Hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan se vrací k Velké ceně Španělska, aby zhodnotil výkonnost vítězného Pastora Maldonada a jejich vozu FW34. Vyjadřuje se také k nepříjemné události, která postihla jeho tým - nedělnímu požáru v boxech.
Marku, jak velké zadostiučinění vyvozuješ z vítězství Pastora Maldonada ve Velké ceně Španělska?MG: To byl pro Williams ohromný výsledek a samozřejmě neuvěřitelně uspokojující vzhledem k utrpení, které jsme prožívali během sezóny 2011. Tento byznys je však o nepřetržitém vylepšování a bude důležité, abychom v dobrých výsledcích pokračovali.
Jak bys popsal osobní výkonnost Pastora v kvalifikaci a v závodě?MG: Jednoduše úžasná - špičková od startu až do cíle. Po celý víkend byl silný a závod vyhrát z první pozice na startu přes náročnou výzvu, kterou představoval Alonso. Více už toho od pilota nemůžete chtít.
Věřili jste před víkendem, že FW34 představuje vítězný balík?MG: Věřili jsme, že jsme FW34 vylepšili, ale nikdy samozřejmě nevíte, jaké novinky připravily ostatní týmy v rámci svých evropských vylepšení.
Pastor ujel na poslední sadě pneumatik 25 kol. Jak kritické bylo opotřebení pneumatik během závodu?MG: Řízení degradace bylo v závodě klíčové, takže dlouhý poslední stint byl výsledkem záměrného strategického rozhodnutí. Na základě pátečních dat jsme si celkem věřili, že tak dlouhý stint bude možný.
Bruno Senna se ve srovnání s Pastorem s rychlostí trápil. Měl nějaké zvláštní technické problémy?MG: Ne, s vozem nebyly žádné technické problémy.
Kýžené vítězství (foto: Williams F1 Team)
Po závodě vznikl v boxech Williamsu požár. Jsou všichni v pořádku? Víte, co ho způsobilo? Jaký je rozsah škod?MG: Rád bych zopakoval naše poděkování všem v paddocku, kteří týmu Williams v neděli pomohli zvládnout požár. Několik lidí navštívilo lékařské středisko, většinou kvůli tomu, že se nadýchali kouře.
Jeden člen týmu, který utrpěl popáleniny, zůstává v nemocnici, je však ve stabilizovaném stavu a v dobrém duševním rozpoložení. Dnes se vrátil do Anglie kvůli další lékařské pomoci.
Vyšetřování samotné příčiny požáru pokračují a probíhají ve spolupráci s místními autoritami a FIA.
Rozsah škod je stále vyhodnocován a nebudeme mít zcela jasno, dokud se oba vozy a vybavení nevrátí do továrny. Jisté je to, že počítačové vybavení naší garáže a infrastruktura byla těžce poškozena.
Na řadě je Monako. Jaké jsou šance Williamse na to, že by zde získal své první vítězství od roku 2003?MG: Po vítězství jedem do Monaka s vysokými nadějemi, čeká nás však ohromné množství práce v důsledku zotavování se z toho požáru.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.
Podobně jako Michael Schumacher u Mercedesu, i Lewis Hamilton naráží na limity, když jeho styl jízdy nesedí s nastavením vozu Ferrari. Bez dokonalé harmonie mezi jezdcem a monopostem se jeho výkon nedostává na maximální úroveň.
Šéf Mercedesu Toto Wolff věří, že Valtteri Bottas si návrat do Formule 1 zaslouží. Finský závodník se přitom objevuje v souvislosti s týmem Cadillac F1 před jejich debutem v sezóně 2026.
Jonathan Wheatley prohlásil, že tlak spojený s rolí šéfa továrního týmu Audi promění v něco pozitivního. Kick Sauber se mezitím připravuje na přerod v roce 2026.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.