Hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan se vrací k Velké ceně Evropy. Hodnotí výkonnost monopostu Williams FW34, kolizi Pastora Maldonada s Lewisem Hamiltonem či práci s pneumatikami.
Velká cena Evropy byla pro Williams hodně slibná, nakonec ale získal pouze jeden bod. Jak bys shrnut výkonnost balíku Williams - Renault FW34 tento víkend?Mark Gillan: Jsme samozřejmě zklamáni tím, že jsme nezužitkovali rychlost, kterou jsme předváděli po celý víkend. Naučili jsme se však ve Valencii skvělé věci, obzvlášť co se týče managementu pneumatik.
Vaše kvalifikační rychlost v této sezóně moc neodpovídala velmi dobré rychlosti v závodě. Je třetí místo Pastora známkou, že se to mění?MG: Naše rychlost v kvalifikaci se zlepšila a Pastorovo vítězství ve Španělsku a následně třetí místo ve Valencii tento fakt potvrzuje.
Pastor dostal penalizaci po kolizi s Lewisem Hamiltonem v předposledním kole. Jaký máš na to názor?MG: Samozřejmě jsme jako tým byli zklamáni, když jsme viděli, že naše auto přišlo k poškození tak těsně před koncem závodu, když jsme prokazovali dobrou rychlost, ale rozhodnutí komisařů respektujeme. Pastor ani tým už na to nemyslí, soustředíme se nyní na zisk dobrého výsledku v Silverstone.
Vůz FW34 byl rychlý po celý víkend. Vyhovovala mu některá z vlastností městského okruhu ve Valencii obzvlášť?MG: Ne, ani ne. Zdá se, že mu sedí většina okruhů. Máme dobrý základní balík a s výbornou zpětnou vazbou našich pilotů ho dokážeme selektivně vyvíjet, aby se zlepšily jeho nedostatky, zatímco zároveň pracujeme i na našich silných stránkách.
Pastor Maldonado předváděl ve Valencii výborné výkony - žel jen do předposledního kola nedělního závodu (foto: Williams F1 Team)
Jak ovlivnily vysoké teploty dráhy opotřebení pneumatik, obzvlášť u Bruna Senny, který stavěl pouze jednou?MG: Pneumatiky jsou na teplotu dráhy citlivé, proto je management pneumatik z hlediska důležitosti na prvním místě. Bruno ve spojení se svými inženýry odvedl v tomto ohledu během závodu velmi dobrou práci.
Na řadě je Velká cena Británie, domácí závod týmu. Co můžeme od Williamsu - Renaultu FW34 v Silverstone očekávat?MG: Jako ve všech závodech se celý tým usilovně snaží maximalizovat svou výkonnost a získat dobrý výsledek, který by byl samozřejmě o to lepší, jelikož se jedná o naší domácí velkou cenu.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.
Podobně jako Michael Schumacher u Mercedesu, i Lewis Hamilton naráží na limity, když jeho styl jízdy nesedí s nastavením vozu Ferrari. Bez dokonalé harmonie mezi jezdcem a monopostem se jeho výkon nedostává na maximální úroveň.
Šéf Mercedesu Toto Wolff věří, že Valtteri Bottas si návrat do Formule 1 zaslouží. Finský závodník se přitom objevuje v souvislosti s týmem Cadillac F1 před jejich debutem v sezóně 2026.
Jonathan Wheatley prohlásil, že tlak spojený s rolí šéfa továrního týmu Audi promění v něco pozitivního. Kick Sauber se mezitím připravuje na přerod v roce 2026.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.