Technický ředitel Lotusu James Allison vysvětluje, jaké problémy postihly vůz E20 v Barceloně, a oznamuje, že nová šasi jsou již v pořádku a tým je řádně připraven na zítřejší testování v Barceloně.
Jamesi, co se stalo vozu E20 v Barceloně minulý týden?James Allison: Přijeli jsme do Barcelony se zbrusu novým šasi - E20-02. Dokončili jsme v úterý ráno instalační kola, pak Romain vyjel z boxů ke své první jízdě. Jakmile se dotkl brzd před zatáčkou č. 1 v jeho měřeném kole, cítil, že něco není v pořádku. Rádiem nám sdělil, že ruší svůj pokus a vrací se rovnou do boxů.
Co jste pak na autě v garáži objevili?JA: Ihned jsme viděli, že máme problém s uchycením zadního ramena v horní části předního zavěšení.
Co jste si tehdy pomysleli?JA: Šasi 02 jsme používali poprvé, takže naší prvotní reakcí bylo pomýšlení na výrobní chybu, která se dotkla pouze toho šasi. Rozhodli jsme se poslat šasi 01, s nímž jsme úspěšně jezdili v Jerezu, z Velké Británie do Barcelony. Než jsme to učinili, zahájili jsme v Enstone vyšetřování, abychom se ujistili, že nebudeme riskovat podobný problém. Žel jsme při tom odhalili, že toto riziko existuje. Pak jsme se ne moc ochotně rozhodli testování zrušit a učinit potřebné změny před opětovnými jízdami na obou vozech.
Uchycení tohoto ramene zavěšení bylo příčinou problémů
Jak na to reagovali v továrně?JA: Prožili jsme několik intenzivních dnů, ale musím říct, že všichni plnili své úkoly ohromným způsobem. První den po návratu do továrny jsem hovořil s lidmi v Enstone a jasně jsem jim vysvětlil, co se přihodilo. Všichni chápali, že se jedná o nešťastnou situaci, kterou však máme pod kontrolou. Navrhli jsme nové díly, vyrobili je a nasadili na šasi. Poté jsme úspěšně provedli nezbytné testy a šasi odletělo do Španělska.
Věříte, že se to podařilo opravit?JA: Ano.
Znamená to, že šasi je nyní těžší než dříve?JA: Ano, ale jedná se pouze o jeden kilogram, což se dá zvládnout. Nebude to mít žádný významný dopad na ovladatelnost či výkonnost.
Muselo šasi projít novými nárazovými testy?JA: Ne, to nebylo nutné.
Kimi Räikkönen s vozem E20-01 při testech v Jerezu(foto: Lotus Renault GP)
Které šasi tým tento týden bude používat?JA: Tento týden využijeme šasi 01, šasi 02 bude od nynějška jako náhradní. Současně finišujeme s šasi 03, které bude mít implementováno již nový design.
Tým přišel o čtyři dny testování. Je to velký problém?JA: Samozřejmě, vynechání čtyř dnů testování není ideální. Potřebujeme v této fázi roku ujet co nejvíce kilometrů, jako kterýkoliv jiný tým. Přesto máme důvody k optimismu. Zaprvé: v Jerezu jsme bez problémů ujeli mnoho kol a získali dobré porozumění vozu. Také jsme tam identifikovali několik drobných potíží, které je třeba opravit, a ty díly minulý týden ještě nebyly k dispozici. Ve čtvrtek již auto vyjede s potřebnými předělanými součástkami. Těšíme se, že budeme opět na dráze.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.