Hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan se vrací k Velké ceně Evropy. Hodnotí výkonnost monopostu Williams FW34, kolizi Pastora Maldonada s Lewisem Hamiltonem či práci s pneumatikami.
Velká cena Evropy byla pro Williams hodně slibná, nakonec ale získal pouze jeden bod. Jak bys shrnut výkonnost balíku Williams - Renault FW34 tento víkend?Mark Gillan: Jsme samozřejmě zklamáni tím, že jsme nezužitkovali rychlost, kterou jsme předváděli po celý víkend. Naučili jsme se však ve Valencii skvělé věci, obzvlášť co se týče managementu pneumatik.
Vaše kvalifikační rychlost v této sezóně moc neodpovídala velmi dobré rychlosti v závodě. Je třetí místo Pastora známkou, že se to mění?MG: Naše rychlost v kvalifikaci se zlepšila a Pastorovo vítězství ve Španělsku a následně třetí místo ve Valencii tento fakt potvrzuje.
Pastor dostal penalizaci po kolizi s Lewisem Hamiltonem v předposledním kole. Jaký máš na to názor?MG: Samozřejmě jsme jako tým byli zklamáni, když jsme viděli, že naše auto přišlo k poškození tak těsně před koncem závodu, když jsme prokazovali dobrou rychlost, ale rozhodnutí komisařů respektujeme. Pastor ani tým už na to nemyslí, soustředíme se nyní na zisk dobrého výsledku v Silverstone.
Vůz FW34 byl rychlý po celý víkend. Vyhovovala mu některá z vlastností městského okruhu ve Valencii obzvlášť?MG: Ne, ani ne. Zdá se, že mu sedí většina okruhů. Máme dobrý základní balík a s výbornou zpětnou vazbou našich pilotů ho dokážeme selektivně vyvíjet, aby se zlepšily jeho nedostatky, zatímco zároveň pracujeme i na našich silných stránkách.
Pastor Maldonado předváděl ve Valencii výborné výkony - žel jen do předposledního kola nedělního závodu (foto: Williams F1 Team)
Jak ovlivnily vysoké teploty dráhy opotřebení pneumatik, obzvlášť u Bruna Senny, který stavěl pouze jednou?MG: Pneumatiky jsou na teplotu dráhy citlivé, proto je management pneumatik z hlediska důležitosti na prvním místě. Bruno ve spojení se svými inženýry odvedl v tomto ohledu během závodu velmi dobrou práci.
Na řadě je Velká cena Británie, domácí závod týmu. Co můžeme od Williamsu - Renaultu FW34 v Silverstone očekávat?MG: Jako ve všech závodech se celý tým usilovně snaží maximalizovat svou výkonnost a získat dobrý výsledek, který by byl samozřejmě o to lepší, jelikož se jedná o naší domácí velkou cenu.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.