Rozhovor s Tostem: Jak je spokojen se svými mladíky a proč Toro Rosso odmítá RRA?

Toro Rosso
Toro Rosso, foto: Scuderia Toro Rosso
Petr Hlawiczka 12. července 2012 6:40
Sdílej:

Šéf týmu Toro Rosso Franz Tost v rozhovoru pro oficiální web Formule 1 chválí své současné piloty, reaguje na kritiku jednoho z bývalých a vysvětluje svůj přístup k mladým jezdcům. Vysvětluje odmítavý přístup Toro Rosso k současné podobě Dohody o omezení zdrojů a naznačuje, co je jejich cílem pro letošní sezónu.

Spokojenost s Ricciardem i Vergnem

Franzi, už jsme téměř v polovině sezóny, takže jste měl nějaký čas možnost pozorovat své dva mladíky v akci. Co si zatím o Ricciardovi a Vergnem myslíte?Franz Tost: Zatím musím říci, že oba jsou velmi schopní a oba zatím prokazují dobrou výkonnost. Daniel získal body v Melbourne ve svém prvním závodě za nás, když dojel devátý, a Jean-Eric v Sepangu finišoval na osmém místě, což ukazuje na velký potenciál. Pokrok, který oba činí, je celkem slibný, takže musím říci, že jsme zatím spokojení.

Oba získali body, v obou případech to však bylo na počátku sezóny. Proč? Zvenčí to vypadá, jako by tým udělal krok zpět.FT: Měli jsme možnosti, měli jsme šance, ale nevyužili jsme je. Daniel například v Bahrajnu startoval ze šestého místa, ale nedokázal z toho profitovat, a Jean-Eric byl sedmý deset kol před cílem v Monaku, ale projel jím až jako dvanáctý. Daniel byl ve slibné pozici, z níž mohl snadno dojet na bodech, ale kvůli nějakému kontaktu přišel o své ambice.

Minulý víkend nebyl zcela takový, jaký jsme si představovali, protože jsme si v mokru vedli rozhodně lépe. V závodě ale nepršelo a Jean-Eric se navíc musel vyrovnávat se svou penalizací. Takže opět bez bodů, ale oba vozy dokončili závod a kilometry jsou tím, co se u nováčků počítá.

Rozhodně jsme tedy neudělali krok zpět, ale naši soupeři pracují lépe. Možná jsme získali dvě či tři desetiny sekundy, ale ostatní jich získali čtyři nebo pět.

Jak to?FT: Možná přišli na lepší řešení, možná ale také naše tempo vývoje není dostatečné.

Franz Tost (vpravo) se svým jezdcem Danielem Ricciardem (foto: Scuderia Toro Rosso)

Řekl jste, že se svými mladými piloty očekáváš v příští sezóně "senzaci"...FT: Od velmi schopného jezdce očekávám alespoň jednu jiskru. Danielovi se to z mého pohledu povedlo v Bahrajnu, kde předvedl skutečně fantastickou výkonnost, Jean-Eric totéž předvedl v Monaku. Být v Monaku na sedmé pozici, když jste ve voze Formule 1 poprvé, je docela významné!

Jak myslíte, že se to s nimi bude vyvíjet ve druhé polovině sezóny?FT: Oba mají nyní více zkušenosti, lépe znají tým, auto a víkendové procedury, takže si myslím, že je na nás jako týmu, abychom jim poskytli dobré auto a udělali pokrok s vylepšeními. Pak jsem přesvědčen, že snad zažijeme úspěšnou druhou polovinu sezóny.

Takže zatím jste spokojený s rychlostí vývoje svých dvou mladíků, ale ne s rychlostí vývoje vozu STR7?FT: Naprosto.

Šéf týmu je s mladými piloty spokojený, s tempem vývoje vozu STR7 ne(foto: Scuderia Toro Rosso)

Kritika bývalého jezce: Tost je hrozný

Jeden z vašich bývalých pilotů zmínil slovo "hrozný," pokud šlo o jeho zkušenost v Toro Rosso. Potřebují nováčci pevnou ruku?FT: Jste si jistí tím, že použili slovo "hrozný"? Já si nemůžu ani vzpomenout, kdy jsem byl hrozný! (smích) OK, dovolte mi to říci takhle: pilot to má se mnou těžké, pokud se nesoustředí a nemačká ten správný pedál. Takhle to je jednoduché.

