád.
Tak kdo to naštval "hrozného" Tosta? (foto: Scuderia Toro Rosso)
Proč odmítají RRA?
Změňme téma. Hlasování o Dohodě o omezení zdrojů (RRA) bylo o několik týdnů odloženo. Psalo se o tom, že se současný koncept nezamlouval Red Bullu a Toro Rosso. U Red Bullu je to trochu pochopitelné, ale proč Toro Rosso?FT: To není správné. Souhlasíme s tím, že náklady musí být sníženy - a Toro Rosso RRA respektuje, protože faktem je, že my jsme pod limity: od počtu zaměstnanců po výdaje. Problém, který vidím já, je to, že se stále bavíme jenom o RRA vzhledem k šasi. Nikdo nemluví o skutečných nákladech, kterým čelíme - novém motoru, novém pohonném ústrojí, novém aerodynamickém systému, novým bateriím.
V roce 2014 začnou platit nová pravidla pro motory, ale nikdo nemluví o RRA pro tuto oblast, i když to existuje a my budeme čelit skutečným nákladům. My v Toro Rosso říkáme, že buď bude v RRA zahrnuto vše, nebo na to zapomeňme. To je náš pohled.
Takže motory by v ní dle vašeho názoru měly být zahrnuty?FT: No, motory budou mnohem dražší, než jsou nyní. Tečka. Na druhé straně je dobré zavést nová pravidla, protože musíme brát ohled i na problémy s životním prostředím a být v souladu s průmyslem moderních vozů, abychom eventuálně přitáhli zpět automobilky.
Směr je tedy jasný, musíme však také myslet na to, jak omezit náklady v těchto oblastech - a to se zatím neděje. Výrobci utrácejí obrovské peníze za výzkum a vývoj a to nakonec budou muset zaplatit zákazníci. My za to budeme muset zaplatit.
Bude otázkou, kolik výrobců se zapojí, ke snížení ceny dojde v průběhu pěti let. Ale očekávám, že pohonná ústrojí budou mnohem dražší, než jsou nyní. V posledních letech výrobci skutečně týmy podporovali. A díky "zmrazení" motorů náklady v několika posledních letech poklesli - díky výrobcům. Takže to z roku 2014 činí velký otazník.
Cíl Toro Rosso pro druhou polovinu sezóny 2012: pravidelně bodovat(foto: Scuderia Toro Rosso)
Cíle
Jak může tým, jako je Toro Rosso, dostihnout přední týmy?FT: V ideálním světě by Toro Rosso bylo ze sportovního hlediska úspěšné. Pokud jste úspěšní po sportovní stránce, pak k vám začnou plynout peníze. To je náš cíl. (smích)
To je celkem jednoduchý podnikatelský pohled. Máte-li dobrý produkt, zákazníci přijdou...FT: Ano, je to o dobrém produktu, který musíme poskytovat.
Jaký produkt byste tedy chtěl mít na konci sezóny?FT: Měli bychom mít produkt, s nímž by se piloti byli schopni umísťovat uprostřed pole, kde by se kvalifikovávali mezi 9. a 12. místem a kde by závodili kolem 9. a 10., získávali aspoň jeden, dva či tři body. To je cílem. Přední týmy jsou daleko. Ale střed pole se stal velmi soutěživým. Sauber, Williams, Force India - i Caterham - stahují, takže je na nás, abychom rázně odpověděli.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.