Hodně se snažíme, odvádíme to nejlepší, ale víte, do Formule 1 někdy přijdou lidé, kteří si myslí, že to zmákli. A to je hovadina. Když se dostanete do F1, znamená to, že jste ochotni začít velmi tvrdě pracovat. Vše, co jste dělali předtím, byla mateřská školka. (smích)

Když jste v F1, musíte žít 365 dní v roce a 24 hodin denně pro Formuli 1. A když mám pocit, že to někdo z našich pilotů nedělá, pak se dostává do problémů. Pak mu dávám zabrat, protože buď jste profesionálem, nebo vypadnete. Jednoduché.

Takže když se ohlédnete zpět za svými mladíky, kteří u vás byli na "studia," někteří se těch principů nedrželi?FT: Ano, protože jinak by zde byli pořád.

Tak kdo to naštval "hrozného" Tosta? (foto: Scuderia Toro Rosso)

Proč odmítají RRA?

Změňme téma. Hlasování o Dohodě o omezení zdrojů (RRA) bylo o několik týdnů odloženo. Psalo se o tom, že se současný koncept nezamlouval Red Bullu a Toro Rosso. U Red Bullu je to trochu pochopitelné, ale proč Toro Rosso?FT: To není správné. Souhlasíme s tím, že náklady musí být sníženy - a Toro Rosso RRA respektuje, protože faktem je, že my jsme pod limity: od počtu zaměstnanců po výdaje. Problém, který vidím já, je to, že se stále bavíme jenom o RRA vzhledem k šasi. Nikdo nemluví o skutečných nákladech, kterým čelíme - novém motoru, novém pohonném ústrojí, novém aerodynamickém systému, novým bateriím.

V roce 2014 začnou platit nová pravidla pro motory, ale nikdo nemluví o RRA pro tuto oblast, i když to existuje a my budeme čelit skutečným nákladům. My v Toro Rosso říkáme, že buď bude v RRA zahrnuto vše, nebo na to zapomeňme. To je náš pohled.

Takže motory by v ní dle vašeho názoru měly být zahrnuty?FT: No, motory budou mnohem dražší, než jsou nyní. Tečka. Na druhé straně je dobré zavést nová pravidla, protože musíme brát ohled i na problémy s životním prostředím a být v souladu s průmyslem moderních vozů, abychom eventuálně přitáhli zpět automobilky.

Směr je tedy jasný, musíme však také myslet na to, jak omezit náklady v těchto oblastech - a to se zatím neděje. Výrobci utrácejí obrovské peníze za výzkum a vývoj a to nakonec budou muset zaplatit zákazníci. My za to budeme muset zaplatit.

Bude otázkou, kolik výrobců se zapojí, ke snížení ceny dojde v průběhu pěti let. Ale očekávám, že pohonná ústrojí budou mnohem dražší, než jsou nyní. V posledních letech výrobci skutečně týmy podporovali. A díky "zmrazení" motorů náklady v několika posledních letech poklesli - díky výrobcům. Takže to z roku 2014 činí velký otazník.

Cíl Toro Rosso pro druhou polovinu sezóny 2012: pravidelně bodovat(foto: Scuderia Toro Rosso)

Cíle

Jak může tým, jako je Toro Rosso, dostihnout přední týmy?FT: V ideálním světě by Toro Rosso bylo ze sportovního hlediska úspěšné. Pokud jste úspěšní po sportovní stránce, pak k vám začnou plynout peníze. To je náš cíl. (smích)

To je celkem jednoduchý podnikatelský pohled. Máte-li dobrý produkt, zákazníci přijdou...FT: Ano, je to o dobrém produktu, který musíme poskytovat.

Jaký produkt byste tedy chtěl mít na konci sezóny?FT: Měli bychom mít produkt, s nímž by se piloti byli schopni umísťovat uprostřed pole, kde by se kvalifikovávali mezi 9. a 12. místem a kde by závodili kolem 9. a 10., získávali aspoň jeden, dva či tři body. To je cílem. Přední týmy jsou daleko. Ale střed pole se stal velmi soutěživým. Sauber, Williams, Force India - i Caterham - stahují, takže je na nás, abychom rázně odpověděli.

Témata:
Stalo se